به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از نخبگان سراسر کشور با اشاره به کامل بودن دین اسلام اظهار داشت: همه ما معتقدیم اسلام، در همه زمینه هایی که بشر برای رسیدن به سعادتش به آن نیاز دارد، برنامه دارد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه احکام و برنامه های اسلام بر دو قسم احکام فردی و اجتماعی است، اظهار داشت: از سوی دیگر احکام اسلامی از جهت اقسام ارتباط انسان با دیگران دارای اقسامی است، و از مسائل مالی و خانوادگی گرفته تا پیچیده ترین مسائل بین المللی را شامل می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته شناخت احکام اسلام در زمینه فردی ساده است و انگیزه عمل به آن هم نیاز به کارهای فرهنگی دارد که عمدتا بر عهده نهادهای آموزشی است، اما قضیه در مسائل اجتماعی متفاوت است، چرا که عرصه های ارتباط انسان ها با یکدیگر بیش از حد تصور است.

وی افزود: حتی اگر احکام اسلامی در همه زمینه های متعدد و گسترده اجتماعی، مشخص شده و معلوم باشد، بازهم مشکلاتی برای عمل به احکام اجتماعی وجود دارد. مشکل اول، تشخیص مصادیق و انطباق آنها بر احکام الهی است، چرا که احکام اسلام به بیان کلیات پرداخته و همه مصادیق را بیان نکرده است.

آیت الله مصباح با اشاره به نمونه های متعدد از تفاوت دیدگاه ها در مسأله واحد گفت: به عنوان نمونه در مسأله برخورد با آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی از اوایل انقلاب تا کنون نظرات مختلفی وجود داشته است، عده ای تقابل با آمریکا را اشتباه دانسته، عده دیگری هرچند تقابل با آمریکا را از نظر اسلامی و در تئوری صحیح می دانستند، اما به خاطر راحت طلبی و دوری از جنگ و دیگر مسائل، برخورد را به مصلحت نمی دیدند و برخی نیز از ابتدا مخالف نظام اسلامی و به دنبال قدرت طلبی بودند و لذا برای رسیدن به این قدرت به تعامل با دیگران می پرداختند و البته کسانی هم بودند که مقابله با آمریکا را امری لازم می دانستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عواملی که سبب اختلاف این نظر ها می شود، ادامه داد: گاهی اختلاف در فهم، راحت طلبی و قدرت طلبی سبب ایجاد نظرات مختلف در مسأله واحد می شوند.

وی ا اشاره به اوایل انقلاب و حضور امام (ره) و وجود فضای جنگ و جوش و خروش مردم برای حفظ انقلابشان افزود: در اوایل انقلاب و به خصوص تا زمانی که امام (ره) در قید حیات بودند، قدرت در دست یاران امام (ره) بود و تفکر امام (ره) که همان مقابله با آمریکا و استکبار و عدم سازشکاری بود، رواج بیشتری داشت. اما باید توجه داشت که بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی چنین نیست که همه مردم تفکر واحدی داشته باشند و هیچ کس تفکر براندازی نظام یا سازشکاری و برقراری رابطه با آمریکا را ندارد، چرا که هرچند این تفکرات در اوایل انقلاب، کمتر نمود یافت، اما تفکر از بین نمی رود.

آیت الله مصباح با بیان اینکه نه تفکر سازشکارانه به کلی معدوم شده و نه تفکر براندازانه از بین رفته است ادامه داد: چه بسا عده ای که از همان ابتدا تفکرشان برقراری رابطه با آمریکا بود، تقابل با آمریکا را اشتباه دانسته و در حال حاضر نیز در صورت امکان، ابائی از برقراری روابط با آمریکا و حتی عذرخواهی از آمریکا به خاطر تسخیر لانه جاسوسی نداشته باشند. همچنین چه بسا امروز گروه هایی وجود داشته باشند که با اصل نظام که نماد آن ولایت فقیه است، مخالف باشند. همان گونه که از روزهای اول انقلاب افراد و گروه هایی با شیوه ها و راه های مختلف به اقدام علیه ولایت فقیه پرداختند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گرایش مردم در گذشته و فراموشی احکام اجتماعی اسلام اظهار داشت: اگر عالمی در گذشته در مسائل سیاسی دخالت می کرد، انگ « سیاسی بودن» به او می زدند و او را فرد متقی و مؤمنی نمی دانستند که نمونه بارز آن آیت الله کاشانی است که علیرغم علم، فهم، بصیرت، دقت، شجاعت و فداکاری، چندان به ایشان به عنوان یک عالم توجه نمی شد.

وی با اشاره به اینکه خدا فردی را به این ملت ارزانی کرد که قضیه را برعکس کرد، ادامه داد: این فرد به همه مردم فهماند که احکام اجتماعی اسلام مانند نماز واجب است و لذا نیمی از احکام اسلام را که مربوط به مسائل اجتماعی بوده و مغفول مانده بود احیا کرد. و آن فرد کسی جز امام خمینی (ره) نبود.

آیت الله مصباح ادامه داد: این هنر امام (ره) بود که بعد از قرنها این تفکر اصیل اسلامی شیعه را که ریشه در عاشورای سیدالشهدا (ع) داشت، احیا کرد و به دنبال آن فکر شهادت طلبی در مقام مبارزه با دشمنان اسلام را رواج داد و در ترویج این تفکر به قدری از خود مایه گذاشت که طفل ۱۳ ساله را رهبر خود نامید.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: احساس تکلیف در ما نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی در واقع میراثی است که از امام خمینی (ره) برای ما برجای مانده است. اما باید توجه داشت که در تاریخ هیچ امر ثابت تضمین شده ای وجود ندارد و انسان تا آخرین نفس در معرض تغییر است. لذا اگر احساس می کنیم که برای آینده کشورمان مسئولیت داریم، باید برای آن هزینه کنیم تا این میراث باقی بماند و تدریجا ضعیف نشود و روحیه سازشکاری بر مردم غالب نشود و ارزش مقاومت، فداکاری، شهادت و گذشت به فراموشی سپرده نشود؛ وگرنه در این دنیایی که فریاد دنیاگرایی آن به شدت بلند است، تحت تأثیر قرار گرفته و اهتماممان به ارزش های اسلامی کم می شود.

وی به تبیین وظایف در عصر حاضر پرداخت و افزود: امروز ما سه وظیفه اصلی داریم، اول ارتقای علم و فهم خود نسبت به احکام اسلام و اینکه باور کنیم راه سعادت انسان در دنیا و آخرت، راه اسلام است و بس، و جایگزینی ندارد.

آیت الله مصباح یزدی کسب بصیرت، برای شناخت احکام اسلامی و تطبیق آنها بر مصادیق و وقایع اجتماعی را وظیفه دوم دانست و افزود: باید به گونه ای خود را تقویت کنیم که بتوانیم حوادث و وقایع احتماعی را تحلیل کنیم و متوجه ریشه ها و آثار آنها باشیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما این کافی نیست، چرا که گاه افرادی اسلام را شناخته و تحلیل مناسبی دارند، اما به خاطر راحت طلبی یا قدرت طلبی به وظیفه خود عمل نمی کنند. لذا وظیفه سوم ما، تقویت اراده برای عمل به تکلیف یعنی همان خودسازی است.