به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به منظور دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است ظهر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکراتش با ظریف بسیار مفید و سازنده بوده است و دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه ها تاکید دارند. رییسان کمیته ها برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی را مشخص کرده ایم و قرار شد رییسان آن ها هر چه زودتر با یکدیگر دیدار داشته باشند و تاریخ و محتوای اجلاس بعدی کمیسیون مشترک را مورد توافق قرار دهند.

او با بیان این که توافقات میان مدت و طولانی مدت اقتصادی و تجاری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، اضافه کرد: خوشحال هستیم که بین وزارت خانه های انرژی و اقتصاد دو طرف ارتباطات بسیار خوبی برقرار است و آن ها مصمم به توسعه روابط هستند.

وی سفر معاون نخست وزیر روسیه به تهران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد.

یکی از نتایج مذاکرات ژنو حق غنی سازی ایران بود

وزیر خارجه روسیه هم چنین با اشاره به همکاری های تهران و مسکو درباره مسائل منطقه یی اضافه کرد: نتایج نشست" ژنو ۳" را مورد بررسی قرار دادیم که در آن درباره حل و فصل مرحله به مرحله مساله هسته ای ایران توافق شده بود. نتایج آن را بررسی کردیم که یکی از آن ها حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله حق غنی سازی بوده است و البته حل شدن تمام مسائلی که آژانس درباره ایران دارد نیز از جمله آن ها بود و این که برنامه ایران کاملا تحت نظر آژانس ادامه یابد.

وی ادامه داد: ما درک مشترکی درباره سند ژنو داریم و این که این سند باید توسط طرف ها به اجرا گذاشته شود و سعی می کنیم این گونه شود. بسیار فشرده و هدفمند کار خواهیم کرد تا به مرحله بعدی حل و فصل و عادی سازی مساله هسته ای ایران و نتیجه نهایی که اجازه دهد این مساله به طور کامل حل و فصل شود برسیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: گاهی این پرسش مطرح می شود که چه زمانی توافقات ژنو نهایی خواهد شد؟ که باید به آن پاسخ داد این مساله بستگی به شرایط مختلف دارد.

وی موضوع سوریه و تحولات شمال آفریقا را از دیگر موضوعات مورد بحث و گفت وگو با وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر شرایط در این منطقه تغییر کرده است. باید تاکید کرد استفاده از زور برای حل و فصل مسائل به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. ما بسیار نگران مسائل در این منطقه هستیم و از توقف خونریزی در سوریه حمایت می کنیم. استقلال تمامیت عرضی و حاکمیت این کشور باید حفظ شود و تمام فرقه ها، گروه ها و مذاهب باید دارای حقوق برابر باشند و احساس امنیت کنند و در پروسه سیاسی در این کشور حضور یابند.

لاوروف اضافه کرد: تمام طیف های مختلف سوری و بازیگران خارجی باید در نشست" ژنو ۲" حضور داشته باشند و کسانی که می توانند به سهم خود کمک کنند باید در این زمینه فعال باشند.

وزیر خارجه روسیه موضوع افغانستان را از دیگر موضوعات مورد مذاکره در تهران عنوان کرد و گفت: علاقه مند هستیم افغانستان بتواند مشکلات خود را پشت سر بگذارد. تهدیدات تروریستی در افغانستان کم تر نشده است. باید به عنوان همسایگان این کشور کمک کنیم تا این تهدیدات برطرف شود.

روسیه و ایران روابط شان را درباره عراق افزایش می دهند

او هم چنین گفت که در مذاکراتش با ظریف درباره موضوع عراق نیز رایزنی کرده است و افزود: درصدد هستیم روابط و همکاری مان را درباره مسائل عراق توسعه دهیم تا این همکاری ها کمک کند ثبات در این کشور به وجود آید. اتفاقات تروریستی که در این کشور وجود دارد بسیار نگران کننده است. در سال جاری هفت هزار نفر در اثر عملیات تروریستی در این کشور کشته شده اند که بسیار بیش تر از تعداد افرادی است که در افغانستان کشته شده اند.

وی همچنین گفت: درباره همکاری ها در چارچوب دریای خزر، بررسی هایی با ایران انجام داده ایم. اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر را برای تعیین رژیم حقوقی آن در سال آینده در آستاراخان پیش رو داریم و قبل از آن اجلاس وزیران خارجه نیز برگزار خواهد شد.

لاوروف گفت: ایران و روسیه همکاری هایی براساس منافع و اقدام متقابل در چارچوب قوانین بین المللی دارند و همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست.

توافقات ژنو باید اجرا شود به خصوص لغو تحریم ها

وزیر امور خارجه روسیه هم چنین با اشاره به توافق ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: زمان زیادی برای انجام این مذاکرات و رسیدن به توافق صرف شده است. توافقاتی انجام شده است که دو طرف باید آن را اجرا کنند؛ به خصوص درباره تحریم هایی که در خارج از چارچوب شورای امنیت علیه ایران وضع شده اند و این کار آغاز شده است. بازرسانان آژانس سفری به تهران داشته اند و بازدیدهای خود را در چارچوب توافقاتی که در ژنو صورت گرفته ادامه خواهند داد. کمیته ای که در چارچوب نشست ۱+۵ با حضور ایران و آژانس شکل می گیرد به این پروسه کمک می کند و مسلما رایزنی های که بین ایران و آژانس در جریان است به حل و فصل مسائلی که در آژانس وجود دارد کمک می کند.

نباید تفسیر دوباره ای به توافقات ژنو داد

وی اضافه کرد: مهم ترین مساله این است که توافقات اجرایی شود و آن ها را عملی کنیم و تفسیر دوباره ای به آن ها ندهیم و البته به موازات آن لازم است رایزنی های آغاز شود تا بتوانیم به توافق نهایی در این باره برسیم و نقطه پایانی به سوالاتی که در این باره وجود دارد بگذاریم.

خبرنگاری درباره برگزاری نشست" ژنو ۲" و این که عربستان تهدید کرده است اگر اسد بخواهد در انتخابات شرکت کند اقدام جدی انجام خواهد داد؟ گفت: من چنین اظهار نظری از طرف مقامات عربستان نشنیده ام؛ اما ابتکار" ژنو ۲" مورد حمایت جامعه بین المللی قرار گرفته است و در قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت هم مورد حمایت قرار گرفته که با اجماع هم بوده است و همه اعضای جامعه بین المللی موظف به اجرای آن هستند.

وی گفت: گاه می شنویم که یک کشور راضی نیست و یا درباره برگزاری این نشست رضایت کامل ندارد اما باید گفت به هر حال این کنفرانس باید انجام شود؛ شاید برخی بر این باور باشند که از طریق توسل به زور بشود این مساله را حل کرد اما هیچ گاه از کسی تاییدیه این مساله را نشنیدم و باید بگویم هر کشوری که مسوولیت پذیر باشد باید تمام تلاش خود را بکند که این ابتکار عمل به نتیجه برسد و هر سعی و تلاشی برای این که این رخداد برگزار نشود پایبند نبودن به خواست جامعه بین الملل خواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه درباره برگزاری نشست" ژنو ۲" درباره سوریه و نیز حضور ایران در این کنفرانس گفت: برای نتیجه بخش بودن کنفرانس ژنو باید همه کسانی که می توانند تاثیرگذار باشند در این نشست حضور داشته باشند و باید بتوانیم همه را در یک میز گرد آوریم و به نتیجه مثبت درباره سوریه برسیم و خونریزی را در این کشور متوقف کنیم. ایران هم بدون شک کشوری است که می تواند در روندهای سوریه تاثیر زیاد و مثبتی داشته باشد؛ در عین حال صرفا سوری ها هستند که می توانند در تعیین سرنوشت خود موثر باشند. دیگران فقط می توانند به آن ها کمک کنند. اما نباید در گفت وگوی سوری ها دخالت کرد این اصل مهمی است که در اعلامیه" ژنو ۱" هم اعلام شده است. تصمیم گیری درباره این که ادامه امور در سوریه چگونه خواهد بود باید بین سوری ها مورد توافق قرار گیرد و کلید حل و فصل مساله در این است.

لاوروف اضافه کرد: " ژنو ۲" بر روی تحقق اعلامیه" ژنو ۱" برگزار می شود و این اصل مرکزی است. ما در ارتباطات با همکاران غربی و منطقه یی در خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم و درک آن ها را درباره لزوم دعوت همه کشورها از جمله ایران احساس می کنیم و در این باره با اخضر ابراهیمی و نمایندگان سازمان ملل هم صحبت کرده اند. امیدوارم ایران هم با عنوان یکی از بازیگران اصلی در این نشست حضور یابد.

او هم چنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و روسیه درباره موضوع هسته ای با یکدیگر همکاری خواهند داشت؟ گفت: ما علاقه مند هستیم همکاری مان را با ایران در زمینه توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه دهیم. در واقع طرح های ایران را برای احداث بلوک های جدید شبیه نیروگاه بوشهر که با آب سبک کار می کنند می دانیم و تاکید می کنم که هیچ قطعنامه شورای امنیت هم چنین نیروگاهی را منع نکرده است.