پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - جابجایی ها وبرکناری دانشمندان هسته ای که از ابتدای دولت یازدهم شروع شده وارد ابعاد جدیدی شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، در حالی که اخبار مختلفی از برکناری دانشمندان هسته ای منتشر می شود و مسوولین سازمان انرژی اتمی برخی از این موارد را تکذیب می کنند اخیرا در این سازمان شایعه ای مبنی بر جابه جایی  شناسایی کننده ویروس در سازمان انرژی اتمی منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، شایعه ای در سطح سازمان انرژی اتمی منتشر شده که دکتر« خ» که مسوول بخش حساسی از پروژه غنی سازی در تاسیسات نطنز بوده و ویروس اکستاکس نت را شناسایی و مهار کرده است، چندی پیش از جابه جا شده است.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی « پارس» در تماس با روابط عمومی این سازمان نتوانست از صحت و سقم این موضوع، اطلاع دقیقی به دست آورد.

عباسعلی منصوری آرایی یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اخراج برخی دانشمندان هسته ای از سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: آنچه در سایت نطنز اتفاق افتاده چیزی به نام اخراج به بنده گزارش نشده است فقط جابجایی رئیس سایت بوده که در زمان ریاست آقای عباسی بنا بود این اتفاق صورت بگیرد و در زمان حکم ایشان هم زده شده بود و دکتر صالحی صرفا این حکم را عملیاتی نموداند.

صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این زمینه گفته بود: تمام جنجال ها درباره اخراج نیروها مربوط به شش تن است، هیچ یک از این شش نفر استخدام رسمی سازمان نیستند. سه تن از این نیرو ها هنوز در حال همکاری هستند و در سمت های خود ابقا شده اند. حکم آن ها تمام شده بود، ولی من آن ها را ابقا کردم. می ماند سه تن دیگر که یکی از اینها تا چند هفته قبل در سمتش بود و ما او را ابقا کرده بودیم. ما ایشان را در دوره قبلی که من ریاست سازمان را داشتم، مدیر یکی از شرکت ها کردیم و این بار هم حکم ابقای وی را دادم؛ ما پس از آمدن، برخی از معاونان را جابجا کردیم. این مدیر عامل شرکت گفت که من با معاون جدید کار نمی کنم. این معاون هلدینگ شرکت مادر را در اختیار دارد. معاونی که مدیر شرکت حاضر به همکاری با وی نیست یک استاد تمام و صاحب چند نشان دولتی از دولت هشتم و نهم است و مورد تفقد مدیران نظام قرار گرفته. بحث یوسی اف اصفهان مدیون فوق لیسانس ایشان است که شخصیتی بزرگوار است که نامش را بسیاری نشنیده اند و داعیه ای هم ندارد. در این میان مدیر شرکت نامبرده، تأکید دارد من با این معاون حاضر به همکاری نیستم و می گوید، معاون خود را کنار بگذارید.

لازم به ذکر است در اسفند سال گذشته فرضیه جدید درباره نحوه آلوده کردن سیستم هسته ای ایران با ویروس استاکس نت منتشر شد. روزنامه کریستین ساینس مانیتور با اشاره به فرضیه جدید " شان مک براید" تحلیلگر ارشد امنیت اطلاعات حساس می نویسد ایالات متحده آمریکا از طریق یکی از شرکت های فرعی پیمانکار تجهیز کننده تاسیسات نطنز ویروس استاکس نت را به سایت نطنز منتقل کرد.

بر اساس گزارش این تحلیلگر آمریکایی دولت آمریکا برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ از این موضوع اطلاع یافت که یک شرکت صنعتی خاص کار تجهیز سیستم های کامپیوتری تاسیسات هسته ای نطنز را انجام می دهد. وی می افزاید: اسناد منتشره ویکی لیکس نیز نشان داد که در سال ۲۰۰۸ دولت آمریکا به دنبال انتقال ویروس استاکس نت از طریق سفارش خرید های این شرکت   به شرکت زیمنس بوده است. این فرضیه، با فرضیه پیشین که آلودگی سیستم های کامپیوتری سایت نطنز را از طریق یک سخت افزار و در واقع " هارد دیسک" کامپیوتر یکی از تکنیسین ها می دانست، رد می کند. آمریکا روی واردات شرکت صنعتی مزبور که تجهیز کننده تاسیسات کامپیوتری از شرکت زیمنس آلمان بود، کار کرده است و در واقع سیستم های کامپیوتری وارداتی این شرکت را آلوده به ویروس کرده است.

طرز فعالیت ویروس استاکس نت به این شکل است که   از طریق   شبکه و یا یواس بی، به بخش اصلی مدار سیستم های کنترل صنعتی نفوذ و با وارد کردن کدهای خود، برنامه جدیدی در آن   جایگزین می کند. این نفوذ سایبری هم هدف تخریب داشت و هم تحت کنترل گرفتن پیشرفت برنامه های هسته ای غنی سازی.

طبق گزارش های منتشره استاکس نت بیش از هزار دستگاه ساتنریفیوژ مرکز غنی سازی نطنز را از فعالیت بازداشت.

در عین حال در تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای، آیانکا بارزاشکا از شخصیتهای آکادمیک کالج کینگ لندن استدلال کرد که ایران پس از این حمله، عملکرد سانتریفیوژهای خود را ارتقا داد و غنی سازی را با قدرتی پیش از گذشته آغاز کرد.