پایگاه خبری تحلیلی پارس- اگر سالها پیش سارس باعث وحشت عمومی شده بود و اندکی قبل ویروس کرولا عربستان را درگیر خود کرده بود، هم اکنون آفریقا درگیر ابولا بوده و تا کنون چندصد نفر را به کام مرگ کشانده است. خبری که دستمایه نوشتن این مطلب شد، پیدا شدن اولین مورد وبا در سالهای گذشته در تهران بود. البته این مورد وبا از مهاجران افغانی بوده اما باز هم این خبر زنگ خطری بود برای مسئولین سلامت و بهداشت شهری که مراقب اوضاع باشند، زیرا وقایع این چنینی نشان می دهد که سایه شوم واگیردار ها همواره بر سر زندگی شهری سایه گسترانده و اگر غفلتی صورت گیرد هزینه های جبران ناپذیری به مردم تحمیل می شود.

ماجرای بیمار مبتلا به وبا در تهران  اما  از این قرار بود: دکتر احمدرضا فرسار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: این مرد (بیمار وبا) که تبعه افغانستان است به هنگام ورود به کشورمان بیمار بوده که پس از مراجعه به پزشک، مشخص می شود مبتلا به وباست.

وی با تاکید بر اینکه این بیمار در حال حاضر تحت درمان قرار دارد، افزود: اطرافیان این بیمار نیز تحت آزمایش قرار گرفته اند که خوشبختانه مبتلا نشده اند اما موارد کنترلی به دقت در حال انجام است.

فرسار با اعلام اینکه این فرد جزو آن دسته از افرادی است که به صورت غیرمجاز از مرزهای شرقی کشورمان به تهران رسیده است، گفت: در سال جاری این فرد، اولین مورد ابتلا به وبا در استان تهران است که شناسایی شده است. با توجه به اینکه پیش بینی می شد امسال اپیدمی آلتور داشته باشیم، خوشبختانه تا الان هیچ موردی از ابتلا به وبا در نزد هموطنان گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از افزایش موارد نمونه گیری آبها خبر داد و افزود: هیچ نگرانی از بابت بیماری وبا وجود ندارد اما توصیه می شود که مردم نسبت به رعایت موارد بهداشت فردی و شستن دستها در طول روز، دقت و توجه داشته باشند.

بهتر است در کنار مراقبت شهروندان، مسئولین شهری نیز هوشیار بوده و در زمینه شیوع بیماری های واگیر دار هم در جامعه اطلاع رسانی نمایند و هم مراقبت ها و کنترل های لازم را به عمل آوند، زیرا زندگی شهری این روزها آنقدر در هم تنیدگی دارد که خدای نکرده غفلت از زمینه های بروز این گونه مسائل می تواند منجر به بروز بحران های انسانی شود و زندگی شهر وندان را تهدید نماید.