به گزارش پارس به نقل از فارس، ماریچا اسخاکا، عضو هیات پارلمان اروپا که به تهران سفر کرده بود در گفت وگو با شبکه بی بی سی در پاسخ به این سوال آیا دیدار شما با نسرین ستوده و جعفر پناهی از قبل برنامه ریزی شده بود گفت: به عنوان یک سیاستمدار من وارد جزئیات نمی شوم اما من شخصا خانم ستوده را برای دریافت جایزه ساخاروف نامزد کردم که آن جایزه را تصاحب کند. این جایزه معتبرترین جایزه ای است که پارلمان اروپا به افراد می دهد و خانم ستوده شایسته و سزاوار این جایزه بود.

اسخاکا درباره اینکه منتقدان در ایران می گویند که شما رفتید در خاک ایران با ۲ چهره منتقد دولت دیدار کردید و به آنها جایزه دادید و در واقع از این سفر سوء استفاده کردید نیز گفت: این استفاده سیاسی نیست و چرا که آقای پناهی چهره سیاسی نیست و یک چهره هنری است. ما در طول سفر به ایران با افراد مختلفی از طیفهای سیاسی مختلف از جمله آقای هاشمی و آقای لاریجانی ملاقات کردیم. ما در صحبتهای خود با افراد مختلف که از طیفهای سیاسی مختلف بودند هیچ مشکلی نداشتیم.

وی در پاسخ به این سوال عده ای میگویند در دیدار با آقای هاشمی عرف دیپلماتیک را رعایت نکردید نیز گفت: برای اینکه صاقانه بگویم واقعا وقت تلف کردن است که بخواهیم درباره این مسائل صحبت کنیم.

وی درباره بی احترامی رئیس این گروه به آیت الله هاشمی گفت: ما در فرهنگ خود برای نشان دادن احترام به طرف مقابل به مردها دست می دهیم اما در فرهنگ ایرانی ها این موضوع رایج نیست و ما نمی توانستیم با مقامات ایرانی دست بدهیم اما راههای متفاوتی برای نشان دادن احترام وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع گفت: باید بگویم که در احترام من و گروهی که به ایران رفته بودیم به آقای هاشمی رفسنجانی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه احترام به یکدیگر باید دوطرفه باشد گفت: هنگامی که ما وارد تهران شدیم آنها ما را مجبور کردند که روسری سر کنیم. و زمانیکه من در مجلس ایران می خواستم چیزی را نشان دهم که در پارلمان اروپا چگونه درباره رنج مردم ایران از تحریم های دارویی صحبت کرده بودم شگفت زده شدم چرا که من حتی نمی توانستم از اینترنت آنجا به وبسایت خودم دسترسی داشته باشم.

در جریان دیدار هیات پارلمانی اروپا با آیت الله هاشمی رفسنجانی که در روز دوشنبه ۲۵ آذر برگزار شد، « تاریا کرونبرگ» رئیس این هیات اروپایی هنگام برخورد با آقای هاشمی از روی صندلی خود بلند نشد.