به گزارش پارس نیوز، 

یکی از معضلات افراد چاق، کاهش چربی شکمی است که در اطراف شکم به نام چربی احشایی نیز شناخته می‌شود. واقعیت آن است وجود این بافت در ناحیه شکم خیلی بدتر از آن چیزیست که تصور می‌کنید. برخی معتقدند نه تنها رژیم غذایی، ورزش و تغییر در عادات روزمره نمی‌تواند در کم کردن چربی شکمی کمکتان کند. بلکه این نوع چربی احشایی از نظر متابولیک فعال است و هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول و ماده سیتوکین از خود ترشح می‌کند که روی تولید انسولین بدن تاثیر گذاشته و می‌گذارند.

 

چگونه شکمی صاف و مناسب داشته باشیم

 

اما وجود این بافت در ناحیه شکم خیلی بدتر از این چیزهاست: وقتی چربی سفید در میان تنه افزایش پیدا می‌کند و اطراف ارگان‌ها را می‌پوشاند، بدن را در معرض مشکلات جدی سلامت قرار می‌دهد. حالا ما می‌دانیم این نوع چربی که به آن چربی احشایی گفته می‌شود از نظر متابولیک فعال است و هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول و مواد التهابی به نام سیتوکین از خود ترشح می‌کند که روی تولید انسولین بدن تاثیر می‌گذارند. این مسئله فارغ از اضافه وزن کلی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سکته مغزی، کلسترول بالا، بیماری قلبی، فشار خون بالا، برخی سرطان‌ها و حتی زوال عقل را در فرد بوجود می‌آورد.

 

برای از بین بردن چربی شکمی مرتب حرکت کنید: درباره آب کردن چربی‌های شکم باید بدانید ورزش‌های هوازی به سادگی می‌تواند آن‌ها را آب کند. با دویدن، شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و هر چیزی که ضربان قلب را افزایش دهد می‌توانید کالری بسوزانید.

 

کارشناسان معتقدند؛ در هفته ۱۹ کیلومتر دویدن با سرعت آهسته به آسانی چربی شکمی را آب می‌کند. همچین تحقیقات نشان داده؛ ورزش‌های هوازی در مقایسه با ورزش‌های قدرتی مثل بدن سازی ۶۷ درصد کالری بیشتری می‌سوزاند.

 

اگر با دویدن میانه خوبی ندارید می‌توانید با پیاده‌روی عادی نیز به آب کردن چربی احشایی و تخت کردن شکمتان کمک کند. برای دست یابی به این مهم لازم است روزانه ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی کنید. هنگام پیاده‌روی سرعت خود را کم و زیاد کنید تا ضربان قلبتان افزایش یابد.

هرچند ورزش هوازی با شدت بالا برای آب کردن چربی‌ها بسیار مفیداند از تمرین با وزنه و دیگر حرکات قدرتی نیز غافل نشوید. زیرا این ورزش‌های سنگین ازجمله بدنسازی کمکتان می‌کند قویتر شده و عضلانی‌تر شوید. عضله بیشتر یعنی متابولیسم با سرعت بالاتر و در نتیجه چربی سوزی بیشتر است.

مصرف درست پروتئین برای کاهش چربی شکمی: بهتر است بدانید پروتئین برای لاغرتر شدن و آب کردن چربی شکم ضروری است، اما این درشت مغذی را نباید بی مهابا و بدون حساب کتاب مصرف کرد. با بالا رفتن سن بدن شروع به تولید انسولین بیشتری خواهد کرد این امر، چون عضلات و سلول‌های چربی تان دیگر پاسخ مناسبی به این افزایش نمی‌دهد. پس انسولین، ذخیره چربی را در بدن افزایش و بویژه در قسمت شکم افزایش می‌دهد. برنامه غذایی سرشار از پروتئین امکان دارد شما را در برابر انسولین محافظت کند. برای این کار بهتر است به تمام وعده‌های غذایی خود مقدار اندکی پروتئین اضافه کنید.

برای کاهش چربی شکم مصرف روغن‌های اشباع نشده را جدی بگیرید. روغن‌های اشباع در غذا نسبت به روغن‌های اشباع نشده، چربی‌های احشایی بیشتری را ایجاد می‌کنند. در یک کار تحقیقی افراد به مدت هفت هفته برنامه‌ای با ۷۵۰ کالری چربی؛ به دو گروه با مصرف مواد چرب اشباع و چربی‌های غیر اشباع آزمایش شدند؛ گروه اول چربی احشایی و شکمی افزودند، در حالی که گروه دوم بیشتر عضله اضافه کردند و حتی چربی‌های اضافی را نیز سوزانیدند.

آجیل‌ها، دانه‌ها و ماهی دارای منابع سرشار چربی‌های غیر اشباع اند و می‌توانند به آب کردن چربی شکم کمک کنند. همچنین سالمون، آوکادو و کره بادام تنها چند نمونه دیگر از غذا‌های هستند که چربی سالم دارند.

درست و به موقع خوابیدن یکی دیگر از راه‌های کاهش چربی شکمی است. تحقیقات نشان داده خوابیدن به مدت پنج ساعت یا کمتر در طول شب به افزایش چربی‌های احشایی کمک قابل توجه‌ای می‌کند. اکثر متخصصان معتقدند ۸ ساعت خواب در طول شب مناسب بوده و به کاهش چربی شکمی نیز کمک می‌کند. همچنین خواب ناکافی، گرسنگی و اشتها را تقویت کرده و می‌تواند منجر به انتخاب‌های نادرست غذایی بویژه مصرف فست فود‌های پر کالری در برخی افراد شود.