غلبه بر کسالت و بی حوصلگی دائم از اهمیت بسزایی برخوردار است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که در محل کار بعد از خوردن وعده ی ناهار حس خواب آلودگی و کسالت به سراغتان آمده باشد. اما نگران نباشید زیرا با چند روش آسان می توانید این کسالت را از خودتان دور کنید.

کسالت و خستگی بعد از ظهر چیست؟

خستگی بعد از ظهر معمولاً بین ساعت‌های ۱ الی ۳ ظهر رخ می‌دهد. در این بازه زمانی، افراد بخشی از انرژی و انگیزه خود برای کار کردن را از دست می‌دهند. بیشتر مردم در این بازه زمانی احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که توانایی متمرکز شدن روی موضوعات را نیز از دست بدهند.

چرت زدن هنگام رانندگی - غلبه بر کسالت

شایع‌ترین علائم خواب‌آلودگی و خستگی بعد از ناهار

  • احساس خستگی یا بی‌حالی ناگهانی
  • ضعف عضلانی
  • خمیازه‌های مکرر
  • زودرنج شدنو احساس ناراحتی
  • سردرد یا معده درد

دلایل خواب آلودگی و خستگی بعد از ظهر چیست؟

به صورت کلی، ۶ دلیل اصلی برای کاهش انرژی، احساس خواب آلودگی و خستگی بعد از ظهر می‌توان بیان کرد:

  • واکنش طبیعی بدن به ریتم‌های شبانه روزی که باعث می‌شود بین ساعات ۲ الی ۴ صبح و ۱ الی ۳ بعد از ظهر بیشتر خواب‌آلود باشیم.
  • وجود یک اختلال متابولیک زمینه‌ای مانند پیش دیابت و یا مقاومت به انسولین، هیپوگلیسمی واکنشی و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک.
  • نداشتن خواب کافی و منظم
  • عادات اشتباه غذایی، مانند خوردن زیاد خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات
  • کم‌آبی بدن
  • استرس زیاد

روش‌های غلبه بر کسالت بعد از ناهار

اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید. این روش‌ها را می‌توانید برای پیشگیری و یا حل مشکل در نظر داشته باشید:

قرص خواب آور - غلبه بر کسالت

از این زمان برای ورزش استفاده کنید

برای غلبه بر کسالت انجام فعالیت‌های فیزیکی و بدنی روش خوبی برای افزایش هوشیاری و سطح انرژی است. یک ایده مناسب این است که از این زمان برای ورزش‌های سبک و یا پیاده‌روی استفاده کنید. هرچند، ساعت کاری و اداری معمولاً به افراد اجازه نمی‌دهد تا چنین کاری انجام دهند.

ولی شاید بتوانیم با یک پیاده روی ۵ دقیقه‌ای و یا حتی انجام چند حرکت کششی در همان محل کارتان سطح انرژی خود را افزایش دهید. روش‌های زیادی برای ورزش‌های سبک و به‌خصوص یوگا در پشت میزهای کار وجود دارد. با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و استفاده کنید.

نوشیدن آب سیب‌زمینی

شاید حتی فکرِ خوردنِ یک لیوان آب سیب‌زمینی چندان خوشایند نباشد، اما آب سیب‌زمینی یک درمان خانگی عالی برای درمان بی حالی و کسالت است. انداختن چند برش سیب‌زمینی در لیوان آب، آن را به یک نوشیدنی سرشار از پتاسیم تبدیل می‌کند که باعث می‌شود کمتر احساس خستگی و تنبلی کنید، زیرا این نوشیدنی یک ماده‌ی معدنی را وارد بدن می‌کند که بسیاری از افراد، مقادیر کافی از آن را دریافت نمی‌کنند.

بدن، پتاسیم را نیز مانند منیزیم تولید نمی‌کند و ما باید آن را از منابع خارجی دریافت کنیم. از آنجا که رژیم غذاییِ این روزها به لحاظ مواد مغذی، کم‌مایه است، تعجبی ندارد که بدن‌مان دچار کمبود پتاسیم باشد.

پتاسیم به تنهایی به شما انرژی نمی‌دهد، اما همراه با منیزیم (همین‌طور کلر و کلسیم)، الکترولیتی را ایجاد می‌کند که برای عملکرد درست سلول‌ها و آزادسازی انرژی و هدایت الکتریسیته، حیاتی است. بدون پتاسیم، عضلات ما به درستی حرکت نخواهند کرد و تکانه‌های عصبی ما به درستی فعال نمی‌شوند.

با دریافت مقدار مناسبی پتاسیم، می‌توانید احساس بی حالی و کسالت همیشگی خود را از بین ببرید.

مواد لازم:

  • ۱ عدد سیب‌زمینی با پوست؛
  • ۱ لیوان آب تازه.

دستورالعمل:

سیب‌زمینی را قطعه قطعه کنید (نیازی به کندن پوست آن نیست) و آن را داخل لیوان آب بریزید و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید و صبح قبل از خوردن هر چیز دیگری، آن را بنوشید.

آفتاب گرفتن - غلبه بر کسالت

نور خورشید از راه های غلبه بر کسالت

غلبه بر کسالت با چند دقیقه نشستن زیر نور خورشید، بدن شما این پیام را دریافت می‌کند که زمان خواب نیست. قراگیری در معرض نورخورشید همچنین تولید ویتامین D بدن شما را نیز افزایش می‌دهد. این ویتامین مزایای زیادی برای بدن دارد: از سلامت استخوان‌ها گرفته، تا سیستم ایمنی قوی‌تر.

اگر امکانش را دارید، سعی کنید ناهار خود را در فضای باز و در معرض نور خورشید میل کنید. این کار انرژی کافی به شما می‌دهد تا با مشکل خستگی بعد از ظهر مقابله کنید.

تقویت گلبول‌های قرمز

آهن عنصر ضروری و مورد نیاز بدن است و بدون آن، بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، گلبول‌های قرمز تولید کند. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند.

هموگلوبین در ساختارِ خودِ عنصر آهن قرار دارد و نقش آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه‌ها، پایان می‌یابد، اما اکسیژن باید کل بدن را طی کند و به تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد تا به آنها توانایی کار کردن بدهد.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، کمبود اکسیژن منجر به کاهش عملکرد بدن می‌شود و در نهایت، خستگی را به همراه دارد. به این وضعیت، کم‌خونیِ ناشی از فقر آهن می‌گویند. برای مقابله با آن، با برگ‌های گزنه (ترجیحا برگ‌های تازه، اما برگ‌های خشک هم مؤثر هستند) چای درست کنید. گزنه سرشار از آهن و ویتامین C است.

وجود ویتامین C در این گیاه ضروری است، زیرا ثابت شده است که ویتامین C به افزایش جذبِ آهنِ غیرِ-هِم (ناخون‌آهن) که همیشه به راحتیِ خون‌آهن جذب نمی‌شود، کمک می‌کند. افزودنِ مقداری قاصدک، محتوای آهن این چای را بیشتر می‌کند، اما یادتان باشد طعم این چای تلخ است، بنابراین بهتر است آن را با عسل میل کنید.

مواد لازم:

  • ۱ فنجان قاصدک و گزنه‌ی تازه یا ۲ قاشق چای‌خوری قاصدک و گزنه‌ی خشک؛
  • ۱ فنجان آب جوش تازه؛
  • لیوان مورد علاقه؛
  • عسل.

دستورالعمل:

قاصدک و گزنه را داخل لیوان بریزید، سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و روی لیوان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، چای گیاهی شما آماده است. قبل از نوشیدن، گیاهان را از داخل لیوان خارج کنید، مقداری عسل به آن اضافه کنید و این چای را دو بار در روز بنوشید.

به سطح بهره‌وری خود نظارت داشته باشید

زمانی که خستگی و کسالت بعد از ظهر به شما حمله می‌کند، حواس‌پرتی نیز بیشتر می‌شود. هرچیزی به راحتی می‌تواند تمرکز شما روی کار را مختل کند. یک راهکار مناسب این است که قبل از صرف ناهار، برای بعد از ظهر خود هدف‌گذاری کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری برای رسیدن به این اهداف داشته باشید. استفاده از اپلیکیشن‌های بهره‌وری و یا حتی سایت یک چک لیست خیلی ساده می‌تواند تاثیر زیادی در این کار داشته باشد. یادتان باشد که وظایف اصلی و بزرگ‌تر به بخش‌ها و قدم‌های کوچک‌تری تقسیم کنید.

بخشی منطقی و امکان پذیر از آن را به بعد از ظهر اختصاص دهید. در این صورت، حتی اگر بی حوصله و خسته باشید، باز هم می‌توانید آن‌ها را مدیریت کرده و به اتمام برسانید.

مصرف جینسنگ - غلبه بر کسالت

مصرف جینسِنگ برای غلبه بر کسالت

احتمالا معروف‌ترین گیاه علفی چینی، جینسِنگ است؛ نام ثقیلی که با در نظر گرفتن طب گیاهان سنتی چینی، قدمتِ آن به صدها هزار سال قبل باز می‌گردد. این گیاه سرشار از گونه‌های همیشه‌سبز و حاوی ترکیبات طبیعی است.

جینسنگ جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارد، اگرچه گونه‌های زیاد آن، شاید شما را گیج کند. جینسنگ به هر یک از ۱۱ گونه‌‌ی همیشه‌سبز از طبقه‌ی پاناکس اشاره دارد. این گیاه در آمریکای شمالی، همین‌طور آسیای شرقی پیدا شده است.

جینسنگ اغلب به عنوان یک گیاه «آداپتوژن» در نظر گرفته می‌شود، به این معنا که به سازگاری بدن با استرس کمک می‌کند، خواه این استرس ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید باشد، خواه به خاطر گرسنگی یا خستگی. تصور می‌شود این گیاه با بهبود بخشیدن عملکرد سیستم آدرنال، به رویارویی بدن با استرس کمک می‌کند.

وقتی صحبت از واکنش هورمونی به استرس می‌شود، سیستم آدرنال، مرکز فرماندهی بدن است. کورتیزول، هورمون «استرس» می‌تواند بر کیفیت خواب ما اثر بگذارد و تعیین‌کننده‌ی به خواب رفتنِ دوباره‌ی ما در شب باشد، زیرا با ترشح هورمون کورتیزول، ملاتونین سرکوب می‌شود.

ما برای داشتنِ چرخه‌ی منظم خواب و بیداری به ملاتونین نیاز داریم. اگر سطح کورتیزول بالا باشد، حتی پس از استراحت کامل، احساس خستگی مزمن می‌کنیم. صبح‌ها، سطح کورتیزول بدن ما در نقطه‌ی اوج خود قرار دارد و سپس به تدریج در طول روز، کم می‌شود، اما اگر سطح آن بالا باقی بماند، این ریتم روزانه، همین‌طور خواب باارزشی که برای سرحال شدن به آن نیاز داریم، مختل می‌شوند. دریافت مقدار کمی جینسنگ ممکن است به تنظیم کورتیزول و عملکرد درست بدن، کمک کند.

مواد لازم:

  • ۱ قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک جینسنگ یا ۲٫۵۴ سانتی‌متر ریشه‌ی تازه‌ی جینسنگ؛
  • ۱ فنجان آب تازه؛
  • عسل یا آبلیمو در صورت تمایل.

دستورالعمل:

۲٫۵۴ سانتی‌متر از ریشه‌ی جینسنگ را به قطعات کوچک برش بدهید یا یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک آن را داخل صافیِ چای در فنجان قرار دهید. آب جوش را به آن اضافه کنید و رویِ فنجان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، آن را به جای قهوه یا چای صبحانه، به همراه عسل یا آبلیمو بنوشید. برای اینکه شاهد اثرات جینسنگ باشید، باید این نوشیدنی را هر روز بنوشید.

خواب کافی - غلبه بر کسالت

الگوهای سالم برای خوابیدن ایجاد کنید

نداشتن خواب کافی می‌تواند ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن شما را مختل کند و علائم خستگی و حوصلگی بعد از ظهر را نیز تشدید کند. حتماً سعی کنید برنامه‌ریزی خوبی برای ساعات خواب خود داشته باشید.

برای اینکه به این برنامه پایبند بمانید، شاید بهتر باشد یک هشدار در تلفن همراه خود تنظیم کنید که به شما بگوید وقت آن است که برای خوابیدن آماده شوید. به این ترتیب، سعی کنید هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و عادم سالم خود را شکل دهید.

مصرف بیشتر مرکبات

یکی از روش های غلبه بر کسالت مصرف مرکبات است. تقریبا تمام انواع مرکبات دوست‌داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب‌میوه‌های دیگر که همیشه به عنوان درمان‌های خانگی مورد استفاده‌ی ما بوده‌اند. برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می‌کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می‌تواند شما را سرحال ‌کند و جذبِ آب، شما را برای یک روز عالی آماده ‌کند. خواص لیموترش بی‌شمار است. آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری‌ها کمک می‌کند، مثلا از یبوست پیشگیری می‌کند، اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه‌ای می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید در اواسط روز بی‌حال هستید، یک لیوان دیگر آب لیموترش درمان بی حالی و کسالت شماست. نمی‌توان همه‌ی عناصر شیمیایی و مولکولی آب لیموترش را که با خستگی مبارزه می‌کنند، برشمرد، فقط می‌توان گفت که در میان تمام مرکبات، انرژی‌بخش بودن و خواص درمانی این نوشیدنی اثبات شده است.

فواید موسیقی گوش دادن - غلبه بر کسالت

برای غلبه بر کسالت به موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یکی از راه‌های کسب انرژی و جلوگیری از خستگی بعد از ظهر است. اگر محیط کاری به شما اجازه گوش داده به موسیقی را می‌دهد، گوش دادن به یک موسیقی ملایم می‌تواند ه شما کمک کند تا خلق بهتری داشته و روی کارها بهتر تمرکز کنید. قطعات موسیقی که با آن‌ها آشنایی دارید و قدیم گوش داده‌اید هم انتخاب خوبی برای انجام کارهای روتین و همیشگی هستند. موسیقی بی‌کلام هم می‌تواند در یادگیری موضوعات جدید و یا تمرکز روی موضوعات پیچیده به شما کمک کند.

درست کردنِ نوشیدنی انرژی‌زای خانگی

به نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیرون عادت نکنید. این نوشیدنی‌ها یکی از به‌دردنخورترین محصولاتی هستند که در سال‌های اخیر در بازار رواج پیدا کرده‌اند. شما مبلغ نامعقولی را بابت چیزی پرداخت می‌کنید که ضررش بیشتر از منفعتش است.

در حقیقت، این نوشیدنی‌های غیرطبیعی بر مشکلات فیزیکی ما می‌افزایند. پس بهتر است خودتان نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا درست کنید که هم طعم طبیعی‌تری دارند و هم در بهبود سلامتی‌تان اثر واقعی دارند و شما را به همان انرژی طولانی‌مدتی که به دنبالش هستید، می‌رسانند.

از زمان بعد از ظهر برای انجام کارهای گروهی استفاده کنید

خواب آلودگی و چرت بعد از ظهر در زمان کار کردن تنهایی و در سکوت بیشتر گریبان‌گیر شما خواهد بود. به عنوان مثال، کارهای کسل کننده‌ای مانند نوشتن یک متن طولانی و یا بررسی اسناد قدیمی می‌تواند خستگی شما را در این ساعات تشدید کند. کارهای گروهی ماهیتی متضاد دارند.

یعنی باعث افزایش انرژی و بهبود تمرکز می‌‌شوند. بنابراین یک ایده مناسب این است که این ساعت از روز را به انجام کارهای گروهی خود اختصاص دهید. ایجاد تنوع در کارهای روزانه همچنین باعث می‌شود که احساس یکنواختی و بی‌حوصلگی نکرده و تصور کنید روز کاری سریع‌تر گذشته است.

از سوی دیگر، مدیریت  زمان‌بندی انجام کارهای گروهی و قرار دادن آن بین ۲ وظیفه شخصی و کسل کننده باعث می‌شود تا هنگام انجام آن‌ها کمتر احساس خستگی کنید.

عشق به شیرین‌بیان

وقتی صحبت از درمان گلودرد می‌شود، ریشه‌ی شیرین بیان یک گیاه پیشنهادی است، اما یکی از ترکیبات اصلی آن، یعنی گلیسیریزین می‌تواند در بهبود خستگی مفید باشد، به ویژه اگر خستگی توأم با عملکرد ضعیف آدرنال باشد.

ریشه‌ی شیرین بیان نیز مانند جینسنگ، می‌تواند به بهبود تنظیم سطح کورتیزول کمک کند. در حقیقت، این گیاه برای تقویت کورتیزول مفید است. شاید این تأثیر دور از انتظار باشد، با این حال، اگر بدن شما به اندازه‌ی کافی کورتیزول تولید نکند، ممکن است در تلاش برای جبران این کمبود، بیش از حد کورتیزول تولید کند و این وضعیت باعث می‌شود در طول روز، احساس خستگی کنید، اما در طول شب، قادر به خوابیدن نباشید و آن خستگی را همچنان احساس کنید.

شیرین بیان - غلبه بر کسالت

میزان تولید کورتیزول باید متعادل باشد. اگر بیش از حد باشد، قادر به خوابیدن نخواهید بود و اگر کمتر از حد باشد، استراحت شما مختل خواهد شد.

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذاخوری ریشه‌ی خشک شیرین‌بیان؛
  • ۱ فنجان آب؛
  • عسل یا لیموترش به عنوان چاشنی.

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی خشک شیرین‌بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید و روی فنجان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، ریشه‌های شیرین‌بیان را به کمک صافی از آب جدا کنید. از عسل یا آبلیمو به عنوان چاشنی استفاده کنید و قبل از خوردن صبحانه آن را بنوشید.

غلبه بر کسالت آب کافی بنوشید

در بسیاری از مواقع، دلیل اصلی خستگی بعد از ظهر چیزی جز کم شدن آب بدن نیست. این موضوع به راحتی قابل پیشگیری است. همیشه یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و سعی کنید به صورت منظم آب و یا نوشیدنی‌های مختلف بنوشید.

مراقب باشید که این کار را به صورت پراکنده در کل طول روز انجام دهید. چراکه نوشیدن ۳ لیوان آب در ۳ ساعت مختلف تاثیری خیلی بیشتری از نوشیدن ۳ لیوان آب در یک لحظه دارد.

مصرف قند خود را کاهش دهید

خوردن مواد قندی و شیرین برای مدت کوتاهی به شما انرژی می‌دهد. ولی این انرژی به سرعت کاهش پیدا کرده و حتی کمتر از زمان اول می‌شود. اگر احساس می‌کنید که احتیاج به یک میان وعده و یا خوراکی دارید، بهتر است از مواد پروتئینی استفاده کنید.

خوراکی‌های دیگری مثل یک تکه کوچک پنیر و یا مغزها و آجیل‌ها هم می‌توانند بسیار مفید باشند. اگر خیلی هوس مواد قندی دارید، یک تکه شکلات تلخ می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. چراکه شکلات تلخ حاوی چربی سالم، آنتی‌اکسیدان و مقدار کمی قند است.

مصرف منیزیم بیشتر

مصرف منیزیم به غلبه بر کسالت کمک می کند؟ منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که ما این روزها واقعا از کمبود آن رنج می‌بریم. بدن به خودی خود منیزیم تولید نمی‌کند و دریافت این ماده‌ی مغذیِ ضروری به خودمان بستگی دارد.

مشکل این است که این روزها، بسیاری از رژیم‌های غذایی فاقد غذاهای سالم هستند. منیزیم، کوفاکتورِ ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است که طیف وسیعی از واکنش‌های بیوشیمیایی را تنظیم می‌کند.

هر چیزی از عملکرد ماهیچه و اعصاب گرفته تا سنتز پروتئین و تولید انرژی، به منیزیم نیاز دارد. بهترین راهِ دریافت منیزیم، خوردن غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص‌های مکمل است. سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز، همگی سرشار از منیزیم هستند.

مواد لازم:

  • غذاهای سرشار از منیزیم یا یک قرص مکمل با کیفیت بالا؛

دستورالعمل:

به رژیم غذایی روزانه‌ی خود، مقدار مشخصی غذاهای سرشار از منیزیم اضافه کنید یا یک قرص مکمل با کیفیت بالا مصرف کنید. بزرگسالان نباید قرص‌های مکمل منیزیم را بیش از ۳۵۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنند، اما مصرف بیشتر از این مقدار در صورتی که از منابع غذایی باشد، ضرری ندارد.

مدیتیشن - غلبه بر کسالت

تمرین مدیتیشن کنید برای غلبه بر کسالت

یادگیری تمرکز و مدیتیشن، حتی برای بازه‌های کوچک زمانی، می‌تواند هن شما را از احساسات منفی و استرس پاک کند. سعی کنید محیط خلوتی را پیدا کرده و برای حدود ۱۵ دقیقه روی تنفس خود تمرکز کنید. استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مدیتیشن هم می‌تواند انتخاب جالبی باشد. از این برنامه‌ها حتی پشت میز کاری خودتان هم می‌توانید استفاده کنید.

آدامس بجوید از راه های غلبه بر کسالت

جویدن آدامس‌هایی با طعم‌های نعنایی قوی محرک است و به مغز شما کمک می‌کند تا با احساس بی‌حالی و و خستگی مبارزه کند.

یک گیاه رزماری در کنار خود قرار دهید: بوی رزماری به عنوان انرژی‌زا شناخته می‌شود. پخش شدن بوی این گیاه می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. همچنین، هر زمان که احساس کردید خیلی بی‌حوصله و خسته شدید، می توانید دستی به گیاه بکشید ت بوی آن بیشتر پخش شود و دست شما هم عطر رزماری بگیرد. برخی ترجیح می‌دهند که این گیاه را کمی به دست‌ها، گردن و صورت خود بمالند.

چرت زدن

یکی از راه های غلبه بر کسالت چرت زدن است. چرت زدن در وسط روز یک فرصت استثنایی برای تجدید قواست و وقت گذاشتن برای این کار، یک سرمایه‌گذاری باارزش برای سلامتی است. چرت زدن، خستگی را کم، ذهن را تیز و خلق و خو را بهتر می‌کند. اما وقتی حرف از چرت زدن به عنوان درمان بی حالی و کسالت به میان می‌آید، به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌شود.

حتما تا به حال چرت‌های طولانی وسط روز را در خانه تجربه کرده‌اید که قرار بود چرتی باشند و شما را سرحال کنند، اما به دو، سه ساعت کشیده‌ شده‌اند و شما را گیج‌تر و بی‌رمق‌تر از قبل کرده‌‌اند.

با خوابیدنِ بیش از حد، ساعت بیولوژیکی شما مختل می‌شود و چرخه‌های انرژی سلول‌های شما مختل می‌شود و شما احساس خستگی، گیجی و مستِ خواب بودن می‌کنید. این حالتِ مستیِ خواب را «تنبلی خواب» هم می‌نامند و در این حالت، شما ناگهان از خوابِ موجِ کوتاه بیدار می‌شوید. از آنجا که چرت زدن، شما را وارد چرخه‌ی خواب کامل نمی‌کند، شما اغلب از خواب موج کوتاه می‌پرید.

فعال بمانید و کار متنوعی انجام دهید

حتی برخی فعالیت‌های کوتاه هم می‌تواند شما را هوشیار نگاه داشته و سطح انرژی شما را افزایش دهد. اگر در اداره هستید، به‌جای ارسال ایمیل و یا برقراری تماس، از جای خود بلند شده و کمی قدم بزنید. به‌جای اینکه سوالی را به صورت تلفنی بپرسید، سعی کنید حضوراً پیش همکار خود رفته و سوال خود را بپرسید.

بعد از حدود یک ساعت کار کردن، قدرت تمرکز شما کاهش پیدا می‌کند و هرچه بیشتر ادامه دهید، این مقدار کمتر و کمتر می‌شود. اگر به صورت بی‌وقفه کار کنید، بعد از ۹۰ دقیقه، کار بی‌نهایت برای شما خسته‌کننده و یکنواخت خواهد شد و بنابراین بهره‌وری خود را از دست خواهید داد. برای جلوگیری از از دست دادن توانایی تمرکز، هر ۳۰ دقیقه روی یک کار متمرکز شوید.

برای ناهار بیشتر غذاهای پروتئینی بخورید

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا منجر به افزایش ترشح سروتونین خون شده که خستگی در طول روز را به همراه دارد. بنابراین، خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا و سبزیجات باعث می‌شود که سطح هوشیاری شما در این بازه‌های زمانی بیشتر باشد.

از سوی دیگر، برای بالا نگاه داشتن سطح انرژی بدن، خوردن چند وعده غذایی کوچک‌تر بهتر از خوردن یک وعده بزرگ و سنگین است. بنابراین، این هم می‌تواند ایده خوبی باشد که بخشی از غذای خود را برای یک میان وعده در بعد از ظهر نگاه دارید تا سطح انرژی بدن کاهش پیدا نکند.

برای غلبه بر کسالت صبحانه کامل و مقوی بخورید

یکی از غلبه بر کسالت خوردن یک صبحانه کامل، مفید و مقوی به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی خود را در طول روز حفظ کنید. یک وعده کامل صبحانه همچنین باعث می‌شود میل کمتری به ناهار پیدا کنید. بنابراین می‌توانید حجم ناهار خود را کاهش داده و از این طریق نیز از ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی بعد از ظهر جلوگیری کنید.

صبحانه ی مقوی - غلبه بر کسالت

از مهم ترین دلایل کسالت و خواب آلودگی در طول روز

افسردگی

با وجود اینکه افسردگی به عنوان یک اختلال عاطفی در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است باعث بروز خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها شود. اگر احساس خستگی و بی حوصلگی بیش از چند هفته ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از دارو یا صحبت کردن با مشاوره می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در پایین گردن افراد است که سوخت و ساز بدن و سرعت تبدیل سوخت به انرژی را کنترل می‌کند. زمانی که این غده کم کار شود و سوخت و ساز بدن با سرعت کمی انجام شود، اضافه وزن پیدا کرده و احساس خستگی می‌کنید. اگر نتیجه آزمایش خون نشان داد که فردی به کم کاری تیروئید مبتلا شده است، مصرف هورمون مصنوعی توصیه می‌شود.

خوردن غذاهای نامناسب

کم غذا خوردن یا خوردن غذاهای نامناسب، باعث بروز خستگی و خواب آلودگی می‌شود. پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب به متعادل شدن سطح قند خون افراد کمک کرده و مانع افت قند خون می‌شود بنابراین لازم است حتماً صبحانه بخورید و در هر وعده غذایی خود از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید علاوه بر این افراد باید در طول روز میان وعده‌های کوچک مصرف کنند تا برای انجام دادن کارهای خود انرژی لازم را داشته باشند.

کم خونی

برای غلبه بر کسالت بررسی کم خونی از اهیمت بسزایی برخوردار است. کم خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در بین زنان است. خونریزی در دوران قاعدگی منجر به بروز فقر آهن و در نهایت کم خونی می‌شود. وجود سلول‌های قرمز خون بسیار ضروری است، زیرا اکسیژن را به تمام بافت‌ها و اعضای بدن می‌رساند. افراد باید به منظور جبران کمبود آهن، مکمل‌های آهن و غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت بدون چربی، جگر، صدف، لوبیا و غلات غنی شده استفاده کنند.

آپنه انسدادی خواب

برخی افراد فکر می‌کنند که به اندازه کافی می‌خوابند، اما آپنه انسدادی خواب مانع این اتفاق می‌شود، زیرا تنفس آن‌ها به صورت موقت در خواب متوقف می‌شود. هر بار که این اتفاق می‌افتد، فرد از خواب بیدار می‌شود، اما ممکن است متوجه آن نشود؛ در این صورت فرد کمتر از هشت ساعت خوابیده است. برای برطرف کردن این مشکل، اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کم کنید، سیگار کشیدن را کنار بگذارید یا از دستگاه CPAP استفاده کنید تا مجاری تنفسی شما را هنگام خواب باز نگه دارد.

مصرف بیش از حد کافئین برای غلبه بر کسالت

مصرف کافئین به مقدار مناسب، میزان تمرکز و هوشیاری افراد را بهبود می‌بخشد. اما مصرف بیش از حد این ماده غذایی باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و اضطراب می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خوردن بیش از حد کافئین باعث بروز خستگی در بین برخی افراد می‌شود بنابراین لازم است افراد میزان مصرف قهوه، چایی، شکلات، نوشابه و هر دارویی را که حاوی کافئین است کاهش دهند. توقف ناگهانی مصرف کافئین میزان خستگی را افزایش می‌دهد.

خواب آلودگی - غلبه بر کسالت

نکات غلبه بر کسالت

  1. نسبت مناسب: هرچه میزان شکر بالاتر و میزان فیبر کمتر باشد، کربوهیدرات‌ها بدتر خواهند بود. از این نکته به عنوان راهنمایی برای مشخص کردن کربوهیدرات‌های خوب یا بد استفاده کنید.
  2. خوب را از بد تشخیص بدهید: واژه‌ی «کربوهیدرات» بسیار بر سرِ زبان‌ها افتاده است، نخست از خوبی‌های آن می‌شنویم، ناگهان از بدی‌های آن می‌گویند. پاسخ این است که کربوهیدرات‌ها هم خوب هستند و هم بد، اما ما می‌توانیم به راحتی کربوهیدرات خوب را از کربوهیدرات بد تشخیص بدهیم. شما به کربوهیدرات خوب نیاز دارید، پس این دو نوع کربوهیدرات را بشناسید و سعی نکنید قید آن را کلا بزنید، وگرنه تاوان آن را با احساس خستگی خواهید داد.
  3. هر چه از فیبر بگوییم کم گفته‌ایم: خوراکی‌های حاوی فیبر بالا کندتر از غذاهای حاوی فیبر پایین، هضم می‌شوند و جلوی بالارفتن سطح قند خون را می‌گیرند. نمونه‌های غذاهای فیبردار عبارت‌اند از: غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات.
  4. آیا این غذا تصفیه‌شده است؟ آیا این غذا کنسرو شده است؟ غذاهایی مثل نان سفید یا برنج سفید تهی از فیبر و سرشار از کربوهیدرات‌های ساده هستند. همین‌طور فست‌فودها، تنقلات شیرین، نوشابه و غیره نیز همین مشخصات را دارند.