مراقبت های بعد کاشت مو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بعد از کاشت تازه بخش اصلی شروع می شود. برای گرفتن نتیجه بهتر از کاشت مو نکاتی وجود دارد که رعایت آنها بسیار موثر است. ما در این مطلب تمام راهکارهایی که برای بهتر شدن نتیجه کاشت و جلوگیری از عفونت و خونریزی به آن نیاز دارید را خواهیم گفت.

کاشت مو - مراقبت های بعد کاشت مو

مراقبت های هفته اول بعد کاشت مو

روز صفر

صبح روزی که جراحی انجام شده است:

  • پانسمان پشت سر را باز کنید.
  • یک عدد پوشک را روی بالش پهن کنید (طوری که سطح جاذب آن رو به بالا باشد) تا تراشحات زخم را به خود جذب کند.
  • بعد از نهار داروی آنتی‌بیوتیکی را که تجویز شده، مصرف کنید. شب طوری بخوابید که محلی که مو در آنجا کاشته شده با بالش تماس نداشته باشد. پشت (جایی که موهای پیوندی از آنجا استخراج شده)  می‌تواند بدون هیچ مشکلی با بالش در تماس باشد.

روزهای اول تا سوم

درروزهای اول تا سوم این نکات باید رعایت شود:

  • هنگام صبح پشت سر را با آب ولرم شستشو دهید و لخته‌های خون خشک شده را بشویید.
  • محلول تجویز شده را روی قسمت پیوند زده شده اسپری کنید. (به اندازه 2 تا 3 پاف)

روز چهارم و پنجم

هنگام صبح به مدت 15 تا 20 دقیقه تمام سر را با آب ولرم خیس کنید و سپس در صورت نیاز آب باقیمانده روی سر را با یک حوله خشک کنید. این کار را بسیار ملایم و با دقت انجام دهید. (حوله را روی سر نکشید.)

روز ششم

روز ششم این موارد را رعایت کنید:

  • بعد از اینکه به مدت 10 تا 15 دقیقه سر را خیساندید، محل پیوند زده شده را با شامپوی بچه بشویید و انگشتان خود را خیلی آرام روی این قسمت حرکت دهید. تا پوسته‌های ریزی ایجاد شده شسته شوند.
  • این شستشو باید تا زمانیکه پوسته‌ها کاملا از روی قسمتی که موها کاشته شده بریزد، هر روز انجام شود. (حتی در صورت نیاز در روز 2 بار این کار را انجام دهید) . البته دقت کنید که پوسته‌ها را نسایید. نیازی نیست که همه پوسته‌ها در همان دفعه اول کنده شود. ممکن است بخش بالایی و قابل رویت موها نیز به همراه پوسته‌ها بریزد، اما نگران نباشید زیرا فولیکولهای مو سر جایشان باقی می‌مانند. آنها وارد فاز غیرفعال می‌شوند و بزودی طی روزهای آینده شروع به رشد می‌کنند.

در مدت 1 تا 4 هفته بعد از انجام عمل کاشت مو، قسمت قابل رویت موهای تازه روییده ممکن است ریزش داشته باشد اما نگران نباشید زیرا فولیکولهای مو در جایشان به حالت غیرفعال باقی می‌مانند و 5 تا 6 ماه بعد از جراحی شروع به رشد می‌کنند.

تقریبا 12 ماه بعد از جراحی فولیکولهایی که در چهار هفته اول بعد از جراحی، نریخته‌اند، به همراه موهای ریزی که دارند، قابل مشاهده هستند پس به رشدشان ادامه می‌دهند.

کاشت موی آقایان - مراقبت های بعد کاشت مو

مراقبت های بعد کاشت مو

جلوگیری از تورم

برای جلوگیری از تورم در ناحیه پیشانی ، شب اول بعد از کاشت روی آن کمپرس یخ قرار دهید . اگر سینوزیت دارید این کار را انجام ندهید.

برای انجام صحیح این کار می توانید هر یک ساعت به مدت ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که هر نوبت حداکثر ۱ دقیقه یخ را روی پیشانی خود نگه دارید.

خونریزی مراقبت های بعد کاشت مو

ممکن است، بعد از جراحی، برخی ترشحات از هر دو محل اهدا کننده  و دریافت کننده پیوند، بروز کند که این امر کاملا طبیعی است. اگر احتمالا خونریزی مداومی را مشاهده کردید، لطفا از دستوالعمل زیر پیروی کنید:

  • به مدت 15 دقیقه با استفاده از گاز استریل بطور مداوم محل خونریزی را تحت فشار قرار دهید.
  • اگر خونریزی ادامه داشت با پزشک تماس بگیرید.

جوش‌ های (تاول‌ها و کیست‌ها) پوست سر

دو تا 3 ماه پس از کاشت مو، در موارد نادری ممکن است کیسه‌هایی جوش مانند و متورم (کیست) در اطراف فولیکول‌ها ظاهر شود. غالبا این تاول‌های ریز یک ماه پس از پیوند مو ظاهر می‌شوند زیرا در این مدت موهای جدید رشد می‌کنند و در امتداد لایه‌های پوست می‌شکنند.

این فرایند ممکن است به سادگی با عفونت اشتباه گرفته شود درحالی که این امر طبیعی است. در اغلب موارد تاول‌ها خودبخود سر باز می‌کنند و بعد از چند روز بدون نیاز به دارو ناپدید می‌شوند. اگر جوش‌های بیشتر یا بزرگتری همراه با قرمزی ایجاد شد، حتما با پزشکتان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

خارش و مراقبت های بعد کاشت مو

ممکن است بعد از عمل کاشت مو یا با رشد موهای کاشته شده، در محل کاشت یا محل اهدا کننده پیوندها، احساس خارش روی دهد که بخشی از روند درمان است.

بنابراین جای نگرانی نیست. در ضمن، خشکی پوست سر نیز می‌تواند خارش را تشدید کند. خاراندن ممنوع است، زیرا منجر به از دست دادن موهای پیوندی می‌شود. توصیه می‌شود بجای خاراندن، برای تسکین خارش از روغن بچه استفاده کنید.

قرمزی پوست سر

ممکن است در محل کاشته شدن موها، احتقان یا قرمزی پوست سر روی دهد که به مرور زمان خودبخود محو می‌شود. این احتقان بعد از انجام چنین عملی طبیعی است پس نگران نباشید.

استراحت و طریقه خوابیدن بعد از کاشت مو

توصیه ما به شما استراحت کامل در روز بعد از کاشت مو می باشد. برای خوابیدن صحیح زیر سر خود دو عدد بالش قرار دهید، به نحوی که سر، زاویه ۳۰ درجه داشته باشد.

ترجیحا طاق باز بخوابید بطوری که سینه و شکم رو به بالا باشد. اگر نمی توانید به این حالت بخوابید به پهلوی راست یا چپ بخوابید . توجه داشته باشید که خواب کافی برای ادامه روند درمان و رشد موها امری مهم است.

ریزش موها بعد از کاشت

از یک هفته تا یکماه بعد از کاشت موهای کاشته شده شروع به ریزش می کند اما نگران نباشید این روند کاملا طبیعی است و پس از مدت مذکور موهای ریخته شده دوباره شروع به رشد کرده و قرمزی ناحیه کاشت نیز از بین می رود.

هرچند در برخی افراد ممکن است ریزش تا ابتدای ماه ششم ادامه دار باشد. اما اگر بعد از ماه ششم ریزش مو داشتید حتما با پزشک خود در تماس باشد.

نحوه باز کردن پانسمان و مراقبت های بعد کاشت مو

تعویض پانسمان امری بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا از عفونت های بعدی جلوگیری می کند. اگر قصد دارید خودتان پانسمان را تعویض کنید، ابتدا سرجی فیکس یا کلاه توری را از روی سر خود بردارید، سپس پانسمان ناحیه برداشت را به آرامی جدا کرده و روی پانسمان ناحیه کاشت مقداری آب بریزید.

صبر کنید که آب به تمام قسمت های پانسمان نفوذ کرده و آن را خیس کند.این امر به برداشت گاز استریل کمک کرده و باعث می شود که بدون درد پانسمان را عوض کنید. پس از آن که در حدود ۱۵ دقیقه از خیس خوردن باندها گذشت، آن ها را به آرامی جدا کنید.

پس از باز کردن پانسمان، با اسپری سرم نمکی قسمت های مذکور را شستشو دهید. این کار را تا ۲ روز پس از کاشت ادامه داده و هر چند ساعت یکبار آن را تکرار کنید. نیازی به انجام این کار قبل از خوب نیست.

شانه زدن مو - مراقبت های بعد کاشت مو

شانه کردن

تا هفت روز بعد از جراحی، به موهای محدوده کاشت مو شانه یا برس نزنید. بعد از این دوره، باید آرام آرام شانه زدن قسمت‌هایی از سر که در آنها مو کاشته شده است، را شروع کنید اما دقت کنید که حتی در این زمان نیز شانه یا برس با بخش‌های پیوند زده شده تماس نداشته باشد. شما بزودی می‌توانید موهای کاشته شده را شانه بزنید اما از تماس شانه با پوست این قسمتها جلوگیری کنید.

فعالیت و مراقبت های بعد کاشت مو

بهتر است روز بعد از جراحی، استراحت کنید. شما در اثر عمل جراحی و مصرف داروها دچار ضعف و خستگی خوهید شد. در صورت امکان روز پس از جراحی را در منزل یا محیطی آرام استراحت کنید.

در این روز بر روی انجام صحیح توصیه‌ها و شستشوی منظم سر که در قسمتهای قبلی به آنها اشاره شد، تمرکز کنید. بعد از آن، به تدریج  بهبود خواهید یافت و بعد از 3 هفته کاملا به وضعیت قبل از جراحی باز می‌گردید و می‌توانید به کارهای روزمره خود بپردازید. توصیه می‌شود که در مدت چند هفته بعد از جراحی از استعمال دخانیات اکیدا خودداری نمایید.

ورزش پس از کاشت مو

بی شک ورزش کردن بعد از کاشت مو و داشتن فعالیت های بدنی برای سلامتی جسم و بدن مفید است، اما باید حداقل به مدت یک ماه تا ۴۵ روز از ورزش های سنگین مانند شنا، کشتی، کوهنوردی، ورزش های رزمی و حرکاتی که به سر و صورت فشار وارد می کند، خودداری کرده و نرمش های سبک انجام دهید.

شستشوی سر و مراقبت های بعد کاشت مو

  • بعد از باز کردن پانسمان تا ۳ روز پس از کاشت با اسپری مخصوص بعد از کاشت روی قسمت های مذکور اسپری کنید، بهتر است این عمل هر چند ساعت یکبار صورت پذیرد. هنگام خوابیدن انجام این کار ضروری نیست.
  • بعد از باز کردن پانسمان سر بوسیله اسفنجی که توسط شامپوی مناسب کاشت مو با کف آغشته شده است، به صورت عمودی روزی ۲ بار ضربه بزنید. این ضربه طوری نباید که اسفنج روی سر فشار داده شود. در نظر داشته باشید این شستن نباید بصورت ماساژ و یا حرکات چرخشی باشد و نیز آبکشی نباید به وسیله دوش مستقیم باشد. انجام این کار دو مرتبه در طول روز و به مدت دو هفته  تا ریزش کامل دلمه ها توصیه شده است. در طول این مدت با اسپری مخصوص آرایشگاه روزی چند بار با آب معمولی محل موهای کاشته شده را مرطوب نگه دارید.
  • از هفته سوم بعد از کاشت می توانید شستشو را روزی یکبار انجام دهید. حتی می توانید دست خود را (فقط در یک جهت) روی سر خود بکشید. برای اینکار کف انگشتان خود را به آرامی روی پوست سرتان در یک جهت بکشید و اجازه دهید دلمه های به وجود آمده خود به خود کنده شوند. به طوری که دیگر دلمه ای باقی نماند. باقی ماندن دلمه ها ممکن است باعث عفونت بعد از کاشت گردد.

شستن موی کاشته - مراقبت های بعد کاشت مو

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

احتمال دارد این سوال بعد از کاشت مو برایتان پیش بیاید که آیا می توان از کلاه استفاده کرد یا خیر؟

بعد از کاشت بدلیل اینکه موها بسیار حساس و ضعیف هستند باید مراقبت های توصیه شده حتما صورت گیرد تا از نتیجه مطلوب کاشت مو فاصله گرفته نشود.

استفاده از کلاه بدلیل فشاری که ممکن است وارد کند و باعث شود فولیکول ها از جای خود خارج شوند، حداقل در هفته اول توصیه نمی شود. از هفته اول به بعد نیز اگر ضروریتی پیش آمد، می توانید از کلاه های گشاد که فشاری بر موها نیاورند و در رسیدن هوا به موها اختلالی ایجاد نکند استفاده نمایید.

کلاه می بایست بصورت روزانه به خوبی شسته و تمیز شود تا باعث ایجاد عفونت در فولیکول ها نشود.

ضربه به سر بعد از کاشته شدن مو

دو هفته اول پس از ایمپلنت موی طبیعی باید در حفظ سلامت موهای تازه کاشته شده خود بسیار محتاط باشید، زیرا در این مدت پیوندهای مو قوی پایدار نخواهند بود.

برای جلوگیری از ایجاد زخم پس از ضربه، ممکن است به شما توصیه شود که فعالیت خود را در هفته‌های اول بعد از پیوند مو محدود نمایید و علاوه بر آن معمولاً پزشک سرتان را به مدت 2 الی 5 روز بانداژ می‌کند تا لمس پیوندها و آسیب به آن‌ها را به حداقل میزان ممکن برساند.

ضربه‌ای که پس از کاشت مو به سر وارد می‌شود، مستقیماً روی گرافت‌ها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث جابجایی یا حتی از بین رفتن پیوندها شود.

توجه داشته باشید که فولیکول‌های مو اگر ضربه محکمی را متحمل شوند مرگشان اجتناب ناپذیر خواهد بود و اگر از ریشه بمیرد، مطمئناً نمی‌توان رشد مو را انتظار داشت. عواقب ضربه به سر تا زمانی که چرخه رشد کامل نشود قابل توجه نیست.

تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده و نتیجه نهایی کاملاً قابل مشاهده نباشد، امکان تشخیص پیوندهای آسیب دیده وجود نخواهد داشت.

بنابراین وقتی ضربه‌ای به سر شما وارد می‌شود، نمی‌توانید ببینید که آیا بر میزان موفقیت عمل کاشت مو تأثیر می‌گذارد یا خیر! به همین دلیل برای دیدن نتایج این ضربه باید حداقل 5-6 ماه صبر کنید.

مراقبت قبل از کاشت مو - مراقبت های بعد کاشت مو

آفتاب گرفتن و مراقبت های بعد کاشت مو

محل پیوند زده شده تا یکماه نباید در معرض تابش آفتاب قرار گیرد. حتی پس از این زمان هم باید از آفتاب سوختگی در این محل جلوگیر شود. به این منظور استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با حداقل SPF 10   توصیه می‌شود.

بهتر است از کلاهی استفاده کنید که هم از پوست سر در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند و هم به تهویه محل جراحی و جلوگیری از تعرق آن کمک می‌کند. زمانی که از کلاه استفاده می‌کنید دقت کنید که هنگام پوشیدن آن و از سربرداشتن، روی محل جراحی کشیده نشود.

رنگ مو بعد از پیوند مو

پیوند مو در حالت کلی نمی‌تواند مانعی برای رنگ کردن مو باشد اما این بدین معنی نیست که افراد هر زمان که تمایل داشتند برای رنگ کردن مو پس از کاشت اقدام کنند.

برای انجام این کار باید به پارامترهای مختلفی از جمله نحوه کاشت مو، میزان کاشت مو، جنس و ضخامت فولیکول‌های کاشته شده و جنس پوست سر افراد توجه نمود. زیباجویان قبل از هر اقدامی باید با پزشک متخصص خود برای رنگ کردن مو پس از کاشت مشورت کنند.

استفاده از سشوار بعد از کاشت طبیعی مو

اگرچه استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو که داغ می‌شوند چندین هفته پس از عمل کاشت مو بی خطر است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این ابزارها می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند.

بسیاری از دستگاه‌های حالت دهنده مو از دمای بالا برای کنترل و صاف کردن مو استفاده می‌کنند و برخی از دستگاه‌ها می‌توانند به دمای 400 درجه برسند.

در این دماها قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می‌تواند رشته‌های مواد مغذی، پروتئین‌ها، روغن‌های طبیعی و رطوبت مو را کاهش دهد؛ در نتیجه مو می‌تواند شکننده، ضعیف و مستعد شکستگی شود.

حتی در دمای کمتر از 400 درجه، می‌توان به موهایی که زمانی سالم بودند آسیب دائمی‌وارد کرد.

در حالت کلی پوست سر شما پس از جراحی کاشت مو حساس خواهد بود، بنابراین باید از هرگونه کاری که باعث ناراحتی یا خطر آسیب رساندن به فولیکول‌های موی تازه کاشته شده شما می‌شود اجتناب کنید.

به همین دلیل قبل از استفاده از هر نوع محصول حالت دهنده بر روی مو از جمله ابزار حالت دهنده داغ، باید حداقل یک هفته صبر کنید. برای بهبود راحتی خود، توصیه می‌شود از استفاده از وسایل حالت دهنده داغ مانند سشوار به مدت چهار هفته تا شش ماه پس از جراحی خودداری کنید.

در این زمان تمام برش‌های ایجاد شده بر روی پوست سر کاملاً بسته شده و‌ترمیم خواهند شد. قبل از استفاده از محصولات حالت دهنده داغ، با پزشک خود مشورت کنید و وقتی تصمیم گرفتید موهای خود را سشوار بکشید از دمای خنک شروع کنید و زمان آن را کوتاه نمایید.

تغذیه بعد از کاشت مو - مراقبت های بعد کاشت مو

تغذیه و مراقبت های بعد کاشت مو

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در موفقیت کاشت مو دارد و مواد مغذی برای بهبود رشد موهای جدید لازم هستند. اکثراً مشاهده می‌شود که پزشکان برنامه غذایی را به زیباجویان ارائه می‌دهند که باید آن را رعایت کنند تا به نتایج مطلوب برسند. تغذیه مناسب و ضروری برای موفقیت کاشت مو عبارت است از:

  • آهن

لوبیا، اسفناج و دانه‌های روغنی منبع عالی از آهن هستند و برای سلامت مو مفید می‌باشند؛ همچنین سبزیجات با برگ سبز زیادی وجود دارند که منبع غنی از آهن هستند. آهن هم برای بافت مو مهم است و هم به جریان مناسب اکسیژن خون کمک می‌کند که منجر به رشد خوب مو می‌شود.

  • روی

مطالعات مختلف نشان داده است که “روی” برای سلامت مو ضروری است. روی یا زینک به ساخت سلول‌های سالم کمک می‌کند، هورمون‌ها را متعادل کرده و به جذب مواد مغذی ضروری کمک می‌کند.

روی به تولید DNA و RNA (ماده ژنتیک) کمک می‌کند زیرا رشد موی سالم امکان پذیر می‌نماید. برخی از گزینه‌های غذایی حاوی روی عبارت‌اند از آجیل، تخم مرغ، پنیر، غذاهای دریایی، غلات کامل و صدف.

  • ویتامین D

فولیکول‌های مو به هورمون‌ها حساس می‌شوند و چندین مطالعه نشان داده‌اند که یک ماده مغذی عالی برای فعال کردن رشد سلول‌های مو مانند ویتامین دی نیاز است.

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند به طور معمول دچار مشکلاتی مانند آلوپسی می‌شوند.

بنابراین، آن دست از افرادی که تحت کاشت مو قرار می‌گیرند باید مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین D باشند را افزایش دهند، برخی از این غذاها عبارتند از: روغن جگر، ماهی، آب پرتقال غنی شده، ماهی قزل آلا و قارچ. در کنار این مواد غذایی، قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید مهم است و افراد باید 15 تا 20 دقیقه صبح پیاده روی کنند.

  • امگا 3

امگا 3 بخش مهم دیگری از فاکتورهای مهم در تقویت رشد مو است. قرص‌های مختلفی را می‌توانید در بازار تهیه کنید که حاوی امگا3 هستند زیرا بدن به تنهایی قادر به تولید امگا 3 نیست.

با این حال می‌توانید دانه‌های کدو تنبل، سالمون، قزل‌آلا و دانه‌های کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا این نوع مواد غذایی برای ساقه مو مهم هستند. علاوه بر این، برای هیدراته نگه داشتن پوست سر و تحریک رشد مو، مصرف آب را افزایش دهید.

  • پروتئین

پروتئین منبع مهمی ‌برای تقویت رشد مو و بافت‌های بدن است. پس از کاشت مو، زمانی که فرد از رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده می‌نماید، به بهبود سریعتر و همچنین رشد مو کمک می‌کند. شما باید غذاهای غنی از پروتئین با کیفیت بالا مانند حبوبات، توفو، گردو، تخم مرغ، لوبیا، ماهی و مرغ را انتخاب کنید.

مواد غذایی مضر و مراقبت بعد از کاشت مو

در بین مواد غذایی مفید، موادی نیز هستند که با مصرف آن ها علاوه بر آسیبی که به جسم و سلامتی خود وارد می کنید، روند بهبودی پس از کاشت مو را مختل کرده و حتی باعث عفونت و ریزش موها می شوید.

مصرف این مواد غذایی باید پیش از کاشت و پس از آن قطع گردد. البته این ترک غذایی کمی دشوار بوده و نیاز به انگیزه بالایی دارد که بدون شک داشتن موهای زیبا، انگیزه خوبی است.

غذاهای فرآوری شده مانند فست فودها، آسیب جدی به فولیکول های مو زده و مشکلات پی در پی را برای انسان رقم می زند. شیرینی و قند با جلوگیری از جذب پروتئین ها، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و مانع رشد موها می شود.

به طور کلی مواد غذایی مضر برای کاشت مو را در ادامه شرح می دهیم. استفاده از مواد غذایی زیر، روند بهبودی را کاهش داده و حتی ممکن است آسیب های جدی را به فولیکول مو وارد کند. برخی از این مواد به شرح زیر هستند:

فست فود - مراقبت های بعد کاشت مو

  •     فست فود، غذاهای سرخ کردنی و آماده؛
  •     نوشابه های معمولی و رژیمی؛
  •     شیرینی جات و قندها از جمله شکلات؛
  •     نشاسته؛
  •     غذاهای چرب؛
  •     نوشیدنی الکلی.

فست فود به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و نمک فراوان، آسیب جدی به مو وارد کرده و شما را با مشکلاتی رو به رو می کند. برای داشتن موهای سالم پیش از کاشت و پس از آن، از مصرف مواد غذایی نامرغوب و چرب خودداری کرده و به فکر سلامتی خود باشید.

مراقبت های قبل از کاشت مو

همان طور که گفته شد برای داشتن پیوند مو ایده‌آل و رضایت‌بخش مراقبت‌های قبل از کاشت مو و بعد از آن را باید به طور منظم انجام داد. این مراقبت‌ها از دوهفته قبل از کاشت شروع شده و تا روز اصلی انجام عملیات پیوند مو ادامه خواهند داشت.

شما می‌توانید در خصوص این مراقبت‌ها اطلاعات لازم را از پزشک خود دریافت کنید. از جمله مهم‌ترین موارد برای مراقبت قبل از کاشت موی طبیعی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف دارو بدون هماهنگی با پزشک متخصص

یکی از مهم‌ترین مواردی که از دو هفته قبل از تاریخ اصلی کاشت مو باید رعایت کنید عدم مصرف دارویی خاص بدون هماهنگی پزشک است.

این داروها می‌توانند شامل هر نوع رقیق‌کننده خون، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مسکن و حتی ویتامین‌ها باشد. این دست از داروها می‌توانند احتمال خونریزی در حین کاشت را بالا برده و همچنین دوره نقاهت شما را افزایش دهند.

  • سیگار کشیدن دو هفته قبل از کاشت مو ممنوع

از دیگر نکات مراقبت قبل از کاشت مو باید به ممنوعیت مصرف دخانیات اشاره کرد. سیگار سبب تنگ شدن عروق خونی و البته کاهش اکسیژن ‌رسانی در بدن می‌شود، در نتیجه زخم‌های ناشی از جلسه درمانی به کندی بهبود می‌یابند.

از طرفی دیگر برای اینکه فولیکول‌ها بتوانند به خوبی تقویت شوند و در مکان جدید خود قرار بگیرند نیاز به مواد مغذی دارند که این مواد توسط اکسیژن خون جابه‌جا می‌شوند.

در صورتی که بدن مشکلی در این پروسه داشته باشد، رسیدن میزان مورد نیاز مواد مغذی به ریشه موها مختل شده و احتمال موفقیت در پیوند مو نیز کاهش می‌یابد.

  • مصرف مشروبات الکلی از سه روز قبل کاشت مو ممنوع

یکی دیگر از مواردی که مصرف آن قبل از انجام کاشت ممنوع است مشروبات الکلی می‌باشد. مشروبات الکلی باعث رقیق شدن خون شده و در نتیجه احتمال خونریزی در حین پروسه پیوند مو بالا می‌رود.

خونریزی سبب می‌شود تا انجام مراحل کاشت برای پزشک دشوار شده و از طرفی دیگر احتمال بروز عوارض جانبی بالا برود. به همین دلیل از حداقل 3 روز قبل از جلسه پیوند موی طبیعی به سراغ این نوع نوشیدنی‌ها نروید.

  • موهای سفید شده خود را رنگ کنید

در صورتی که موهای سفید شده دارید بهتر است آن‌ها را سه روز قبل از کاشت مو به رنگ تیره رنگ کنید. علت این کار دشوار بودن شناسایی موهای سفید در روز کاشت است.

علت اینکه باید از سه روز قبل این کار را انجام دهید این است که اگر لکه رنگ بر روی کف سر شما وجود دارد تا روز موعد از بین برود.

هزینه کاشت مو - مراقبت های بعد کاشت مو

  • قبل از کاشت مو حمام کنید

از آنجایی که تا چند روز بعد از انجام عملیات پیوند مو مجاز به حمام کردن نیستید، حتما در روز کاشت قبل از رفتن به کلینیک با شامپو همیشگی خود حمام کنید.

یادتان باشد که بعد از حمام کردن از محصول آرایشی یا بهداشتی خاصی نظیر اسپری یا ژل استفاده نکنید. موهای شما برای شروع ایمپلنت مو باید کاملا تمیز و عاری از هر ماده اضافی باشد.

  • در روز انجام کاشت لباس گشاد و دکمه‌دار بپوشید

برای اینکه در حین پوشیدن و یا درآوردن لباس خود بعد از انجام کاشت مو فولیکول‌های تازه کاشته شده آسیب نبینند حتما لباسی راحت و ترجیحا دکمه‌دار بپوشید.

همچنین بهتر است لباس‌‌های یقه‌داری که احتمال برخورد آن به نواحی بانک مو وجود دارد را کنار بگذارید. فراموش نکنید برای داشتن یک کاشت خوب و موفقیت آمیز باید تمامی جوانب کار را در نظر بگیرید.

  • در روز کاشت مو نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های روز کاشت مو توجه به نوع تغذیه است. پس حتما صبحانه‌ای مفصل و بدون نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف کنید. این نوع از نوشیدنی‌ها می‌تواند احتمال خونریزی در حین عملیات را بالا ببرد.

چه زمان باید بخیه ها را کشید؟

پس از کاشت پزشک زمان مناسب برای کشیدن بخیه را اعلام می‌کند. اصولا ۲ تا ۳ هفته برای بهبود کامل بخیه‌ها کافی است و بعد از آن می‌توان بخیه را کشید. البته بعد از ۲ هفته بخیه‌ها بررسی شده و در صورت بهبود و نبود هیچگونه عفونت و … بخیه‌ها کشیده خواهد شد.

موهای کاشت شده چگونه رشد می کند؟

موهای جدید به یکباره رشد نمی کند و هر زمانی ممکن است رشد کند، سپس یک دوره استراحت کرده و مجددا رشد کند. موها چرخه رشد مخصوص به خود را دارند.

فرایند جداسازی موهای دهنده، برش دادن آن و کاشت آن اصولا در بقیه مراحل به تارهای مو شوک می دهد به همین دلیل است که در اغلب بیماران 6 الی 8 هفته بعد از کاشت مو، موهای پیوند شده کاملا می ریزند. در برخی افراد مصرف ماینوکسیدیل باعث کاهش این ریزش می شود.(تجویز بر اساس نظر پزشک)

در 2-3 ماه اول بعد از کاشت، موهای کاشت شده شروع به جوانه زدن زیر پوست می کند و بعد از 4 تا 6 ماه از زیر پوست بیرون می اید. در ششمین ماه، حدود 40 تا 60 درصد از موها رشد می کند در ابتدا موهای رشد کرده ممکن است نازک و تنک باشد اما به مرور پر و ضخیم می شود.

چرخه رشد موهای کاشت شده معمولا 12 ماه است مگر در برخی موارد که 18 ماه طول می کشد که این مساله در زنان رایج است.در تمامی این مراحل موضوع مراقبت های بعد از کاشت مو جهت رسیدن به نتیجه مطلوب می بایست جدی گرفته شود.

سیر زمانی رشد موها چگونه است

2 هفته اول بعد از کاشت مو جز روزهای بسیار پر اهمیت محسوب می شود و می بایست مراقبت های بعد از کاشت مو را جدی گرفت. در این زمان اطراف موهای کاشته شده یک لایه پوسته تشکیل می شود که با شستشو به مرور برداشته می شود. بعد از آن موهای کاشت شده می ریزد و در هفته چهارم دیگر هیچ مویی روی سرتان نیست.

در ماه دوم، تارهای مو وارد فاز استراحت می شود که این دوره متغیر است و چهره شخص دقیقا مثل قبل از کاشت مو است. در ماه دوم تا چهارم، موها شروع به جوانه زدن می کند.

در ماه 5 تا نهم بیمار متوجه می شود که بخش زیادی از موها در زیر پوست در آمده است. البته این موها اغلب نازک است و به مرور ضخیم تر می شود.  بعد از 1 سال ، 80 درصد موهای کاشت شده رشد می کند و به مروز و با کامل شدن موها، به شکل طبیعی در می آید.در برخی بیماران بعد از 2 سال ظاهر موهای کاشت شده با بلندتر شدن موها، تا حد ممکن شبیه به موهای قدیمی می شود.