به گزارش پارس نیوز، 

 خواب بخش مهمی از زندگی همه ما است. به جز این، انسان‌ها حدود یک سوم روز خود را صرف خوابیدن می‌کنند. خواب برای عملکرد طبیعی مغز و بدن ضروری است.

اکثر مردم در زمان‌های مختلف ممکن است به سختی به خواب بروند. شاید به این دلیل که یکی از ترفندهای خوابیدن یعنی پوشیدن جوراب در هنگام خواب را نمی‌دانند!

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و خطرات خوابیدن با جوراب این مطلب را دنبال کنید:

جوراب به شما کمک می‌کند تا به خواب بروید

ممکن است این طور به نظر برسد که رفتن به رختخواب آن هم در حالی که جوراب به پا دارید پاهایتان را بیش از حد گرم کند. اما، در واقع، این عادت ممکن است به تنظیم دمای بدن کمک کند.

یک مطالعه از سال ۲۰۰۷ نشان داد که بزرگسالانی که با جوراب‌های گرم و نرم یا حتی معمولی به رختخواب رفته‌اند سریع‌تر به خواب فرو رفتند.

این به این دلیل است که درجه حرارت بدن در طول شب کاهش می‌یابد و به پایین‌ترین درجه حرارت در حدود ۴ صبح می‌رسد. درجه حرارت بدن به طور متوسط ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتی‌گراد) است، اما در طول ۲۴ ساعت از شبانه روز از ۱ تا ۲ درجه متفاوت است.

گرم شدن پاها و دست‌ها موجب می‌شود رگ‌های خونی منبسط شوند که به این حالت پاسخ وازودیلیشن می‌گویند. در این حالت گرما از طریق پوست آزاد شده و به کاهش درجه حرارت بدن کمک می‌کند. این حالت، به نوبه خود، یک پیام به مغز ارسال می‌کند که زمان خواب است. پس تحقیقات نشان می‌دهد که پوست گرم موجب می‌شود که بدن با سرعت بیشتری به خواب رود.

خواب و دمای بدن

دمای بدن انسان تحت تأثیر ساعت زیستی قرار می‌گیرد، که همان ریتم شبانه نامیده می‌شود. ریتم شبانه روزی زمان خواب را کنترل می‌کند و به فرد در شب احساس خواب آلودگی و در صبح حس بیداری می‌دهد. 

دمای بدن به تدریج در طول روز افزایش می‌یابد و در اواخر بعد از ظهر، زمانی که مردم بیشتر احساس بیداری می‌کنند به اوج خود می‌رسد. سپس دمای بدن در طول شب کاهش می‌یابد و فرد احساس خواب آلودگی می‌کند.

هنگامی که فردی شروع به خواب می‌کند، درجه حرارت بدن او ۱ تا ۲ درجه کاهش می‌یابد. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن تلاش می‌کند انرژی را برای کارهای دیگری حفظ کند.

به دلیل به خواب رفتن بدن در دمای پایین است که به افراد پیشنهاد می‌شود دمای اتاق خواب خود را خنک نگه دارند، یعنی دمایی بین ۱۵ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد.

 

دیگر مزایای پوشیدن جوراب در هنگام خواب

۱. کاهش علائم رینود

استفاده از جوراب در هنگام خواب ممکن است به جلوگیری از علائم بیماری رینود کمک کند. سرد بودن زیاد دست‌ها و پاها می‌توانند نشانه‌ای از بیماری رینود باشند. رینود بیماری است که عروق خونی در پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حملات معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس سردی یا استرس می‌کند.

در طی حمله در بیماری رینود جریان خون به دست و پا کاهش می‌یابد. در نتیجه، انگشتان دست و پا شروع به احساس سردی و بی‌حسی می‌کنند. همچنین ممکن است رنگ ناخن‌ها را به رنگ سفید یا آبی تغییر کند.

افراد مبتلا به حمله رینود باید در مراحل اول با پزشک صحبت کنند. استفاده از جوراب در رختخواب می‌تواند باعث کاهش علائم و همچنین گرم ماندن در طول روز شود.

 

۲. جلوگیری از گرگرفتگی

بسیاری از زنان در دوران یائسگی گرگرفتی و بالا رفتن حرارت بدن را تجربه می‌کنند. این حالت به احساس ناگهانی گرمای شدید که از طریق بدن پخش می‌شود، تعریق، تپش قلب و سوزش چهره منجر می‌شود. توانایی جوراب برای کمک به کاهش دمای هسته بدن در طول شب نیز می‌تواند در پیشگیری از گرگرفتگی مفید باشد. این حالت به این دلیل است که گرگرفتگی به علت نوسانات هورمونی رخ می‌دهد که بر کنترل دمای بدن تأثیر می‌گذارد.

جایگزین جوراب در رختخواب

یک بطری آب گرم به گرم کردن پا کمک می‌کند و ممکن است بتواند به اندازه به پا کردن جوراب در هنگام خواب مؤثر باشد.

افرادی که از به پا کردن جوراب در خواب بیزارند می‌توانند از گزینه‌های جایگزین زیر استفاده کنند:

· قرار دادن پاها در آب گرم قبل از خواب

· یک بطری یا کیسه آب گرم در نزدیکی پاهایتان قرار دهید

· در زمان خواب، روی پاهایتان پتو بیندازید

· یک یا دو ساعت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید

جوراب پوشیدن در رختخواب غیربهداشتی نیست. با این حال، مهم است که جوراب‌هایی را انتخاب کنید که خیلی تنگ نیستند، زیرا در غیر این صورت می‌تواند گردش خون را کاهش دهد.

از پوشیدن جوراب‌های فشرده سازی در رختخواب اجتناب کنید، مگر اینکه از پزشک خود اجازه گرفته باشید.

بزرگسالان به طور معمول به ۷-۹ ساعت خواب هر شب نیاز دارند. خواب ناکافی می‌تواند تأثیر منفی بر تمرکز، حافظه و خلق و خوی داشته باشد. کمبود مزمن خواب نیز می‌تواند خطر بیماری قلبی، افسردگی و چاقی را افزایش دهد.

تنظیم دما بخش مهمی از فواید به خواب رفتن است. پوشیدن جوراب در رختخواب موجب افزایش جریان خون به پاها و از دست دادن گرما از طریق پوست می‌شود که به کاهش درجه حرارت بدن کمک می‌کند و این به نوبه خود، به فرد کمک می‌کند تا سریع‌تر به خواب برود.