نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: سدیم به میزان بسیار کافی در نمک‌های خوراکی موجود است و دریافت بیش از اندازه آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش می‌دهد.

او افزود: بیماری‌های قلبی_ عروقی از طریق تشکیل پلاکت‌ها به وجود می‌آیند. تشکیل پلاکت‌ها باعث افزایش فشار خون، کم‌تر شدن انعطاف پذیری رگ‌های خونی در قسمت‌های مختلف بدن، پرفشاری خون و سکته قلبی می‌شود.

جوزدانی تصریح کرد: مصرف پتاسیم اجازه تشکیل پلاک‌های خونی را نمی‌دهد و دقیقا بر عکس سدیم عمل می‌کند؛ یعنی باعث می‌شود رگ‌ها نرم و انعطاف پذیر باشند و در نتیجه خون رسانی به اندام ها به خوبی انجام شود.

او ادامه داد: میزان دریافت پتاسیم در بدن باید متعادل باشد. اگر از طریق مکمل‌ها به میزان بسیار زیاد پتاسیم دریافت شود باعث بروز سکته قلبی خواهد شد. سبزیجات، ماهی، انواع جوانه‌ها و میوه‌هایی مانند: موز، پرتقال و آووکادو از منابع بسیار غنی پتاسیم هستند و توصیه می‌شود افراد مسن، مبتلایان به فشار خون بالا یا خفیف برای پیشگیری از ابتلا به سکته‌های قلبی این مواد را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مضر بودن قند موجود در موز، مطرح کرد: موز نسبت به میوه‌های دیگر دارای قند بیشتری است، اما افراد دیابتی هم می‌توانند از این میوه استفاده کنند و پرهیز از مصرف آن کار منطقی نیست، اگر فرد دیابتی به بیماری‌های قلبی- عروقی هم مبتلا باشد از آنجایی که بیماری دیابت و مشکلات قلبی_ عروقی به هم مرتبط هستند، توصیه می‌شود از یک سوم تا نصف موز را در طول روز به عنوان یک میوه واحد مصرف کنند.