به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این در حالیست که اتحادیه اروپا ماه گذشته پس از توافق هسته ای ایران اعلام کرد قصد دارد تحریم بیمه محموله های نفتی ایران را در دسامبر یا ژانویه لغو می کند.

همچنین آمریکا اعلام کرد فشار خود را روی خریداران نفت ایران برای کاهش واردات نفت متوقف خواهد کرد، اگرچه آنها اجازه افزایش واردات نفت از ایران را نخواهند داشت.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش تازه خود مدعی شده است این حقیقت که تحریمهای نفتی ایران همچنان پابرجا هستند، فضایی را برای افزایش صادرات نفت ایران باقی نمی گذارد. حتی اگر تحریمهای نفتی ایران نیز سرانجام لغو شوند، افزایش قابل توجه تولید نفت ایران مستلزم یک دوره طولانی و سرمایه گذاری بیشتر در میادین بالادستی ایران است و تحقق آن زمان می برد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: صادرات نفت ایران در ماه نوامبر روزانه با ۸۹ هزار بشکه افزایش به ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است که شامل نفت خام و میعانات گازی می شود. ایران نفت ذخیره شده خود در نفت کشها را از ۳۷ میلیون بشکه در ماه اکتبر به ۲۲ میلیون بشکه تا پایان این ماه تنزل داده است.

بر اساس این گزارش ایران در شروع سال ۲۰۱۲ روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کرد و دومین تولید کننده اوپک بود. این درحالی است که آمار آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که تولید نفت ایران در ماه نوامبر دو میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به اکتبر ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: توافقنامه ژنو صرفنظر از اهمیت سیاسی آن، از حیث نفتی تاثیری نداشته است. واکنش بازار به این توافق چندان زیاد نبود و صرفا شامل یک کاهش قیمت یک روزه بود.

این اظهارات در حالی است که ایران قصد دارد در ماه مارس با شرکتهای نفتی بین المللی برای جذب سرمایه گذاران در صنعت نفت خود دیدار داشته باشد.

وزیر نفت ایران گفته امیدوار است: شرکتهای اکسون موبیل، شل، بریتیش پترولیوم، انی و استات اویل در ایران سرمایه گذاری کنند.