به گزارش پارس به نقل از فارس، نخستین نشست مذاکرات صلح دولت پاکستان و طالبان این کشور در حالی بی نتیجه پایان یافت که گفته می شود، این مذاکرات مدت زیادی به طول می انجامد و ۲ طرف به این زودی ها به توافق دست نمی یابند.

نخستین نشست تیم های مذاکره کننده طالبان و دولت پاکستان در مکان نامعلومی در حالی برگزار شد که بر اساس گزارش ها بی نتیجه پایان یافته است.

گفته می شود که پیشنهاد برگزاری مذاکرات در دفتر نخست وزیری پاکستان و دفتر حزب « جماعت اسلامی» در اسلام آباد از سوی ۲طرف مورد قبول واقع نشد و در نتیجه تیم های مذاکره کننده دولت و طالبان پاکستان محل مخفی را برای برگزاری نشست ها انتخابات کردند.

« عرفان صدیقی» سرپرست تیم مذاکره کننده دولت پاکستان پس از پایان مذاکرات صلح در مصاحبه با رسانه های این کشور گفت که کمیته دولت در اجلاس امروز اعلام کرد که مذاکرات بر اساس قوانین پاکستان انجام شود، طالبان برای برقراری امنیت در منطقه فاتا (مناطق قبایلی پاکستان) عملیات های انتقام جویانه خود را متوقف کنند.

وی افزود که در برابر این خواسته ها ارتش پاکستان نیز عملیات خود را متوقف خواهد کرد و آتش بس اولیه تحقق می یابد.

صدیقی اظهار داشت که پس از برقراری آتش بس تیم های مذاکره کننده طالبان و دولت پاکستان روزانه اجلاس مشترک برگزار می کنند.

سرپرست تیم مذاکره کننده دولت پاکستان ادامه تاکید کرد که موضوع اجرای قوانین شرعی در پاکستان مربوط به مرحله دوم مذاکره است بنابراین طالبان نبایستی در ابتدا روی این موضوع پافشاری کنند.

این در حالی است که کمیته مذاکره کننده طالبان ضمن درخواست پایان تحریم ها علیه این گروه، گفته که ابتدا بایستی ارتش پاکستان عملیات های خود را متوقف کند و سپس طالبان نیز عملیات خود را متوقف می کنند همچنین زندانیان طالبان از زندان های پاکستان آزاد شوند.

با این حال « چودهری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان نیز ضمن دیدار با اعضای تیم های مذاکره کننده طالبان و دولت این کشور، خواستار جلوگیری از تنش بین طالبان و دولت پاکستان شده است.

با این که مذاکره بدون هیچ نتیجه ای پایان یافته اما اعضای کمیته های مذاکره کننده با لبخند یکدیگر را بدرقه کردند و قرار شده تا مذاکرات صلح ادامه یابد.

گزارش ها نشان می دهد که در مرحله نخست مذاکرات صلح، طالبان خواسته های خود را مطرح می کنند و در مرحله دوم دولت نظر خود را درباره درخواست های طالبان و نحوه تعامل با آن ها ارائه می کند.

اعضای تیم مذاکره کننده دولت پاکستان نیز در گفت وگو با رسانه های این کشور گفته اند که بدلیل پیچیدگی هایی که در مذاکره با طالبان وجود دارد، این مذاکرات بطول می انجامد و نتیجه قطعی به زودترین فرصت بدست نخواهد آمد.

بر اساس گزارش ها زمان مذاکرات صلح طالبان و دولت پاکستان ساعت ۱۴ به وقت این کشور تعیین شده بود اما این مذاکرات با تاخیر برگزار شد.

« مولانا عبد العزیز» یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان نیز اظهار داشت که پس از این که کمیته دولت نظر خود را مطرح کرد؛ تیم مذاکره کننده طالبان جویای نظر رهبران طالبان است.

وی افزود که به احتمال زیاد پس از آن که در « پیشاور» با رهبران طالبان ملاقات کردیم، نظر طالبان را به صورت کتبی به نمایندگان دولت ارائه می کنیم.

از سوی دیگر تیم مذاکره کننده دولت پاکستان نیز قرار است بزودی با « ژنرال ظهیر الاسلام» رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) ملاقات کند و پس از آن مواضع خود را در برابر طالبان مشخص خواهد کرد.

با این حال « رستم شاه مهمند» یکی از اعضای تیم مذاکره کننده دولت نیز در گفت وگو با رسانه ها گفت که مذاکره بین تیم های طالبان و دولت، مدت زیادی به طول می انجامد و هنوز نمی توان درباره نتیجه نهایی این مذاکرات اظهار نظر کرد.

« سید منور حسن» رهبر حزب « جماعت اسلامی» نیز در گفت وگویی خبری اظهار داشت که حزب جماعت اسلامی از پیشرفت اهداف صلح بر پایه منافع پاکستان حمایت می کند.

این در حالی است که « پروفسور ابراهیم» عضو ارشد این حزب نیز گفته که حزب جماعت اسلامی، دسیسه افرادی را که سعی می کنند تا امنیت پاکستان را با خطر مواجه سازند؛ آشکار خواهد کرد.

مذاکرات صلح دولت پاکستان و طالبان این کشور قرار بود سه شنبه هفته جاری در اسلام آباد برگزار شود اما بدلایل مختلفی از جمله کناره گیری ۲ عضو تیم مذاکره کننده طالبان و عدم توافق ۲ طرف در تعیین محل مذاکرات، به زمان دیگری موکول شد.

در همین حال، عرفان صدیقی از « مولانا سمیع الحق» رهبر تیم مذاکره کننده طالبان خواست تا قبل از شروع رسمی مذاکرات، وضعیت دقیق تیم طالبان از جمله تعداد افراد حاضر در آن را مشخص کند.

همچنین « نواز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز پیشنهاد کرده بود که یک نفر از اعضای طالبان پاکستان در تیم مذاکره کننده این گروه وجود داشته باشد که این پیشنهاد با واکنش منفی سمیع الحق مواجه شد.

سمیع الحق گفت که ما نماینده دولت یا طالبان نیستیم بلکه به عنوان میانجی در مذاکرات صلح ایفای نقش می کنیم و بدنبال تحقق منافع هر ۲ طرف در مذاکرات هستیم.