خوردن یک نوشیدنی خنک یا هندوانه شیرین و آبدار در گرمای تند تابستان می چسبد. این مطلب فواید هندوانه را نام برده تا با آگاهی بیشتری این میوه را در سبد غذایی خود جای دهید.

به گزارش بهداشت نیوز، هندوانه منبع غنی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی نظیر پتاسیم است. دانه‌های هندوانه نیز مغذی و سرشار از پروتئین، منیزیم، چربی‌های مفید و ویتامین‌های گروه B هستند. در ادامه این مطلب به 6 فایده عادت به خوردن این میوه پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از: 

1. حفظ سلامت قلب

هندوانه منبع غنی از سیترولین است که اسید آمینه پیش‌ساز آرژنین محسوب می شود. آرژنین عملکرد عروق خونی را بهبود می‌بخشد و قدرت اتساع آنها را افزایش می‌دهد. سیترولین نقش موثری در بهبود ایمنی بدن نیز دارد. ترکیبات مفید هندوانه به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از استرس اکسایشی کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف این میوه در تنظیم فشار خون افراد چاق نیز تاثیر دارد. البته این فواید به‌خصوص در مورد خانم‌های یائسه بارزتر است.

2. تاثیرات ضدالتهابی

لیکوپن که باعث رنگ قرمز هندوانه است، التهابات بدن را کاهش می‌دهد و فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. کولین ریزمغذی دیگر هندوانه است که همانند لیکوپن سطح التهابات را کم می‌کند و سلامت عمومی و احساس نشاط را در فرد مصرف کننده ایجاد می کند.

3. تامین رطوبت بدن 

مصرف میوه‌ها از جمله هندوانه در تامین رطوبت مورد نیاز بدن نقش دارد. 90 درصد هندوانه از آب تشکیل شده و از طرفی مقدار بسیار کمی کالری دارد که انتخاب خوبی برای طرفداران تناسب اندام نیز خواهد بود. البته می‌توان آب هندوانه را همراه با چند برگ نعناع به‌‌عنوان میان‌وعده نیز میل کرد.

4. مقابله با احتباس آب بدن

مقدار آب فراوان همچنین پتاسیم بالا و سدیم پایین هندوانه باعث شده تا این میوه جزء خوراکی‌های دیورتیک محسوب شود. پتاسیم به دفع مواد زائد و آب اضافی بدن کمک می‌کند و در موارد احتباس آب بدن و سلولیت توصیه می‌شود.

5. حفظ طراوت و شادابی 

هندوانه یکی از منابع غذایی ویتامین A است که برای پوست و موها ضروری است زیرا به حفظ رطوبت و تولید کلاژن و الاستین کمک می‌کند. البته لیکوپن هندوانه نیز به‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی در این زمینه شناخته می‌شود.

6. پیشگیری از درد عضلانی

خوردن هندوانه پیش از تمرینات ورزشی به پیشگیری از بروز دردهای عضلانی و حفظ ریتم طبیعی قلب کمک می‌کند. علت این تاثیر به خاطر سیترولین است که جریان خون را بهبود می‌بخشد.