پايگاه خبري تحليلي «پارس»-قرارداد 20 ميليارد دلاري ايران و روسيه كه فعلا در حد يك تفاهم نامه است و به مرحله توافق نرسيده همچنان در مرحله بررسي است و تا زمان تصويب جزييات، مقامات ارشد دو كشور امضاي آن را به تعويق انداخته اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»،در صورتي كه اين تفاهم نامه به توافق  منجر شود، تمامي ارزهاي خارجي در مبادلات دو كشور ايران و روسيه، حذف مي شود و به جاي دلار و يورو، گزينه «روبل- ريال» جايگزين مي شود. به اين صورت كه يك واحد پول اروپايي مبناي مبادلات قرار مي گيرد و هر شش ماه يكبار پرداخت صورت مي گيرد. در حال حاضر تمامی نقل و انتقالات بانکی دنيا با دلار و از طریق نیویورک انجام می‌شود و زير نظر دستگاه اطلاعاتي و خزانه داري كل ايالات متحده آمريكا قرار دارد.

اما در قراردادی که ایران و روسیه در حال مذاکره پیرامون آن هستند، در قبال فروش نفت و قسمتی از گاز کشورمان، خدمات کالاهای مورد نظر ما از طريق روسیه و دیگر کشورهای اروپایی وارد مي شود. همچنين روسیه فاینانس برخی از طرح‌های و پروژه های عمراني از جمله در صنعت نفت و برق را در ايران، دنبال خواهد كرد.

اين قرارداد بر این اساس تنظيم شده كه نفت و گاز در مقابل كالا نيست بلكه نفت و گاز ما تبديل به پول شده و بعد از آن تبديل به كالا و خدمات مي شود و تهاتري صورت نمي گيرد. فهرست كالاهايي كه در طول اجراي اين توافق از روسيه وارد ايران مي شود مشخص شده است. اين كالاها لزوما كالاي روسي نخواهد بود و كالاهايي است كه حتي طرف ايراني، كشور و شركت سازنده را مشخص مي كند. ليكن تمركز اصلي بر واردات سنگهاي تزييني چون طلا و نقره و ماشين آلات صنعتي است.

در توافق نامه نهايي ايران و روسيه بخشي از نفت ايران در قالب نفت روسيه به اروپا و شرق آسيا فروخته خواهد شد. احتمالا اين قرارداد يك تا پنج ساله خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، دو حساب در بانك مركزي ايران و بانك مركزي روسيه ايجاد مي شود كه مبادله از اين طريق صورت مي گيرد و هر شش ماه تسويه انجام مي گيرد. سقف اين قرارداد در طول يك تا پنج سال، 20 ميليارد دلار است كه مي توان رقم را در اين مدت، تغيير داد. احتمالا بهای نفت تحويلي ايران به روسيه در اين قرارداد حدود 3.5 تا 10 درصد زير قيمت نفت در بازار های بین المللی است. 30 درصد نفت مبادله شده از طريق خليج فارس در اختيار روسيه قرار مي گيرد. 

اتفاقات جديدي در روسيه و اوكراين به وجود آمده، موجب شده تا طرف روس به تعجيل در انعقاد اين قرارداد رغبت بيشتري نشان دهد. بر اين اساس سفر اخير بي‍ژن زنگنه وزير نفت در تسريع اين موضوع موثر بوده است.

در صورتي كه تفاهم نامه با روسيه منتهي به قرارداد شود چين هم ابراز تمايل كرده تا قراردادي شبيه قرارداد ايران- روسيه با ايران داشته باشد. برخي منابع، معتقدند بخشي از مذاكرات حسن روحاني در سفر به چين در اين خصوص خواهد بود. بر اين اساس چين سر پل ارتباطي ايران با كره، چين، ‍ژاپن، مالزي و اندونزي خواهد بود.

ایده تبادل نفت و کالا در جریان اولین دیدار بین پوتین و حسن روحانی رییس جمهور ایران که شهريور ماه گذشته در قزاقستان انجام شد، مطرح شده است. پس از آن پیشنهادات مشخصی توسط وزرای دو کشور به ویژه در جریان سفر لاوروف به تهران مورد مذاکره قرار گرفته است

البته در روزهاي اخير الکساندر نُواک، وزیر انرژی روسیه از عدم توافق تهران و مسکو بر سر عقد قرارداد نفت در مقابل کالا خبرداده است. به گفته نواک در مذاکراتی که با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در مسکو انجام شد طرفین نتوانستند به توافق نهایی دست یابند.
برخي كارشناسان پيش بيني مي كنند احتمالا انتهاي شهريور، تفاهم نامه به قراراداد خواهد رسيد.