به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، دلایلی برای ظهور تکفیری ها وجود دارد ازجمله:

۱. علت ظهور تکفیری ها در سه سال اخیر شکست سنگین سیاست های آمریکایی و صهیونیستی در منطقه است؛ به ویژه شکست آن ها در تلاش برای از بین بردن حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین. در نتیجه، آن ها پس از این شکست ها به این نتیجه رسیدند که از مزدوران و ابزارهای خود در منطقه به ویژه از برخی دولت های عربی برای تحریک مسلمانان مبتنی بر یک سری عوامل تاریخی استفاده کنند.

آن ها ابتدا در عراق به تکفیر مسلمانان توسط همدیگر روی آوردند وتلاش کردند مردم عراق را علیه همدیگر تحریک کنند. چه بسیار خون هایی که دراین سال ها به ناحق بر زمین ریخته شد و چه بسیار مسلمانانی که به شهادت رسیدند؛ اما موفق نشدند در عراق یک جنگ داخلی ایجاد کنند. پس از آن متوجه سوریه شدند و افکار عمومی مردم سوریه را با سوءاستفاده از عوامل و انگیزه های طایفی تحریک کردند و تلاش کردند مسلمانان را از تمام نقاط جهان به این موج طایفی ملحق کنند و اکنون مسلمانان از بیش از ۸۰ کشور دنیا برای جنگ با مسلمانان در سوریه خارج شده اند.

رهبر انقلاب: وجود این جریانهاى تکفیرى که در دنیاى اسلام به وجود آمدند، براى استکبار، براى دشمنان جهان اسلام یک مژده است. اینها هستند که به جاى توجّه به واقعیّت خبیث رژیم صهیونیستى، توجّه ها را به جاى دیگرى معطوف میکنند. (۹۲/۱۰/۲۹)

۲. اگر بخواهیم در این زمینه صریح باشیم باید بگوییم که عربستان از آن جهت که در بیست یا سی سال اخیر نفوذ خود را در عراق و سوریه و لبنان از دست داده است، احساس میکند که جمهوری اسلامی ایران به قدرتی قابل توجه در سطح جهانی دست یافته و به همین خاطر تلاش می کند که زیان خود در سال های گذشته را جبران کند و اکنون مشغول آخرین تلاش های خود در سوریه است. بایدگفت که گزینه ی طایفی گری آخرین برگ صهیونیست ها و امپریالیسم است که از طریق مزدوران منطقه ای برای شکست گسترش اسلامی که از جمهوری اسلامی با هدف آزادی فلسطین آغاز شده استفاده می کنند.

۳. الان دولت های عربی در جزیره ی عربی بر سوریه متمرکز شده اند؛ چون مسأله ی سوریه برای آن ها یک مسأله ی حیاتی و مسأله ی مرگ و زندگی است. آن ها بر این باورند که اگر بتوانند در سوریه موفق شوند، در سال های آینده نیز برنده خواهند بود و اگر در معرکه ی سوریه بازنده باشند، به معنای سرنگونی خود آن ها می باشد. لذا مسأله ی سوریه برای آن ها سرنوشت ساز است. اگر در این جنگ پیروز شوند پس از آن به سراغ عراق خواهند آمد و از عراق هم با کمک صهیونیسم و امپریالیسم به سراغ ایران خواهند آمد و حصار نظامیِ خود دور ایران را تکمیل خواهند کرد. آن ها از هر راهی برای تقویت این کمربند نظامی حول جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهند کرد و از صرف اموال و تحریک جریان های تکفیری در این راه اِبایی ندارند. هم اکنون نیز بسیاری از مسلمانان را با تفکر طایفی فریفته اند؛ مثلاً می بینیم آن ها به سراغ برخی کشورهای اسلامی آسیایی رفته و آن ها را با اسم حنبلیه و ابن تیمیه و وهابیت جذب کرده و وارد جریان تکفیری کرده اند. همچنین مسلمانان دیگری از کشورهای دیگر را تحت تأثیر این جریان قرار داده و وارد جنگ سوریه کرده اند. پشت پرده ی این لشکرکشی ها آمریکا و مزدوران منطقه ای او قرار دارند.

۴. بعد از بیداری اسلامی، منافع آمریکا در منطقه بسیار متأثر شده و این کشور مقدار زیادی از جایگاه پیشین خود را از دست داده است. آمریکا با وجود این که در آغاز انحطاط خود قرار گرفته، باز هم از دستگاه اطلاعاتی خود در منطقه استفاده می کند و به خوبی می داند که ۱۰ سال آینده سال هایی تعیین کننده است؛ به این معنا که ملت های اسلامی در این سال ها به موضع معینی خواهند رسید و سیاست های آمریکا و اشغالگری اسراییل نیز مشمول این موضع گیری اسلامی خواهد بود. مسلمانان، اشغال عراق و افغانستان توسط آمریکا و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مردم پاکستان و یمن و سومالی را فراموش نمی کنند و متوجه برپایی پادگان های نظامی آمریکا در آفریقا هستند و تمام این اقدامات را سیاست های دشمنانه می دانند.


پس هنگامی که اراده ی مسلمانان بر سرنوشت آن ها حاکم شود و حکومت های مردمی تشکیل دهند، این خطری بزرگ برای امپریالیسم آمریکا خواهد بود و دشمن صهیونیستی نیز بزرگ ترین بازنده ی این میدان خواهد بود و پس از آن آمریکا مجبور به عقب نشینی خواهد شد. از همین رو تمام تلاش خود را به کار بسته تا در این تحولات، انحراف ایجاد کند و با به میان انداختن تکفیری ها، جلوی سقوط خود را بگیرد.

* آمریکا به دنبال فرسایش منطقه

همگان به یاد داریم که امام خامنه ای در اوایل این تحولات، در سخنان خود در مورد توطئه ی آمریکا برای منحرف ساختن بیداری اسلامی هشدار دادند. امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم در حال فرسایش منطقه هستند و موضع آمریکا نیز موضعی مبتنی بر عقب نشینی کامل از منطقه نیست؛ به این معنا که آن ها روی ثروت های منطقه حساب کرده اند و حاضر نیستند از آن چشم بردارند و به همین خاطر تلاش خواهند کرد نهضت ملت ها را از مسیر اصلی خود منحرف کنند و این کار را از طریق تکفیری ها انجام می دهند.

بنابراین تکفیری ها به معنای دیگر به دنبال دزدیدن جنبش اسلامی منطقه و دزدیدن بیداری اسلامی منطقه هستند. آن ها می خواهند بیداری اسلامی منطقه را به سوی پرتگاه سقوط بکشانند و آمریکا نیز آن ها را راهنمایی و کمک می کند. آمریکا دائماً از سیاست چماق و هویج استفاده می کند؛ برای مطیع ساختن برخی رهبران اسلامی از هویج و برای برخی دیگر از چماق استفاده می کند. الان نمی توانم جزئیات مسائل مصر و تونس را بازگو کنم اما آن ها متأسفانه فریب هویجِ آمریکا را خورده و در دام آن گرفتار شدند و الان نیز از کردار خود پشیمان هستند.