به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کاخ های زیبا و ارزشمند که هریک خود یک شاهکار معماری بوده و سال ها محل استراحت و تفریح پادشاهان بوده اند، با برچیده شدن نظام های پادشاهی و رشد چشمگیر صنعت گردشگری به یک منبع درآمد ارزشمند برای کشورهای مختلف جهان تبدیل شده اند.

در این میان پنج کاخ تاریخی در چهار کشور جهان که ارزش تاریخی بالایی داشته و همگی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده اند، سالانه میزبان میلیونها گردشگر هستند.

* کاخ ورسای - فرانسه

کاخ ورسای مجموعه ای از چند کاخ در نزدیکی شهر ورسای حومه پاریس است که به عنوان بزرگترین کاخ های سلطنتی جهان شناخته می شود. این کاخ که به عنوان یک میراث جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، از سال ۱۶۸۲ تا ۱۷۸۹ که به اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، محل زندگی و دربار حکومتی پادشاهان فرانسه بوده است.

کاخ ورسای که در کنار « برج ایفل« و « موزه لوور» یکی از سه مقصد برتر گردشگری برتر فرانسه محسوب می شود، همچنین دارای بزرگترین مجموعه باغ ها و فضای سبز است که تا کنون در جهان ساخته شده است. با توجه به عظمت، شکوه و وسعت کاخ ورسای هزینه نگهداری این کاخ بسیار بالا است، به طوریکه طی یک برآورد علمی حدود ۲۵ درصد از درآمد ملی فرانسه در آن زمان صرف ساخت این کاخ شده است. طی تحقیقاتی نیز که به تازگی انجام شده هزینه ساخت ساختمان های کاخ ورسای در حال حاضر بالغ بر دو میلیارد دلار و قیمت طلا و نقره به کار رفته در این کاخ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است.

* کاخ پوتالا - چین

کاخ پوتالا در منطقه ی تبت، سرزمین مقدس بوداییان در چین واقع شده و به عنوان یک مقصد جهانی گردشگری، صومعه مقدس بودائیان و اقامتگاه سابق « دالایی لاما» است که با بیش از ۱۰۰۰ اتاق در شهر « لهاسا» واقع شده است. در این کاخ که شاهکار معماری تبتی بوده و در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، بیش از ۲۰ هزار مجسمه و آثار ارزشمند و بی نظیر هنری قرار دارند.

با وجود اینکه کاخ پوتالا دارای بیش از ۱۰۰۰ اتاق است، اما اتاق خواب شخصی دالایی لاما مساحتی به اندازه ای کمتر از نیم متر مربع دارد. این کاخ که در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده، شامل کاخ سفید، کاخ سرخ و ساختمان های الحاقی بوده نامش را از کوه پوتالا که کوهی مقدس در آئین بودایی است، گرفته است.

* کاخ الحمرا - اسپانیا

کاخ تاریخی « الحمرا» که سالانه میزبان حدود سه میلیون گردشگر بوده و یکی از بناهای تاریخی ثبت شده اسپانیا در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به شمار می رود، یکی از شاخص ترین نمونه های هنر شمال آفریقا به شمار می رود. این کاخ که از آن می توان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی نام برد، در دوره های مختلف تاریخی در منطقه « گرانادا» بر فراز یک تپه ساخته شده و از بخش های مختلفی از جمله کاخ اصلی، قلعه، مسجد، حمام و باغی زیبا تشکیل شده است. البته با پایان یافتن حکومت مسلمانان بر منطقه ی گرانادا در سال ۱۴۹۲، صدمه های زیادی به الحمرا وارد شده و مرمت آن سال ها به طول انجامید.

* کاخ تابستانی - چین

کاخ تابستانی در شمال غربی پکن، پایتخت چین از نوع معماری خاص بهره برده و به همین دلیل در کنار « شهر ممنوعه» و « دیوار چین» یکی از سه جاذبه برتر گردشگری پایتخت چین به شمار می رود. این کاخ که توسط دریاچه « کونمینگ» احاطه شده و روی تپه ای به ارتفاع ۶۰ متر قرار گرفته و در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده، در سال ۱۷۵۰ میلادی ساخته شده است. کاخ تابستانی، باغ و پل های زیبای آن در قرن نوزدهم میلادی در هجوم نیروهای انگلیسی ها و فرانسوی ها آتش گرفت و بخش های زیادی از آن ویران شد، اما مرمت شد. این کاخ در جریان جنگی در سال ۱۹۰۰ میلادی نیز بشدت آسیب دید اما دوباره مرمت شد.

* کاخ چمبورد - فرانسه

کاخ یا قلعه چمبورد در فرانسه که در سال های اخیر بطور متوسط سالانه میزبان یک میلیون گردشگر بوده، کاخی سلطنتی در مرکز فرانسه است که به سبک معماری قرون وسطایی که ترکیبی از هنر معماری رنسانس فرانسه و معماری کلاسیک ایتالیایی است توسط « فرانسوای» اول بنا گردید. این کاخ که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به رسیده، ۸۰ سال پس از مرگ فرانسوای اول به حال خود رها شده و سپس بطور کامل مرمت شد.