مصرف میوه های تازه و خشک شده، در بهبود حرکات منظم روده موثر است. معمولا محتوای فیبر موجود در میوه های خشک شده بیشتر از میوه های تازه بوده و به بهبود یبوست کمک بیشتری خواهد کرد.

میوه های خشک شده و فیبر

بسیاری از میوه های خشک شده حاوی مقدار زیادی فیبر بوده، و این درحالیست که برای بهبود یبوست مفید است. براساس انجمن طب سالمندان امریکا (AGS) زردآلو خشک، آلو سیاه خشک و انجیر خشک به افزایش حرکات روده ای کمک می کند. یک فنجان زردآلو نیمه تازه حاوی ۳.۱ گرم فیبر بوده، این درحالیست که همین مقدار از زردآلو خشک و خام حاوی ۹.۵ گرم فیبر است. فیبر به دستگاه گوارش کمک می کند تا مواد زاید را از سراسر بدن به آرامی حرکت داده و به حجم مدفوع اضافه کند، در نتیجه باعث بهبود یبوست می شود.

سایر میوه ها برای بهبود یبوست

در صورتی که درجویدن مشکل دارید، مصرف میوه های خشک برای شما سخت خواهد بود. در این مورد می توانید برای نرم تر شدن و سهولت در جویدن، از آلو سیاه خشک یا کشمشی که خیس شده و پخته شده است استفاده کنید. همچنین اگر انتخاب شما میوه های تازه است حتما با پوست مصرف کنید زیرا مقدار زیادی از فیبر میوه ها در پوست آنها وجود دارد. انواع توت و آلو، هلو و همچنین ریواس برای بهبود یبوست موثر بوده، به طوریکه نوع خشک شده آنها نیز موجود است.

رژیم غذایی برای پیشگیری از یبوست

همزمان با بهبود یبوست، مصرف میوه های خشک شده را متوقف نکنید. مصرف روزانه این میوه های خشک را برای دریافت فیبر بیشتر و پیشگیری از یبوست ادامه دهید. براساس کلینیک مایو، بیشتر بزرگسالان بهتر است روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنند. به طوریکه میزان فیبر بالای هلوی خشک، در این مسیر شما را یاری خواهد کرد. همچنین مقدار کافی آب بنوشید تا برای استفاده از فیبر موجود در میوه های خشک شده و سایر موادغذایی به بدن کمک کند.

ملاحظات

یبوست نسبتا رایج بوده و معمولا جای نگرانی نیست. بیشتر اوقات می توان درمان های خانگی مانند مصرف میوه های خشک و ادامه دادن یک رژیم غذایی غنی از فیبر را برای بهبود یا جلوگیری از ابتلا به یبوست به کار برد. اما درصورتیکه یبوست همراه با درد معده یا نفخ باشد، یا بعد از ۳ روز درمان خانگی بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین از مصرف مقدار زیادی فیبر به صورت یکجا اجتناب کنید، زیرا باعث عوارض جانبی مانند گاز روده و نفخ خواهد شد.