بی حوصلگی حالتیست که خیلی از ما ها در طول زندگی آن را تجربه کرده ایم. این حس در هر سنی می تواند دامن گیر شما شود، و در صورتی که کنترل نشود می تواند آسیب های روحی و جسمی و حتی مالی به شما وارد کند. در این مقاله از پارس نیوز قصد داریم به شما در رهایی از این احساس کمک کنیم.

چه کسانی به درمان بی حوصلگی احتیاج دارند ؟

تقریباً هر کس گاهی خستگی و بی حالی را تجربه می کند. بعضی از گروه های سنی ممکن است بیشتر از دیگران درگیر این احساس بوده و نیاز به درمان بی حوصلگی داشته باشند. نوجوانان غالباً بی حوصلگی را تجربه می کنند. در حالی که به آن ها آزادی بیشتری داده شده است تا انتخاب کنند که با زمان خود چه کاری انجام دهند. عدم دانستن این که کجا باید تمرکز کرد، می تواند منجر به بی حالی و کسالت شود.

کلافگی - بی حوصلگی

اما به طور کلی هر کس که در بسیاری از ساعت های روز احساس بی حوصلگی و کم حوصلگی می کند به درمان آن احتیاج دارد.

بی حوصلگی در کودکان

علائم بی حوصلگی و افسردگی گاهی اوقات مشابه است. برخی از کودکان نمی توانند احساسات خود را به اندازه کافی توصیف کنند. کار با یک متخصص بهداشت روان و همچنین پرسیدن سوال ممکن است به شما سرنخ هایی درباره آن چه کودک شما تجربه می کند، بدهد. کم حوصلگی در کودکان می تواند انواع مشکلات روحی را در اینده برای آن ها ایجاد کند پس حتما درمان بی حوصلگی در کودکان را پیگیری نمایید.

بی حوصلگی در بزرگسالان

اگر بی حوصلگی در توانایی شما برای انجام کارهای ضروری تداخل ایجاد می کند یا کیفیت زندگی شما را مختل می کند، برای درمان بی حوصلگی با پزشک خود صحبت کنید. اگر علائم زیر را تجربه کنید، بی حوصلگی شما ممکن است مربوط به افسردگی باشد:

  • احساس ناامیدی
  • احساس غم و اندوه
  • فرار از فرصت های تحریک کننده
  • احساس مقصر بودن و عذاب وجدان

پزشک شما می تواند به شما کمک کند بین خستگی و افسردگی تفاوت قائل شوید و درمان بی حوصلگی را برای شما انجام دهد.

علائم بی حوصلگی چیست ؟

بی حوصلگی با یک احساس خالی و همچنین احساس ناامیدی از آن پوچی مشخص می شود. وقتی حوصله تان سر رفته باشد، ممکن است محدودیت توجه و عدم علاقه به اتفاقات اطراف خود داشته باشید. ممکن است احساس بی حسی، خستگی یا عصبانیت کنید.درمان بی حوصلگی زمانی صورت می گیرد که شما به خوبی بتوانید علل ایجاد آن را رفع نمایید.

بی حوصلگی کودکان

دلایل بی حوصلگی

بی حوصلگی یک تجربه جهانی است، اما تا همین اواخر محققان تعریف دقیقی از این وضعیت نداشتند. رایج‌ترین تعریف بی حوصلگی در فرهنگ غرب این است که هیچ کاری برای انجام‌دادن نداشته باشید! تقریباً همه افراد در طول زندگی خود برای مدتی در این وضعیت قرار می‌گیرند و مردان بیشتر از زنان در معرض بیحوصلگی هستند.

بی حوصلگی «ریشه همه بدی‌ها» است و افراد برای تسکین درد خود دست به هر کاری می‌زنند. افراد بی حوصله بیشتر در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به الکل یا دیگر رفتار‌های پرخطر هستند. چند مورد از دلایل رایج بی حوصلگی را در بخش زیر آورده‌ایم:

مرور اتفاق‌های تکراری در ذهن

بی حوصلگی نوعی خستگی ذهنی است! این خستگی ناشی از انجام کارهایی تکراری است که حتی اندکی به جزئیات آن علاقه نداریم (کار‌هایی که به توجه مداوم نیاز دارند، مانند انتظار در فرودگاه یا زندانیان حبس شده در سلول). هر تجربه‌ای که قابل‌پیش‌بینی و تکراری باشد خسته‌کننده می‌شود. به‌طورکلی، تکرار بیش از حد یک چیز و عدم برهم‌خوردن این تکرار با کار‌های متفاوت و هیجان‌انگیز، علت کم حوصلگی و عصبانیت است.

عدم وجود جریانات چالش‌برانگیز در زندگی

انجام کار‌های چالش برانگیزی که با توانایی‌های فرد مطابقت دارد، او را از کسالت و بی‌حوصلگی دور می‌کند. کار‌هایی که به فرد هیجان می‌دهند و نتایج آن کار‌ها سریع و قابل‌دسترس هستند. متأسفانه داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. کار‌های خیلی آسان برای آن‌ها حوصله سر بر و خسته‌کننده است و کار‌های دشوار آن‌ها را مضطرب می‌کند. فرد فقط درصورتی‌که خیالش راحت باشد از پس انجام کار برمی‌آید هیجان‌زده می‌شود.

خستگی - بی حوصلگی

عدم وجود تنوع و تازگی در زندگی روزمره

خلق‌وخوی افراد با هم متفاوت است. بعضی از افراد بیشتر از دیگران حوصله‌شان سر می‌رود، به همین سادگی! افرادی که ذاتاً به وجود هیجان و تازگی در زندگی خود نیاز دارند، بیشتر در معرض بی حوصلگی هستند. سرعت جهان برای این افراد کندتر از مردم عادی می‌گذرد و آن‌ها با روی‌آوردن به کار‌های هیجان‌انگیز و پرریسک (مثل چتربازی) آدرنالین بیشتری را وارد زندگی خود می‌کنند. افراد برونگرا بیشتر در معرض بی حوصلگی هستند و گاهی با انجام کار‌های عجیب‌وغریب این رخوت را برای مدت کوتاهی از خود دور می‌کنند.

نشانه احتمالی از اختلال نقص توجه مزمن

وقتی نمی‌توانید روی چیزی تمرکز کنید، علاقه پیداکردن به آن کار سختی است! بی حوصلگی با اختلال نقص توجه ارتباط مستقیمی دارد. چیزی که ما را خسته می‌کند، چگونه توجه ما را به خود جلب کند؟ افراد مبتلا به اختلال نقص توجه مزمن و بیش‌فعالی، گرایش بیشتری به بی حوصلگی دارند. البته قطعا اگر این مسئله تا جایی پیشرفت نکرده باشد که نام آن را «اختلال نقص توجه» بگذاریم، می‌توان با تکنیک‌های کارآمد و موثر، به دستاوردهای درخشانی که دنیل گلمن در کتاب تمرکز برمی‌شمرد، برسیم. پیشنهاد می‌کنیم نکات مهم این کتاب را در بوکاپو مرور کنید.

نیاز به عامل بیرونی برای کسب انرژی درونی

از زمان کودکی بعضی از بچه‌ها با اسباب‌بازی‌های خود گوشه‌ای مشغول بازی می‌شوند، اما برخلاف این گروه، بعضی از بچه‌ها همیشه در حال بهانه گرفتن و خواسته‌های متفاوت خود هستند. یک روز ماشین کنترلی می‌خواهند، روز دیگر درخواست مقدار زیادی تنقلات دارند و این بهانه‌جویی‌ها هر روز دچار ابعاد تازه‌ای می‌شود.

اگر هم به نیاز‌های آن‌ها بی توجهی شود، زمین‌وزمان را به هم می‌دوزند. مشکلات این بچه‌ها با افزایش سن بیشتر هم می‌شود. کودکان بهانه‌گیر دیروز به افرادی تبدیل می‌شوند که برای دریافت هیجانات همیشه به دنیای بیرونی تکیه دارند و هرگز یاد نمی‌گیرند که خودشان باید برای یافتن انگیزه‌های درونی‌شان اقدام کنند.

عوامل موثر بر انگیزش درونی و راه های افزایش آن را در این مقاله بیان کردیم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را مرور کنید و به دنبال حلقه گمشده انرژی و انگیزه‌تان باشید.

بااین‌حال، در غیاب این مهارت‌های فردی، دنیای بیرون همیشه برای ارائه هیجان و تازگی پتانسیل کافی را ندارد. روزی می‌رسد که حتی رفتن به فضا هم این افراد را هیجان‌زده نمی‌کند. در مواجه با این احساسات، شناخت خود، اهداف واقعی و چیزهایی که واقعا خوشحالمان می‌کند، همان کلید راه‌حل معماست.

خودشناسی به ما می‌آموزد که در مقابل رفتار‌های ناآگاهانه خود، عملکرد آگاهانه‌تری داشته باشیم. حتی اینکه بی‌دلیل دچار بی حوصلگی، خستگی و بی‌انگیزگی می‌شویم نیز نشانه‌های فراخوانده شدن از سمت خود برترمان برای شناخت و آگاهی بیشتر از آنچه تا کنون داشته‌ایم است.

خواب آلودگی - بی حوصلگی

عدم احساس استقلال فردی و تحت کنترل دیگران بودن

تا حالا به روابط دوستان و اعضای خانواده خود با دید متفاوتی نگاه کرده‌اید؟ معمولاً این افراد در ارتباط با آدم‌های اشتباه دچار بی میلی و خلق پایین می‌شوند.

این مسئله خیلی مهم و ریشه‌ای است و در بیشتر مواقع حتی خود فرد هم متوجه این موضوع نیست. این حالت زمانی در رابطه خود را نشان می‌دهد که یک فرد بر فرد دیگری سلطه دارد. کار‌ها باید مطابق میل یک نفر باشد و دیگری از این عدم استقلال دچار کسالت می‌شود. این افراد دیگر رغبتی به انجام کار‌های موردعلاقه خود ندارند و در بیشتر مواقع احساس بی حوصلگی و بی‌قراری می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، نوجوانی اوج دوران بی حوصلگی است. به این دلیل که کودکان و نوجوانان کنترل کافی بر انجام کار‌هایشان ندارند. به‌عبارت‌دیگر، عدم استقلال فردی این دوران بیشتر از همیشه نمود دارد.

نقش غیر قابل انکار تمدن جدید

بی حوصلگی محصول مدرنیته است! در اوایل تاریخ بشر، اجدادمان کل روز را مشغول تهیه غذا و محافظت از جان خود بودند. آیا در این شرایط مجالی برای کسالت و بی رمقی می‌ماند؟ تا زمان انقلاب صنعتی چیزی به نام بی حوصلگی در میان مردم باب نبود و افراد اینقدر دچار کسالت و بی‌قراری نبودند.

بعد از انقلاب صنعتی و شروع دوران روشنگری که گفتمان‌های علمی، سیاسی و فلسفی جایی میان مردم باز کردند، بی حوصلگی هم نمایان شده است. داستان زندگی انسان در عصر هوش مصنوعی را هیچ‌کس بهتر از مکس تگمارک نمی‌تواند برایتان تعریف کند. او در کتاب زندگی ۳.۰ درباره روند تکامل انسان به پیشرفت تکنولوژی و آینده‌ای که در انتظار اوست، اطلاعاتی ارائه می‌دهد که همه ما باید از آن‌ها باخبر باشیم.

درمان بی حوصلگی

راهکارهایی که به کمک آن می توانید به درمان کم حوصلگی بپردازید به این شرح است :

به خود یادآوری کنید که چرا کاری را انجام می دهید

مانند همه احساسات، بی حوصلگی به هر آنچه در حال حاضر فکر می کنید، مربوط است .ایجاد یادآوری های ساده، مانند یادداشت روی یخچال، یا مدیتیشن صبحگاهی، می تواند به ما کمک کند تا تصویر بزرگ را ببینیم و به احساسی که اکنون داریم یا کاری که از آن حوصله مان سر رفته است توجه نکنیم. توجه داشته باشید که بی برنامگی مهم ترین عامل ایجاد کم حصولگی است و داشتن برنامه به درمان بی حوصلگی کمک خواهد کرد.

افسردگی کودکان - بی حوصلگی

ریتم پیدا کنید

ریتم داشتن، روال روزهای ما را ساختار می بخشد و حس انسجام ایجاد می کند که معنای ما را در زندگی تقویت می کند. زندگی افراد در لحظاتی که درگیر کارهای روزمره هستند، معنادارتر می شود. از دست دادن روتین می تواند احساس بی حالی را تقویت کند. با ایجاد روال های جدید، افراد می توانند حس معنایی را که باعث بی حوصلگی آنها می شود بازیابی کنند و به درمان بی حوصلگی کمک کند.

با جریان حرکت کنید

فهمیدن اینکه چه کاری باید انجام شود در صورت مواجه شدن با روزهای طولانی بدون ساختار یا کار در مدرسه می تواند سخت باشد. مطالعه اخیر در مورد قرنطینه در ایتالیا نشان داد که بی حوصلگی بعد از از دست دادن آزادی، دومین مسئله رایج است .

نکته ای که چنین شرایطی را برای مثال در زمان پاندمی کرونا سخت می کند این است که یافتن فعالیت هایی که به اندازه کافی چالش برانگیز باشند، می تواند مشکل باشد. سعی کنید با جریان زندگی حرکت کنید. اگر به استراحت نیاز دارید، خود را مجبور نکنید که کاری را ادامه دهید.

کارهای جدیدی را امتحان کنید

انجام کارهای جدید نه تنها به درمان بی حوصلگی کمک می کنند، بلکه به کسب مهارت و دانش جدیدی نیز منتهی می شوند که در طولانی مدت خستگی را برطرف می کند. پس توجه داشته باشید که روی آوردن به کاری جدید و به دست آوردن تجربه های جدید می تواند تا حد زیادی به کاهش کم حوصلگی شما کمک نماید.

خواب مناسب داشته باشید

دانشمندان بین دیر خوابیدن و بی حوصلگی روابط محکمی یافته‌اند. سعی کنید شب‌ها زود بخوابید و البته خواب کافی داشته باشید. ساعات اولیه خواب شبانه تاثیر بسزایی در آرام کردن و ترمیم اعصاب خسته و سرحال کردن بدن دارد.

زمان­ های بی حوصلگی را یادداشت کنید

شرایطی که در آن شما یا فرزندتان خسته می شوید را یادداشت کنید. به زمان روز، مکان و فعالیت های قبل از بی حوصلگی توجه داشته باشید، بنابراین می توانید از چنین شرایطی دوری کنید و یا برای بی حوصلگی احتمالی در آینده آماده شوید. نوشتن این موارد در بسیاری از شرایط به شما کمک می کند که خود علت بی حوصلگی را پیدا کنید و به حذف آن بپردازید و در نهایت به درمان بی حوصلگی بپردازید.

سر رفتن حوصله - بی حوصلگی

با افزودن یک عنصر منحصر به فرد ، کارهای معمول را جالب تر کنید

به عنوان مثال، زمانبندی کارها را شروع کنید تا ببینید چقدر سریع می توانید آن ها را انجام دهید یا هنگام انجام فعالیت های روزانه برای خود یک بازی طراحی کنید تا آن ها را برای شما شیرین و مهیج کند. ایجاد چالش در کار های روزمره باعث می شود که انرژی انجام کار ها در شما به شدت افزایش پیدا کند .

چندین کار تکراری را با هم ترکیب کنید تا بتوان آن ها را با هم انجام داد

تکرار بدترین عامل بی حوصلگی و کم حوصلگی می باشد و انجام مکررات می تواند به مراتب شما را بی حوصله و بی حوصله تر کند. به جای اینکه کار های روزمره هی تکرار و تکرار نمایید سعی کنید با ایجاد روند جذابی در آن  به بی حوصلگی و کم حوصلگی خود پایان دهید و انرژی لازم را برای انجام کارهای خود به دست آورید. برای مثال می توانید ترتیب انجام کار ها تغییر دهید تا به یکنواختی پایان دهید خود درمان بی حوصلگی را انجام دهید.

گریه کنید

اصطلاح مرد که گریه نمی‌کند را فراموش کنید. مرد و زن ندارد؛ احساساتتان را در قلبتان نگه ندارید. این احساسات ناخوشایند اول حال و حوصله‌تان را می‌برند، بعد به تدریج می‌توانند زمینه بروز اختلال‌های جسمی و روانی شوند. اگر غمگین هستید و احساس می‌کنید باید گریه کنید، پس گریه کنید و بعد از آن احساس بهتری خواهید داشت.

به کارهایتان تنوع دهید

برای درمان بی حوصلگی کارهای بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید و در نقاط عطف مهم، شکست ها یا پاداش ها را برنامه ریزی کنید. همچنین شما می توانید اوقات فراغت خود را با کارهای جذاب و جدیدی جایگزین کنید تا احساس تنوع باعق کم شدن بی حوصلگی و کم حوصلگی شما گردد.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

برای رژیم غذایی سالم و سرشار از انرژی باید از سبزیجات، میوه‌جات و پروتیین بدون چربی استفاده کنید و از مصرف قهوه و کافیین زیاد خودداری کنید.

 

 

کارهای خود را فشرده کنید

 

داشتن برنامه ای باز با وقت بسیار زیاد برای انجام هر کدام از آن ها باعث می شود که انرژی شما به مراتب کم تر و کم تر گردد و در نهایت کم حوصلگی را به سراغ شما بفرستد. فشرده سازی برنامه در بعضی اوقات باعث می شود که انرژی انجام کار در شما افزایش پیدا کند و دغدغه انجام به موقع کارها ، شما را به انجام کار های خود وا دارد. انجام این کار ها به مرور احساس مفید بودن را به شما القی می کند و به رفع کم حوصلگی و درمان بی حوصلگی کمک خواهد کرد.

 

انتظار - بی حوصلگی

 

حرف بزنید

 

با دیگران در مورد دلخوری‌ها، شک و تردیدها و هر حس ناخوشایندی که دارید، صحبت کنید تا در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

 

سفر کنید

 

گشت و گذار، پیاده روی، ماجراجویی و سفرهای کوتاه یک روزه یا چنده روزه می تواند به درمان بی حوصلگی کمک کند. اگر فرصت سفر رفتن را ندارید سعی کنید به همراه خانواده یا دوستان خود برای گردش به بیرون رفته و مدتی را خارج از خانه سپری کنید. به طور معمول خانه و فضای بسته در افزایش کم حوصلگی تاثیر زیادی دارد.

 

مطالعه کنید

 

خواندن داستان یا کتاب برای گسترش ذهن و ایجاد ایده و فعال نگه داشتن تخیل بسیار مفید است و نتیجه تمام این موارد می تواند کاهش بی حوصلگی در شما باشد. حرکت در داستان کتاب های مختلف و یا خواندن داستان های هیجانی باعث افزایش ضربان قلب و در نهایت انرژی شما می شود و به درنهایت به خوبی به رفع بی حوصلگی شما کمک خواهد کرد.

 

ورزش کنید

 

برای داشتن جسمی سالم و جذاب، برای سلامت روان و نظم داشتن در زندگی ورزش کردن بسیار مفید است. همچنین برای درمان بی حوصلگی ، ورزش می تواند انرژی شما را در مسیر درستی هدایت کند.

 

خرید کنید

 

اگر بودجه کافی دارید و می توانید به خرید بروید این کار انجام دهید چرا که خریدن و آوردن وسایل جدید به خانه می تواند به شما تا حد زیادی در رفع بی حوصلگی کمک کند. برای مثال می توانید وسیله ای که مدت هاست قصد خرید آن را دارید تهیه نمایید و این موضوع می تواند انگیزه شما را افزایش داده و به درمان بی حوصلگی کمک کند.

 

به ذهنتان مرخصی بدهید

 

برای مدت کوتاهی هم که شده بین خودتان و مشکلات فاصله بیندازید. به ذهنتان مرخصی دهید وبه یک مسافرت ذهنی بروید.

 

کار کنید

 

داشتن ایده های جدید، خلق آثار مختلف و بودن در یک سیستم و تلاش برای رسیدن به یک هدف می تواند به درمان بی حوصلگی کمک کند و به انرژی شما جهت دهد. همچنین کسب درآمد و داشتن منبع درآمد شخصی می تواند به هرکسی انگیزه ی زیادی بدهد و به رفع بی حوصلگی او کمک کنید.

 

فیلم های با کیفیت تماشا کنید

 

دنبال کردن جریان یک داستان تصویری می تواند به شما در بازیابی انرژی کمک کند. توجه داشته باشید که بهتر است این فیلم یا جنبه ی انگیزشی داشته باشد یا داستان پر هیجانی را داشته باشد در غیر این صورت دیدن یک فیلم را روند کند یا پایان غم انگیز می تواند بی حوصلگی شما را بسیار بدتر کند. همچنین فیلم هایی که داستان های زرد را به نمایش می گذارد نیز درمان بی حوصلگی را مختل می کند.

 

غمگین بودن - بی حوصلگی

 

خیال‌ پردازی کنید

 

خیال‌پردازی بیش از حد سبب دور افتادن شما از واقعیت‌ها و حقایق می گردد اما از تخیل خود می‌توانید در رفع و درمان بی حوصلگی کمک بگیرید. خیال پردازی کنید و حداقل در خیال به آرزوهای خود دست یابید. این به شما انرژی مثبت می‌دهد.

 

دارو نخورید

 

برای درمان بی حوصلگی بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید.

 

روش های جلوگیری از بی حوصلگی و کسالت

 

  • گزارشی از شرایطی که در آن شما و یا کودک تان از آن بی حوصله می شوید را تهیه کنید. به زمان روز، مکان و فعالیت های قبل از بی حوصلگی توجه داشته باشید تا بتوانید از آن شرایط اجتناب کنید
  • کارهای روتین را با افزودن یک عنصر منحصر به فرد جالب تر کنید :مثالا، زمانی را شروع کنید که ببینید چقدر سریع می توانید آن ها را انجام دهید.
  • چندین کار تکراری را با هم ترکیب کنید تا بتوانند با هم انجام شوند.
  • وظایف بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید، و برنامه های خود را به نقاط عطف اصلی تقسیم کنید.
  • لیستی از فعالیت ها ایجاد کنید تا زمانی که احساس خستگی می کنید، تلاش کنید. اگر کودک احساس کسالت می کند، این لیست را با هم خلق کنید.
  • یک منطقه ویژه را مشخص کنید که در آن شما یا کودک می توانید فعالیت هایی را که برای مبارزه با کسالت حفظ شده اند را نگه داری

 

بی حوصلگی در روانشناسی نشانه چیست؟

 

به جدول فیلم‌های پر طرفدار نتفلیکس نگاهی بیندازید! از ویدیو‌های آموزش تکنیک‌های مدیریت مزرعه ماهی یا مردانی که در سکوت لباس آویزان می‌کنند، خبری نیست. این فیلم‌ها ابزار کار روانشناسان برای مطالعه رفتار در افراد هستند. اگر بی‌حوصلگی و بی‌ انگیزگی مدت زیادی همنشین شماست، وضعیت کمی هشداردهنده است. بی حوصلگی مزمن می‌تواند نشانه این موارد باشد:

 

گوش دادن به موسیقی - بی حوصلگی

 

تله روانی استحقاق و بی حوصلگی

 

در یک‌کلام، فرد خود را سزاوارتر از دیگران در همه موقعیت‌ها می‌بیند. تله‌های زندگی ریشه در دوران کودکی افراد دارند و فرد به‌سختی توان درک و مواجه با آن‌ها را دارد. اگر کسی خود را با دیگران همراه ببیند، در موقعیت‌های مشابهی مثل تأخیر در آمدن هواپیما، اینقدر دچار خشم و عصبانیت نمی‌شود.

 

این افراد همان کسانی هستند که نظم را در صف بانک یا نانوایی رعایت نمی‌کنند، چراکه وقت آن‌ها از همه اهمیت بیشتری دارد! این طرحواره‌ها و تله‌های روانی احساس و عملکرد امروز شما را شکل می‌دهند، به همین دلیل خیلی اهمیت دارد که آن‌ها را زیر نظر یک روانشناس واکاوی کرده و خود را از دستشان رها کنید.

 

فردی را در نظر بگیرید که دچار طرحواره استحقاق است. این فرد با واردشدن به هر محیط جدیدی خود را بر حق می‌داند که بهترین امکانات و موقعیت‌ها را به او اختصاص دهند. فکر می‌کند فرد خاصی است و از دیگران انتظار دارد که مطابق میل او رفتار کنند. به همین دلیل باب میل نبودن شرایط او را به‌راحتی عصبانی و بی حوصله می‌کند.

 

مثلاً تأخیر حرکت یک هواپیما این دسته از افراد را بیشتر خشمگین می‌کند. چرا که آن‌ها مهمتر از هر چیزی هستند. آگاهی پیداکردن به این مسئله می‌تواند بسیاری از مشکلات بی حوصلگی فرد دچار این طرحواره را درمان کند.

 

افسردگی و بی حوصلگی

 

بین احساس بی حوصلگی و افسردگی مرز باریکی وجود دارد! اگر احساس بی حوصلگی مداوم خود را نادیده می‌گیرید، در آینده‌ای نه چندان دور منتظر هجوم بیماری افسردگی به زندگی خود باشید. فرد بی حوصله به امید این که احساس خموگی و رخوت را از خود دور کند با دوستانش دیدار می‌کند، دنبال تجربه‌های جدید می‌رود و یا حتی شغل خود را عوض می‌کند.

 

اما فرد افسرده با احساس نا‌امیدی که بر او چیره شده توان انجام کار‌های هیجان‌انگیز را ندارد. نشانه‌های بی حوصلگی را در خود جدی بگیرد قبل از اینکه حضور ناگهانی دیو افسردگی غافلگیرتان کند!