به گزارش پارس به نقل از ایرنا، موسسه تحقیقاتی کارنگی ملون پنسیلوانیا، شیوه جدیدی را برای تسهیل و کنترل ترافیک در چهارراه ها ابداع کردند.

متخصصان علوم ارتباطات موسسه تحقیقاتی کارنگی ملون با بررسی نحوه حرکت گروه های بسیار بزرگ حشرات در لانه های کوچک، توانستند روش جدیدی را برای کنترل ترافیک در خیابان های شلوغ و چهارراه ها ابداع کنند.

در این شیوه جدید که با عنوان چراغ راهنمایی مجازی معرفی شده است، برای کنترل چراغ های راهنمایی و نحوه حرکت خودروها در چهارراه و خیابان های شلوغ از اطلاعات گردآوری شده توسط دستگاه های جی پی اس موجود در خودروها، حسگرهای نصب شده در خیابان و روش های ارتباطی بردکوتاه استفاده می شود.

به این ترتیب در هر منطقه ترافیکی موقعیت، سرعت، مسیر حرکت و فاصله هر وسیله نقلیه تا وسیله نقلیه یا تقاطع بعدی با استفاده از ابزارهای ارتباطی بردکوتاه برای سامانه کنترل ترافیک مخابره می شود.

این سامانه پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده از تمام خودروهای در حال عبور از آن منطقه، در خصوص روشن شدن چراغ سبز، زرد یا قرمز و مدت زمان نمایش هر چراغ، به گونه ای تصمیم گیری می کند که در کوتاه ترین زمان ممکن، گره ترافیکی آن منطقه باز شود.

این پروژه که از سال ۲۰۰۹ آغاز شده، در حال حاضر با صرف هزینه ۲ میلیون دلاری توسط سرمایه گذاران خصوصی در حال اجراست.

در بررسی های اولیه مشخص شد این شیوه جدید کنترل ترافیک، مدت سفرهای شهری را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

این شیوه در حشرات به منظور جلوگیری از ورود به تجمع حشرات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.