به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آمنهوتپ زامبرانو که ظهر سه شنبه در نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد با بیان این که دنیای امروز با وقایع زیادی دست و پنجه نرم می کند و در این میان ایران نیز با مساله هسته یی و مذاکرات ۱+۵ درگیر بود خاطرنشان کرد: در همین میان ونزوئلا نیز درگیر انتخابات شهرداری بود که خوشبختانه نتیجه خوبی را هم به دنبال داشت.

او با اشاره به نشست کشورهای عضو" آلبا" افزود: قبلا من دبیر اجرایی آلبا بودم؛ به همین دلیل این اجلاس اهمیت بسیاری برای من دارد در همین راستا در وزارت خارجه، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه و وزارت نفت از کارشناس این امر دعوت شده تا در این مکان ها حضور یافته و اطلاعات کافی را در اختیار حاضران قرار دهد.

سفیر ونزوئلا در ایران با بیان این که نشست" آلبا" با توجه به سبقه تاریخی دو کشور ایران و ونزولا برگزار می شود گفت: چاوز به دنبال ایجاد دنیایی دو قطبی بود که در آن به حقوق و استقلال کشورها اهمیت داده شود و به نظر می رسد آلبا نیز می تواند تا حدی این خواسته او را محقق کند. در همین راستا شاهد هستیم که طی ۹ سال گذشته در آلبا اتفاق های خوبی رخ داده است.

وی ادامه داد: آلبا بیانیه های مختلفی در عرصه سیاست خارجی داده از جمله آن ها می توان به بیانیه هایی به نفع ملت فلسطین و به رسمیت شناختن حق مردم سوریه برای حل مشکلات داخلی خود و هم چنین حق ایران مبنی بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی اشاره کرد.

زامبرانو خاطرنشان کرد: ونزوئلا همواره به دنبال دنیایی با توازن ژئوپولتیک بوده هم چنین خواهان این است که در دنیا قدرت های متفاوت و زیاد وجود داشته باشد علاوه بر آن ما تلاش می کنیم استقلال فرهنگی و رسانه یی در کشور وجود داشته باشد تا وقایع به درستی و در جای خود منعکس شوند.

او ادامه داد: علاوه بر سیاست خارجی، ما اقداماتی در عرصه شفاف سازی و بهبود مسائل اقتصادی کشور داریم و تلاش می کنیم تا ساختار مالی جدیدی را در سطح دنیا داشته باشیم تا از این طریق به اهداف ژئوپولتیک و استقلال طلبانه خود دست یابیم.

سفیر ونزوئلا در ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره روابط دو کشور در دولت جدید گفت: ایران و ونزوئلا مسیر انقلابی خود را هم چنان ادامه می دهند و تلاش می کنند تا استقلال خود را حفظ کند.

وی افزود: ایران و ونزوئلا همانند گذشته از ایالات متحده آمریکا انتظار دارند تا استقلال و جایگاه آن ها را به رسمیت بشناسد. هم چنین هر دو کشور بر ضد دخالت های ایالات متحده و تحمیل خواسته های آن ها به سایر کشورها ایستادگی خواهند کرد.

زامبرانو با بیان این که هر دو رییس جمهور ایران و ونزوئلا تازه کار خود را شروع کرده اند خاطرنشان کرد: روحانی ۱۲۰روز است کارش را آغاز کرده و مادورو نیز فقط ۸ ماه از دوران ریاست جمهوری اش گذشته است بنابراین هر دو دولت موضوعات زیادی برای رسیدگی دارند؛ علاوه بر آن آمریکا در چند ماهه گذشته تلاش زیادی برای تغییر رییس جمهور ونزوئلا کرده و از سوی دیگر ایران هم درگیر مذاکرات با ۱+۵ بوده است هم چنین شاهد بودیم که کشورهای بسیاری تلاش کردند تا در روند این مذاکرات خلل ایجاد کنند ولی موفق نشدند.

وی ادامه داد: امروز می توانیم بگویم مذاکرات ایران و ۱+۵ با رهبری مقام معظم رهبری، هدایت رییس جمهور و اقدامات ظریف کامل موفق بوده ولی متاسفانه رسانه های آمریکایی آن را طور دیگری عنوان می کنند. البته در ونزوئلا هم ما حس می کنیم آن ها سعی دارند از فقدان چاوز سوء استفاده کرده و پروسه انقلاب را متوقف کنند. خوشبختانه انتخابات شهرداری در کشور ما با موفقیت انجام شد. در هر صورت ونزوئلا رابطه خوبی با خاتمی، احمدی نژاد و هم اکنون روحانی داشته و خواهد داشت.

سفیر ونزوئلا در ایران در بخش دیگری از سخنانش با اظهار خرسندی از موفقیتی انتخابات شهرداری ونزوئلا گفت: در این انتخابات از ۳۵۰ شهردار ۲۵۰ نفر مطعلق به جبهه چاوز بودند یعنی حدودا ۸۰ درصد استان ها شهردارهایی از جبهه چاوز دارند.

او با اشاره به اختیارات جدید رییس جمهور ونزوئلا عنوان کرد: طبق قانون اساسی رییس جمهور ونزوئلا حق دارد قانون تصویب کند البته چاوز این اختیارات را به مجلس داده بود و خود در این رابطه به آن ها مشورت می داد ولی مادورو تلاش می کند تا با استفاده از اختیارات خود به بهبود وضعیت کشور کمک کند هم چنین در گذشته شاهد بودیم که بخش خصوصی از برخی منابع برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کرد ولی امروز قرار است تا به چنین سوء استفاده هایی برخورد شدیدی شود.

در بخش دیگری از این نشست خبری از سفیر ونزوئلا در ایران سوال شد که اگر امکان بهبود روابط اجتماعی ایران و آمریکا وجود داشته باشد شما چه موضع گیری خواهید داشت؟ و او پاسخ داد: خوشحال هستیم که آمریکا فهمیده است که باید به ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه احترام گذاشته و با او صحبت کند؛ البته مطمئن هستیم که ایران هم چنان سیاست های ضد امپرالیستی خود را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایران و آمریکا به عنوان دو کشور با یکدیگر نشست داشتند و مسلما ایران برای بحث هسته یی خود از آن ها اجازه ای نخواهد گرفت هر چند آمریکایی ها برخی اتهامات کذب را در رابطه با صلح آمیز نبودن بحث هسته یی ایران عنوان می کند ولی ما نشان دادیم این قدرت داریم را که بدون آن ها زندگی کنیم. در هر صورت اگر احترام گذاشته شود و حقوق ما به رسمیت شناخته شوند می توانیم با آن ها مذاکره کنیم. هم چنین ایران در مذاکرات با ۱+۵ سیاست خوبی داشت و این سیاست ها می تواند باعث صلح در منطقه شود.

زامبرانو در پایان در رابطه با شنود مکالمات کشورهای آمریکایی لاتین گفت: آمریکا نشان داد همسر حسود است زیرا به دوستان خود اعتماد نداشته و بیش تر از همه می ترسد تحولاتی در آمریکای لاتین صورت گیرد که به استقلال آن ها بیانجامد. نکته جالب این است که اوباما که در دولت او چنین اقداماتی صورت می گیرد جایزه صلح نوبل را گرفته است و از سوی دیگر شاهدیم فردی مانند نلسون ماندلا که تمامی زندگی اش برای استقلال ملتش در زندان و به سختی سپری کرده است این جایزه را دریافت می کند؛ بنابراین باید بگویم که تضادی بزرگ در این زمینه وجود دارد.