به گزارش پارس نیوز، 

 آنچه شما از ناخن‌ها می‌بینید شامل شکل ناخن‌ها، سطح و رنگ آن‌هاست. تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن می‌تواند بیانگر مسائل جدی از جمله بیماری کبدی و کلیوی، کم‌خونی و دیابت باشد. اگر در مورد تغییرات ناخن‌هایتان نگران هستید، ملاقات با یک پزشک را در اولویت کارهایتان قرار دهید.

آنچه ناخن‌ها در مورد سلامت بدن ما آشکار می‌کنند شامل موارد است:

۱. در حال پیر شدن هستید

ناخن‌ها مانند پوستمان می‌توانند دچار خشکی شوند. مادامی که مسن‌تر می‌شویم حفظ رطوبت بدن سخت‌تر خواهد شد. به همین دلیل است که با افزایش سنمان ناخن‌ها خشک‌تر می‌شوند، مخصوصاً اگر شما زیاد ظرف‌ها و یا دست‌هایتان را بشویید. برای حفظ سلامت ناخن‌ها بهتر است در حالی که هنوز دستتان مرطوب (خیس) است از وازلین استفاده نمایید.

همچنین ناخن‌های شکننده و خشک می‌توانند نشانه‌ای از کم‌خونی، کم کاری تیروئید، یا اختلال خوردن مانند بی اشتهایی یا پراشتهایی باشند. به نشانه‌هایی که بدنتان بروز می‌دهد توجه کنید و در صورت نگرانی مشورت با پزشک را فراموش نکنید.

۲. کفشتان بسیار تنگ است

به پا کردن طولانی مدت کفش‌های بسیار تنگ به مرور زمان موجب آسیب جدی ناخن‌هایتان می‌شود و سبب تغییر رنگ و ضخیم شدن آن‌ها می‌گردد. پیاده روی‌ها و دویدن‌های مکرر و منظم، نیز می‌تواند موجب کبودی یا ضخیم شدن ناخن‌ها شود. کفش‌های مملو از عرق پاها بستر بسیار مناسبی برای رشد عفونت‌های قارچی فراهم می‌آورند. بنابراین به دنبال کفش‌هایی باشید که به پاهایتان اجازه تنفس بدهند.

۳. دچار کمبود مواد مغذی هستید

ایجاد حفره‌ها یا دندانه‌های کوچک بر بستر ناخن می‌تواند نشانه‌ای از کمبود پروتئین، آهن و یا اسیدفولیک باشد. کراتین، یک پروتئین ساختاری است و یکی از عناصر اولیه در بستر ناخن است. اگر بدن شما پروتئین کافی نداشته باشد، ناخن به درستی نمی‌تواند رشد کند. دندانه‌های بستر ناخن ناشی از کمبود آهن و اسیدفولیک و در نتیجه عدم خون‌رسانی کافی به ناخن‌ها است.

ناخن آسیب دیده

۴. بستر ناخنتان آسیب دیده است

زخم‌های زیر ناخن‌های پا احتمالاً ناشی از قرار گرفتن یا افتادن جسمی سنگین بر روی پایتان خواهد بود. در این حالت ناخن زیبایی خود را از دست خواهد داد، اما نگران نباشید. با رشد ناخن بخش‌های آسیب دیده و کبود (قرمز) به سمت نوک ناخن پیش رفته و بعداً می‌توان آن‌ها را جدا نمود. اما باید صبور باشید.

۵. ممکن است به ملانوم یا نوعی دیگر از سرطان پوست مبتلا باشید

علامت تیره زیر ناخن که کوچک‌تر نمی‌شود یا در حال رشد است و شامل پوست اطراف ناخن نیز می‌شود، نشانه تومور خوش‌خیم یا سرطان پوستی جدی مانند ملانوم خواهد بود. اگر این نوع رشد را مشاهده کردید، مطمئن شوید که این تغییر به درستی توسط متخصص پوست بررسی شده است.

۶. یک بیماری خودایمنی پوستی دارید

ضایعات حفره مانند در بستر ناخن، همچنین می‌تواند علامتی از بیماری مزمن التهابی پوست مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. در همه این نوع بیماری‌ها، ناخن‌ها از پوست جدا می‌شوند. در بیماری پسوریازیس، همچنین ممکن است ناخن‌ها خیلی ضخیم باشند که از بستر ناخن بلند می‌شوند، زیرا سلول‌ها بیش از حد سریع تقسیم شده و درست عمل نمی‌کنند.

۷. دچار بیماری ریوی یا لنف‌اِدم هستید

افرادی که اغلب از لاک‌هایی به رنگ بسیار تیره استفاده می‌کنند یا آن‌هایی که سیگار می‌کشند، ممکن است ناخن‌هایشان را به رنگ زرد ببینند. اما این تغییر رنگ، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری ریه یا لنف‌ادم نیز باشد، که تورم ناشی از مایع لنفاوی خارج شده از عروق لنفاوی است. به نظر می‌رسد که رنگ زرد، ناشی از گردش خون ناکافی و تجمع مایع در بدن است. همچنین پرتودرمانی هم می‌تواند باعث لنف‌ادم شود.

۸. درگیر یک بیماری قلبی عروقی و یا ریوی هستید

یک بیماری متداول به نام "چماغی شدن ناخن" وجود دارد که زمانی رخ می‌دهد که انگشت ورم می‌کند و ناخن بلند شده و تا نوک انگشت را فرامی‌گیرد. این حالت معمولاً بعد از گذشت زمانی بسیار طولانی پدید می‌آید. تورم انگشت ممکن است ناشی از کاهش سطح اکسیژن در خون باشد و سپس سبب انبساط رگ‌های خونی می‌شود. به همین دلیل این تغییر ناخن گاهی اوقات با بیماری ریه یا بیماری قلبی عروقی ارتباط دارد.