خواص گزنه برای مو، پوست، قند خون، چربی خون، استخوان و... آنقدر زیاد است که آن را گیاه جادویی می نامند. این گیاه شگفت انگیز و پر خاصیت را می توان به روش های مختلفی مصرف نمود. در این مطلب به بررسی چند نمونه از خواص گزنه پرداخته ایم.

فواید گزنه - خواص گزنه برای مو

گزنه چیست؟

گیاه گزنه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیوئیکا است‌. برگ گزنه و ریشه گزنه خواص دارویی فراوانی دارد. برگ گزنه به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد.

همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن گزنه استفاده کرد. تماس با برگ گزنه تازه موجب ایجاد حساسیت می‌شود اما با استفاده از جوشانده گزنه و استفاده از عصاره آن می‌توانید از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره مند شوید. 

خواص گزنه برای مو، چربی خون و قند خون بی نظیر است. کسانی که قرار است قصد یا حجامت بشوند و یا نیاز به زالودرمانی دارند, بهتر است قبل از این‌گونه درمان‌ها, بدن خود را توسط غذاهای خاصی پاکسازی کنند، یکی از این غذاها  "آش گزنه" است.

خواص گزنه در طب سنتی

در طب سنتی خواص فراوانی برای گزنه برشمرده است و از دیرباز این گیاه دارویی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

از جمله فواید گزنه که طب سنتی به آن‌ها اشاره می‌کند می‌توان به خواص گزنه برای مو، کاهش التهاب، کاهش مشکلات پروستات، مبارزه با عفونت، سلامت مجاری ادراری، درمان آلرژی فصلی، سلامت رحم، درمان سرماخوردگی، تقویت مو می باشد. از خواص گزنه برای مو می توان به ریزش مو و درخشندگی مو اشاره کرد.

خواص گزنه - خواص گزنه برای مو

خواص گزنه برای دیابت

در گزنه حلقه‌ای پیچیده وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. از گیاه گزنه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید.

خواص گزنه برای رحم

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند.

خواص گزنه برای پروستات

گزنه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. توجه داشته باشید که ریشه گزنه فقط می‌تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند اما کارکردی در راستای کوچک کردن یا بازگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد.

خواص گزنه برای مو و ریزش مو

خواص گزنه برای مو ها بسیار زیاد است. ویتامین B و منیزیم موجود در گزنه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند .

جوشانده گزنه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده گزنه را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.

سم‌زدایی از بدن

وجود انواع مواد مغذی مفید در گیاه گزنه سبب می‌شود تا این گیاه به یک سم‌زدای ایده‌آل برای بدن تبدیل شود و آن را به‌عنوان گیاهی بشناسند که به‌طور کامل بدن را از مواد سمی پاکسازی می‌کند.

به گفته‌ی مجله‌ی اتنوفارماکولوژی (Ethnopharmacology)، گیاه گزنه به‌دلیل خاصیت ادرارآوری (مُدِر بودن) سبب می‌شود تا مواد سمی خنثی‌شده‌ در بدن به‌سرعت دفع شوند.

این گیاه کمک می‌کند تا مواد مغذی به‌خوبی در روده جذب شوند و روند هضم به‌آرامی انجام شود، بنابراین از انباشت مواد سمی خطرناک جلوگیری می‌کند. همچنین با تحریک دستگاه لنفاوی در بدن کمک می‌کند تا بدن از شر مواد سمی موجود در کلیه خلاص شود.

نحوه مصرف گزنه - خواص گزنه برای مو

افزایش سلامت زنان

یکی از مهمترین خواص گزنه کمک به سلامت زنان است. این گیاه می‌تواند علائم پیش از قاعدگیِ دردناکی مانند گرفتگی و نفخ شکم را کاهش دهد.

همچنین به‌دلیل ایجاد انقباض در عروق می‌تواند خونریزی دوران قاعدگی را کم کند. این گیاه حالت‌های گذار را برای خانم‌هایی که در معرض یائسگی هستند راحت‌تر می‌کند و به‌عنوان ماده‌ای نیروبخش عمل می‌نماید، بنابراین تغییرات هورمونی در این دوره ناراحت‌کننده نخواهد بود. از خواص گزنه برای مو زنان غافل نشوید.

بهبود سیستم گردش خون

ترکیب ویتامین C و آهن موجود در گزنه آن‌ را به یک محرک مناسب برای تولید سلول‌های قرمز تبدیل کرده است. ویتامین C جذب آهن در روده را افزایش می‌دهد و آهن یکی از ترکیبات مهم هموگلوبین است.

با افزایش تعداد گلبول قرمز (RBC) و افزایش گردش خون، زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند و اندام‌های بدن اکسیژن ضروری برای تقویت سطح انرژی را راحت‌تر دریافت می‌کنند.

به‌ همین‌ دلیل گزنه اغلب برای رفع خستگی یا نوعی کم خونی که با ضعف عمومی عضلات، خستگی، مشکلات شناختی و سردرد تشخیص داده می‌شود، توصیه می‌شود.

تقویت سلامت کلیه و مجاری ادراری

گزنه به‌عنوان دارویی طبیعی برای درمان عفونت ادراری و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه استفاده می‌شود. همچنین گیاه گزنه ماهیت کلیوی دارد، به این معنی که به شکستن سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، گیاه گزنه ساخت بلور‌های اگزالات کلسیم در کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. این بلور‌ها در تشکیل انواع سنگ‌های کلیه نقش دارند.

این ویژگی گزنه از بدتر شدن شرایط دردناک جلوگیری می‌کند یا نیاز به دفع سنگ یا برداشتن سنگ با جراحی را از بین می‌برد. همچنین گزنه به‌عنوان ماده‌ای مُدِر به دفع سریع مواد سمی از بدن کمک می‌کند. بنابراین از عفونت مثانه و احتباس مایع اضافی (اِدِم) جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، مطالعات نشان داده‌اند که گزنه مانع از التهاب مجاری ادراری می‌شود.

ویژگی ضدالتهابی

ویژگی محرک گزنه سبب می‌شود که برای درمان انواع التهابات مؤثر باشد. یکی از مطالعاتی که در آلمان انجام شد، نشان داد که گیاه گزنه می‌تواند آرتریت روماتوئید و درد مزمن عضلانی را درمان کند. علاوه‌بر این چای گزنه یا مکمل گیاهی آن می‌توانند سبب درمان نقرس شوند.

تقویت استخوان

چای گزنه مقدار زیادی از کلسیم، منیزیم و آهن موردنیاز استخوان را تأمین می‌کند. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین D و ویتامین K است که به جذب کلسیم کمک می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید کلسیم برای حفظ تراکم و تقویت استخوان لازم است. از طرفی منیزیمی که در استخوان ذخیره شده است، از استخوان دربرابر کشش حمایت می‌کند و سبب جذب کلسیم می‌شود.

کاهش منیزیم با پوکی استخوان در ارتباط است. پوکی استخوان نوعی بیماری مزمن است که سبب ضعف و شکنندگی استخوان می‌شود. همچنین کمبود آهن سبب از دست رفتن استخوان می‌شود.

شاید نام عنصر بور (boron) به گوش‌تان نخورده باشد، اما باید بدانید که یکی از مواد مهم موجود در گزنه بور است. بور سبب حفظ محتوای کلسیم موجود در استخوان می‌شود. بنابراین مصرف گزنه می‌تواند به آهسته شدن شروع پوکی استخوان (استئوپورز) کمک کند.

زمانی که این ویژگی را با ویژگی تنظیم هورمون درکنار هم قرار دهید، متوجه می‌شوید که گزنه به تنظیم سلامت استخوان و بررسی وضعیت آن کمک می‌کند. این گیاه جادویی واقعا همه‌ی این کارها را انجام می‌دهد.

نحوه چیدن گزنه - خواص گزنه برای مو

درمان بیماری های تنفسی

گزنه می‌تواند به درمان انواع بیماری‌ تنفسی همچون تب یونجه، آسم و انواع حساسیت‌های فصلی کمک کند. بنابراین ترکیبات خاص موجود در عصاره‌ی گزنه می‌توانند به‌طور مشخصی واکنش حساسیتی را کاهش دهند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف منظم چای گزنه در استرالیا برای نسل‌های پیاپی با درمان آسم مرتبط بوده است.

حفظ سلامت قلب

منطقی است که این گیاه دارویی بتواند تأثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد. گزنه دارای ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی است که عملکرد قلب را تقویت می‌کنند.

این گیاه منبعی غنی از ویتامین A و C، بتاکاروتن و سایر کارتنوئیدهاست. خواص گزنه به‌دلیل محتوای بالای ویتامین C و آهن که تولید سلول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند، می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند.

همچنین گزنه دارای فلاونوئیدِ کورستین (quercetin) و کامفرول (kaempferol) است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

چایی که از این گیاه فوق‌العاده تهیه می‌شود، منبعی غنی از آهن و پتاسیم است که می‌تواند به آرامش عروق خونی کمک کند و در سلامت فرایند گردش خون نقش داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم چای گزنه می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند و تنش و فشار وارد بر سیستم گردش قلبی عروقی را از بین ببرد.

بهبود سلامت پروستات

بزرگ شدن پروستات و سرطان آن از جدی‌ترین عواملی هستند که با سن مردان در ارتباطند و ثابت شده است که مصرف گزنه با جلوگیری از بزرگ شدن پروستات، در درمان این مشکل مؤثر است.

هرچند ریشه‌ی این گیاه می‌تواند مانع از بزرگ شدن پروستات شود اما نمی‌تواند آن را به حالت قبل برگرداند یا کوچک کند. ترکیب نخل با ریشه‌ی گزنه می‌تواند به کاهش تکرر ادرار کمک کند، اما به یاد داشته باشید که قبل از مصرف این گیاه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت از پوست و تسکین ناراحتی‌های پوستی

یکی از خواص گزنه کمک به مراقبت از پوست است. گزنه به‌دلیل خاصیت آنتی ‌هیستامینی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و توانایی تسکین درد، تاریخچه‌ای موفق در درمان ناراحتی‌های پوستی مثل اگزما و جوش دارد. به نظر می‌رسد که گیاه گزنه قرمزی و تورم را کاهش می‌دهد، سبب تسکین خارش پوست، افزایش سرعت بهبودی و از بین بردن جای زخم می‌شود.

برای استفاده از این خواص فوق‌العاده می‌توانید از چای گزنه استفاده کنید یا آن را دم کنید و پس از سرد شدن، مایع حاصل از آن را به‌طور مستقیم روی پوست خود بزنید.

استفاده از عصاره‌ی گزنه برای پوست می‌تواند انواع جوش‌های صورت را کاهش دهد و از عفونت باکتریایی جلوگیری کند. همچنین تظاهر زخم‌ها و لکه‌ها را کاهش دهد و با کاهش چین و‌ چروک صورت و لکه‌های ناشی از سن، اثرات ضدپیری داشته باشد.

تسکین حساسیت ؛ خواص گزنه برای مو

درحالت طبیعی زمانی‌ که پوست‌تان زواید گیاه گزنه را لمس کند، این گیاه سبب واکنش حساسیت پوستی خواهد شد. اما چای گزنه سبب تسکین حساسیت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره‌ی گیاه، واکنش‌هایی التهابی را که با علائم حساسیت فصلی مرتبط هستند مهار می‌کند. اغلب از گزنه به‌عنوان یک درمان طبیعی برای تب یونجه، استفاده می‌شود و افرادی که از عصاره‌ی گیاه استفاده کرده‌اند، می‌گویند که اثرات گیاه گزنه بیشتر از داروهای ضدحساسیتی بود و بیشتر علائم بیماری را کاهش داد.

درمان درد عضلاتی و مفاصل

گزنه به‌دلیل خاصیت ضدالتهابیِ طبیعی و ویژگی ضددردی، قرن‌هاست که برای درمان زخم‌ها و سفتی عضلات و مفاصل استفاده می‌شود. در یکی از مطالعات، برای درمان آرتریت، گزنه با داروی غیراستروئیدیِ ضدالتهابی (NSAID) ترکیب شد.

این ترکیب اثرات داروی NSAID را برای از بین بردن درد آرتریت تقویت کرد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی گیاه گزنه، علائم آرتروز را از بین می‌برند و نیاز بیماران به داروهای NSAID را کاهش می‌دهند. رژیم غذایی ضدالتهابی می‌تواند درد را کاهش دهد و التهاب را کنترل کند.

دمنوش گزنه - خواص گزنه برای مو

تقویت عملکرد ایمنی

گیاه گزنه دارای انواع ترکیبات تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی مانند فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، ویتامین A و C است. این آنتی اکسیدان ها از سلول‌های ایمنی دربرابر آسیب‌هایی که می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند حفاظت می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره‌ی گیاه گزنه پاسخ ایمنی را تقویت می‌کند و فعالیت سلول‌های ایمنی را بیشتر می‌کند. همچنین گزنه سلول‌های تی (T-cells) سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا عفونت‌ها و سایر بیماری‌های پاتوژن را در بدن از بین ببرند.

تقویت هاضمه

التهاب بیش‌از‌حد می‌تواند در سلامت گوارش اختلال ایجاد کند و سبب رشد باکتری‌های مضر در مجرای معده – روده شود. مصرف منظم چای گزنه که دارای ویژگی ضد‌التهابی است به تنظیم هاضمه، درمان یبوست، درمان اسهال و مشکلات معده کمک می‌کند.

زمانی‌ که تعادل باکتری‌ها و سایر میکروب‌های درون روده که در مجموع به‌عنوان میکروبیوم (microbiome) شناخته می‌شوند، حفظ شود، دربرابر طیف وسیعی از بیماری‌ها همچون دیابت، سرطان و اوتیسم ایمن خواهید ماند.

سایر خواص گزنه

مکمل عصاره‌ی گزنه برای کاهش تهوع و اسهال و همچنین اثرات قاعدگی و یائسگی توصیه می‌شود.

هشدار

بسیاری از این خواص معجزه‌آسا به نظر می‌رسند، اما به یاد داشته باشید که بعضی از این درمان‌ها می‌توانند مشکلاتی برای فشار خون بالا، قند خون بالا و قاعدگی ایجاد کنند.

گیاه گزنه می‌تواند با داروهای زیادی مانند داروهای مدر، داروهای فشار خون، داروهای دیابت، رقیق‌کننده‌های خون و لیتیوم تداخل پیدا کند.

قبل از شروع مصرف هر نوع مکمل یا درمان طبیعی و پیش از اینکه گیاه دارویی قدرتمندی با خواص زیاد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که شرایط را بدتر نمی‌کنید.

خواص روغن گزنه

روغن گزنه از برگ‌های گیاه گزنه به دست می‌آید. روغن گزنه طبیعتی گرم و خشک دارد. روغن گزنه سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین های D، C ،E، K، A و B ، کلسیم، آهن، مس، منیزیم، کاروتن، تانن، فلاونوئیدها، کلروفیل، گلیکوزیدها، فیتون‌کش‌ها، اسیدهای آلی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است.

روغن گزنه - خواص گزنه برای مو

برخی از خواص روغن گزنه عبارتند از:

  • درمان گلودرد: خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی از جمله خواص روغن گزنه است که به این روغن امکان جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی را می‌دهد. یکی از بیماری های عفونی گلو درد است که علائم آن را با مصرف روغن گزنه می‌توان کاهش داد.
  • جوان‌سازی پوست: فعالیت ضدباکتریایی روغن گزنه مانع از فعالیت بکاتری‌ها روی پوست می‌شوند و در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این روغن گزنه حاوی آنتی اکسیدان است که موجب ساخت کلاژن شده و از چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • تقویت استخوان: روغن گرنه غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D و E است که موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.
  • خواص گزنه برای مو: روغن گزنه با داشتن ویتامین C و آهن موجب افزایش گردش خون و در تتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند.

از دیگر خواص روغن گزنه می‌توانیم به مواردی مانند درمان پروستات، جلوگیری از تشکیل بواسیر، تسکین درد‌های قاعدگی، درمان دیابت، درمان بیماری‌های لثه، رفع سوءهاضمه، ضد التهاب قوی، درمان پسوریازیس، درمان بیماری‌های عفونی، افزایش شیر در مادران شیرده، درمان سیاتیک و درمان آلزایمر اشاره کنیم.

خواص عرق گزنه

تماس با برگ گیاه گزنه موجب آلرژی می‌شود اما از جمله خواص عرق گزنه کاهش واکنش‌های آلرژیک است. از دیگر خواصی که برای عرق گزنه در نظر می‌گیرند، خاصیت آنتی اکسیدانی این عرق است.

عرق گزنه موجب کاهش التهاب غشای مخاطی بینی و تسکین درد آرتروز می‌شود. تاثیر مثبت بر پروستات و جلوگیری از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات از جمله خواص و فواید عرق گزنه است.

عرق گزنه - خواص گزنه برای مو

خواص عرق گزنه به چه دلیل زیاد است؟

گیاه گزنه حاوی «سکرتین و سیلیس و بور» است سکرتین عرق گزنه بهترین عامل تحریک و به کار انداختن گردش خون و پیشگیری از پوکی استخوان می باشد، به همین دلیل است که گیاه فوق مفرح و صفرا بر و التیام دهنده است و از خونریزی های داخلی جلوگیری می کند.

خواص گزنه تنها در گیاه خشک آن نیست بلکه در بهبود بیماری های تنفسی و طحال موثر است و در رفع قند خون و چربی خون موثر است.

همچنین تومور و آماس و واریس را رفع می کند. یکی دیگر از خواص عرق گزنه مانند اسفناج است و مواد مقوی و مغزی موثر است. ماده  موجود در عرق گزنه برای افزایش تولید شیر مادران موثر است.

عرق گزنه ضد اسهال است و مصرف عرق گزنه به تنظیم عادت ماهانه ی زنان کمک شایانی می کند و مشکلات غیر طبیعی قاعدگی را برطرف می سازد، این گیاه نوعی انرژی بخش بدن می باشد.

تعداد دفعات مصرف عرق گزنه

به دلیل خواص عرق گزنه اغلب متخصصین مصرف روزانه عرق گزنه را توصیه می کنند بیشتر افرادی که به سلامت قلب و عروق خود علاقه مندند، بهتر است استفاده از این عرق مفید را در برنامه ی تغذیه ای خود قرار دهند.

همچنین استفاده از این عرق برای حفظ سلامت کلیه ها مفید است و به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک شایانی می کند. همچنین افرادی که تمایل دارند پوست با کیفیت و سالمی داشته باشند می توانند از این نوشیدنی مفید بهره گیرند.

عرق گیاهی فوق به درمان مشکلات تنفسی کمک شایانی می کند، از دیگر تاثیرات عرق گزنه می توان به خواص عرق گزنه برای استخوان ها اشاره کرد. برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند استفاده از عرق گزنه یکبار در روز توصیه می شود.

برای افرادی که جهت استحکام استخوان ها از عرق گزنه باید یک روز در میان استفاده نمایند. بور یکی از مواد معدنی مهم عرق گزنه است که با مصرف این عرق می توانید از خواص درمانی فراوان آن بهره ببرید.

در تمام دنیا خواص عرق گزنه بارها  مورد بررسی قرار گرفته و از آن به عنوان نوشیدنی بی نظیر که فایده ی زیادی برای تمام ارگان های بدن دارد اشاره کرد.

می توانید مصرف روزانه این عرق گیاهی مفید را در برنامه ی تغذیه ای خود قرار دهید تب یونجه و آسم یکی از مهمترین مواردی است که به راحتی با مصرف عرق گزنه می توان آن را رفع نمود.

دمنوش گزنه - خواص گزنه برای مو

خواص دمنوش گزنه

دمنوش گزنه و یا چای گزنه خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای گزنه دارای خاصیت ضدالتهابی دارد که به درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما کمک می‌کند.

همچنین دمنوش گزنه موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و برای درمان آلرژی موثر و مفید است. می‌توانید از دمنوش گزنه به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید تا از خاصیت ضد التهاب آن برای لثه‌ها بهره‌مند شوید.

چای گزنه موجب تسکین درد‌های قاعدگی می‌شود. دمنوش گزنه فشار خون بالا را کاهش داده و تهوع را رفع می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گزنه تقویت سلامت قلب و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی است.

از محبوب‌ترین خواص دمنوش گزنه کمک به لاغری و کاهش وزن است. دمنوش گزنه در درمان یبوست و نفخ نیز موثر است و موجب تقویت قوای جنسی نیز می‌شود. چای گزنه موجب تسکین دردهای ناشی از التهاب، سردرد، درد پشت و دردهای عضلانی می‌شود.

روش مصرف گزنه و خواص عرق گزنه

گزنه هم مانند سایر گیاهان دارویی به صورت عرق گیاهی در بازار موجود است و به عنوان نوشیدنی عرضه می شود. عرقیجات آماده گزنه همواره در عطاری ها موجود است و می توان آن را تهیه نمود و اما در مورد گیاه گزنه می توان آن را با دو قاشق غذا خوری گیاه گزنه دم کرد و استفاده نمود.

این گیاه به صورت گیاه خشک برای مصارف خارجی و از بین بردن درد رماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. در افرادی که سوخت و ساز سلولی آن ها دچار مشکل است و در بحث حفظ سلامت و ایمنی بدن می توانند با مصرف روزانه دو بار در روز از بیماری های وخیم سلولی در امان بمانید. از خواص گزنه برای مو غافل نشوید.

آش گزنه - ر

طرز تهیه آش گزنه

اصغری افزود: مقداری بلغور جو را بپزید, وقتی نیم‌پز شد, مقداری آلوی جنگلی یا آلوی خورشتی در آن بریزید، همچنین گزنه‌ها را به‌کمک دستکش خُرد و به آش اضافه کنید؛ سیر تازه و سیر داغ و زردچوبه و مقداری رب انار هم به آش اضافه کنید.

وی اضافه کرد: بگذارید تا آش جا بیفتد و سپس به آن نمک بزنید. میزان ترش بودن این غذا بستگی به ترشی رب انار و آلوچه دارد. سعی کنید از مواد اولیه آن چیزی را حذف نکنید تا خواص ذکرشده باقی بماند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: دقت کنید برای چیدن گزنه تازه, از دستکش ضخیم و قیچی استفاده کنید, و برگ‌های جوان سر شاخه را برداشت کنید. اگر گزنه تازه پیدا نکردید, از گزنه خشک نیز می‌توانید استفاده کنید.

مضرات گزنه

از جمله مضرات گزنه احتمال اختلال دارویی آن با برخی داروها از جمله دارو‌های مدر، دارو‌های فشارخون، داروهای دیابت و داروهای رقیق کننده خون است. زنان باردار و کودکان باید از مصرف گزنه خودداری کنند. همچنین افراط در مصرف گزنه موجب مشکلاتی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و نامنظم شدن قاعدگی می‌شود.

خواص گزنه برای لاغری

 یکی از خواص گزنه تنظیم قند خون است و از طریق این خاصیت موجب کاهش اشتها و تاثیر در کاهش وزن می‌شود. گزنه با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواسترول مانع از جذب کلسترول بد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. برای کنترل اشتها و افزایش متابولیسم بدن به صورت منظم از گزنه استفاده کنید و از خواص گزنه برای لاغری بهره مند شوید.