به گزارش پارس به نقل از جام جم این نوشیدنی‌های طعم‌دار نه‌تنها آب بدن را در دقایق اولیه پس از باز کردن روزه تامین می‌کنند، بلکه عطر شامه‌نواز و فرح‌بخش و طعم شعف‌انگیز آن، فرد را سرحال می‌آورد و شاداب و پرنشاط می‌کند و از همه مهم‌تر اثرات آرامبخش عرقیات، ناآرامی ساعات پایانی روزه‌داری و خستگی گرمایی و سردرد را بسرعت از میان می‌برد و لعاب ناشی از دانه‌های خاکشیر و تخم شربتی از پرنوشی زمان افطار می‌کاهد. در ضمن این دانه‌ها خاصیت ضدعفونی‌کننده و ملین دارند و کاهنده حرارت، خشکی و یبوست ناشی از روزه‌داری هستند.

و اما خاصیت آب طعم‌دار خانگی

به آب مقداری گلاب و عرق بیدمشک یا بهارنارنج بیفزایید و بخصوص در وعده افطار نوش جان کنید. گلاب طبع گرمی دارد، مقوی قلب و اعصاب، آرامش‌بخش، محرک هورمون‌ها و میل جنسی، جریان خون و ملین است. عرق بیدمشک که عطر و طعم بسیار خوبی به آب می‌دهد و طبیعت معتدل رو به گرمی دارد نشاط‌آور، پایین‌آورنده فشار خون ضدتپش قلب، تقویت‌کننده اعصاب و آرام‌کننده است. عرق بهارنارنج نیز طبع گرمی دارد و علاوه بر آرام‌بخش بودن، رفع‌کننده بی‌خوابی‌های عصبی، افسردگی، استرس و اضطراب و تنظیم‌کننده ریتم قلب است. این عرقیات به دلیل طبع گرمشان برای افراد با طبع سرد و معتدل، گزینه مناسبی هستند.

اما اگر گرم‌مزاج هستید، می‌توانید همراه چند قطره گلاب، عرق کاسنی یا شاتره را که طبع سردی دارند به آب بیفزایید. البته این دو عرقیات عطر و طعم دل‌انگیزی همچون عرق بیدمشک ندارند، اما درمانگر خوبی هستند.

عرق کاسنی تصفیه‌کننده خون، جلادهنده کبد، رفع‌کننده سریع عطش و حرارت داخلی بدن، تا حدودی ملین، روشن‌کننده پوست، برطرف‌کننده جوش‌های صورت و بیماری‌های مزمن پوست است. عرق شاتره طبع معتدل رو به سردی دارد، ضدحساسیت، صفرابر، اشتهاآور، مدر، دفع‌کننده سموم بدن، هضم‌کننده غذا و عرق‌آور است که با کمک به تعریق، به تهویه و خروج حرارت از بدن کمک می‌کند.

بهتر است همراه هرکدام از عرقیات گفته شده، خاکشیر و تخم شربتی را که طبع سردی دارند و از سرگیجه، التهاب، تهوع، بی‌حالی و بی‌اشتهایی فرد روزه‌دار می‌کاهند نیز به آب بیفزایید. این دانه‌ها وقتی در مجاورت با مایعات قرار می‌گیرند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شده و نه‌تنها از پرنوشی می‌کاهند. بلکه در ساعات روزه‌داری بتدریج از ذخیره آب خود برای تامین آب بدن استفاده می‌کنند.