تعریف بیشتر مردم از رو‌دل، اسپاسم یا انقباض روده‌ها و درد و ناراحتی به دنبال آن است. در حالی که در طب قدیم وقتی فردی یک ماده غذایی خاص مثل پوست تخمه، هسته انواع میوه‌ها از جمله آلبالو، خرما و... را می‌خورد و نمی‌توانست آن را هضم کند و دچار چسبندگی در جدار روده، التهاب و ناراحتی می‌شد، می‌گفتند رو‌دل کرده است.

علت این مساله هم این است که وقتی مواد غیرقابل‌هضم وارد روده می‌شوند، گاهی در پرزهای روده‌ گیر کرده و به جدار روده می‌چسبند و حرکت نمی‌کنند. در نتیجه در آن ناحیه التهاب ایجاد شده و در نهایت به چسبندگی روده منجر می‌شود و حرکت روده را مختل می‌کند. واکنش بدن به این چسبندگی باعث ایجاد اسپاسم و انقباض شدید عضلات روده می‌شود. بد نیست بدانید بافت روده بسیار حساس است و هرگونه آزار و اذیتی باعث به‌هم‌ریختن شبکه عصبی روده می‌شود و اختلال حرکتی ایجاد می‌کند. درنتیجه بیمار، هم یبوست می‌گیرد و هم پس از هر بار غذا خوردن در ناحیه شکم احساس درد و ناراحتی می‌کند.

از این‌رو توصیه می‌شود هیچ‌گاه اجازه ندهید فرزندانتان تخمه را با پوست یا میوه‌ها را با هسته بخورند. زیرا این کار می‌تواند موجب چسبندگی روده، یبوست و درد و ناراحتی در آنها شود. یبوست در روده باعث تغییر فلور طبیعی یا باکتری‌های مفید به مضر شده و عوارض یبوست را تشدید می‌کند. نکته جالب اینکه ممکن است فردی در کودکی ماده غیر‌قابل ‌هضمی را مصرف کند و آن ماده در پرزهای روده‌اش گیر کند اما عوارض و تبعات آن سال‌ها بعد خود را نشان بدهد. به این صورت که جمع شدن تدریجی مواد دفعی، اطراف ماده غیرقابل‌‌ هضم چسبیده به روده می‌تواند پس از طی سال‌ها افزایش یافته و منجر به چسبندگی روده، التهاب و یبوست‌های مزمن و شدید شود.

بنابراین روده افرادی که یبوست مزمن دارند باید کاملا معاینه شده و محل درد احتمالی پیدا شود تا ببینیم بیمار رودل کرده است یا نه. با پیدا کردن محل چسبندگی و رفع آن مشکل یبوست مزمن بیمار هم حل خواهد شد.

در گذشته‌های دور از آنجا که ممکن بود کودکان پس از شروع چهار دست ‌و پا راه افتادن، مواد غیرقابل‌ هضم متعددی را ببلعند، مادربزرگ‌ها هر هفته یک قاشق روغن بادام شیرین به آنها می‌خوراندند. روغن بادام در روده لینت مزاج ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد مواد غیرقابل‌ هضم در روده باقی بمانند. توصیه طب سنتی هم این است که به کودکان یا کسانی که زیاد رودل می‌کنند هر هفته یک قاشق روغن بادام شیرین بدهید.

 

منبع: بهداشت نیوز