علت کبودی های ناگهانی بدن چیست؟ علت ایجاد لکه های کبودی روی دست و پا بدون برخورد کردن با جسمی چیست؟ آیا وجود بیماری خاصی می تواند علت آن باشد؟ در این مقاله از پارس نیوز به بررسی کامل علت های کبودی بی دلیل بدن پرداخته ایم.

کبودی بدن چطور ایجاد می‌شود؟

کبودی ران - علت کبودی های ناگهانی بدن

وقتی خون زیر پوست جمع می‌شود، خود را به شکل یک کبودی در سطح بدن نشان می‌دهد. معمولاً کبودی به دلیل آسیب یک رگ خونی کوچک در اثر ضربه، اتفاق می‌افتد. زمین‌خوردن، ضربه‌دیدن یا هر چیزی که موجب فشار ناگهانی به استخوان، عضله یا بافت زیر سطح پوست شود، کبودی ایجاد می‌کند.

اصابت ضربه شدید به بدن، می‌تواند به استخوان‌ها آسیب برساند، باعث خون‌ریزی بخش‌های عمیق آن شود و کبودی‌هایی را ایجاد کند که بهبود آن ها ممکن است چند هفته طول بکشد. البته اغلب کبودی‌‌های بدن معمولاً طی چند روز خوب می‌شوند و اثرشان از بین می‌رود.

ممکن است شما هم جزو کسانی باشید که بدنتان به‌راحتی کبود می‌شود. در برخی مواقع حتی ممکن است دلیل اصلی این کبودی‌ها را به خاطر نیاورید. در بعضی افراد کبودی‌های بزرگ‌ بعد از آسیب‌های کوچک در بدن ایجاد می‌شوند. این کبودی‌ها ممکن است هفته‌ها روی بدن باقی بمانند.

کبودی‌های ناگهانی، لزوماً نشان‌دهنده بیماری نیستند. اما اگر تعداد آن‌ها بصورت ناگهانی افزایش پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. بیماری‌ها و داروهایی که باعث افزایش خونریزی در بدن می‌شوند، ممکن است در بروز آسان‌تر کبودی‌‌ها دخیل باشند. این داروها و بیماری‌ها را در ادامه می‌خوانید.

برخی کبودی‌ها نیز در حقیقت ناگهانی نیستند، فقط شخص هنگامی که با جسمی برخورد کرده، به آن توجهی نداشته و در واقع، علت را فراموش کرده است. برای مثال اگر ناگهانی مشاهده کردید کودک شما دچار کبودی زانو شده است، پیش از نگران شدن برای وجود بیماری، این احتمال را هم در نظر بگیرید که شاید در حین بازی زمین خورده باشد. پس قبل از هر چیز مطمئن شوید که آسیب استخوان و مفصل وجود ندارد و سپس تغییر وضعیت کبودی و احیاناً بروز کبودی‌های دیگر را پایش کنید.

بررسی روند تشکیل تا بهبود کبودی پوست بر اساس تغییر رنگ

کبودی‌ها بسته به شدت و محل کبودی بدن، به رنگ‌های مختلفی وجود دارند. مواردی را که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌شود، ممکن است برای همه افراد به یک شکل نباشد و معمولاً از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی رنگ پوست افراد نیز در رنگ کبودی می‌تواند مؤثر باشد.

کبودی دست - علت کبودی های ناگهانی بدن

از زمانی که کبودی تشکیل می‌شود، به طور معمول بین 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. مدت زمان بهبودی، علاوه بر اینکه به شدت آسیب بستگی دارد، محل کبودی نیز در طول بهبودی، اثر می‌گذارد. کبودی قسمت‌هایی از بدن مانند کبودی صورت، کبودی دست‌ها و کبودی پاها، کندتر از دیگر قسمت‌ها بهبود می‌یابند. در طول روند بهبود کبودی پوست، رنگ‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که هر کدام نشانه‌ای از یک دوره از بهبودی هستند، رنگ‌هایی مثل:

رنگ صورتی و قرمز

کبودی تازه بر اثر یک ضربه مانند کوبیده شدن ساق پا به پله و یا بازوهایتان به در یا دیوار، به رنگ صورتی و یا قرمز است. این به دلیل آن است که خون غنی از اکسیژن، از رگ‌های خونی پاره شده به بافت‌های اطراف نشت می‌کند و منجر به تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

این مرحله مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که شروع به تغییر رنگ می‌کند. در مرحله بعد، کبودی به رنگ بنفش تیره و یا آبی تبدیل می‌شود. بسیاری از افراد تا زمانی که این تغییر رنگ را مشاهده نکنند، متوجه کبودی خود نمی‌شوند.

رنگ بنفش تیره یا آبی

با گذشت یک روز یا بیشتر از ضربه، کبودی به رنگ بنفش تیره و یا آبی تغییر رنگ می‌دهد. منشأ این تغییر رنگ، در اثر تجزیه گلبول‌های قرمز توسط گلبول‌های سفید خون یا همان ماکروفاژها رخ می‌دهد.

هموگلوبین به طور معمول به رنگ قرمز است، اما در اثر تجزیه، به رنگ آبی در می‌آید. رنگ بنفش نیز به دلیل از دست دادن سریع اکسیژن توسط سلول‌های خونی در اثر نشت سلول‌ها به بافت‌ها به وجود می‌آید که به خون، رنگ آبی می‌دهد. این تیرگی معمولاً تا 5 روز پس از آسیب، ادامه دارد.

رنگ سبز

یکی از اولین نشانه‌های بهبود کبودی، وقتی است که به رنگ سبز تبدیل می‌شود. از آنجایی که بدن به طور مداوم، سلول‌های خونی را که به بیرون نشت کرده‌اند، تجزیه می‌کند، هموگلوبین، یک مولکول پروتئین قرمز موجود در گلبول‌های خون را به بیلیوردین تبدیل می‌کند. بیلیوردین، یک رنگدانه صفراوی سبز‌رنگ است که محل کبودی پوست شما را به رنگ سبز تبدیل می‌کند. رنگ سبز در روز ششم پس از آسیب به وجود می‌آید.

رنگ زرد یا قهوه ای

در اثر تحلیل گلبول‌های قرمز توسط ماکروفاژها، پوست شروع به زرد شدن می‌کند. سپس مصرف این گلبول‌های قرمز، بیلی‌وردین را به محصولات جانبی حاصل از تجزیه هموگلوبین یعنی هموسیدرین و بیلی‌روبین تبدیل می‌کند. از این رو، پوست، ظاهری زرد یا قهوه‌ای-طلایی پیدا می‌کند.

زمانی که کبودی شما به رنگ زرد و یا قهوه‌ای در می‌آید، این نشان می‌دهد که شما به بهبودی کامل نزدیک شده‌اید. هنگامی که محتویات ریخته شده از گلبول‌های قرمز، دوباره جذب و یا از بدن دفع می‌شود، کبودی به تدریج ناپدید می‌شود.

کبودی زانو - علت کبودی های ناگهانی بدن

علائم کبودی بدن

علائم کبودی بسته به علت متفاوت است. در اغلب کبودی‌ها تغییر رنگ پوست که بیشتر آبی و سیاه هستند، اولین علامت است. با این حال کبودی‌ها می‌توانند رنگ‌های دیگری مانند موارد زیر داشته باشند.

  • قرمز
  • سبز
  • بنفش
  • قهوه‌ای
  • مایل به زرد که اغلب با روند بهبودی اتفاق می‌افتد.

همچنین در ناحیه‌ی کبودی احساس درد و حساسیت نیز ممکن است، داشته باشید. به طور کلی این علائم با بهبودی کبودی بهتر و کم‌تر می‌شوند.

علائم شدید

علائم دیگری که وضعیت شدیدتر را نشان می‌دهند، عبارتنداز:

  • افزایش کبودی بی دلیل بدن هنگام مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده‌ی خون
  • تورم و درد در ناحیه‌ی کبودی
  • کبودی که پس از زمین خوردن یا ضربه‌ی شدید رخ دهد.
  • کبودی که همراه با شکسته شدن استخوان اتفاق می‌افتد.
  • کبودی که بعد از ۴ هفته بهبود نیافته است.
  • کبودی زیر ناخن که همراه با درد باشد.
  • کوفتگی همراه با خونریزی از لثه، بینی یا دهان
  • کوفتگی همراه با خون در ادرار، مدفوع یا چشم‌ها
  • کبودی بی دلیل با یک الگوی تکراری
  • کبودی روی پا
  • کبودی‌هایی که فاقد درد هستند.

آیا شما بیش از حد معمول دچار کبودی می‌شوید؟

وجود برخی علائم در یافتن پاسخ این پرسش به شما کمک می‌کنند:

  1. جراحت‌های کوچک، کبودی‌های بزرگ و دردناکی را برایتان به همراه دارد.
  2. کبودی‌های زیاد و بدون علت در بدن‌تان مشاهده می‌شود.
  3. به دفعات کبودی‌هایی روی بدنتان ایجاد می‌شود که روند بهبودشان هفته‌ها به طول می‌انجامد.
  4. بعد از جراحت، بیشتر از ۱۰ دقیقه خون‌ریزی دارید.

علت کبودی های ناگهانی بدن چیست ؟

 ورزش شدید علت کبودی های ناگهانی بدن

ورزش شدید چیزی بیش از درد را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد. اگر اخیراً فعالیت ورزشی شدید داشته‌اید، در اطراف عضلات ممکن است، دچار کبودی شوید. هنگامی که عضله را تحت فشار قرار می‌دهید، بافت عضلانی در اعماق پوست را دچار آسیب‌دیدگی می‌کنید که این باعث پاره شدن رگ‌های خونی در مناطق اطراف می‌شود و با بیش از حد بودن این خونریزی دچار کبودی در این مناطق خواهید شد.

 دارو علت کبودی های ناگهانی بدن

برخی از داروها حساسیت شما برای کبودی بی دلیل بدن را بیشتر می‌کنند. داروهای ضدانعقادی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. زمانی که لخته شدن خون طول بکشد، خون بیشتری از رگ‌ها خارج شده و زیر پوست شما جمع می‌شود و با کبودی خود را نشان می‌دهد. اگر دلیل کبودی شما برای داروها باشد موارد زیر را ممکن است، تجربه کنید:

کبودی بدن -د علت کبودی های ناگهانی بدن

  • نفخ شکم
  • دل درد
  • سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست

اگر طبق دستور دکتر کبود شدن پوست  خود داروهایی مصرف می‌کنید و مطمئن هستید که کبودی بدن شما از عوارض این داروهاست، حتماً و در اولین فرصت به دکتر پوست معالج خود مراجعه کرده و مشکل را با او در میان بگذارید.

کشیدگی عضلانی علت کبودی های ناگهانی بدن

کشیدگی عضلانی زمانی اتفاق می افتد که یک عضله تحت کشش زیاد یا استفاده بیش از حد قرار گرفته باشد و یا دچار جراحت می شود. علائم کشیدگی عضلانی عبارتند از :

  • درد ناگهانی
  • محدودیت دامنه حرکتی عضله
  • کبودی و یا تغییر رنگ پوست روی عضله
  • تورم و گرفتگی و سفتی آن

کشیدگی‌های خفیف تا شدید را می توان با استراحت، قرار دادن یخ  بر روی عضله آسیب دیده یا اعمال فشار بر روی آن، بلند کردن اندام حاوی عضله مربوطه، گرم کردن آن، کشش خفیف و داروهای ضد التهاب درمان کرد.

در صورت تداوم درد، کبودی و یا ورم به مدت بیش از یک هفته، بدتر شدن علائم، بی حس شدن ناحیه آسیب دیده، از دست رفتن توان راه رفتن و یا از بین رفتن قدرت حرکت بازوها و پاها باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

واسکولیت یا التهاب رگ علت کبودی های ناگهانی بدن

واسکولیت به گروهی از بیماری‌ها می‌گویند که موجب التهاب در رگ‌های خونی می‌شوند. واسکولیت باعث افزایش خونریزی، کبودی، تنگی نفس، بی‌حسی اندام‌های انتهایی، ایجاد زخم، برآمدگی‌های پوستی یا لکه‌های بنفش روی پوست می‌شود.

شیوه درمان، به نوع و شدت واسکولیت و ناحیه مبتلا به بیماری بستگی دارد. داروهای زیادی مانند استروئیدها به درمان واسکولیت کمک می‌کنند.

 کمبود مواد مغذی علت کبودی های ناگهانی بدن

ویتامین‌ها عملکردهای بسیار مهمی در بدن انجام می‌دهند. شاید یکی از مهم‌ترین این عملکردها کمک به تشکیل گلبول قرمز خون باشد. همچنین کلسترول شما را کاهش داده و در حفظ سطح مواد معدنی نیز دخیل هستند. اما کمبود کدام ویتامین باعث کبودی بدن می‌شود؟ ویتامین C از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند و به بهبود زخم‌های شما کمک می‌کند. اگر به اندازه‌ی کافی این ویتامین را دریافت نکنید، پوست شما به راحتی کبود شده و دچار کبودی بی دلیل بدن خواهید شد. با کمبود ویتامین C علائم دیگری مانند :

  • خستگی
  • ضعف
  • تورم یا خونریزی لثه را نیز ممکن است، تجربه کنید.

کمبود ویتامین K سرعت لخته شدن خون را کاهش می‌دهد که یکی از دلایل کبودی بدن، دیر لخته شدن خون است. اگرچه کمبود این ویتامین در بزرگ‌سالان سالم به ندرت دیده می‌شود، اما می‌تواند یکی از دلایل کبودی بدن شما باشد. از دیگر علائم کمبود ویتامین K می‌توان به خونریزی در دهان یا لثه، خون در مدفوع، پریودی‌های طولانی مدت و سنگین، اشاره کرد.

آهن یک ماده‌ی معدنی در خون به حساب می‌آید که با کمبود آن به راحتی و حتی بدون دلیل دچار کبودی می‌شوید. بدن شما برای سالم نگه داشتن سلول‌های خونی به آهن نیاز دارد، در صورتی که سلول خونی شما سالم نباشد، بدن قادر به دریافت اکسیژن مورد نیاز نخواهد بود که ممکن است پوست شما در معرض کبودی قرار گیرد. علائم دیگر کمبود آهن که موجب کم خونی و کبودی بدن می‌شود، شامل :

  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • زبان متورم یا دردناک
  • سوزن سوزن شدن پا
  • سری در دست یا پا
  • و هوس خوردن موادی که غذا نیستند مانند یخ و خاک، می‌باشد.

اگر مشکوک هستید که کبودی بی دلیل بدن شما در اثر کمبود ویتامین یا دیگر مواد مغذی است، حتماً به یک متخصص مراجعه کنید. یک دکتر تغذیه به شما کمک می‌کند تا با تغییر رژیم غذایی یا تجویز دارو کمبودهای بدن خود را رفع کنید.

درمان کبودی - علت کبودی های ناگهانی بدن

سرطان علت کبودی های ناگهانی بدن

در موارد نادری، افزایش ناگهانی خونریزی و کبودی بدن می‌تواند نشانه سرطان باشد. سرطان‌هایی که روی خون و مغز استخوان تأثیر می‌گذارند، مانند سرطان خون، می‌توانند باعث ایجاد کبودی در بدن شوند. ممکن است در این موارد، خونریزی لثه‌ هم اتفاق بیفتد.

بسیاری از سرطان‌ها به‌ویژه با تشخیص زودرس، قابل‌درمان هستند. هرگز نباید اجازه داد که ترس، باعث به تأخیر افتادن درمان شود. در صورت مشاهده علائم سرطان می‌بایست فوراً به پزشک مراجعه کرد. شیمی‌درمانی ، انجام جراحی و مصرف دارو می‌تواند تا حد زیادی در نجات و درمان فرد مبتلا تاثیر داشته باشد.

آفتاب سوختگی

نور آفتاب برای دریافت ویتامین D لازم است اما قرارگیری بیش از حد در معرض آفتاب به پوست آسیب می رساند . اثرات کبودی آفتاب سوختگی به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند و حتی ممکن است این اثرات ماندگار نیز باشند . اگر به همراه آفتاب سوختگی خونریزی غیر طبیعی نیز داشتید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را می توان با استفاده از داروهای طبیعی چون آلوئه ورا ،عسل ، عصاره چوب درخت فندق و جو دوسر درمان کرد.

دیابت علت کبودی های ناگهانی بدن

دیابت یک بیماری متابولیکی است که بر توانایی بدن شما در تولید یا استفاده از انسولین تأثیر می‌گذارد. گرچه دیابت به خودی خود موجب کبودی نمی‌شود، اما می‌تواند زمان بهبودی شما را آهسته ‌کند. اگر تست دیابت نداده‌اید و مطمئن نیستید که به این بیماری مبتلا هستید به دنبال علائم دیگری مانند :

  • تشنگی مکرر
  • افزایش و تکرر ادرار
  • افزایش گرسنگی
  • لاغری بی دلیل
  • تاری دید
  • و سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست و پاها باشید. اگر این علائم را به همراه کبودی بی دلیل بدن تجربه کردید به دکتر بیماریهای پوست مراجعه کرده تا مراحل تشخیص و درمان را کامل کنید.

بیماری فون ویلبراند (Von Willebrand) علت کبودی های ناگهانی بدن

این بیماری نوعی اختلال ژنتیکی است که روی توانایی لخته شدن خون بدن تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا، با این بیماری متولد می‌شوند، در واقع یک بیماری مادرزادی است، اما در برخی حتی تا پایان عمر نیز علائمی در فرد بیمار رؤیت نمی‌شود.

فرد مبتلا کبودی‌های بزرگ و توده‌ای را ممکن است زیر پوست خود مشاهده کند. دیگر علائم این بیماری خونریزی شدید بعد از جراحات یا دندانپزشکی، خونریزی بینی که بعد از ۱۰ دقیقه متوقف نشود، خون در ادرار و مدفوع و پریودی‌های بلند مدت و سنگین می‌باشد. در صورت مشاهده هرکدام از علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

در رفتگی مچ پا علت کبودی های ناگهانی بدن

هنگام در رفتگی مچ پا، لیگامان‌ها (رباط ها) آسیب می بینند. لیگامان ها یا رباط های مچ پا، نوارهای بافتی محکمی هستند که استخوان های ساق پا و پا را احاطه کرده و آن ها را به یکدیگر متصل می کنند.

در رفتگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که پا دچار چرخش ناگهانی می شود. در این حالت مفصل مچ پا از موقعیت طبیعی خود خارج می شود. تورم، درد، کبودی، عدم تحمل وزن، تغییر رنگ پوست و سفتی در مچ پای آسیب دیده از جمله علائم احتمالی در رفتگی مچ پا هستند.

کبودی شدید - علت کبودی های ناگهانی بدن

پورپورای پیری

معمولاً افراد مسن به پورپورای پیری مبتلا می‌شوند. حدود ۱۰٪ افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به این بیماری هستند. پورپورای پیری، روی پوست، ضایعات قرمز تیره‌ای شبیه به کبودی ایجاد می‌کند. معمولاً این نوع کبودی‌ بدن روی دست‌ها و بازوها ظاهر می‌شود.

در بسیاری از موارد، ضایعات پوستی در این بیماری پس از جراحت روی پوست ایجاد می‌شوند. اما بهبود ضایعات در آن، بیش‌از بهبود کبودی‌ها زمان می‌برند و معمولاً بسیار بزرگتر از کبودی‌ها هستند. بعضی‌اوقات حتی پس از رفع ضایعات، پوست، قهوه‌ای‌رنگ باقی می‌ماند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب، می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد. افراد مبتلا به پورپورای پیری باید بدانند که بدنشان به‌راحتی کبود می‌شود و باید از پوستشان در برابر آسیب و جراحت محافظت کنند. درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما پزشک می‌تواند با توصیه‌هایی برای تغییر سبک زندگی، شدت و دفعات ایجاد ضایعات را تا حد زیادی کاهش دهد.

 ترومبوفیلیا (Thrombophilia)

ترومبوفیلی بیماری است که در آن خون شما تمایل زیادی به لخته شدن دارد که در این صورت پزشک داروهای رقیق کنندگی خون را تجویز کرده که مصرف این داروها کبودی بی دلیل ممکن است، به همراه داشته باشد.

هموفیلی A علت کبودی های ناگهانی بدن

هموفیلی A یک بیماری ژنتیکی است که توانایی لخته شدن خون را تحت تأثیر قرار می دهد.

افرادی که هموفیلی A دارند ، یک فاکتور مهم لخته شدن ، فاکتور VIII را از دست می دهند ، در نتیجه خونریزی بیش از حد و کبودی ایجاد می شود.

بیماران قلبی

علت کبودی بدن در بیماران قلبی ممکن است به دلیل انسداد در رگ‌های خونی باشد. کبودی بدن در صورت وجود بیماری قلبی به رنگ آبی یا بنفش دیده می‌شود که نشانه‌ای از دریافت کم اکسیژن توسط خون شما است. در این صورت نیاز سریع به پزشک دارید، بنابراین توصیه می‌کنم آن را نادیده نگیرید. همچنین علت کبودی بدن در بیماران قلبی ممکن است به دلیل مصرف داروهایی باشد که برای درمان این بیماری دارند، این افراد به شدت مستعد کبودی بی دلیل بدن هستند.

سوءمصرف الکل و بیماری کبدی

سوءمصرف الکل، عامل مهمی در بروز بیماری‌های کبدی مانند سیروز است. سیروز و دیگر بیماری‌های کبدی به‌تدریج باعث تضعیف عملکرد کبد می‌شوند.

پیشرفت بیماری‌های کبدی می‌تواند تولید پروتئین‌هایی را که به لخته شدن خون کمک می‌کنند، قطع کند.

درنتیجه فرد مبتلا به بیماری‌های کبدی ممکن است دچار خونریزی‌های بیش‌ازحد شده و یا به‌راحتی دچار کبودی بدن شود. از دیگر عوارض بیماری کبدی، خارش شدید، احساس خستگی زیاد، حس بیماری عمومی، پاهای متورم، ادرار تیره‌رنگ و چشم یا پوست زردرنگ است.

اغلب بیماری‌های کبدی قابل‌درمان هستند، خصوصاً اگر خیلی زود توسط پزشک تشخیص داده شوند. اگر الکل مصرف می‌کنید، باید بلافاصله پس از مشاهده علائم بیماری‌های کبدی، مصرف آن را قطع کنید. پزشک می‌تواند برای درمان، از ترکیب داروها و توصیه‌های لازم برای تغییر سبک زندگی استفاده کند.

کمپرس یخ - علت کبودی های ناگهانی بدن

کبودی کشاله ران پا

کبودی‌ ران پا می‌تواند نگران کننده باشد خصوصاً اگر یک کبودی بی دلیل باشد. همان‌طور که اشاره کردیم کبودی در اثر آسیبی که به رگ‌ها وارد شده و خارج شدن خون از آن‌ها ایجاد می‌شود. کبودی کشاله ران پا در کودکان و بزرگ‌سالان می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله آسیب‌دیدگی، سن، بیماری زمینه‌ای یا حتی مصرف برخی داروها رخ دهد.

به عنوان مثال در افراد مسن به دلیل نازک شدن پوست کبودی بی دلیل بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. با این حال گاهی تشخیص علت کبودی در کودکان می‌تواند دشوار باشد. کبودی بی دلیل پا در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. همچنین یکی دیگر از دلایل آن می‌تواند، ژنتیکی باشد. گاهی ممکن است ضربه یا صدمه‌ای دیده باشید که منجربه کبودی شده اما آن را به خاطر نمی‌آورید.

کبودی بدن در صورتی که روند بهبودی آهسته‌ای داشته باشد، خطرناک است.

تشخیص دلایل کبودی بی دلیل بدن

اولین گام برای تشخیص علت کبودی بی دلیل بدن توسط متخصص، بررسی و معاینه‌ی فیزیکی است، بعد از آن پزشکتان در مورد سوابق خانوادگی و بیماری‌های خانوادگی شما سؤالاتی پرسیده و سپس داروها و مکمل‌های مصرفی شما را بررسی می‌کند. در صورت لزوم آزمایش‌های مختلف خون نیز انجام می‌شود که از نتایج آن برای بررسی عملکرد اندام‌ها،  لخته شدن خون و دیگر بیماری‌ها استفاده می‌کند، حتی ممکن است که پزشک برای تشخیص، نیاز به نمونه‌برداری مغز استخوان از شما را داشته باشد.

کبودی بدن در اثر ضربه

معمولاً کبودی بدن که با رنگ‌ها‌ی سیاه یا آبی در زیر پوست شناخته می‌شوند، در اثر ضربه اتفاق می‌افتند. با وارد شدن ضربه بافت‌های بدن آسیب دیده و رگ‌های خونی پاره می‌شوند و خون در زیر سطح پوست جمع می‌شود.

این نوع کبودی در هر سنی ممکن است، رخ دهد و غالباً با درد همراه هستند. در صورتی که این کبودی‌ها معمول هستند و جایی برای نگرانی ندارند، اما در صورتی که روند بهبودی به طرز مشکوکی کند است یا درد غیرقابل تحمل است، حتماً به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید.

برای درمان کبودی‌هایی که در اثر ضربه ایجاد می‌شوند شما می‌توانید برای کاهش تورم از کیسه‌ی یخ استفاده کنید. کیسه‌ی یخ را با یک پارچه بپوشانید تا از قرار دادن یخ به صورت مستقیم روی پوست خودداری کرده باشید و به مدت ۱۵ دقیقه یخ را روی اندام آسیب‌دیده‌ی خود قرار دهید.

ناحیه کبود شده را استراحت دهید و در صورت امکان آن را بالاتر از قلب خود قرار دهید. برای کاهش درد از مسکن‌هایی مانند استامینوفن استفاده کنید و از مصرف داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید. اگر کبودی‌ها روی دست، بازوها یا پاها قرار دارند لباس‌های بلند بپوشید تا از کبودی‌ها محافظت کرده باشید.

کبودی آرنج - علت کبودی های ناگهانی بدن

پیشگیری از کبودی بی دلیل بدن

از آنجایی که کبودی بی دلیل بدن علت‌های گوناگونی دارد، نحوه‌ی درمان و پیشگیری از آن نیز متفاوت است. اما شما با رعایت نکات زیر تا حد امکان می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید. اما فراموش نکنید که دلیل آن باید توسط متخصص بررسی شده و تحت درمان قرار بگیرید.

  • در منزل چیدمان مبلمان و دیگر وسایل را به گونه‌ای قرار دهید که کمترین برخورد را با آن‌ها داشته باشید.
  • روشنایی منزل را به گونه‌ای در نظر بگیرید که اطراف را به خوبی بتوانید ببینید.
  • پله‌های خانه‌ی خود را روشن نگه دارید.
  • از انجام ورزش‌های سنگین و پرخطر خودداری کنید

راه‌های درمان کبودی بی دلیل بدن

به دلیل اینکه کبودی‌ها در زیر پوست ایجاد می‌شوند، درمان آن‌ها کمی دشوار است. اما به طور کلی، کبودی پوست را می‌توان با یک سری از روش‌های خانگی، ظاهر آن‌ها را تا حدودی به حداقل رساند و یا روند بهبودی را تسریع کرد. شما با استفاده از درمان‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، می‌توانید تا حدودی به بهبود کبودی پوست خود کمک کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که این درمان‌های خانگی جواب ندهد، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. این درمان‌های خانگی شامل:

گیاه آرنیکا مونتانا

آرنیکا مونتانا، گیاهی با خاصیت ضدالتهابی است که به طور گسترده برای بهبود درد و کبودی به کار می‌رود. این دارو، به شکل‌های مختلف در داروخانه‌ها موجود است. شما می‌توانید آن را به صورت ژل، پماد، اسپری و یا قرص استفاده کنید.

قبل از مصرف آن، حتماً دستورانی را که در بسته محصول نوشته شده است با دقت بخوانید. سپس مطابق با دستورالعمل‌های گفته شده، این دارو را برای تسکین کبودی پوست به کار ببرید. در صورت ایجاد هر گونه تحریک یا بثورات پوستی، استفاده از محصول را قطع کنید.

کمپرس - علت کبودی های ناگهانی بدن

یخ درمانی

شما می‌توانید بلافاصله پس از ضربه یا آسیب، بر روی ناحیه موردنظر، کمپرس یخ قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا جریان خون در اطراف ناحیه آسیب‌دیده کاهش یابد. به نوعی، خنک کردن رگ‌های خونی در چنین وضعیتی، منجر به کاهش میزان خونی می‌شود که به بافت‌های اطراف آن نشت می‌کند. کاهش نشت خون به اطراف، از آشکار شدن کبودی جلوگیری می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد.

در صورت عدم دسترسی به کمپرس یخ، آن را در یک پارچه و یا حوله بپیچید و استفاده کنید. مستقیم یخ را بر روی پوست قرار ندهید، چرا که موجب سوختگی پوست می‌شود. هر بار که می‌خواهید از کمپرس یخ استفاده کنید، به مدت 10 دقیقه بر روی محل آسیب قرار دهید. در صورت تمایل به تکرار آن، 20 دقیقه صبر کنید.

بروملین

بروملین، مخلوطی از آنزیم‌های موجود در گیاه آناناس است که خواص ضد‌التهابی دارد و به کاهش کبودی و تورم هنگام استفاده بر روی پوست کمک می‌کند. می‌توان بروملین را به صورت کرم و یا ژل طبق دستورالعمل آن استفاده کرد. البته افرادی که به آناناس حساسیت دارند، ممنوعیت مصرف برومبلین دارند.

در صورتی که برومبلین به صورت خوراکی مصرف شود، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای از جمله مشکلات گوارشی و یا افزایش ضربان قلب ایجاد کند. گاهی‌اوقات پس از جراحی، پزشک مکمل‌های بروملین را برای به حداقل رساندن کبودی، توصیه می‌کند. استفاده از نوع خوراکی آن، باید به تجویز پزشک باشد.

گرما درمانی

استفاده از گرما، برای تقویت گردش خون و افزایش جریان خون بسیار مفید است. این کار به بهبود گردش خون محبوس شده پس از ایجاد کبودی کمک می‌کند. همچنین استفاده از گرما، در شل شدن عضلاتی که به انقباض دچار شده‌اند و یا تسکین درد پس از آسیب، مؤثر است. برای بهره‌مند شدن از مزایای گرمادرمانی، می‌توانید از پد گرم‌کننده یا کیسه آب گرم استفاده کنید.

گیاه کامفری - علت کبودی های ناگهانی بدن

گیاه کامفری

گیاه کامفری، با خاصیت ضدالتهابی که دارد، اغلب برای درمان بیماری‌های پوستی و التهاب به کار می‌رود و می‌تواند برای درمان کبودی مؤثر باشد. از این گیاه می‌توان به شکل‌های مختلف استفاده کرد.

اگر بخواهید آن را به صورت موضعی مصرف کنید، می‌توانید چند بار در روز کرم را بر روی قسمت کبود‌ شده پوست بمالید. روش دیگر، استفاده از برگ‌های خشک‌شده گیاه کامفری است.

برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، برگ‌های آن را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس مایع به دست آمده را صاف کنید. حوله و یا پارچه را به این مایع آغشته کنید و بر روی ناحیه کبود‌شده قرار دهید تا به بهبود کبودی پوست شما کمک کند.

کرم ویتامین K

برای لخته شدن خون، بدن به ویتامین K نیاز دارد. در صورت لزوم، به منظور تأمین ویتامین K موردنیاز بدن، از دو طریق می‌توان آن را مصرف کرد. یکی از این راه‌ها، استفاده از ویتامین K به صورت قرص است. اما قرص برای برخی از افراد ممکن است بهترین راه‌حل نباشد، به خصوص آن‌هایی که از داروهای رقیق‌کننده خون و یا سایر داروها استفاده می‌کنند.

از این رو، مصرف ویتامین K به صورت موضعی، مانند کرم‌‌های ضد‌درد می‌تواند به عنوان یک درمان برای رفع کبودی‌ها باشد که معمولاً برای اکثر افراد بی‌خطر است. اگرچه محصولات مختلفی از ویتامین K در دسترس است، اما باید به دنبال محصولی باشید که ویتامین K را در ابتدای ترکیبات آن ذکر کرده است.

کوئرستین

کوئرسین، نوعی فلاونوئید است که از برخی از میوه‌ها به دست می‌آید و خاصیت ضدالتهابی دارد. این ماده نیز در بهبود کبودی می‌تواند مؤثر باشد. برخی از کرم و ژل‌های پوستی حاوی کوئرسین موجود هستند که معمولاً با دیگر ترکیبات مانند ویتامین K، بروملین و سایر ترکیبات ترکیب می‌شود تا به خاصیت درمانی و ضدالتهابی برسند.

مطابق با دستورالعمل روی بسته کرم حاوی کوئرستین می‌توانید آن را دو بار در روز نیز استفاده کنید. هنوز بی‌خطر بودن مصرف کوئرستین به صورت خوراکی ثابت نشده است، اما از مصرف آن بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

روغن های ضروری

یک سری از روغن‌ها و یا اسانس‌های گیاهی وجود دارند که به تسکین درد و آرامش پس از آسیب کمک می‌کنند. برای استفاده از از مزایای این‌ها، می‌توانید مثلاً چند قطره از روغن رزماری و یا اسطوخودوس را بر روی یک پارچه سرد بریزید، سپس آن را بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. توصیه می‌شود قبل از مصرف، این روغن‌ها را با روغن حامل و یا لوسیون بدن رقیق کنید تا تحریکی برای پوست ایجاد نکند.

روغن نارگیل - علت کبودی های ناگهانی بدن

استراحت

پس از آسیب، توصیه می‌شود از انجام یک سری فعالیت‌ها بپرهیزید، در غیر این صورت این می‌تواند موجب تشدید آسیب و کبودی شما شود. برخی از افراد ممکن است در زمان استراحت، ناحیه آسیب‌دیده را ماساژ دهند. این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند به تشدید علائم کمک کند. در موارد شدید آسیب، تا زمانی که برای درمان به پزشک مراجعه نکرده‌اید، از تحریک ناحیه آسیب‌دیده خودداری کنید.

یکی از کارهایی که می‌توانید به هنگام استراحت انجام دهید، قرار دادن ناحیه آسیب‌دیده بالاتر از سطح قلب است. این کار از نیروی جاذبه استفاده می‌کند تا کبودی را به حداقل برساند. به این دلیل که وقتی ناحیه آسیب در زیر سطح قلب باشد، خون جمع می‌شود و موجب افزایش میزان کبودی می‌شود.

اما هنگامی که بالاتر از سطح قلب قرار می‌گیرد، خون بیشتری به قلب می‌رسد و این می‌تواند روند بهبودی شما را سریع‌تر کند. البته این کار برای افرادی که کوفتگی‌های شدید دارند، به طوری که قادر به حرکت دادن مفصل آسیب‌دیده نیستند، انجام این کار باید به توصیه پزشک باشد.

نکات رژیم غذایی ضد کبودی پوست

هر آنچه که شما روزانه میل می‌کنید، می‌تواند بر اینکه پوست شما به راحتی کبود می‌شود، تأثیر بگذارد. البته این بدین معنا نیست که نکاتی که در اینجا مطرح می‌شود، برای همه به یک میزان نتیجه‌بخش باشد. در کنار دانستن این نکات، حتماً با یک مشاور تغذیه و یا پزشک نیز مشورت کنید. نکاتی که در صورت رعایت آن‌ها، می‌تواند بر کبودی پوست شما تأثیر بگذارد، عبارت است از:

مواد غذایی غنی از ویتامین K مصرف کنید

همان‌طور که اشاره شد، ویتامین K برای لخته شدن طبیعی خون لازم است که کمبود آن می‌تواند باعث شود تا بی‌دلیل پوست شما کبود شود. مواد غذایی که سرشار از ویتامین K هستند، شامل: لوبیا‌سبز، مارچوبه و سیزیجات دارای برگ سبز مانند کلم‌بروکلی، اسفناج و کاهوپیچ است.

همچنین لبنیات پروبیوتیک، به خصوص برای افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند و یا به بیماری‌های روده دچار هستند، برای پیشگیری و یا بهبود کبودی پوست می‌توانند تأثیرگذار باشند.

در مصرف اسیدهای چرب امگا 3 اعتدال را رعایت کنید

همه ما می‌دانیم که مصرف امگا 3 برای جلوگیری از برخی بیماری‌های مزمن بسیار مفید است. برخی افراد برای تأمین امگا 3 مورد‌نیاز بدن خود، مکمل‌های روغن ماهی و یا سایر مکمل‌های حاوی امگا 3 مصرف می‌کنند. اما به این نکته نیز باید توجه داشت که در کنار مزایایی که دارد، عدم رعایت اعتدال در مصرف آن، می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که فرد دچار هر گونه آسیب مانند کبودی، بریدگی و یا سوختگی می‌شود، بدن برای جلوگیری از آسیب بیشتر به بافت‌های اطراف، با التهاب پاسخ می‌دهد. از این رو مصرف بیش‌از‌حد اسید‌های چرب امگا 3 و همچنین غذاهایی که حاوی سیر، زنجفیل و یا زردچوبه هستند، می‌توانند در چنین شرایطی، منجر به کبودی بیش‌از‌حد در برخی افراد شود.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

مصرف ویتامین C برای افرادی که به راحتی دچار کبودی پوست بدن می‌شوند، می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. به این دلیل که ویتامین C با تقویت عروق خونی به کاهش کبودی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است، آن‌هایی که در رژیم غذایی خود، از مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده نمی‌کنند، کبودی پوست بیشتری را تجربه می‌کنند.

همچنین توصیه می‌شود که در مصرف شیرینی‌جات هم اعتدال را رعایت کنید. چرا که آن‌هایی که بیش‌از‌حد شیرینی‌جات و یا غذاهای شیرین مصرف می‌کنند، در معرض کمبود ویتامین C قرار دارند. اینکه چرا با مصرف شیرینی، بدن دچار کمبود ویتامین C می‌شود، به این دلیل است که ساختار قند و ویتامین C مشابه یکدیگر است، در نتیجه آن، این دو برای ورود به سلول‌ها با هم رقابت می‌کنند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

ویتامین سی - علت کبودی های ناگهانی بدن

آیا ارتباطی بین کبودی پوست و کرونا وجود دارد؟

ویروس کرونا را با علائمی همچون سرفه، تب و تنگی نفس می‌شناسیم. در واقع این‌ها، از علائم رایج فرد مبتلا به کروناویروس است. پزشکان به تازگی متوجه اختلالات پوستی در افرادی که به کرونا مبتلا بوده‌اند، شدند. این مشکلات پوستی اغلب به صورت کبودی، قرمزی، تورم و حتی تاول ظاهر می‌شوند که بیشتر دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند. چنین اختلالات پوستی، معمولاً در بیماران بدحال مشاهده می‌شود که این می‌تواند نشان‌دهنده ایجاد لخته در رگ‌های خونی پوست باشد.

اینکه آیا واقعا کرونا عامل ایجاد کبودی پوست بدن است یا خیر، هنوز محققان در حال بررسی ارتباط بین کبودی پوست و کرونا هستند تا به نتیجه قطعی برسند. اما آن‌ها طی مطالعات خود، به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری کرونا ممکن است با خطر لخته شدن خون در اندام‌های بدن مانند پوست، رگ‌های خونی بزرگ‌تر در پاها، ریه‌ها و حتی مغز که موجب سکته می‌شود، ارتباط داشته باشد. از سوی دیگر آن‌ها حدس میزنند که این بثورات پوستی ممکن است به دلیل عوارض داروهایی باشد که بیماران متبلا به کرونا ویروس مصرف می‌کنند و نسبت به آن‌ها آلرژی دارند.

چه زمانی برای علت کبودی های ناگهانی بدن باید به اورژانس مراجعه کرد؟

  • اگر کبودی‌ بدن ناگهانی، بزرگ و شدید بوده و ظاهرش نشان‌دهنده خونریزی دائمی در زیر پوست باشد، با یک مورد اورژانسی روبرو هستیم که نیاز فوری به معاینه پزشکی دارد.
  • اگر ضربه شدیدی به پشت، قفسه سینه یا شکم وارد شده است.
  • اگر کبودی بسیار دردناک، یا به شکل غیرطبیعی سیاه و یا متورم باشد.

با این‌وجود، در بیشتر موارد می‌توان تا بهبود طبیعی کبودی صبر کرد؛ به شرطی که آسیب جدی به اندام آن ناحیه وارد نشده باشد.

در صورت بروز هریک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید

  1. بدن بصورت ناگهانی و راحت‌‎تر از قبل کبود شود.
  2. علائمی مانند پوست زردرنگ، تب، انرژی پایین و تغییرات پوستی مشاهده شود.
  3. کبودی‌ها بعد از مصرف داروها ظاهر شوند.
  4. کبودی‌ها دردناک باشند و بهبودی آن‌ها زمان زیادی طول بکشد.