به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اکبر ولایتی  رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در دیدار با کوفی عنان و اعضای گروه متنفذین با بیان اینکه خیلی خوشحال هستم که هیئت متنفذین را ملاقات می کنم گفت: افراد متنفذ هم مشهور و هم قدرتمند هستند. اکثرا مانند شما" کوفی عنان" در صحنه بین المللی نقش ایفا می کنند.  

وی افزود: به خاطر دارم در دوره مدیریت شما در سازمان ملل متحد همکاری های خوبی داشتیم.  

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مرکز تحقیقات استراتژیک ۲۰ سال پیش تاسیس شده است. همه مسائل راهبردی که مستقیم و غیرمستقیم به نظام مربوط می شود در این مرکز پژوهش می شود و قبل از این رئیس جمهور روحانی رئیس این مرکز بودند و این مرکز معاونت های مختلفی دارد که در این راستا می توان به بخش های اقتصادی، بین المللی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری اشاره کرد.  

  کوفی عنان دبیر کل سابق ملل متحد نیز در این دیدار که در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، خطاب به ولایتی گفت: وقتی نلسون ماندلا زنده بود از اعضای ما بود و با هم فعالیت هایی داشتیم و در مسائل علنی و خصوصی او همیشه با ما همکاری می کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در دیدار با علی اکبر ولایتی تحولات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و تفسیر ایران را در این زمینه بشنویم.

کوفی عنان در ادامه با اشاره به موارد مختلفی که در منطقه در حال اتفاق افتادن است، افزود: اتفاقاتی از بهار عربی و پس از آن انقلاب های مختلف از تونس سپس مصر، لیبی و بقیه کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی و همچنین افغانستان و پاکستان روی داده است اما مسئله اصلی در سوریه اتفاق می افتد، اما مسئله ای که در سوریه در حال وقوع است، مثل آهن ربایی است که افراط گرایان را به خود جذب می کند.

وی تصریح کرد: در سوریه واقعیت این است که راه حل نزدیک متصور نیست و تنها راه حل ممکن حل سیاسی مسئله است.

کوفی عنان با بیان اینکه چند دایره دور سوریه وجود دارد، اظهار داشت: اولین دایره بازیگران داخلی و دوم، دایره بازیگران منطقه ای در سوریه است.

  علی اکبر ولایتی نیز خطاب به کوفی عنان و اعضای گروه متنفذین گفت: موج جدیدی از فعالیت های تروریستی در جهان در حال ظهور است. در سوریه فکر می کردند برخی از کشورها به راحتی می توانند رژیم را تغیر دهند.

وی ادامه داد: ایران به مذکرات ژنو دعوت شده بود اما بعد بعضی گفتند که اگر ایران مصوبات مذاکرات ژنو ۱ را بپذیرد، می تواند به ژنو ۲ بپیوندد اما ایران گفت که بدون پیش شرط در مذاکرات شرکت می کند.