به گزارش پارس نیوز، 

 در این بررسی پزشکان مشاهده کردند که هر ساعت اضافه‌ ای که فردی در معرض خطر ابتلا به دیابت در مقابل تلویزیون می‌نشیند احتمال آنکه به دیابت نوع دو مبتلا شود، 3/4 درصد افزایش می‌یابد .

محقّقان معتقدند افرادی که در تلاش هستند از طریق تغییر در نوع سبک زندگی از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنند ، ضرورت دارد با گذشت زمان از میزان نشستن در مقابل تلویزیون و بی‌ تحرک ماندن بکاهند .

 

«آندرا کریسکا» محقّق ارشد این مطالعه از دانشگاه پیتسبورگ گفت : آنچه در سال‌ های اخیر مشاهده می‌ شود این است که میزان فعالیت بدنی افراد کاهش یافته در نتیجه عارضه چاقی شیوع بیشتری پیدا کرده‌ و تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو افزایش یافته‌ است .

 

محقّقان تاکید دارند که داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌ های بدنی ( ورزش ) کافی راهکار های مناسبی در پیشگیری از خطر ابتلا به دیابت است و می‌ تواند به میزان 58 درصد از بروز آن جلوگیری کند .

 

* بیماری دیابت قابل پیشگیری است پیشگیری از دیابت

استادیار گروه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی نیز می گوید بیماری دیابت به دو نوع یک و نوع دو تقسیم می شود، افزون بر 90 درصد مبتلایان دیابت نوع دوم آن یا دیابت بالای 30 سال دارند.

 

دکتر زهرا مظلوم خراسانی افزود: دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود و قابل پیشگیری نیست و معمولا علل ژنتیکی دارد اما دیابت نوع دو که در سنین بالا بروز می کند قابل پیشگیری است.

 

وی بیان کرد: فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا، استرسهای روزمره، بی تحرکی و اضافه وزن از عواملی است که افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می دهد.

او با اشاره به شیوع روزافزون چاقی در جامعه و خطر ابتلا به دیابت ادامه داد: اضافه وزن که در پی بی تحرکی و رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود مهمترین عامل در ابتلا به بیماری دیابت است.

 

استادیار گروه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی همچنین بر لزوم اجرای برنامه غربالگری بیماری دیابت تاکید و بیان کرد: افراد بالای 45 سال برای پیشگیری از دیابت باید هر سه سال از نظر عوامل خطرساز این بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

 

وی گفت: افرادی که عوامل خطر همچون چاقی، اضافه وزن، کم تحرکی، افزایش چربی خون، فشار خون و سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند باید در سنین زیر 45 سال به لحاظ ابتلا مورد بررسی قرار گیرند.

 

وی افزود: استرس یکی از عوامل خطر در بروز دیابت است، تنشهایی که باعث اختلال در خواب می شوند در بروز دیابت و فشار خون نقش دارند و از سوی دیگر باعث بدتر شدن کنترل قند و فشار خون می شوند.