رفع خستگی برای کسانی که همیشه احساس خستگی دارند کار به ظاهر دشواری است.اگر شما هم همیشه احساس خستگی دارید با پارس نیوز همراه باشید تا روش های رفع خستگی را بشناسید.

رفع خستگی - شکلات

زمانی که احساس خستگی می کنید ممکن است به سراغ یک فنجان قهوه بروید که این میزان کافئین بسیار به شما انرژی می بخشد اما با تغییراتی در رژیم غذایی خود می توانید انرژی روزانه تان را افزایش دهید. با مصرف این مواد می توانید انرژی بیشتر از 5 فنجان قهوه دریافت کنید که بسیار شما را هوشمند تر نگه می دارد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ترکیبی از عناصر مغذی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی به شما کمک می کند تا ابتدا با خستگی مقابله کرده و سطح انرژی خود را بالا ببرید.

غذاهایی که برای رفع خستگی باید از آن ها اجتناب کنید

اگر احساس خستگی و رخوت دست از شما برنمیدارد پس باید برخی از مواد غذایی را از برنامه خود حذف کنید، خوردنی هایی شامل :

1. عسل

مطمعنا عسل فوایدی برای سلامتی دارد اما برای زمانی که نیازمند انرژی پایدار هستید، مناسب نیست. افزودن یک قاشق عسل به چای ، سریعا قند خون را افزایش می دهد و سطح انرژی را به یکباره بالا می برد.

2. نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا کمک چندانی به کاهش خواب آلودگی نمی کنند. ترکیب کافئین و شکر باعث کاهش هوشیاری می شود و کمبود آب و خستگی در بدن شما ایجاد می کند.

3. نان سفید

در حالی که کربوهیدرات های پیچیده سطح انرژی را ثابت نگه می دارند، اما کربوهیدرات های ساده مانند نان سفید قند خون را به یکباره بالا می برند.

4. آب نبات

گاهی شما با کاهش شدید قند خون مواجه می شوید. شیرینی ها می توانند به شما انرژی سریع بدهند اما این سطح انرژی پایدار نیست و بسیار کوتاه خواهد بود. آب نبات کربوهیدرات ساده است و از شکر تشکیل شده است. 

رفع خستگی - ظرف سالاد

5. غذا های بی ارزش و فست فودها

این یک واقعیت بیرحمانه است که دردسترس ترین، آسان ترین و خوشمزه ترین غذاها باعث کاهش سطح انرژی می شوند.

• در نهایت بدانید که با خوردن مواد غذایی متعادل کمتر احساس خستگی می کنید. سعی کنید از غذاهای سرشار از مواد مغذی استفاده کنید تا به عملکرد مطلوب بدن خود کمک کنید.

رفع خستگی - فلفل دلمه ای و آووکادو

در پارس نیوز بخوانید : 8 مورد از بهترین غذاها و نوشیدنی های انرژی زا

بهترین راه های موثر برای رفع خستگی بدن

مصرف مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی از خوراکی‌ها نظیر قندها و کربوهیدرات‌ها، سطح انرژی را به‌سرعت در فرد افزایش می‌دهند؛ اما مدت زمان اثر آن‌ها بسیار کوتاه است. نوشیدن کافئین یا خوردن سایر مواد غذایی می‌تواند برای انسان انرژی زا باشد.

دانشمندان ثابت کرده‌اند که به جز نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و مواد دارای کافئین، استفاده از ویتامین‌ها و مواد غذایی دارای فیبر نیز می‌تواند سطح انرژی مغز فرد را افزایش داده و قدرت تفکر و تمرکز فرد را تقویت کند.

همچنین اثبات کرده‌اند قرار گرفتن روزی ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید، باعث جذب ویتامین D از سطح پوست شده و درنتیجه موجب افزایش نشاط و پر انرژی‌تر شدن فرد می‌شود. از دیگر راهکارهای افزایش انرژی و رفع خستگی می‌توان به مصرف آب، پیاده روی، تنفس عمیق و خوابیدن‌های کوتاه ۱۵ تا۳۰ دقیقه‌ای در طی روز و به عنوان چرت عصرگاهی اشاره کرد.

افزایش انرژی بدن در طب سنتی

در طب سنتی برای افزایش سریع انرژی و رفع خستگی می‌توان راهکارهای خوبی پیدا کرد که می‌تواند شامل فعالیت‌های بدنی و همچنین مواد غذایی انرژی زا باشد. فعالیت بدنی مناسب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اضطراب و استرس خود را کاهش دهید و کنترلش کنید 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به شما برای افزایش انرژی کمک می‌کند، کاهش استرس است. زیرا نگرانی و اضطراب، میزان زیادی از انرژی بدن را کاهش می‌دهد و حتی در طولانی مدت می‌تواند تاثیرات مزمنی همچون افسردگی ایجاد کند.

برای کاهش استرس و اضطراب می‌توانید از ورزش‌هایی همچون مدیتیشن و یوگا استفاده کنید که به شما کمک می‌کند، انرژی‌های خود را کنترل کرده و جهت‌دهی درست در آن‌ها ایجاد کنید تا در فعالیت‌های روزانه از این انرژی استفاده نمایید.احساسات ناشی از استرس، انرژی زیادی مصرف می کنند.

صحبت با یک دوست یا خویشاوند، پیوستن به یک گروه حمایتی، یا مراجعه به روان درمانگر همگی می توانند به کاهش استرس کمک کنند.درمان های آرامش بخش مانند مدیتیشن، خود هیپنوتیزم، یوگا و تای چی نیز ابزارهای موثری برای کاهش استرس هستند

رقص و ورزش انجام دهید

البته هر فعالیت ورزشی نمی‌تواند برای طولانی مدت انرژی شما را بالا نگه دارد. برای مثال، ورزش‌هایی چون بدنسازی و سایر ورزش‌هایی که به ماهیچه سازی کمک می‌کنند، می‌توانند تا حد زیادی، پس از اتمام ورزش، سبب خستگی شود؛

اما ورزش‌های هوازی ویا رقص، نه‌تنها به افزایش سریع انرژی شما کمک می‌کند، بلکه این افزایش انرژی و شادی، می‌تواند در طول روز با شما همراه باشد.

گوش دادن به آهنگ‌های شاد همراه با ورزش و رقص نیز باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. چنانچه زمان کافی برای ورزش یا رقص ندارید، با چند دقیقه بالا و پایین پریدن نیز می‌توانید انرژی خود را افزایش دهید.

رفع خستگی - میوه در کاسه

یادداشت کنید

در طول روز نیازمند افزایش انرژی ذهن هستید؛ یعنی باید بتوانید امیدواری و شادی را در درون خود افزایش دهید و دلیلی برای انجام فعالیت‌های روزانه پیدا کنید که شما را به هدف می‌رسانند. برای افزایش انرژی ذهن می‌توانید از نوشتن کمک بگیرید.

برای این‌کار یک دفترچه آماده کنید و یک بخش آن را برای شکرگزاری بابت نعماتی همچون سلامتی، شغل خوب، خانواده و... اختصاص دهید و سعی کنید هر روز یک موضوع اختصاصی برای سپاسگزاری پیدا کنید. بخش بعدی دفترچه را به نوشتن اهداف نزدیک و دوست داشتنی خود اختصاص دهید.

به این صورت به افزایش انرژی ذهن خود برای به انجام رساندن فعالیت‌های روزانه و دست‌یابی به آن اهداف کمک می‌کنید.

در ادامه چند نمونه از انواع تغذیه که برای افزایش انرژی بدن در طب سنتی آمده‌اند را آورده‌ایم.

خوراکی های انرژی زا برای رفع خستگی

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند در افزایش انرژی مغز بسیار موثر باشند و کمک کنند بتوانید در طول روز بیشترین بهره‌وری را از قدرت ذهن خود داشته باشید. این مواد خوراکی که در زیر آورده‌ایم نه‌تنها به نشاط فکری شما کمک می‌کنند، بلکه برای تقویت قدرت فکری شما ایده‌آل هستند.

موز و پتاسیم رفع خستگی

 یکی از مواد معدنی که برای افزایش انرژی مغز شما و رفع خستگی مفید است، پتاسیم است. همچنین موز به عنوان یک میوه مقوی و دارای پتاسیم، می‌تواند در تامین این ماده و مواد مفید دیگری برای مغز شما، باعث افزایش انرژی و ماندگاری آن در طول روز شود.

رفع خستگی - صبحانه

مرکبات و ویتامین C برای رفع خستگی 

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که برای رفع خستگی مغزی مفید هستند، ویتامین است که بیشتر در مرکباتی همچون پرتقال وجود دارند. البته می‌توان آن‌ها را میوه‌های دیگری همچون توت‌فرنگی، کیوی و... نیز پیدا کرد.

سیب

خوردن یک عدد سیب در روز، به‌خصوص صبح، نه‌تنها در افزایش انرژی بدن نقش دارد، بلکه فیبر و مواد مغذی بسیاری را برای بدن شما تامین می‌کند. خواص سیب به‌قدری زیاد است که در زبان انگلیسی، ضرب‌المثلی درباره آن وجود دارد که می‌گوید با خوردن یک سیب در روز، دکتر را از خود دور نگه دارید!

تخم مرغ و سیب‌زمینی

این دو ماده غذایی نیز نه‌تنها برای ورزشکاران اهمیت دارند، بلکه به افزایش انرژی بدن کمک زیادی می‌کنند. مصرف تخم مرغ، برای کسانی که کلسترول ندارند؛ می‌تواند پروتئین و انواعی از مواد مغذی را برای بدن آن‌ها تامین کند. سیب‌زمینی نیز سرشار از کربوهیدرات و مواد مغذی دیگری است که به افزایش انرژی کمک می‌کنند.

ادویه و غذاهای گرم برای رفع خستگی

 منظور از گرم، دمای آن نیست؛ بلکه یکی از راه‌های افزایش انرژی بدن در طب سنتی و به‌خصوص افزایش انرژی مغز، مصرف ادویه‌ها و سایر گرمی‌ها هستند. برای مثال می‌توان به زنجبیل، شکلات تلخ، قهوه و... اشاره کرد.

سایر مواد غذایی که می‌توانند برای افزایش انرژی مغز مفید باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • آووکادو
  • ماهی
  • دل و جگر
  • سبزیجات دارای برگ تیره
  • جو دوسر
  • انواع حبوبات و لوبیا
  • چای سبز
  • دانه کینوا و چیا

رفع خستگی - موز و سیب زمینی

برای افزایش انرژی بدن و رفع خستگی چی بخوریم ؟

همانطور که گفته شد، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی هستند که خاصیت انرژی زایی به آن‌ها می‌دهند. برخی از افراد ممکن است با مشکل عدم جذب برخی از این ویتامین‌ها یا مواد معدنی از غذا روبه‌رو باشند و به همین دلیل باید آن را توسط مکمل‌ها با بدن خود برسانند. در زیر به انواعی از بهترین مکمل برای افزایش انرژی اشاره کرده‌ایم:

  • ویتامین C
  • امگا ۳
  • انواعی از ویتامین B ویا B complex
  • پتاسیم
  • و...

این ویتامین‌ ها و مواد معدنی بهتر است از مواد غذایی و به‌صورت طبیعی جذب شوند. به همین دلیل افرادی که از انواعی از رژیم‌ لاغری استفاده می‌کنند که مواد معدنی و ویتامین های موجود در غذای آن‌ها را محدود می‌کند؛ از رژیم درستی پیروی نمی‌کنند، زیرا ما بیش از لاغری شدن، به سلامتی نیاز داریم.

برنامه و رژیم غذایی اصولی برای رفع خستگی

بنابراین باید از یک مشاور تغذیه برای دریافت رژیم غذایی کمک بگیرید و به‌تنهایی اقدام از پیروی از انواع رژیم‌های تبلیغ شده در سایت‌ها نکنید. رژیم لاغری صحیح باید به‌گونه‌ای باشد که شرایط اختصاصی شما را در نظر بگیرد و با توجه به ویژگی‌های شخصی شما و درصورت وجود بیماری‌ زمینه‌ای، تنظیم شود. 

5ماده غذایی برای رفع خستگی

اگر همیشه بعد از خوردن احساس بی‌حالی و خستگی می‌‌کنید، ناشی از خوردن غذاهای نادرست است. یکی از راه های آن این است که غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی را تدریجاً آزاد می‌کنند و به آرامی‌ و در طولانی‌مدت آن‌ را افزایش می‌دهند و از مصرف غذاهای دارای قند بالا که قند آنها به‌سرعت آزاد می‌شود، بپرهیزید.

شما می‌‌توانید با هر لقمه غذایی که می‌‌خورید به جنگ خستگی بروید. این پنج ماده غذایی نیز به‌علت هضم آسان و غنی بودن از مواد مغذی و تبدیل غذا به انرژی، به بدن کمک اساسی نموده و برای افراد مفید می‌‌باشند.

1. جو دوسر

مصرف غلات سبوس دار بهترین راه برای افزایش انرژی می باشند. بر اساس مطالعات مجله بین المللی غذا، افرادی که صبحانه سرشار از غلات مصرف می کنند، بسیار هوشیارتر از افرادی هستند که یک صبحانه سرشار از چربی می خورند.

2. موز

موز سرشار از کربوهیدرات های پبچیده، قند طبیعی و اسید های آمینه است که آن را به یک بمب انرژی تبدیل می کند. همچنین این میوه حاوی یک اسیدآمینه به نام تیروزین است که به بهبود سطح هوشیاری کمک خواهد کرد.

3. مغز ها

چه یک مشت آجیل بخورید و چه مقداری کره بادام زمینی، مغزها یک میان وعده ی عالی برای کاهش خستگی می باشند. تحقیقاتی در مجله ی تغذیه ی بالینی نشان می دهد که مغزها می توانند به شما احساس سیری بدهند و با تعادل سالم چربی و پروتئین سطح قند خون را ثابت نگه دارند.

رفع خستگی - مغز ها

4. ادویه کاری

هرگز شما در حالت خواب آلودگی به فکر خوردن غذای هندی نمی افتید اما ادویه ی کاری دارای یک ماده ی فعال به نام کورکومین است که عملکرد ذهن را بهبود می بخشد و سطح انرژی را بالا می برد.

5. تخم مرغ

دلیل این که افراد بیشتر از خوردن تخم مرغ در وعده ی صبحانه لذت می برند این است که تخم مرغ انرژی بیشتری نسبت به نان های شیرین به بدن منتقل می کند. تخم مرغ حاوی ویتامین ب و کولین است که حافظه کلامی و بصری مغز را افزایش می دهد.

6. آووکادو

آووکادو دارای سطح بالایی از انرژی است که حس سیری را به فرد منتقل می کند. همچنین اسید های چرب موجود در آن به کاهش خستگی کمک می کند. یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده در مقایسه با رژیم پرچربی با چربی های اشباع، به بهبود سطح انرژی کمک می کند.

7. توت ها

طبق مطالعات اخیر، توت مانند زغال اخته می تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند. توت ها مقدار کربوهیدرات لازم را برای احیای انرژی؛ بدون افزایش قند خون تامین می کنند.

8. شکلات تلخ

شکلات تلخ مانند قهوه دارای مقدار زیاد کافئین می باشد و می تواند یک انتخاب عالی محسوب شود. خوردن شکلات تلخ عملکرد شناختی مغز را افزایش خواهد داد.

9. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز تیره دارای انرژی، فیبر و پروتئین می باشند وسرشار از آنتی اکسیدان هستند. سعی کنید برای افزایش انرژی سبزیجاتی مانند کلم پیچ و یا اسفناج مصرف کنید.

10. ماهی سالمون

این ماهی حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است که برای سوخت و ساز بدن و افزایش انرژی مفید است. اسید های چرب موجود در این ماهی به کاهش خستگی و التهاب کمک می کند.

11. دانه ی چیا

دانه ی کوچک اما بسیار مفید. این دانه با جذب 10 برابر آب به هیدراته کردن بدن کمک می کند. به علاوه دارای مقدار مناسبی از چربی، پروتئین و فیبر است. 

12. بادام

بادام مملو از چربی های مفید اشباع نشده است و این همان چیزی است که بدن شما برلی رفع خستگی نیاز دارد.

13. لوبیا

لوبیا منبع کاملی از کربوهیدرات، فیبر و پروتئین می باشد که انرژی بدن را تامین می کنند. لوبیای سیاه منبع کاملی از انرژی می باشد.

14. نان گندم کامل

بدن شما به میزان ثابتی از کربوهیدرات نیاز دارد اما همه مواد غذایی دارای کربوهیدرات یکسان نیستند. نان گندم کامل برای افزایش انرژی و رفع خستگی در زمان طولانی مناسب است. نان یک کربوهیدرات پیچیده است که قند خود را به تدریج در بدن آزاد می کند.

15. آب

آخرین و مهم ترین نکته این است زمانی که احساس خستگی می کنید، مقدار زیادی آب بنوشید. تحقیقات نشان می دهد که کم آبی موجب احساس خستگی در بدن و بدخلقی خواهد شد.

رفع خستگی - ماهی و آووکادو

مواد غذایی دیگر که در رفع خستگی موثر است

بــلــغــــور جـــو برای رفع خستگی

بلغور جو تقریباً برهر غله‌ای در صبحانه برتری دارد و جزء بیشترین تولیدات غلات سبوسدار صبحانه است و نیز به‌عنوان ماده غذایی عالی در جهت حمایت از سلامت سیستم گوارش نگریسته می‌‌شود. به دلایل فوق بسیاری از متخصصین داخلی و تغذیه نه تنها به بیماران دیابتی اجازه خوردن بلغور جو را می‌‌دهند، بلکه در واقع آنان را تشویق نیز می‌‌نمایند، به‌خصوص اینکه به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می‌‌نماید.

چگونگی عملکرد

فیبر در سلامت دستگاه گوارش و برای رفع خستگی مفید است .

علاوه بر فیبر بالا، جودوسر حاوی سه نوع ماده غذایی مهم منیزیم ، پروتئین و فسفر است و بر سطح انرژی تاثیر می‌‌گذارد و یک غذای ایده‌آل در مبارزه با خستگی و نیز یک منبع خوب ویتامین‌B1 است که در تولید انرژی بسیار مهم می‌‌باشد.

علائم کمبود جزئی ویتامینB1 عبارتند از فقدان انرژی و از دست دادن اشتها. افزون بر این، ویتامینB1 به حفظ انرژی تجزیه شده و تبدیل آن به انرژی غذایی در هنگام خوردن غذا کمک می‌‌کند.

چه موقع بخوریم ؟

شما می‌توانید برای کسب انرژی فوری، به‌هنگام صبح همراه صبحانه، بلغور جو میل کنید، زیرا سبب حفظ انرژی می‌‌گردد.

ارزش افزوده

برای طولانی‌ترشدن زمان انرژی و رفع خستگی، روی غذای حاوی بلغور، دانه کتان یا مغزهای مملو از پروتئین (فندق، پسته و گردو) بپاشید.

ماســـــت برای رفع خستگی

از ماست نیز می‌‌توان به‌شکل دسر و به‌عنوان ماده غذایی سالم استفاده کرد. در حقیقت به‌خاطر نقشی که پروتئین و پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفید) در سلامتی روده ایفا می‌‌نمایند، این ماده غذایی برای سلامتی مفید می‌‌باشد.

چگونگی عملکرد

به دلیل نرم بودن ماست، بدن این پردازش را نسبت به غذای سفت و جامد خیلی سریع انجام می‌‌دهد و آن ‌را به‌صورت منبع عظیم و سریع انرژی درمی‌‌آورد، اما ضمن اینکه بدن به انرژی سریع دست می‌‌یابد، به خاطر نسبت پروتئین به کربوهیدرات، این زمان می‌‌تواند طولانی‌تر نیز بشود. پروتئین نسبت به کربوهیدرات مدت طولانی‌تری در معده می‌‌ماند که تبدیل به منبع انرژی پایدار می‌‌گردد.

همچنین ماست دارای پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید می‌‌باشد. پروبیوتیک‌ها مثل فیبر کمک موثری به هضم غذا می‌‌نمایند.

چه موقع بخوریم ؟

مسلما، هر زمانی می‌توان این ماده غذایی را خورد. علاوه بر فواید بهداشتی، ماست یکی از بهترین مواد چند منظوره است، به این معنا که به علت تولید انرژی فوری می‌‌توانید قبل از تمرینات بدنی به‌عنوان خوراک سرپایی و یا عصرانه عالی آن را مصرف کنید. از طرف دیگر می‌‌توانید در زمان صبحانه سایر مواد غذایی چون جودوسر، دانه کتان آسیاب شده، مغزها (گردو، فندق و پسته) و انواع میوه‌ها را به آن اضافه کنید.

ارزش افزوده

حداقل سه مرتبه درهفته به خاطر کمک به هضم خوب با صبحانه خود ماست بخورید. در صورتیکه ماست کم‌چرب یا معمولی انتخاب و مخلفات سالم به آن اضافه کنید، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهید شد. از عسل یا کشمش برای شیرین کردن این ماده غذایی سبک کمک بگیرید.

رفع خستگی - گوشت و تخم مرغ

اســـــــــفـنـاج برای رفع خستگی

اسفناج مملو از مواد مغذی می‌باشد که برای مبارزه با خستگی ضروری هستند و به حداکثر کارایی بدن کمک می‌‌کنند. اسفناج علاوه بر آهن، سرشار از منیزیم و پتاسیم بوده و یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B است.

چگونگی عملکرد

آهن نقش مستقیم و مهمی‌ در مبارزه با خستگی ایفاء می‌‌نماید و به عنوان تقویت‌کننده انرژی شناخته شده است.

منیزیم برای تولید انرژی، هضم درست، تنظیم تونیسیته (انقباض عضلانی) و عصبی ضروری است. جای تعجب نیست که کمبود منیزیم می‌‌تواند سبب کارکرد پایین مغز و بدن گردد.

پتاسیم نیز مثل منیزیم به عملکرد درست عضلات و اعصاب کمک می‌‌کند. یکی از علل کمبود پتاسیم فشارهای زیاد جسمانی است، ولی در زمان کاهش آب بدن به‌علت بیماری یا به‌هر دلیل دیگری نیز ظاهر می‌‌شود. علائم نارسایی پتاسیم شامل ضعف عضلات، گیجی و خستگی می‌باشد.

چه موقع بخوریم ؟

با توجه به مقدار و مجموعه ای از مواد مغذی فشرده در سبزیجات برگ دار، بهتر است روزانه در وعده غذایی خود اسفناج مصرف کنید و یا در صورت امکان هر چقدر که می‌‌توانید آن‌ را در رژیم خود بگنجانید.

سعی کنید صبحانه، اسفناج بخارپز با تخم مرغ،  ناهار، ساندویچ پر شده با اسفناج و شام، اسفناج همراه با یک لایه لازانیا بخورید.

احتیاجی نیست در هر وعده غذا کنار بشقاب اسفناج بگذارید. می‌‌توانید به غذاهایی از جمله سوپ‌ها، غذاهای بخارپز، خوراک‌ها، سس‌ها و سرخ کردنی‌ها و غذاهای نرم، مقدار کمی‌ از این سبزی اضافه کنید.

ارزش افزوده

پوره اسفناج را به‌خوبی و به‌آرامی‌ بپزید. در صورتی که عاقلانه‌تر و با تدبیرترعمل کنید، در زمان اندکی همه افراد خانواده سالم‌تر خواهند بود.

مغــــزها و دانــــــــه‌ها برای رفع خستگی

مغزها و دانه‌ها، مواد غذایی مغذی حاوی پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های امگا‑3 سالم می‌باشند و بسته به نوع انتخاب، می‌‌توانید مقادیر مناسب منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، ویتامین‌هایB2 ،B1 و B6 که همگی تولید انرژی می‌‌کنند، دریافت نمایید.

چگونگی عملکرد

تخم کدو تنبل یا کدو حلوایی، مغز بادام و فندق همگی منابع خوبی از منیزیم هستند که به مبارزه با خستگی کمک می‌کند. تریپتوفان موجود در دانه‌های کنجد، آفتابگردان، کدو تنبل، گردو و بادام، درمبارزه با خستگی‌های عاطفی موثر می‌‌باشد.

تمام مغزها و دانه‌ها منابع عالی پروتئین با کیفیت بالا هستند که بدن ما آنها را به انرژی از دست رفته تبدیل می‌‌کند.

اما آنچه باعث مبارزه بر علیه خستگی در مغزها و دانه‌ها می‌شود، وجود منابع غنی از اسیدهای چرب امگا- 3 است. امگا- 3 به‌عنوان چربی‌های ضروری و مورد نیاز بدن شناخته شده‌است که نه تنها شاخص گلایسی‌ غذاها را پایین‌تر می‌آورد، بلکه همچون یک منبع فوق‌العاده انرژی نیز عمل می‌نماید.

چه موقع بخوریم ؟

مصرف مقدار متوسط، کلیدی است برای بهره‌مندی از مزایای مغزها و دانه‌ها. یک وعده آن برابر یک اونس (حدود یک کف دست پر) می‌‌باشد. در طول روز همیشه بسته یک نفره تنقلات سالم و مفید بردارید و آنها را در ماشین، کیف دستی، کیف پول و در جای امنی بگذارید.

ارزش افزوده

در حد امکان، مغزها و دانه‌های خام را بخرید و بخورید.

رفع خستگی - آجیل

لـــوبیـــاهـــا

به‌حق، لوبیا غذاهای معجزه‌آسا نامیده شده‌، علاوه بر مزایای سلامتی متعدد دیگری که لوبیاها فراهم می‌‌کنند، آنها در خط مقدم مبارزه با خستگی هستند. تمام انواع آنها دارای چربی کم و فیبر بالایی می‌باشند و تعادل خوبی بین کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها برقرار می‌‌کنند. لوبیاها مملو از گروهی از مواد معدنی شامل فسفر، پتاسیم، مس و آهن می‌‌باشند که همگی برای تولید انرژی ضروری هستند. لوبیای سویا نیز منبع خوبی از تریپتوفان می‌‌باشد.

چگونگی عملکرد

پروتئین و فیبر بالای موجود در لوبیاها و همکاری آنها با یکدیگر، سبب حفظ تعادل قند خون و جلوگیری از افت انرژی می‌شود. لوبیاها جایگزین بسیار خوبی به‌جای گوشت قرمز(که یک منبع انرژی غنی از پروتئین و آهن می‌‌باشد) هستند، ولی با کالری کمتر و تقریباً عاری از چربی.

علاوه بر این لوبیاها کمتر از گوشت قرمز به سیستم گوارش فشار می‌‌آورند و برای جذب، نیاز کمتری به انرژی دارند. به‌عبارت دیگر شما بعد از خوردن یک استیک احساس خستگی بیشتری می‌‌کنید تا بعد از خوردن یک پرس لوبیا!

منگنز و مس در لوبیاها، میتوکندری‌های سلول‌ها را که مسؤول تولید انرژی هستند، حمایت می‌‌کنند، در حالی که منیزیم سبب ریلکس یا شل شدن عضلات می‌‌گردد و جریان خون را آرام نگه می‌‌دارد و خستگی جسمی‌ و روانی را متوقف می‌‌نماید.

ویتامین B1 نیز در تولید انرژی مداخله می‌‌کند و همراه پتاسیم، عملکرد صحیح عضله و عصب را تداوم می‌‌بخشد. همچنین آهن نه تنها به تولید انرژی کمک می‌نماید، بلکه سبب افزایش توزیع اکسیژن در تمام بدن و بهبود خستگی می‌‌شود.

چه موقع بخوریم ؟

لوبیاها را می‌‌توان در هر غذایی استفاده نمود. سعی کنید در زمان‌های مختلف روز مخلوطی از انواع آنها را به کار ببرید.