کشف جدید دانشمندان برای ساخت واکسن کرونا مورد توجه سوزن هراس ها واقع خواهد شد.


به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه لنکستر،   پژوهش‌ها حاکی از این هستند که یک واکسن استنشاقی کووید-۱۹، گامی رو به جلو برداشته است.

آزمایش‌های پیش‌بالینی این واکسن ابداع شده در "دانشگاه لنکستر"(Lancaster University) که به سرپرستی دکتر "محمد منیر"(Muhammad Munir)، پژوهشگر این دانشگاه، روی حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که واکسن، هم تاثیر بیماری و هم میزان انتقال ویروس را کاهش داده است.

یافته‌های این پژوهش، دریچه‌ای را برای برطرف کردن نابرابری در واکسیناسیون جهانی می‌گشاید.

پژوهشگران در این پروژه، همسترها را با دو دوز واکسن ایمنی‌سازی کردند و دریافتند که آنها هنگام قرار گرفتن در معرض کروناویروس، محافظت کاملی در برابر عفونت ریه، التهاب و ضایعات پاتولوژیک نشان می‌دهند.

نکته مهم اینجاست که ورود دو دوز واکسن به درون بینی، بار ویروس داخل بینی و ریه همسترها را به صورت قابل توجهی کاهش داد. این نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند عفونت را در همان محل ورود کنترل کند. شاید این واکسن بتواند از انتقال ویروس پیشگیری کند تا شیوع کووید-۱۹ متوقف شود.

منیر گفت: پژوهش‌های ما نشان می‌دهند که ایجاد واکنش ایمنی موضعی در محل ورود کروناویروس، نه تنها می‌تواند بیماری را محدود سازد، بلکه انتقال ویروس از افراد آلوده به افراد آلوده نشده را نیز محدود می‌کند.

در حالی که واکسن‌های تزریقی، کاهش قابل توجه میزان بستری شدن و مرگ و میر را به همراه دارند، هیچ واکسن استنشاقی برای مقابله با کووید-۱۹ به ثبت نرسیده است. منیر ادامه داد: ما پس از اعمال واکسن در بینی همسترهای آلوده به کروناویروس، دریافتیم که کروناویروس در ریه‌ها و بینی آنها تکثیر نشده است.

این واکسن مبتنی بر ویروسی موسوم به "ویروس بیماری نیوکاسل"(NDV) است که می‌تواند در انسان تکثیر شود اما بی‌ضرر است. دانشمندان این ویروس را مهندسی کردند تا پروتئین‌های خوشه‌ای کروناویروس را تولید کند و بدن را برای ایجاد واکنش ایمنی در برابر کروناویروس فریب دهد.

واکسن، پادتن‌های خنثی‌کننده‌ای را در برابر کروناویروس ایجاد کرد. این موضوع می‌تواند امکان محافظت گسترده را در افراد واکسینه شده افزایش دهد.

پروفسور "جو رایکرفت مالون"(Jo Rycroft-Malone)، رئیس بخش سلامت و پزشکی دانشگاه لنکستر گفت: این گام هیجان‌انگیز بعدی در توسعه واکسن کووید-۱۹ است که می‌تواند دسترسی به واکسن را برای مردم سراسر جهان افزایش دهد.

پروفسور "لوئیس مارتینز-سوبریدو" (Luis Martinez-Sobrido)، از پژوهشگران این پروژه گفت: استفاده از همسترها در این پژوهش، روشی قوی برای آزمایش این واکسن استنشاقی بود که نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد. پژوهش ما نشان داد که این واکسن استنشاقی، ایمن و موثر است و از همسترها در برابر کروناویروس محافظت می‌کند.

این پژوهش، در مجله "iScience" به چاپ رسید.