ایران موفق به ساخت و تائید دو نوع واکسن کرونا شده است. واکسیناسیون عمومی در ایران با 4 واکسن وارداتی و دو واکسن کرونا تولید داخل در حال انجام است.


دکتر علی اسحاقی روز دوشنبه در نشستی که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن جلسات موسسه رازی برگزار شد، با بیان اینکه کار تحقیقاتی برای تولید واکسن کرونا در این موسسه از همان اوایل شیوع این بیماری در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ آغازشد، افزود: پس از طی مراحل مختلف تحقیقاتی و آزمایشی و آزمایش بر روی میمون و جوندگان، از ۲۷ دی ماه مجوز ورود به کارآزمایی بالینی را گرفتیم.

وی مراحل آزمایشی بر روی حیوانات را بر روی ۵۰۰ جونده و ۲۵ میمون عنوان کرد و اظهار داشت: فاز یک کارآزمایی بالینی بر روی ۱۳۳ نفر بود و فاز دوم روی ۵۰۰ نفر بوده که نسبت به تولید کنندگان دیگر خیلی بیشتر بوده و فاز سوم هم که در موسسه انجام خواهد شد، عدد بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان خواهد بود.

اسحاقی گفت: اگر ۳۵ درصد مطالعه را تزریق کرده باشیم می توانند به ما مجوز استفاده اضطراری واکسن را بدهند که بخش تولیدی واکسن رازی کووپارس همزمان با تولید واکسن فاز سوم، ۴۰۰ هزار دُز واکسن را تولید و در انبار نگهداری می کند تا اگر مجوز دریافت شد این واکسن وارد بازار شود.

وی دلیل عقب افتادگی موسسه رازی را از برنامه واکسیناسیون کرونا، یک پروسه ۶ ماهه در ابتدای فعالیت های آزمایشی تولید این واکسن در بخش های اجرایی دانست و افزود: این در حالی است که در تولید دانش این واکسن از همه جلوتر بودیم.

وی با بیان اینکه خط صنعتی تولید واکسن در خرداد ماه سال گذشته مشخص شده بود که به چه تجهیزاتی نیازمند هستیم، تصریح کرد: خط تولید به ۲ صورت نیمه صنعتی کوچک و صنعتی با ظرفیت بالا برنامه ریزی شد که خط نیمه صنعتی برای تولیدات دیگر نیز استفاده خواهد شد.

رییس موسسه رازی تجهیز خط صنعتی را نیازمند ۳۰ میلیون یورو اعتبار دانست و گفت: پایان اسفند ماه سال گذشته این اعتبار اختصاص یافت که واردات تجهیزات نیازمند تضمین های قوی در صورت خروج بودجه از کشور بود که ضمانت لازم به دست آمد که دلیل عقب افتادگی این موضوع بود.

وی تولید واکسن را نیازمند تهیه آنتی ژن مورد نیاز دانست که حدود ۱۰۰ میلیون دُز مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد شده و تولید این آنتی ژن را برای تولید ۲۰ میلیون دُز واکسن برون سپاری کرده ایم.

اسحاقی بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان شهریور ماه یک میلیون دُز دیگر واکسن تولید، تا پایان مهر ماه ۵ میلیون دُز و تا پایان آذرماه این عدد به ۲۰ میلیون دُز خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد که تجهیزات خط صنعتی تولید واکسن رازی کووپارس تا سه ماه دیگر نصب و راه اندازی خواهد شد.

۹۳ درصد تولیدات واکسن های انسانی در رازی انجام می شود

رییس موسسه سرم سازی رازی به دیگر فعالیت های این موسسه اشاره کرد و گفت: از ۱۰ یا ۱۱ واکسن انسانی برنامه ملی واکسیناسیون، هفت واکسن توسط این موسسه تولید می شود که ۸۶ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

وی افزود: علاوه بر رازی، پاستور نیز اقدام به تولید واکسن های انسانی می کند که با احتساب تولیدات پاستور در مجموع ۹۳ درصد تولیدات واکسن های انسانی مورد نیاز در کشور توسط رازی تولید می شود.

وی به تولید سرم های درمانی ضدمار و عقرب گزیدگی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این موسسه ۱۰۰ درصد نیاز کشور را به این سرم ها تامین می کند و در حوزه واکسن های دامی نیز ۹۶ درصد نیاز کشور توسط رازی و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

اسحاقی با بیان اینکه ایران رتبه ششم تولید طیور گوشتی جهان را دارد، گفت: این موسسه اقدام به تولید ۱۵ نوع واکسن ضروری طیور کرده است که ۳۰ درصد نیاز تولیدکنندگان کشور را رفع می کند و ۷۰ درصد مابقی از طریق واردات تامین می شود.

تولید حدود سالانه سه میلیون دُز واکسن در رازی

رییس موسسه رازی بیان داشت: در مجموع بین ۲.۵ تا ۳.۲ میلیارد دُز واکسن در طی سال در این موسسه تولید می شود.

وی بخش دیگر از فعالیت های موسسه رازی را در حوزه تحقیقات دانست و گفت: تحقیقات در این موسسه در ۲ لایه تحقیق و توسعه انجام می شود که تحقیقات در حوزه R&D و ایجاد دانش فنی جدید انجام می شود که نقطه قوت موسسه می باشد.

اسحاقی تمام تولیدات این موسسه را نتیجه تحقیقات محققان رازی دانست و افزود: در R&D یکسری تحقیقات برای بالا بردن راندمان و کیفیت در این حوزه انجام می شود و تحقیقات حوزه دامپزشکی نیز در خصوص بیماری های دامی و به خصوص بیماری های مشترک بین انسان و حیوان انجام می شود که در سال های اخیر این بخش در موسسه به دلیل فعال شدن دانشکده های دامپزشکی مقداری ضعیف شده است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ در منطقه حصارک کرج فعالیت خود را آغاز کرد.