داشتن موهایی زیبا و پر پشت یکی از مهم ترین خواسته های هر شخصی می باشد. جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون و سایر روغن های درمانی بهترین کاری است که می توانید در حق موهایتان انجام دهید. در این مقاله از پارس نیوز به شما یاد می دهیم چگونه با کمترین هزینه موهایی زیبا داشته باشید.

تشخیص درست علت ریزش مو

روغن زیتون طبیعی - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

برای ریزش مو دلایل بیشماری وجود دارد، اما پیدا کردن ریشه ی اصلی مشکل، بسیار مهم و حیاتی است. بهترین راه برای شروع برخورد با این مشکل ، تشخیص درست است. این کار ساده با بررسی مناطقی که موها کمتر شده اند یا مشاهده ی ریزش مو در هنگام شست و شو و شانه کردن انجام می شود.

با پزشک خود برای پیدا کردن مشکل احتمالی که باعث ریزش موهایتان شده است مشورت کنید.استفاده از شانه مناسب وقتی شما با ریزش مو مواجه می شود ، ممکن است شانه کردن آنها شبیه یک کابوس باشد. این موضوع با استفاده از یک شانه ی مناسب میتواند راحت تر شود.

برای جدا کردن موهایتان از هم از یک شانه ی چوبی با دندانه های عرضی استفاده کنید. بعد از آن میتوانید از شانه ی همیشگی تان استفاده کنید. این کار میتواند جلوی شکسته شدن و کشیده شدن موهایتان را بگیرد. همچنین خیلی مهم است که وقتی موهایتان مرطوب اند آنها را شانه نکنید چون در آن هنگام موها آسیب پذیر تر هستند و بیشتر در خطر شکسته شدن قرار دارند.

همچنین شما باید هر هفته شانه ی خود را بشویید و آن را تمیز کنید. شما می توانید هر هفته هنگام استحمام یا شستن موهایتان این کار را انجام دهید. تمیز کردن شانه برای جلوگیری از ریزش مو امری لازم است.

۲۵ عامل مؤثر در ریزش مو

به طور یقین مشاهده حجم زیادی از تارهای مو بر روی شانه‌ها، برس، لباس، کف اتاق یا حمام برای هر کدام از ما ناراحت‌کننده است. عوامل مختلفی باعث ریزش یا شکنندگی مو می‌شوند که عبارتند از :

  • آسیب‌های جسمی مثل بیماری شدید یا تصادف رانندگی
  • بارداری
  • تغییرات هورمونی
  • استفاده بیش از اندازه ویتامین A
  • کمبود پروتئین
  • طاسی ژنتیکی
  • کم خونی به خاطر فقر آهن
  • کمبود ویتامین B
  • مشکلات تیروئید
  • کاهش شدید وزن
  • بیماری لوپوس
  • شیمی درمانی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مصرف برخی از داروهای شیمیایی
  • استفاده نادرست از لوازم بهداشتی – آرایشی مانند رنگ مو، ژل، واکس مو و …
  • وسواس کندن موها یا اختلال تریکوتیلومانیا
  • بالا رفتن سن افراد
  • سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک (ماده‌ای برای حجیم کردن عضلات در ورزشکاران و بدن‌سازان)
  • کم آبی بدن
  • استرس، افسردگی و اضطراب
  • استعمال دخانیات
  • مصرف الکل و نوشیدنی های مضر
  • شستشوی نامناسب
  • آلودگی شیمیایی، گرد و خاک
  • عدم شناخت صحیح از جنس مو

روش های کلی جلوگیری از ریزش مو ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

استفاده درست از حوله

این یک روش اشتباه است که برای خشک کردن سریع موها حوله را با شدت و سرعت زیاد روی موها بکشید. این کار می تواند باعث شکستن موها، ژولیده شدن آنها و کشیده شدنشان شود. به جای این کار نم اضافی موهای خود را به آرامی با حوله بگیرید و بعد بگذارید خودشان خشک شوند.

انتخاب درست محصولات بهداشتی

از شامپو های بدون سولفات، سیلیکون و پارابن استفاده کنید تا از مواجه ی پوست سر و موهایتان با مواد شیمیایی آسیب زا جلوگیری کنید. کنترل آسیب های شیمیایی قطعا یک راه خوب برای جلوگیری از ریزش مو است.

شستن به موقع موها برای جلوگیری از ریزش مو

برای پاک کردن موهای خود از گرد و غبار، خاک، چربی و باکتری ها حداقل هر سه روز آنها را با پاک کننده های مو یا شامپو بشویید. برای جلوگیری از بسته شدن فولیکول ها همیشه موهای خود را تمیز و پاکیزه نگه دارید. همچنین اهمیت دارد که موهای خود را بیشتر از سه بار در هفته نشویید. شست و شوی زیاد از حد باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر می شود که برای رشد سالم موها نیاز است.

رسیدگی به پوست سر

اگر شوره سر دارید یا پوست سرتان خشک یا چرب است، باید سریعا این موضوع را حل کنید. پوست سر سالم برای رشد سالم موها و جلوگیری از ریزش مو حیاتی است.

استفاده از درمان های طبیعی

وقتی برای درمان ریزش موی خود دنبال راه حل هستید ، بسیاری از مواد موجود در آشپزخانه تان میتواند به شما کمک کند. موادی مانند روغن نارگیل، پیاز، زنجبیل و … اثرات فوق العاده ای برای تقویت رشد موهایتان دارند.

حالت دادن درست موها

درمان های شیمیایی متعدد، خشک کردن بیش از حد، اتو کردن و رنگ کردن موها باعث افزایش ریزش آن ها میشود . پس از انجام بیش از حد آن ها خودداری کنید.

اگر موهای خود را رنگ کردید و متوجه شدید که ریزش آن ها بیشتر شده است، بهتر است که به آنها قبل از مواجهه ی دوباره با مواد شیمیایی جدید کمی استراحت بدهید.

برای جلوگیری از ریزش مو از مدل های مویی که به مو آسیب میزنند دوری کنید، استفاده از کش مو برای جمع کردن موها در پشت سر ممکن است باعث ریزش آنها شود.

ورزش و یوگا برای جلوگیری از ریزش مو

اگر بدانید استرس چه اندازه باعث افزایش ریزش موها می شود شگفت زده خواهید شد. این را هم بدانید که هیچ چیز به اندازه ی فعالیت جسمی به کاهش استرس کمک نمیکند. ورزش منظم مانند یوگا به جلوگیری از ریزش مو و از بین رفتن استرس برای مدتی طولانی کمک میکند. در حقیقت ،برای کاهش ریزش مو در ورزش یوگا حرکت های خاصی وجود دارد.

خواص روغن زیتون - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

استفاده از مکمل ها

برای داشتن موهایی قوی و محدود کردن ریزش آنها می توانید از مکمل های جلوگیری از ریزش مو که در داروخانه ها وجود دارند استفاده کنید.

با این وجود مکمل ویتامین های خاصی به بهبود سلامت موها و افزایش حجم آنها کمک می کنند. در هر صورت بدون مشورت با پزشک خود از هیچ مکملی استفاده نکنید. ماینوکسیدیل دارویی با تایید کشور امریکا است که برای جلوگیری از ریزش مو و درمان طاسی در تمام دنیا توسط پزشکان تجویز میشود.

روغن درمانی

گر چه ممکن است ایده ی موهای چرب و چسبنده را دوست نداشته باشید ولی استفاده از روغن بادام، نارگیل، تخم کرچک و دیگر روغن ها می توانند در مدت طولانی به موهای شما کمک کنند.

موهای خود را چرب کنید و بگذارید در طول شب چرب بماند تا زمان کافی برای مواجهه ی همه ی موها با روغن و تغذیه پوست سر وجود داشته باشد. شوره و سلول های مرده ی پوست سر با مالش انگشتان سست شده و کنده میشوند و در شست و شوی بعدی به راحتی از بین خواهند رفت.

فواید روغن زیتون برای مو ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

آیا روغن زیتون برای مو مفید است؟ اگر شما در اینترنت جست و جو کنید، خواهید دید که روغن زیتون برای همه چیز، از رشد مو گرفته تا ضخامت مو، مفید است.

یکی از بهترین راه‌حل‌های طبیعی به منظور درمان پوست و موی سر به کار بردن روغن زیتون است. اگر شما هم سالم ماندن، براق بودن، نرم و بدون آسیب بودن مو برایتان اهمیت دارد می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مناسب و با تهیه یک شیشه روغن زیتون تأثیرات روغن زیتون بر مو را ببینید و لذت ببرید.

اما پیش از اینکه به کابینت آشپزخانه سر بزنم و بطری روغن زیتون را روی سرم خالی کنم، اول به متخصص تغذیه و سپس به متخصص پوست باید مراجعه کنم تا بفهمم که آیا روغن زیتون واقعاً  فایده ای برای موهای من دارد یا خیر؟

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا متوجه شوید متخصصان چه چیزی درباره ی مزایای احتمالی روغن زیتون، به عنوان درمانی برای مو می گویند.

ماسک موی خانگی - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

خواص روغن زیتون برای مو چیست؟

خداحافظی با خشکی و وز مو

آیا روغن زیتون زدن به موهایتان خوب است؟ از زمان‌های گذشته با توجه به تأثیرات روغن زیتون بر مو، افراد بسیاری به منظور افزایش زیبایی، درخشش و دوام مو‌ها از آن استفاده می‌کردند. برخی از شایعات در مورد اینکه روغن زیتون به نرم شدن مو کمک می کند، وز مو را می گیرد و شکنندگی و مو خوره را کاهش می دهد، حقیقت دارد.

به گفته متخصصان تغذیه، وجود اسید‌های چرب و آنتی اکسیدان‌ها در ساختار روغن زیتون موجب می‌شود تا رطوبت در فولیکول‌های مو‌ها افزایش یابد. در نتیجه خاصیت ارتجاعی بودن مو را افزایش داده و از آن در برابر شکننده شدن محافظت می‌نماید.

علاوه بر این، روغن های مو می توانند به تارهای مو نفوذ کنند و مقدار آب جذب شده به مو ها (که به نوبه ی خود باعث شکنندگی و وز شدن موها می شود) را کاهش دهند. اگر شما هم دارای مو‌های خشکی هستید می‌توان با استفاده از روغن زیتون مو‌های خود را نرم و لطیف کنید.

از بین بردن موخوره ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

اغلب افرادی که دارای مو‌های بلند، خشک و آسیب دیده در اثر رنگ نمودن مداوم هستند بیشتر دچار عارضه موخوره می‌شوند. شاید در برخی موارد حاد برای جلوگیری از پیشروی موخوره پیشنهاد شود که مو‌ها کوتاه شوند. اما راه حل طبیعی و درمانی آن بدین صورت است که با کمک روغن زیتون، رطوبت مو‌ها حفظ شده و از دو شاخه شدن مو‌ها یا به اصطلاح موخوره پیشگیری می‌کند.

طریقه استفاده روغن زیتون برای موخوره به نحوی است که مقداری از روغن زیتون خالص را بین دستان خود با حرکت دست‌ها گرم کنید و آن را بر روی مو‌های تمیز ماساژ دهید به طوری که کاملاً ساقه‌های مو دارای موخوره به آن آغشته شوند. پس از مدت زمان ۳۰ دقیقه مو‌ها را با آب ولرم شسته و با کمک یک شانه چوبی به آهستگی شانه بزنید.

از بین بردن شوره سر

اما در مورد پوست سر شما چطور؟ اینجاست که همه چیز اندکی پیچیده تر می شود.

یکی از متخصصان پوست اشاره می کند که روغن زیتون می تواند به طور مستقیم، مخمری که باعث ایجاد رشد شوره در پوست سر شما می شود، را تغذیه کند.در واقع موجب تحریک و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود.

برای ایمنی بیشتر، توصیه می شود که به طور کلی از روغن زیتون بر روی پوست سر استفاده نشود. با این حال، روغن زیتون  با بازیابی موارد از دست رفته پوست، می تواند برای پوست سر خشک، مفید باشد؛ بنابراین اگر انتخاب می کنید که از روغن زیتون برای ریشه ی موهای خود استفاده کنید، توصیه می شود که آن را به آرامی و در مقدار کم در حالتی که مو‌ها مرطوب هستند استفاده کنید.  می توانید از مزوتراپی مو نیز استفاده نمایید.

روغن برای ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

رشد مو و افزایش ضخامت آن

گرچه خاصیت روغن زیتون برای مو  بسیار زیاد هستند، اما این ماده، فاقد شواهد علمی برای پشتیبانی از استفاده از آن، به عنوان روغنی برای رشد سریعتر مو، بلند شدن تار مو یا بیشتر شدن حجم مو می باشد. با توجه به مطالب عنوان شده این سؤال مطرح می‌شود که چرا همه در مورد روغن زیتون به عنوان اکسیر جادویی، برای رشد موی بسیار بلند صحبت می کنند؟ برخی پژوهش ها اشاره می کنند که یکی از مواد تشکیل دهنده در روغن زیتون به نام اولئورپئین می تواند به طور مستقیم بر چرخه رشد تأثیر بگذارد.

اما این مطالعه بر روی موش ها انجام شده بود و نه انسان و مردم باید این را بدانند. حتی در این صورت، اطلاعات کافی در مورد مقدار روغن زیتون و یا تعداد دفعاتی که نیاز دارید از آن استفاده کنید تا مؤثر واقع شود، در دسترس نیست.

تسکین پوست سر

روغن زیتون می تواند به تسکین پوست سر تشدید شده و درمان مسائلی مانند خارش و شوره سر کمک کند. از دلایل اصلی ریزش مو، گرفتگی فولیکول مو و شوره سر هستند.

جلوگیری از آسیب مو

روغن زیتون منبع مهم آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها هم عامل حفظ سلامتی پوست سر و مو هستند و مانع آسیب رادیکال های آزاد می شوند. رادیکال های آزاد هم بصورت مولکول هایی ناپایدار اند که باعث آسیب دیدن سلولی می شوند. در نتیجه آنتی اکسیدان ها به تثبیت رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب موثر هستند.

حالت دهنده مو

استفاده از روغن زیتون باعث بهبود گردش خون شما می شود و فولیکول ها با یکسری مواد مغذی و چربی های غیر اشباع تغذیه می شود. از طرفی مصرف بعضی از غذاها باعث مهر و موم کردن مرطوب شدن ساقه مو می شود و از خشکی جلوگیری می کند.

آیا روغن زیتون خوراکی را می توان برای مو استفاده کرد؟

 روغن زیتون یک روغن عالی می باشد که در صورتی که واقعا می خواهید موهای خود را تقویت کنید، می توانید با دیگر روغن های کرچک یا روغن سیاه دانه، آن را ترکیب کنید.

روغن زیتون برای مو چند بار در هفته میتواند مفید باشد؟ توصیه می کنند که  استفاده از روغن زیتون، به عنوان روغن درمانی برای مو، (اگر مو های خود را رنگ کرده اید یا ساقه ی موی شما خشک و آسیب دیده است) هفته ای یک بار باید صورت گیرد.

طریقه استفاده روغن زیتون برای مو چگونه است ؟ فقط ۴-۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را، بسته به حجم موی خود گرم کنید، آن را در طول مو های خود ماساژ دهید و سپس  با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید. حداقل یک ساعت صبر کنید و اجازه دهید روغن به کوتیکول های موی شما نفوذ کند کند ( زیاد ماندن روغن زیتون روی مو به مدت یک شب تا صبح می‌تواند اثر بهتری داشته باشد).

داروی ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

چه نوع روغن زیتونی برای مو بهترین است ؟

 اگر شما به سلامت پوست سر خود اهمیت می دهید،  از محصولاتی که مخصوص پوست سر و موها فرمول بندی شده اند، استفاده کنید، چرا که با استفاده از این محصولات، احتمال تحریک پوست سر و شوره کمتر است. حتما به مواد تشکیل دهنده محصولات پوست و مو نگاه کنید و محصولی را انتخاب کنید که حاوی روغن زیتون به عنوان یکی از پنج مواد اول تشکیل دهنده ی خود باشد.

چند ماسک مو با روغن زیتون ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

ماسک مو روغن زیتون و آبلیمو

آبلیمو به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی، به موخوره، ریزش مو و نازک شدن موهای سر کمک شایانی می‌کند. گاهی می‌توانید درمان ریزش مو با روغن زیتون را مواد دیگر نیز ترکیب کنید.

  1. مقدار 2 قاشق غذاخوری آب را با 2 قاشق غذاخوری آبلیمو را مخلوط کنید.
  2. 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آرامی به ترکیب فوق اضافه کنید.
  3. بعد از یک دست شدن مخلوط، ماده را به مدت 30 دقیقه روی موهای خود بگذارید.
  4. موها را با آب ولرم و شامپو مناسب شست و شو دهید.
  • بهتر است این ماسک را هر پنج تکرار کنید، اما در صورت مشغله زیاد هفته‌ای یک بار نیز قابل قبول است.
  • درمان ریزش مو با روغن زیتون و ترکیب کردن آن با آبلیمو برای معطر کردن مو نیز موثر است.

روغن زیتون و سفیده تخم مرغ ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

ترکیب روغن با سفیده کمک می کند که پروتئین های ضروری برای رشد و تغذیه موها فراهم شود.

شما به: ۲ عدد سفیده تخم مرغ، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و کلاه دوش احتیاج دارید.

سفیده و روغن را با همزن مخلوط کنید. مخلوط حاصل را به پوست سر و مو بمالید.

مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید. موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید تا به هم ریخته نباشید. ۲۰ دقیقه کفایت می کند. سپس موهای خود را شامپوی بدون سولفات و آب سرد بشویید. این روش را می توانید ۱-۲ بار در هفته انجام دهید.

ماسک روغن زیتون و عسل

  1. نصف لیوان روغن زیتون را به مدت 30 ثانیه در ماکروفر یا شعله غیر مستقیم گرم کنید.
  2. در درمان ریزش مو با روغن زیتون بعد از گرم کردن روغن، یک قاشق مرباخوری عسل را بزنید.
  3. به آرامی ترکیب را روی پوست سر قرار دهید و ماساژ دهید.
  4. بعد  از گذشت یک ساعت با شامپو ملایم آبکشی نمایید.
  • درمان ریزش مو با روغن زیتون توسط این ماسک برای افرادی که موهای خشک دارند باید هر دوهفته یک بار صورت بگیرد اما اگر بافت موهای شما نرم و چرب است بهتر است هر ماه یک بار این ماسک را روی موهای‌تان قرار دهید.
  • این ماسک علاوه بر جلوگیری و درمان ریزش، به خوش حالت شدن و لطیف شدن موها خوشمزه کمک می‌کند.

علت ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

روغن زیتون و سیر  و رشد مو ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

طبق مطالعات سیر یک درمان سریع و کارآمد برای آلوپسی آره آتا است.

شما به: ۱۰ حبه سیر تازه، ۱/۴ فنجان روغن زیتون احتیاج دارید.

چند حبه سیر را پوست کنید و با ترکیب روغن زیتون، خمیری یکدست بدست آورید. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از خمیر حاصله برای استفاده در یک کاسه بریزید. خمیر را به پوست سر و بعد هم روی موها بمالید. تمرکز برروی پوست سر مهمتر است. اگر مخلوط روغن سیر حدود ۴۵ دقیقه بماند و سپس موهای خود را با آب سرد و شامپوی بدون سولفات بشویید.

باقیمانده مخلوط سیر و روغن زیتون را در ظرف در بسته نگهداری کنید. ظرف را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. می توانید این روش را ۲-۳ بار در هفته انجام دهید.

ماسک موی روغن زیتون و جعفری

ماسک روغن زیتون و جعفری نیز از جمله ماسک‌های طبیعی محبوب و پرطرفدار است که به سادگی هر چه تمام‌تر می‌توان به تهیه آن به‌صورت خانگی اقدام کرد؛ بدین منظور کافی است مقدار دلخواهی (بسته به حجم مو) از روغن زیتون را به همراه ۳-۵ قاشق غذاخوری جعفری خردشده در مخلوط کن ریخته و آنها را تا حد امکان با یکدیگر مخلوط کنید؛

پوست کف سر و ریشه و قسمت‌های میان ساقه موهای خود را به این ماسک آغشته کرده و با ملایمت ماساژ دهید؛ سپس با استفاده از کلاه مخصوص رنگ مو و یا کلاهی پلاستیکی سر خود را به مدت یک ساعت پوشانده و آبکشی نمایید.

رزماری و روغن زیتون ؛ جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

درمان عالی برای افراد دارای موهای چرب، استفاده از این روش است. طبق نتایج مطالعاتی نشان داد که رزماری به رشد مو در حیوانات آزمایشگاهی کمک کرد.

شما به: ۲-۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۳-۴ قطره عصاره رزماری احتیاج دارید.

از ترکیب روغن های ذکر شده مخلوطی ایجاد می شود. این ترکیب را حدود ۳۰ ثانیه حرارت دهید تا کمی گرم شود. مخلوط این روغن را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. هنگامی که ماساژ پوست سر را تمام کردید، با روغن موهای خود را بپوشانید. روغن را ۳۰ دقیقه دیگر در موهای خود اجازه دهید بماند. سپس موها را با آب خنک و شامپوی بدون سولفات بشویید.

این روش را می توانید ۲-۳ بار در هفته انجام دهید.

ماسک ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

ماسک روغن زیتون و آووکادو

مواد لازم:

  • نیمی از یک آووکادوی درشت
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱-۲ قاشق روغن نارگیل
  • ۱ عدد زرده تخم مرغ
  • ۱-۲ قاشق غذاخوری عسل

دستورالعمل:

  • مواد را را درون مخلوط‌کن ریخته تا خمیر یکنواختی تشکیل شود.
  • سپس آن را به آرامی کف سر و مو‌های خود قرار داده و به خوبی ماساژ دهید
  • بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه روی مو بماند و پس از این مدت مو‌ها را با آب گرم و شامپو بشوئید.
  • از این ماسک نیز ۲ بار بیشتر در هفته استفاده نکنید.

روغن زیتون و مضرات آن برای مو

در برابر تمامی مزایا و تأثیرات روغن زیتون بر مو که گفته شد، مضرات روغن زیتون برای مو نیز وجود دارد که به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

⦁ ایجاد آلرژی: تولید اگزما، ورم پوست و مشکلات تنفسی برای افرادی که به روغن زیتون حساسیت دارند که علی رغم تمامی خاصیت روغن زیتون برای مو باید آن را نادیده بگیرند.

⦁ تولید راش پوستی: راش پوستی یا حساسیت در افرادی که دارای چربی موی سر هستند بیشتر دیده می‌شود.