برخی افراد به ویژه ورزشکار‌ها برای افزایش میزان پروتئین بدن خود پودر پروتئین را مصرف می‌کنند.

می‌توان پودر پروتئین را با آب مخلوط و و ژله پروتئینی درست کرد و مواد دیگری مانند میوه ها، شیر، شیرنارگیل و یا هر ماده دوست داشتنی دیگر را به آن اضافه کرد.

اما آیا خوردن و یا نوشیدن پودر پروتئین باعث کاهش وزن می‌شود یا افزایش آن؟

در بیشتر موارد افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند از استفاده پودر پروتئین خودداری می کنند؛ چراکه معتقدند پودر پروتئین باعث افزایش وزن می‌شود. درست است که پودر پروتئین باعث پرورش اندام و افزایش حجم عضلات می‌شود، اما در همین حین می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند یکی از راه‌های تاثیرگذار در کاهش وزن باشد؛ بنابراین مصرف پودر پروتئین نیز در این مسیر کمک کننده خواهد بود، اما باید رژیم غذایی خاص خود و ورزش‌های لازم را برای رسیدن به هدف رعایت کنیم.

پروتئین‌ها اصولا فرآیند هضم غذا را کند می‌کنند و این یعنی آنکه غذا در معده برای مدتی طولانی انباشته می‌شود و از این رو فرد برای زمانی طولانی احساس سیری خواهد کرد؛ بنابراین می‌توانیم وعده‌های غذایی متعدد حاوی کربوهیدرات‌ها را به یک وعده غذایی سرشار از پروتئین تغییر داد تا کمتر احساس گرسنگی و تمایل به خوردن غذا داشته باشیم.

مصرف مقدار مناسبی از پروتئین بدن فرد را مجبور می‌کند تا میزان کمتری هورمون گرلین که عامل گرسنگی است تولید کند و در نتیجه هر میزان پرخوری کمتر صورت گیرد احتمال کاهش وزن و یا حفظ آن بیشتر خواهد بود.

برای کاهش وزن و حفظ حجم عضلات به طور هم‌زمان نیازمند مصرف مقادیر زیادی از مواد پروتئینی هستیم. هنگام تلاش برای کاهش وزن باید مصرف کالر‌ی‌ها کاهش یابد که این امر ممکن است باعث کاهش توده عضلانی به جای چربی‌ها شود، بنابراین مصرف حدود ۱.۴ تا ۲.۰ گرم از مواد پروتئینی مانع از کاهش توده عضلانی به جای چربی خواهد شد.