ویتامین برای تقویت ریه به ویتامین ها و مکمل هایی گفته می شود که کمبود آن ها موجب ایجاد مشکلات ریوی و تنفسی می شوند.در این مطلب از پارس نیوز با این ویتامین ها آشنا خواهید شد.

بهترین ویتامین ها برای ریه

باهم به بررسی تاثیرگذارترین ویتامین‌ها، برای پیشگیری یا درمان مشکلات ریه می‌پردازیم:

ویتامین سی (C) بهترین ویتامین برای تقویت ریه

ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و برای مقابله با ویروس سرماخوردگی، آنفلوانزا، ذات‌الریه و عفونت ریه بکار گرفته می‌شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، که از آسیب سلولی پیشگیری می‌کند. این ویتامین، خواص ضد التهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی را نیز داراست. بر اساس مطالعات انجام گرفته، وجود ویتامین C برای سلامت ریه، بسیار مهم است. مکمل ویتامین C می‌تواند از خطرات و مدت "عفونت تنفسی" بکاهد. مقدار مصرف روزانه (RDA) ویتامین C در بزرگسالان بالای 19 سال، بین 75 تا 120 میلی‌گرم است. گاهی نمی‌توان مقدار کافی ویتامین C را، از مواد غذایی دریافت کرد، در این‌صورت انتخاب یک مکمل، بهترین کار ممکن است. 

همچنین در پارس نیوز بخوانید : بهترین راه درمان کمبود ویتامین های مختلف در بدن

ویتامین دی (D) بهترین ویتامین برای تقویت ریه

دانشمندان یافته‌اند که بین مشکل انسداد ریوی و کمبود ویتامین دی در بدن رابطه مستقیمی دیده می‌شود. کمبود ویتامین D باعث افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های تنفسی، مانند: سل، آسم، بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) و عفونت‌های تنفسی ویروسی می‌شود. محققان همچنین دریافته‌اند که کمبود ویتامین D، باعث درگیری شدید ریه‌ها، طولانی‌تر شدن بیماری و خطر مرگ، بخصوص در افرادی که مبتلا به COVID-19 شده‌اند، می‌شود؛ بطور کلی کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد. کمبود این ویتامین در تمام جهان شایع است و افراد زیادی از مکمل ویتامین D استفاده می‌کنند، افرادی که دچار چاقی یا دیابتند، کسانی‌که سیگار می‌کشند و همچنین افراد بالای 65 سال، بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. قبل از مصرف مکمل ویتامین D، باید حتما با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید. تجویز دوزهای مختلف از این مکمل، به سطح ویتامین D در بدن شما بستگی دارد.

منیزیم بهترین ویتامین برای تقویت ریه

منیزیم باعث تقویت عضلات ریه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی (مثل آسم) خواهد شد. همچنین به عنوان یک ماده معدنی، نقش مهمی در بدن ما دارد، که یکی از اثرات مهم آن حمایت از عملکرد درست ریه است. این ماده به شل شدن سلول‌های ماهیچه صاف برونش کمک کرده و از التهاب ریه می‌کاهد. تحقیقی که روی 50 فرد مبتلا به آسم شدید انجام گرفت، نشان داد که 10 درصد از آن‌ها دچار کمبود منیزیم هستند. عملکرد ریه، در افراد مبتلا به آسمی که کمبود منیزیم دارند، کمتراست. همچنین مطالعه دیگری بر روی 120 نفر، نشان داد که سطوح پایین منیزیم باعث علائم شدیدتر و حملات بیشتری در بیماری آسم خواهد شد. مکمل منیزیم می‌تواند با از دست دادن عملکرد ریه در افراد مبتلا به COPD و سرطان ریه، مقابله کند. بعضی از اشکال منیزیم بهتر از بقیه جذب می‌شوند، به عنوان مثال، منیزیم گلیسینات، راحت‌تر از اکسید منیزیم جذب می‌شود.

مولتی مینرال بهترین ویتامین برای تقویت ریه

ترکیبی از ویتامین‌های مختلف را "مولتی مینرال" می‌گویند. مولتی ویتامین‌ مینرال حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی‌‌ای برای محافظت از ریه در برابر اثرات منفی آلودگی هوا، دود سیگار و... است. همچنین باعث ارتقای سیستم ایمنی ما نیز می‌شوند. به غیر از منیزیم، "روی" و "سلنیوم" هم برای سلامت ریه‌ها مفید و حتی ضروری هستند. این دو ماده معدنی به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل کرده و در مبتلایان به بیماری‌های ریوی، اثرات محافظتی دارند. بر اساس تحقیقات، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، مانند آسم و انسداد مزمن ریوی، نسبت به بقیه، سطح روی و سلنیوم کمتری دارند. کمبود سلنیوم و روی، ممکن است خطر عفونت‌های تنفسی و حتی مرگ و میر را در مبتلایان به "کرونا" افزایش دهد. در مطالعه‌ای نشان داده شد، که مصرف بالای روی، 42 درصد خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مصرف مکمل‌های مولتی‌مینرال، می‌تواند به افزایش مصرف مواد معدنی و دریافت روزانه مقادیر کافی از آن‌ها، کمک کند.

کورکومین بهترین ویتامین برای تقویت ریه

ماده کورکومین، در درمان یا پیشگیری بیماری‌‌های قلبی عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع 2، سرطان، نارسایی مزمن کلیوی، آسم، برونشیت، اختلالات گوارشی و... بسیار موثر است.

N-استیل سیستئین بهترین ویتامین برای تقویت ریه

قرص استیل سیستئین، سبب رقیق‌تر شدن خلط و ترشحات غلیظ ریه می‌شود. در بیماری کرونا، بخصوص در هفته دوم، یکی از بهترین گزینه‌ها، جهت کاهش التهاب و رفع گرفتگی قفسه سینه و دفع آسان‌تر خلط است.

ویتامین E بهترین ویتامین برای تقویت ریه

محققان معتقدند که کمبود میزان ویتامین E، در بیماری‌های ریوی موثرند. ویتامین E نیز، مثل ویتامین C دارای آنتی اکسیدان بوده و ممکن است مقدار کنترل شده‌ آن، برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد. البته باید در نظر داشت، که ممکن است مصرف مکمل‌های ویتامین E، به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان بیانجامد. پس قبل از مصرف آن، قطعا باید با یک متخصص صحبت کنید.

روغن ماهی بهترین ویتامین برای تقویت ریه

در یک مطالعه به مدت 12 هفته، بر روی 60 فرد مبتلا به سرطان ریه، مشاهده شد که افراد با مصرف مکمل روغن ماهی با 1.6 گرم EPA و 0.8 گرم DHA (از انواع اسید چرب)، موفق به کاهش التهابات و بهبود وضعیت تغذیه خود شده‌اند.

ویتامین A بهترین ویتامین برای تقویت ریه

این ویتامین محلول در چربی و یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. ویتامین A رطوبت پوست را افزایش داده و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد. سیب زمینی، کدو تنبل، انواع کلم، اسفناج، نخودفرنگی، خرمالو، هویج، فلفل، زردآلو، انبه، تخم مرغ وکره حاوی این ویتامین هستند.

مصرف حداکثر ۹۰۰ میکروگرم ویتامین A‌ در روز برای مردان و ۷۰۰ میکروگرم برای زنان توصیه شده است که می‌تواند از مواد غذایی یا مکمل‌ها تامین شود.

امگا 3 بهترین ویتامین برای تقویت ریه

غذاهایی که حاوی امگا 3 هستند، به کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند. امگا 3 سبب بهبود جریان خون از طریق ریه‌‎ها می‌شود. وجود امگا 3 در خون، باعث کنترل بیماری آسم و نیاز کمتر به کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می‌شود. شواهد حاکی از آن است که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از امگا3 خطر ابتلا به COPD، یا همان انسداد ریوی مزمن را نیز کاهش می‌دهد. برخی از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف دوزهای بالای امگا3، مثلا بین 3 تا 6 گرم در هر روز، به بهبود مشکلات ریوی، مانند آسم کمک می‌کند. برخی شواهد نیز، نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا3، به بهبود عملکرد ریه و کیفیت زندگی در مبتلایان به "فیبروز کیستیک" کمک می‌کند، البته این شواهد هنوز محدود بوده و نیاز به بررسی بیشتر دارند.

تحقیقات در مورد امگا 3

«پاتریشیا کاسانو»، مدیر بخش علوم تغذیه در دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ما چیز‌های زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌دانیم، اما نقش رژیم غذایی در بیماری مزمن ریوی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.»

به گزارش مهر، کاسانو گفت: «این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که اسید‌های چرب امگا ۳، که بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکن است برای سلامت ریه نیز مهم باشند.»

مطالعات گذشته نشان داده است که اسید‌های چرب امگا ۳ ممکن است به حفظ سلامت ریه‌ها به دلیل اثر ضد التهابی ثابت شده شأن کمک کند.

برای درک بهتر این موضوع، محققان یک مطالعه دو قسمتی را انجام دادند.

بخش اول یک مطالعه شامل بیش از ۱۵۰۰۰ آمریکایی از مطالعه انستیتوی ملی قلب، ریه و خون بود. این مجموعه بزرگ به محققان کمک می‌کند تا عوامل تعیین کننده خطر شخصی برای بیماری مزمن ریوی، مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه را بررسی کنند.

شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعه عموماً سالم و بدون شواهدی از بیماری مزمن ریوی بودند. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط هفت سال دنبال کردند.

این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳ در خون با کاهش سرعت کاهش عملکرد ریه مرتبط است. قوی‌ترین پیوند‌ها در اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) مشاهده شد که می‌توان آن را در ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین یافت.

بخش دوم این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی از مطالعه بیش از ۵۰۰۰۰۰ بیمار اروپایی از بریتانیا بود. محققان برخی از نشانگر‌های ژنتیکی در خون به عنوان معیار غیرمستقیم سطح اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی بررسی کردند. هدف این بود که ببینیم چگونه آن‌ها با سلامت ریه ارتباط دارند.

تحقیق نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳، از جمله DHA، با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

دستورالعمل‌های غذایی فعلی وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که مردم حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورند. سایر منابع اسید‌های چرب امگا ۳ عبارتند از آجیل و دانه‌ها، روغن‌های گیاهی، غذا‌های غنی شده و مکمل‌های غذایی.

نکات مهمی برای استفاده از ویتامین‌ها جهت سلامت ریه

با اینکه مصرف ویتامین‌ها به تقویت عملکرد و سلامت ریه ما کمک می‌کند، اما حتما باید قبل از مصرف این مکمل‌ها، نیازهای سلامتی، تداخل دارویی و... را در نظر گرفت. معمولا برای مبتلایان به سرطان یا COPD، تیم‌های پزشکی با توجه به کمبود مواد مغذی، معدنی و ویتامینی، مصرف مکمل‌های خاصی را تجویز می‌کنند. پس به هیچ عنوان مشورت با متخصصین را فراموش نکنید!

شاید انتخاب بهترین مولتی ویتامین از بین مولتی ویتامین‌های متنوع ایرانی و خارجی، کاری سخت و گیج‌کننده به نظر برسد. تفاوت قیمت مکمل‌های مولتی ویتامین، بیشتر به ترکیبات، برند و کشور سازنده آن بستگی دارد. باید به نیاز و کمبودهای بدن خود توجه کنید و البته قطعا یک متخصص، اطلاعات دقیق‌تری از ویژگی‌های سازگارترین و بهترین مولتی ویتامین، متناسب با بدن شما دارد و مشورت با او می‌تواند خیالتان را از هر جهت آسوده سازد.

مکمل‌های حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها را مولتی ویتامین می‌نامند. مولتی‌ویتامین‌ها به ترکیبی از ویتامین‌ها و گاه به یک نوع ویتامین هم گفته می‌شود. مولتی ویتامین، علاوه بر ویتامین و مواد معدنی می‌تواند حاوی اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و عناصر گیاهی در مقادیر کم یا زیاد هم باشد. همه‌ی ما انسان‌ها به سیزده نوع ویتامین احتیاج داریم ولی مصرف ویتامین توسط افراد سالخورده و گیاه‌خواران ضرورت بیشتری دارد. مولتی ویتامین در قالب‌های مختلف مثل قرص، کپسول و شربت عرضه می‌شود.

۷ ماده غذایی که برای ریه‌ها مفید است

به طور کلی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی راهی عالی برای مراقبت از ریه‌های شماست. در اینجا هفت ماده غذایی برای سلامت ریه آورده شده است که می‌توانید از امروز در رژیم غذایی خود بگنجانید. 

سیب

سیب، به ویژه پوست سیب، حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که التهاب ریه‌ها را کاهش می‌دهد و به افرادی که مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند COPD هستند کمک می‌کند. علاوه بر این، خوردن سیب و سایر میوه‌ها (از جمله موز و گوجه فرنگی) به جلوگیری از کاهش عملکرد ریه به خصوص در افراد سیگاری کمک می‌کند. 

فلفل

فلفل دلمه‌ای قرمز و فلفل چیلی دارای مقادیر بالایی از ویتامین C هستند که یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های کلیدی است که سلامت ریه‌ها را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد. دریافت مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای همه مهم است. افراد سیگاری سطوح پایین‌تری ویتامین C نسبت به افراد غیر سیگاری دارند بنابراین، میزان ویتامین C در این افراد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

چغندر

ویتامین برای تقویت ریه,چغندر، سبزیجات ریشه دار با رنگ روشن، مملو از نیترات‌های غذایی است. بعد از مصرف این سبزیجات، بدن نیترات‌ها را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند، که به شل شدن رگ‌های خونی، افزایش جریان اکسیژن و کاهش فشار خون کمک می‌کند. چغندر، حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است که همه این‌ها به بهبود عملکرد ریه کمک می‌کند. 

سبزیجات

سبزیجات با برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان‌ها (از جمله ویتامین C و کاروتنوئیدها) هستند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند. مصرف کافی، کاروتنوئیدها که در گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و بسیاری از میوه‌ها نیز وجود دارند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط هستند. 

حبوبات

حبوباتی مانند: لوبیا، نخود و عدس دارای سطح بالایی از فیبر هستند که عملکرد ریه را بهبود می‌بخشند. مصرف فیبر غذایی بر روی ریه‌های افراد سیگاری و غیرسیگاری اثر محافظتی دارد. همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) کمک می‌کند. 

گوجه فرنگی

ویتامین برای تقویت ریه,گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی (از جمله آب گوجه فرنگی) منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C و لیکوپن هستند. این نوع دیگری از آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند که التهاب راه‌های هوایی را کاهش می‌دهند. لیکوپن همچنین ممکن است خطر مرگ را در افراد مبتلا به COPD کاهش دهند. 

توت‌ها

انواع توت‌های تیره رنگ مانند: زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت سرشار از آنتوسیانین هستند که یک آنتی اکسیدان از خانواده فلاونوئیدها است. آنتوسیانین‌ها دارای فواید متعددی مانند: کاهش مخاط و التهاب در ریه‌ها و همچنین توانایی پیشگیری از کاهش عملکرد ریه مرتبط با افزایش سن هستند. 

تاثیر رژیم غذایی تقویت ریه

برخی از غذاها مانند: کربوهیدرات‌های تصفیه شده، نوشابه و گوشت قرمز باعث التهاب در بدن می‌شوند که با ایجاد بسیاری از بیماری‌ها از جمله COPD و سایر بیماری‌های ریوی مرتبط هستند. با پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی سرشار از میوه ها، سبزیجات، فیبر و چربی‌های سالم، می‌توانید التهاب را کاهش دهید و اندام‌های سالم را حفظ کنید. 

برخی از میوه‌های مانند: سیب و گوجه‌فرنگی حاوی سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌تواند به عملکرد ریه کمک کند، همچنین مصرف غذاهای غنی از فیبر (مانند عدس و لوبیا) نیز با سلامت بهتر ریه مرتبط است. 

مزایای استفاده از رژیم غذایی تقویت ریه

ویتامین برای تقویت ریه,استفاده از رژیم غذایی تقویت ریه می‌تواند به شکل‌های مختلف به سلامت ریه‌ها و عملکرد تنفسی کمک کند. برخی از مزایای استفاده از این نوع رژیم غذایی عبارتند از: 

  • بهبود عملکرد تنفسی: مواد غذایی سالم و مناسب می‌توانند به بهبود عملکرد ریه‌ها و افزایش ظرفیت تنفسی کمک کنند. این شامل افزایش قدرت و استحکام عضلات تنفسی و بهبود عملکرد ریه‌ها در تبادل گازها می‌شود. 
  • حفظ سلامت ریه‌ها: رژیم غذایی حاوی مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از آسیب به بافت‌های ریه کمک کند. 
  • تقویت سیستم ایمنی: مصرف مواد غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و عفونت‌ها و التهابات را در ریه‌ها کاهش دهد. 
  • کاهش خطر بیماری‌های ریه‌ای: رژیم غذایی مناسب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ریه‌ای مانند: آسم، برونشیت و عفونت‌های ریه را کاهش دهد. 
  • افزایش انرژی و استقامت: رژیم غذایی سالم می‌تواند سطح انرژی بالا و استقامت فیزیکی را افزایش داده و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.