به گزارش گروه سیاسی، موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده بجنورد در مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار« پارس » گره زدن سرنوشت کشور به مسئله تحریم ها را نادرست عنوان کرده و گفت: وابسته کردن سرنوشت کشور به نتیجه مذاکرات خطای استراتژیکی بود که دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن خود به آن تاکید کرد.

به گفته ثروتی در حال حاضر که توافقات اولیه میان ایران و طرف غربی صورت گرفته اتفاق خاصی نیفتاده است هر چند که اقدامات مسئولین دیپلماسی کشور در خور تقدیر است اما اگر بخواهیم کشور را بر اساس تب ۵+۱ یا هژمونی دنیا بچرخانیم کلاهمان پس معرکه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در این چند سالی که بر حجم تحریمها افزوده شده بر داشته های خود تکیه کردیم که توانستیم کشور را اداره کنیم؛ لذا به دولت جدید توصیه می کنیم مطالبات مردم از بحث مذاکرات را بالا نبرند.

نماینده بجنورد خاطر نشان کرد: تحریمها تاثیر دارند اما نباید زندگی عادی در کشور را به آن وابسته کنیم که اگر غربی ها بر برداشته شدن تحریم ها تاکید کردند خوشحال شویم و اگر تکذیب کردند ماتم بگیریم از این رو باید برنامه های مستقلی تدوین شود.

ثروتی ادامه داد: مثلا قرار است در راستای توافقات چند میلیارد تومان از دارایی ما آزاد شود که اگر دولت برنامه ای برای آن نداشته باشد نمی تواند کار زیربنایی اساسی انجام دهد، دولت باید به گونه ای حرکت کند که موفقیت های عمرانی، سیاسی و اقتصادی را تضمین کند؛ باید با برنامه ریزی اساسی به دنبال توسعه درون زا باشیم.

ثروتی اعتقاد دارد: مدیریت در اقتصاد مهمتر از برداشته شدن تدریجی تحریم ها است به همین جهت مدیریت صحیح در شرایط اقتصاد کنونی کشور باید یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین اقتصادی دولت یازدهم باشد، درعین حال در چند سال گذشته تحریم ها شرایطی را فراهم کرد که تنها به اقتصاد نفتی تکیه نکنیم لذا تدبیر مناسب می تواند با اصلاح ساختاری به جای شوک درمانی اقتصاد کشور را به سمت تحقق اهداف اسناد بالادستی نظیر سند چشم انداز بیست ساله ی ۱۴۰۴ برساند.

وی افزود: نکته ی اصلی اینجاست که طی سال های اخیر بسیاری از مشکلات ساختاری و مشکلات مدیریتی اقتصاد ایران به تحریم ها نسبت داده شده و انتظارات از بهبود شرایط اقتصادی در صورت لغو تحریم ها را به شدت افزایش داده است. در صورتی که واقعیت امر چنین نیست و تحریم های اقتصادی در کنار دیگر عوامل که اصلی ترین آنها سوء مدیریت است اقتصاد را با بحران روبه رو کرده است.

نماینده بجنورد تصریح کرد: اگر بخشی از تحریم ها برداشته شده و مبلغی از دارایی های کشور آزاد شود سالها طول می کشد تا تاثیر لازم را در کشور ایجاد کند لذا باید با برنامه مدون پیش رفت.

به گفته این نماینده مجلس مسائل فرهنگی، مصرف نامناسب، سبک زندگی غلط، عدم توجه جدی به استقلال اقتصادی، عدم توجه به توسعه درون زا، اقتصاد متکی به واردات از جمله مواردی است که در کنار سوءمدیریت سبب شد تا تحریم ها بتوانند اقتصاد کشور را فلج کنند لذا در این بازه زمانی باید در مورد این مسائل تحقیق و بررسی صورت گرفته و برنامه هایی برای از تغییر در آنها تدوین شود.