به گزارش پارس به نقل از فارس، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در مناظره ای با موضوع « تعامل انقلاب اسلامی با غرب» به همت هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی با همکاری مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) با حضور صادق زیباکلام اظهار داشت: کشور ایران سه بار در معرض تمدن غیر قرار گرفته است. اولین آن تمدن اسلامی بود که غنای فرهنگی ایرانیان باعث شد قرآن را بگیریم و عربیت را پس بزنیم.

وی افزود: تمدن دیگری که ایران با آن مواجه شد تمدن مغول ها بود که آنان نیز در فرهنگ شیعی و اسلامی ایرانیان هضم شدند. حال هم که در مقابل تمدن غرب قرار گرفته ایم که اولین مواجهه ما با آنها نیز در جنگ ایران و روس بود.

گنجی در ادامه با دو وجهی خواندن غرب گفت: یک وجه تمدن غرب سلطه گری و یک وجه دیگر آن تمدن علم و سخت کوشی است و ایرانیان زمانی از غرب ضربه خوردند که نتوانستند بین این دو وجه تفکیک قائل شوند و هر چه جلوتر رفتیم تاثیرپذیری فرهنگی ما بیشتر شد، از فروپاشی عثمانی تا امروز یک تقابل بین اسلام و غرب شکل گرفته است.

مدیرمسئول روزنامه جوان با اشاره به سه نگاه به غرب در جهان اسلام، گفت: یک نگاه آن است که تقی زاده ها داشتند و آن وادادگی مطلق به غرب بود. نگاه دیگر مقاومت مطلق بود که خورشید احمد نماینده این نگاه است و نگاه آخر به غرب در جهان اسلام نگاه گزینشی است که دو وجه غرب را در نظر دارد. نگاه انقلاب اسلامی به غرب نیز نگاه گزینشی است که در برخی موارد مانند مجلس موفق شدیم آن را به وسیله تاسیس شورای نگهبان بومی کنیم.

عبدالله گنجی با بیان اینکه مسئله ما با غرب یک مسئله معرفتی است، گفت: ما این مسئله را نباید تنها برای موضوع هسته ای خرج کنیم. اصل دعوای ما با غرب معرفتی است و مسئله هسته ای و حمایت از حزب الله و غیره بهانه های عرفی بین المللی غرب علیه ماست. ما در ساکت ترین حالت نیز از گزند غرب در امان نخواهیم بود چرا که امام (ره) می فرمایند ما چه بخواهیم و چه نخواهیم آمریکا و صهیونیست ها به دنبال ما خواهند بود تا حیثیت ما را لکه دار کنند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا غرب هم مانند ما ایدئولوژی دارد یا خیر؟ گفت: از آنجا که غرب با ما در مبارزه است، پس مبارزه بدون ایدئولوژی امکان پذیر نیست به همین خاطر غرب با ما مرزبندی گفتمانی دارد. غرب برای پویایی خود نیاز به غیریت دارد. هانتینگتون وقتی از برخورد تمدن ها صحبت می کند می خواهد یک غیریتی را برای غرب به وجود آورد.

مدیرمسئول روزنامه جوان در ادامه در پاسخ به زیباکلام که اعتقاد داشت مارکسیست ها در اوایل انقلاب از وزن بالایی برخوردار بودند، گفت: اگر مارکسیست ها در اوایل انقلاب از وزن بالا و پرستیژ بالایی برخوردار بودند پس چگونه ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند. امام (ره) حتی مجاهدین خلق که رده هایی از مارکسیسم داشتند را نپذیرفتند. نهضت آزادی ها که مخالف پهلوی بودند اما انقلابی نبودند در سایه امام (ره) روی کار آمدند.

* ایران زایشگاه شیعه سیاسی است

گنجی با بیان اینکه صفویه محل تولد سیاست شیعه بود، گفت: ما باید قبول کنیم ایران زایشگاه شیعه سیاسی است. سیاست در ذات شیعه است چون ما عاشورای سیاسی داریم و دوام و بقای نظام ما به خاطر داشتن همین ویژگی هاست.

وی پیرامون تحلیل شرق شناسان از وضعیت خودشان گفت: ادوارد سعید می گوید غربی ها نه تنها شرق را تفسیر می کنند بلکه آن را تولید نیز می کنند. بعد روشنفکران شرق تفاسیر غرب از شرق را می خوانند و آنگاه به تحلیل می پردازند. در حالی که ما باید با معرفت بومی به شرق نگاه کنیم. ما باید بدانیم که دین ما مولد سیاست ماست و ما نقطه تحقیر تاریخی مان را با انقلاب اسلامی پاسخ دادیم. حال بعضی از روشنفکران ما بدون تحلیل انقلاب اسلامی از آن عبور می کنند. حتی یکی از اساتید دانشگاهی بنده امام خمینی (ره) را از اندیشمندان قرن ۲۰ قلمداد نمی کرد. این نگاه خود کم بینی آفت کار ماست و ما باید بدانیم که غرب برای حذف ایدئولوژی ما قد علم کرده است.

مدیرمسئول روزنامه جوان افزود: شاهد این مدعا نیز اتفاقات اخیر است که ما در مذاکرات خیلی امتیازها به غرب دادیم اما آنان دست بردار نیستند و مسائل موشکی و هسته ای را علم کردند قطعا در ادامه نیز به اصل نظام وارد می شوند.

گنجی با اشاره به مشکلات شوروی که باعث فروپاشی آن رژیم شد، گفت: مشکل اندیشه ای که شوروی را اداره می کرد این بود که با فطرت انسان سازگار نبود و آنچه که با فطرت انسان سازگاری نداشته باشد دوام نخواهد آورد. غرب نیز شوروی را در یک جنگ سرد وارد کرد و شوروی نیز در این رویارویی کم آورد.

وی ادامه داد: ما نیز الان در حال تجربه و تمرین کردن حاکمیت هستیم چرا که با سر کار آمدن هر دولتی ما یک تجربه جدید کسب می کنیم اما این موضوع برخلاف نظر زیباکلام به فروپاشی ما نمی انجامد اما اگر ما از مواضع دینی مان عدول کنیم فروپاشی ما نزدیک خواهد بود.

مدیرمسئول روزنامه جوان با تاکید بر اینکه قدرت تشیع بود که ایران را یکپارچه کرد، گفت: این تشیع بود که ایران را به صورت ملت درآورد و وحدت ملی کنونی ما به تشیع برمی گردد، ما مانند پهلوی اول نیستیم که زبان فارسی را برای ملیت علم کنیم بلکه بر اسلام شیعی تاکید می کنیم. بنده در رد سخنان زیباکلام که بیان می داشت علمای اسلام سیاسی نبودند، باید بگویم که ما در این خصوص حکم میرزای شیرازی را داریم. در زمان صفویه از اینکه شاه تاجش را از علمای دینی می گیرد، بدین معنی است که شاه مشروعیت خود را از عالم دینی اخذ می کند و این نشان از سیاسی بودن علمای اسلام خصوصا شیعه دارد.

گنجی تصریح کرد: اگر تشیع خطری برای غرب نداشت چرا آنان بهائیت را به وجود آوردند. خطری که انگلیس در شیعه دیده بود باعث شد فرقه بهائیت را در شیعه بوجود بیاورد. همچنین امام (ره) می فرمایند اسلامی که خطری برای جهانخواران نداشته باشد اسلام نیست.

مدیرمسئول روزنامه جوان افزود: امام (ره) می فرمایند اگر هم اکنون آمریکا یک کشور اسلامی را با خاک یکسان کند مسلمانان چه کار خواهند کرد؟ ما با آمریکا چه کار کردیم که آنها اینقدر علیه ما فعالیت می کنند. اشتباه است که تعارض مان و تضاد مان با آمریکا را تنها به تسخیر سفارت آمریکا تقلیل دهیم. تسخیر سفارت تنها یک معلول است.

وی ادامه داد: بعد از دوره کریم خان زند تا انقلاب اسلامی ایران هر روز کوچک تر شد اما آیا امروز جمهوری اسلامی به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است یا نه؟ آیا این به برکت شیعه سیاسی نیست؟ بین ایران و اپوزیسیون و غرب این اشتراک نگاه وجود دارد که ایران استقلال خود را حفظ کرده است در حالی که قبل از انقلاب این وضعیت وجود نداشت. استقلال کنونی ما به برکت اسلام است چرا که اگر اسلام را از عرصه سیاسی خود بگیریم به گذشته برخواهیم گشت. از پایان صفویه تا انقلاب اسلامی اندیشره سیاسی از حوزه اندیشه دینی خارج بوده است. به همین خاطر بود که در ایران در عرصه حکومت سردرگمی وجود داشت.

* امام خمینی (ره) نظام سیاسی را بومی کرد

گنجی خاطرنشان کرد: امام (ره) نظام سیاسی به وجود آورد و آن را بومی کرد حال آیا ما نمی توانیم در عرصه های دیگر تفکر کنیم و نظام های متناسب با خودمان را به وجود آوریم؟ البته ما می خواهیم سرپای خود بایستیم اما غرب چنین چیزی را نمی خواهد و چهره ایدئولوژیک اسلام وقتی که در عرصه مبارزه وارد شود ظهور پیدا می کند.

وی در ادامه به نقد بازرگان گفت: البته بازرگان معتقد نبود که دین از سیاست جداست اما مشکل وی این بود که در عرصه نظر خوب عمل می کرد اما وقتی وارد عمل شد نتوانست مکانیسمی بین لیبرالیسم و حکومت اسلامی برای اجرای احکام اسلام ایجاد کند.

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه مسئله ما با رژیم صهیونیستی تنها مشکل فلسطین نیست، گفت: تشیع و صیهونیسم به جهت فکری با هم تضاد دارند. راهبرد صهیونیست ها تشکیل حکومت از نیل تا فرات است حال آیا انقلاب اسلامی باعث نشد که آنان همان جایی که الان حضور دارند محصور شوند؟

گنجی با تاکید بر اینکه بشار اسد بخشی از قدرت منطقه ای ماست، گفت: شیعه هراسی که آمریکا به وجود آورده مگر در همین دو سال جنگ در سوریه است؟ آمریکا از اول انقلاب شیعه هراسی و ایران هراسی را به وجود آورده بود. مصر و پاکستان نیز مشکلی با غرب ندارند، حال آیا آنان مشکلات بیشتری دارند یا جمهوری اسلامی؟ آیا آنان در برابر آمریکا اقتدار بیشتری دارند یا جمهوری اسلامی؟

وی با بیان اینکه ما امام (ره) را به عنوان یک اندیشمند سیاسی می شناسیم، گفت: ما منهای امام چیزی برای گفتن نداریم ما علاوه بر نگاه استدلالی به سخنان امام نگاه تعبدی نیز داریم. ما سخن امام که بیان داشتند غرب ما را رها نخواهد کرد در این ۳۵ سال به عینه تجربه کردیم و معتقدیم تنها چیزی که می توانیم با آن با جهانخواران مبارزه کنیم، اسلام است.

وی در پایان گفت: ما باید ایران را از نگاه خودمان مطالعه کنیم نه آنچه که غرب برای ما تولید کرده است. البته باید این را بگویم که ما رژیم صهیونیستی را یک رژیم غاصب می دانیم و هیچ گاه آنان را به رسمیت نخواهیم شناخت.