به گزارش پارس ، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با فارس، به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و عدم خوشبینی بیش از حد نسبت به طرف غربی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبینی را مسئولان دولت یازدهم ایجاد کردند؛ وقتی که یکی از مسئولان ارشد دولت در مجلس می گوید ما موفق شدیم هم حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت بشناسیم و هم تحریم ها را برداریم، که این صحیح نیست.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: در حوزه غنی سازی، بر اساس توافقنامه، تا ۶ ماه آینده به صورت ضمنی و نه به صراحت، ایران حق غنی سازی دارد در واقع مشروط به نظر موافق ۱+۵ است؛ یعنی اگر تا قبل از مذاکرات ژنو شعار مردم ایران این بود که غنی سازی حق مسلم ماست، الان به این شعار تبدیل شده که اگر آمریکایی ها موافق باشند، غنی سازی حق مسلم ماست.

وی یادآور شد: طی این دو هفته جان کری، وندی شرمن و لویی کهن در سنای آمریکا به این نکته تاکید داشتند که ایران حق غنی سازی ندارد مگر اینکه ما اجازه دهیم و بر اساس سند توافق حرف درستی را می زنند.

ایزدی در ادامه به موضوع تحریم ها اشاره و اضافه کرد: در متن، هر جا صحبت از تحریم شده کلمه « هسته ای» کنار آن آمده است. به این معنی که تحریم های بانکی و نفتی که اساسی است سر جای خود باقی می ماند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه اگر در قانون تحریم فقط یک مورد هسته ای ذکر شده بود، خیالمان راحت بود، گفت: اما بحث حقوق بشر و تروریسم در کنار مسئله هسته ای نیز آمده است؛ حال اینکه آمریکایی ها خود سابقه عجیبی در بحث حقوق بشر مانند کشتار یک میلیون عراقی، زندان های ابوغریب و گوانتانامو و همچنین حمایت از تروریست های سوریه داشته و دارند که خود بحث جدایی است.

وی با بیان اینکه بر این اساس تحریم های بانکی و نفتی سر جای خود است، اظهارداشت: اوباما، شرمن و لویی کهن (معاون وزیر خزانه داری آمریکا) تکرار می کنند که ساختار تحریم ها باقی می ماند؛ شرمن در سنای آمریکا نیز اذعان داشته که ما به ایرانی ها گفته ایم که تحریم های اصلی سرجای خود باقی می ماند.

ایزدی تصریح کرد: اینکه مسئولان دولتی عنوان می کنند ما حق غنی سازی را نگه داشته ایم، درست نیست چرا که این امر مشروط به رضایت آمریکایی هاست و اینکه گفته شود تحریم ها را برمی داریم هم درست نیست چون تحریم های اصلی یعنی بانکی و نفتی سر جای خود باقی هستند و اگر فرضاً در موضوع هسته ای تحریم ها برداشته شود، دو مورد دیگر باقی می ماند که هر روز طرف مقابل آن را تکرار می کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه توافقنامه ژنو دارای مشکل بوده و مبهم است، در متن توافق به صورت دقیق نیامده که چه اتفاقی در حوزه تحریم های جدید بیفتد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آنها روغن ریخته شده را به طرف ایرانی فروخته اند، اظهار داشت: این متن مشکل دارد و تیم مذاکره کننده باید جلوی آن را بگیرد.

وی با بیان اینکه متن توافقنامه باید به مردم نشان داده شود، گفت: رسانه های کشور باید به تحلیل مطالب این متن بپردازند تا برای مردم روشن شود. ملت ایران هوشمند هستند.

ایزدی اظهارداشت: اینکه ما عجله کنیم و بخواهیم توافقنامه را قبل از پایان ۱۰۰ روز داشته باشیم، نتیجه اش این می شود که در قدم اول، تیم مذاکره کننده را برگردانیم.

این کارشناس مسائل آمریکا ضمن انتقاد از برخی از اظهارنظرها همچون خزانه خالی و ضعیف بودن توان نظامی افزود: این نوع سخن گفتن موجب می شود آنها ادعا کنند تحریم ها اثر مثبت داشته در حالی که در زمان مذاکره باید خود را خیلی قوی تر نشان داد.