فنگ شویی در خانه تکانی یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید جهت ایجاد نظم و فضای مناسب در خانه انجام دهید و کاری کنید که چرخش انرژی های مثبت بنا بر اصول فنگ شویی در محیط زندگی شما بیشتر شود.در این مطلب از پارس نیوز با تمامی اصول فنگ شویی در خانه تکانی آشنا می شوید.

فنگ شویی چیست ؟

فنگ به معنی “باد” و شویی به معنی “آب” است. باد و آب نشانه هایی از سلامتی و خوشبختی هستند. طبق اصول فنگ شویی اگر محیط اطراف پاکیزه و منظم باشد بهتر و سریع تر به اهداف مان نزدیک می شویم. بیش از 3000 سال است که این تکنیک در چین به وجود آمده و امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

اصول فنگ شویی به ایجاد تعادل در انرژی تاکید دارد. جهان اطراف ما پر از انرژی های مثبت و منفی است. وقتی حس خوبی نداریم، انرژی های بد در اطراف مان بیشتر شده. برای داشتن حس خوب خوشبختی باید انرژی ها را متعادل کرد. با پیروی از اصول فنگ شویی می توان سلامتی، شادی، شغل خوب، عشق و … را در زندگی جاری کرد. تقریبا در همه جنبه های زندگی این اصول کاربرد دارد.

این روزها فنگ شویی در خانه تکانی خیلی به کارمان می آید. وقتی صحبت از نظافت و تمیزکاری و تغییر چیدمان وسایل و کلی کار خسته کننده است، حتما به روش های کارامدتری نیاز داریم.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : پاکسازی خانه از انرژی منفی با 16 راهکار فوری

فنگ شویی خانه تکانی را از کجا شروع کنیم ؟

برای این که مجبور نباشید همه کارها را با عجله انجام دهید، باید برای خانه تکانی برنامه داشته باشید و آن را کم‌کم و با صبر و حوصله انجام دهید. قرار نیست فکر خانه تکانی به شما استرس بدهد و هر بار که به آن فکر می‌کنید، احساس درماندگی کنید. برعکس! قرار است با خانه تکانی حالتان خوب شود و این یعنی باید به این کار مثل تفریح نگاه کنید.

اگر ترفندهای خانه تکانی را بلد باشید حسابی کارتان راه می‌افتد. از یک قسمت خانه شروع کنید و به آرامی پیش بروید. قرار نیست همه کارها را یک روزه انجام دهید. حتی قرار نیست اگر برای تمیز کردن اتاق ۵ ساعت زمان در نظر گرفته‌اید، رأس همان زمان، کار را به پایان رسانده باشید. این نوع الزام و اجبار برای تمام کردن کار خانه تکانی باعث می‌شود استرس بگیرید یا کارها را سمبل کنید و به خوبی انجام ندهید.

البته این به معنی پشت گوش انداختن کارها هم نیست. باید با خانه تکانی فنگ شویی خوش بگذرانید. هر اندازه آهسته و پیوسته خانه تکانی را پیش ببرید، پایداری و تداوم بیشتری برای ادامه دادن کار خواهید داشت. می‌توانید برای شروع کار، یک موسیقی شاد را انتخاب کنید و با این کار انرژی‌تان را برای خانه تکانی بالا ببرید.

حتی بهتر است به ازای انجام دادن کارتان، یک جایزه برای خودتان در نظر بگیرید، مثل رفتن به سینما، استخر یا مهمانی و … . فقط کافی است استارت بزنید و از یک جا شروع کنید.

اصول فنگ شویی خانه تکانی

خانه تکانی به سبک فنگ شویی سبب ایجاد نظم و فضای مناسب در خانه می‌شود و چرخش انرژی های مثبت را در خانه افزایش می‌دهد. در نقطه مقابل بی نظمی در خانه و سردرگمی در چیدن و مرتب کردن وسایل در زمان خانه‌تکانی می تواند موجب افزایش کسالت، افسردگی و توقف جریان های مثبت شود. در ادامه به خانه تکانی نقاط مختلف خانه براساس تکنیک‌ها و اصول فنگ شویی می‌پردازیم.

فنگ شویی خانه تکانی را از درب ورودی شروع کنید

در فنگ شویی خانه تکانی تمیز کردن درب ورودی به این دلیل مهم است که  جریان انرژی از آن‌جا به خانه راه پیدا می‌کند و در کل فضا پخش می‌شود. در اولین قدم، به رنگ درب ورودی نگاه بیندازید، اگر آثاری از پریدگی یا رنگ و رو رفتگی درب مشاهده می‌کنید، دوباره اقدام به رنگ زدن درب کنید.

این موضوع هم شامل درب حیاط و هم درب ورودی منزل می‌شود. در قسمت ورودی خانه، بر اساس فنگ شویی پادری، باید از قالیچه یا پادری برای ورودی استفاده کنید که تمیز، نو و زیبا باشد. در این صورت، حس دعوت را زنده می‌کنید. در غیر این صورت، کلا پادری را حذف کنید تا جریان انرژی مسدود نشود.

قرار دادن گلدان‌های گل متناسب با فضا هم می‌تواند جریان انرژی را روان‌تر انجام دهد. همچنین حس و حال خوبی به افراد و مهمان‌هایی که وارد خانه می‌شوند، منتقل می‌کند. آویزان کردن تابلوهای نقاشی، قرار دادن آینه روبه‌روی درب ورودی، نورپردازی مناسب، همه و همه می‌توانند به فنگ شویی خانه تکانی از درب ورودی کمک کنند.

فنگ شویی خانه تکانی در مورد لباس و کمدها

در فنگ شویی خانه تکانی یک قانون وجود دارد و آن این است که هر وسیله‌ای که برای یک سال هیچ استفاده‌ای نداشته‌ است، باید بخشیده یا فروخته شود. این اتفاق برای لباس‌ها بیشتر می‌افتد. بعضی از لباس‌ها ممکن است سال‌ها در کمد بمانند و حتی یک بار هم پوشیده نشوند. به امید روزی که آن لباس به دردتان بخورد، ننشینید.

بر اساس اصول فنگ شویی خانه تکانی، باید این وسایل را از خانه خارج کنید تا جریان انرژی مثبت در خانه متوقف نشود. علاوه بر لباس‌ها، باید خودتان را از شر دیگر وسایلی که در کمد بدون استفاده مانده‌اند، مثل انواع بدلیجات یا وسایل برقی و آرایشی و … خلاص کنید تا بدین ترتیب شاهد معجره فنگ شویی باشید.

وسایل خراب را سر و سامان دهید

در اغلب خانه‌ها، وسایلی وجود دارند که تعمیر آن‌ها به تعویق انداخته شده‌ است. اما شما وسایل برقی را که نیاز به تعمیر دارند، حتما درست کنید. در فنگ شویی خانه تکانی، این وسایل انرژی‌های مثبت را مسدود می‌کنند و اجازه ورود وسایل نو و جدید به خانه را نمی‌دهند. علاوه بر این‌ها، ظروف و وسایل شکسته را دور بیندازید.

آینه و ظرف‌هایی که شکسته‌اند و آن‌ها را چسب زده‌اید، از خانه بیرون ببرید. از استفاده ظرف‌هایی که لب‌پر شده‌اند هم بپرهیزید. این ظروف ممکن است شما را زخمی کنند و به مرور میکروب‌ها و باکتری‌ها در این قسمت‌ها جمع می‌شوند. لامپ‌های سوخته را تعویض کنید تا سطح انرژی در خانه مختل نشود. شیرهای آب را چک کنید و اگر چکه می‌کنند تعمیر کنید.

فنگ شویی خانه تکانی برای خرده ریزها

وسایل کوچک و ریزه میزه مثل کلیدها، لوازم‌التحریر، وسایل کوچک آشپزخانه و … هر چند جای زیادی نمی‌گیرند ولی رها کردن آن‌ها در گوشه و کنار خانه، روی میز، مبل، کابینت و … علاوه بر این‌که احتمال گم شدن آن‌ها را بالا می‌برد، حسابی می‌تواند باعث نامرتب نشان‌ دادن خانه شود.

برای این خرده ریزها، یک جای مناسب و مخصوص در نظر بگیرید. مثلا نصب یک جاکلیدی، خرید یک جامدادی و جعبه‌های مناسب برای لوازم‌التحریر، باکس‌های کشودار برای وسایل آشپزخانه و … می‌توانند به مرتب شدن خانه براساس فنگ شویی کمک کنند.

فنگ شویی خانه تکانی برای آشپزخانه

آشپزخانه‌ها معمولا قلب تپنده خانه به حساب می‌آیند. در فنگ شویی خانه تکانی، به نظم و ترتیب آشپزخانه‌ها اهمیت زیادی داده می‌شود. در شروع خانه تکانی، حتما اولین کار را به خالی کردن محتویات پلاستیک‌های گره زده در بطری‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی اختصاص دهید. هیچ ماده غذایی یا ادویه‌ای را در پلاستیک نگذارید. این کار باعث بی‌نظمی بسیار زیاد آشپزخانه می‌شود.

سعی کنید شکل و شمایل بطری‌ها و شیشه‌ها با هم همخوانی داشته باشد. سایز آن‌ها هم متناسب با محتویات مواد داخل بطری‌ها باشد. همه وسایل آشپزخانه را گردگیری کنید و دوباره آن‌ها را در کابینت‌ها و کمدهای آشپزخانه جا بدهید. چربی دیوارها و اجاق گاز را تمیز کنید و اگر ظروف ادویه و شیشه‌های حبوبات گرد و خاک و چربی گرفته‌اند، آن‌ها را از قلم نیندازید.

در کنار همه این‌ها، قرار دادن یک گلدان گل کوچک یا چند شاخه گل طبیعی روی میز ناهارخوری یا جزیره، در فنگ شویی آشپزخانه بسیار مهم است. روی کابینت‌ها و میزها را از وسایل اضافی خالی کنید، تا جای ممکن فضای آشپزخانه را خلوت نگه دارید.

اما یک موضوع مهم دیگر، مواد غذایی داخل یخچال است. در فنگ شویی خانه تکانی حتما غذاهای فاسدشده و مانده را به سطل زباله منتقل کنید. قفسه مربوط به داروها را بررسی کنید و داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید. برای این‌که یخچال بوی غذاهای مانده نداشته باشد، سطح داخل آن را با جوش شیرین تمیز کنید. چند دانه هل، چوب دارچین، دانه قهوه و هر ماده معطر دیگری را یک توری قرار دهید و در یخچال بگذارید تا بوی آن را بگیرد.

تمیز کردن پنجره‌ها را فراموش نکنید

از نظر فنگ شویی پنجره‌‌ها، راه‌‌های عبور نور به خانه هستند، پس تمیزی آن‌ها را نباید دستکم بگیرید. پشت و روی شیشه‌های پنجره را کاملا تمیز کنید. اگر به شوینده‌های کارخانه‌ای دسترسی ندارید یا به آن‌ها حساسیت دارید، مقدار مساوی از سرکه سفید و آب را با هم مخلوط و روی شیشه‌‌ها اسپری کنید. تمیز کردن قاب پنجره و دستگیره‌ها را فراموش نکنید.

برای پاک کردن شیشه‌ها، از دستمال‌هایی استفاده کنید که پرز ندهند یا ردی از خود به جا نگذارند. در ضمن در طول روز برای چند دقیقه یا چند ساعت هم که شده، پنجره‌ها را کمی باز بگذارید تا هوای تازه در خانه جریان پیدا کند.

همه وسایل منزل را تمیز کنید یا بشویید

پرده‌ها، رومبلی‌ها، ملحفه‌ها، رومیزی، روبالشی، روتختی و … همه این وسایل باید حداقل هر ۳ ماه یا ۶ ماه یک‌بار شسته و تمیز شوند. اگر شستن همه این موارد برایتان کار سختی است، می‌توانید تمیز کردن آن‌ها را به خشکشویی‌ بسپارید. مخصوصا شستن پتوها که نباید از آن‌ها غافل شوید.

اگر خودتان در خانه اقدام به شستن این وسایل می‌کنید، استفاده از نرم کننده می‌تواند به نرمی‌ و لطافت این وسایل کمک کند. در کنار این وسایل، شستن فرش‌ها، موکت‌ها، مبل‌ها، صندلی‌های میز ناهارخوری و … را هم در برنامه خودتان قرار بدهید. این کارها را به متخصصان این امور واگذار کنید تا زحمت اضافی را به جان نخرید. براساس اصول فنگ شویی در شستن لوازم، سطوح و پرده‌ها از مقداری نمک هم استفاده کنید.

استفاده از گل‌های طبیعی را فراموش نکنید

به کار بردن گل‌های طبیعی مناسب با محیط علاوه بر عوض کردن حال و هوای خانه، می‌تواند به اکسیژن‌رسانی نیز کمک کند. برگ‌های خشک و مرده گیاه را جدا کنید و بنا بر شرایط نگهداری از گل‌ها، از کود یا خاک مناسب برای طراوات بیشتر گل‌‌ها استفاده کنید.

در فنگ شویی خانه تکانی باید به آبرسانی خانه هم اهمیت بدهید. استفاده از دستگاه بخور، هم برای خودتان مفید است و هم برای گیاهان. در مناطق مختلف خانه هم می‌توانید از خوشبوکننده‌های طبیعی، اسانس‌ها، عود و… برای معطر کردن فضا استفاده کنید

چیدمان و دکوراسیون را تغییر دهید

بعد از تمیز کردن و گردگیری کل وسایل، نوبت چیدن آن‌ها در خانه‌ است. حالا که وسایل اضافه را دور ریخته‌اید،‌ نوبت به چیدمان متنوع وسایل خانه است. نوع چیدمان مبلمان می‌تواند تاثیر زیادی بر زیبایی خانه داشته باشند، البته اگر از اصول چیدمان صحیح فنگ وشیی پیروی کنید. اگر مبل‌ها روکش دارند و روکش چروک و کثیف شده حتما روکش مبل‌ها را بشویید و اتو کنید.

فراموش نکنید که در هنگام چیدن مبل‌ها نباید لبه‌های تیز مبل به سمت شما باشد. اگر خانه‌تان کوچک است از خرید مبلمان بزرگ خودداری کنید. بهتر است مبل‌ها را به دیوار نچسبانید تا جریان انرژی تداوم بیشتری پیدا کند، همچنین حداقل یکی از پایه‌های مبل را روی فرش قرار دهید.

سعی کنید در خانه‌های کوچک از رنگ‌های تند کمتر استفاده کنید. بهتر است برای رعایت اصول فنگ شویی در اتاق پذیرایی از فرش‌های خیلی بزرگ که تمام سطح زمین را می‌پوشانند، استفاده نکنید. بهتر است کل اتاق پوشیده از فرش نباشد. پس از فرش‌های جمع و جور و مدرن‌تر استفاده کنید. در ضمن رنگ‌ فرش‌ها و مبلمان باید با هم همخوانی داشته باشند.

در کنار همه موارد بالا، در علم فنگ شویی توصیه می‌شود که از صندلی‌های جفت، تابلو‌های جفت و … در خانه استفاده کنید تا عشق به خانه راه پیدا کند. پس سعی کنید برای وسایل و لوازم تزیینی و دکور تکی خود یک جفت پیدا کنید.

ارتباط وسایل دور ریختنی و فنگ شویی

ظروف لب پر شده، لامپ های سوخته، لباس های لکه دار، وسایل برقی سوخته و ….. چقدر از این لوازم را در اطراف تان جمع کرده اید ؟ اشیا شکسته، فرسوده و میوب سطح انرژی را پایین می آورند و نشاط را در فضا کاهش می دهند. فنگ شویی در خانه تکانی را با دور ریختن وسایل مستعمل و به درد نخور ادامه دهید. هر چقدر این لوزازم را از دسترس تان دور کنید، فضای بیشتری خواهید داشت که می تواند با وسایل جدیدتر و البته سالم، پر شود.

بعضی از ما حتی به اصول فنگ شویی هم نارو می زنیم یعنی جاروبرقی سوخته، لباس های قدیمی، بشقاب های لب پر شده را به جای دور انداختن در انباری، نگه می داریم. لازم است بدانید که این کار اصلا صحیح نیست. انباری جای لوازم دور ریختنی نیست.

تغییر چیدمان مبلمان در فنگ شویی

در برخی خانه ها مبلمان به دیوار چسبیده و یک قطعه فرش یا موکت پرز بلند در مرکز و فضای خالی بین مبلمان قرار داده شده. این ایده خوبی نیست و یک خلا V شکل در مرکز اتاق ایجاد می کند که انرژی را می گیرد. مبل ها و صندلی ها را طوری تنظیم کنید که از دیوار کمی فاصله داشته باشند. بهتر است حداقل یکی از پایه های مبل ها روی فرش باشد. به این ترتیب یک کانون گرمی و صمیمیت در مرکز خانه ایجاد می شود که افراد خانواده را به هم نزدیک تر می کند.

فنگ شویی در خانه تکانی و جادوی رنگ ها

رنگ ها انرژی دارند با استفاده از رنگ های قدرتمند، فضا را متحول کنید. از رنگ های جسورانه مثل قرمز و طیف رنگ های گرم برای لوازم دکوراتیو استفاده کنید. رنگ های سبز و بنفش حس اشرافی بودن و ثروت را القا می کند. اگر خیلی محتاط هستید می توانید رنگ دیوارها و سطوح بزرگ را تغییر ندهید ولی حداقل رنگ های متنوع را در وسایل دکوراتیو به کار بگیرید.

 فنگ شویی در خانه تکانی و جذب عشق

نمی دانم این رسم فرد و تک بودن از کجا آمده است. مثلا گل شاخه ای را فرد می خریم. قاب عکس را تکی نصب می کنیم. یک مبل تک در گوشه ای از اتاق یا ….. . طبق اصول فنگ شویی(feng shui) با زوج کردن وسایل و لوازم دکوراتیو، عشق و خوشبختی هم وارد خانه می شود. به جای اینکه یک تابلوی نقاشی نصب کنید دو تابلوی کوچک تر را روی دیوار قرار دهید. حتی در اتاق خواب هم باید همه وسایل جفت باشد تا سطح انرژی مثبت بالاتر باشد.

جریان هوا را به خانه راه دهید

هر روز صبح پرده ها را کنار بزنید و پنجره های خانه را باز کنید تا هوای تازه در خانه جریان یابد و نور خورشید فضای آن را روشن و گرم کند. این اصل یکی دیگر از مهم ترین قوانین فنگ شویی است که به حفظ سلامت و تندرستی اعضای خانواده کمک میکند. اجرای آن به ویژه در اتاق خواب باعث میشود تا هوای راکد موجود در آن به حرکت در بیاید و به این ترتیب اکسیژن مورد نیاز فضای خانه تامین شود.

اجرای این کار به صورت روزانه به شما کمک می کند که با اکسیژن رسانی مناسب به اعضای خانواده خود برای حفظ سلامت آنها گام بردارید. این تکنیک برای فضاهایی همچون حمام و دستشویی بسیار لازم است. گردش جریان هوای تازه در سرویس بهداشتی و تابش نور مستقیم خورشید می تواند به سلامت اعضای خانواده کمک کند. همین طور از گیاهان مناسب برای تصفیه هوای منزل خود استفاده کنید.

در استفاده از تابلوها دقت کنید

هرفرد دیدگاه خاصی در رابطه با زیبایی دارد. بنابراین به احساس درونی خود اعتماد کنید، و طرحی را که خود می پسندین به عنوان تابلوهای خود انتخاب کنید، اما به چند نکته در خرید تابلوها دقت کنید، از قاب های شیشه ای اجتناب کنید و به جای آن ها قاب هایی از جنس چوب یا فلز تهیه کنید.

تابلوهایی با موضوع مثبت انتخاب کنید، تابلوهای با رنگ های تیره کسل کننده اند پس برای اتاق خواب ها مناسب نمی باشند. دقت کنید که نقاشی ها و تصاویر روح دارند و با قرار دادن یک تصویر منفی یا اهریمنی، چنین روحی را در منزل خود راه داده اید. تصاویری از طبیعت یا زیبایی های هنری بهترین انتخاب ها هستند.

حضور آینه ها را جدی بگیرید

آینه ها یکی از مهمترین عناصر موجود در فضای داخلی می باشند که انرژی های مثبت را در فضا منعکس می کنند. شکل آینه ها در فضا بسیار مهم است در فنگ شویی آینه های مسطح و محدب بسیار مورد استفاده است، آینه های محدب انرژی های منفی و مخرب را از بین می برد و از طرفی انرژی های مثبت را به سمت گوشه ها و زوایایی که انرژی نمی گیرند سوق می دهند.

در فنگ شویی آینه های هشت ضلعی جایگاه ویژه ای دارد، قاب های هشت وجهی انرژی مثبت را تقویت می کنند و قاب های گرد به حفظ انرژی مثبت در فضا بیشتر کمک می کنند. حضور آینه های مسطح را در فضاهای کوچک نیز بیشتر جدی بگیرید چرا که آینه های مسطح این فضاها را بزرگ تر جلوه می دهد.

فنگ شویی خانه تکانی برای اتاق خواب

برای خانه تکانی اتاق خواب براساس اصول فنگ شویی ملحفه‌ها، روتختی و روبالشی‌ها را عوض کنید و بشورید و اتو بزنید.  تا جایی که می‌توانید زیر تختخواب را تمیز و خلوت نگه دارید و از آن به عنوان مکانی برای انبار کردن لوازم اضافی استفاده نکنید. اگر در اتاق خواب کتابخانه یا قفسه دارید آن‌ها را گردگیری و مرتب کنید.

سعی کنید هیچ گرد و غباری در اتاق خواب نباشد. در صورتی که سرویس بهداشتی مستر در اتاق خواب دارید آن‌جا را هم تمیز کنید و گر فضای کافی دارید از گل و گلدان طبیعی در حمام استفاده کنید. سرویس بهداشتی همیشه باید خوشبو باشد پس در زمان خانه تکانی یادتان باشد یک عود یا شمع هم در سرویس بهداشتی اتاق خواب یا منزل بگذارید.

فنگ شویی خانه تکانی از بیماری جلوگیری می‌کند

فنگ شویی خانه تکانی نه تنها برای عوض کردن حال و هوای روحی‌تان مفید است، بلکه می‌تواند با حذف آلودگی‌ها و گرد و خاک به سلامت جسم شما هم کمک کند. با رعایت اصول فنگ شویی می‌توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید و همه این‌ها به‌خاطر به جریان افتادن انرژی مثبت در خانه و محیط زندگی‌تان است.

از سوی دیگر بسیاری از نقاط خانه که در سایر روزهای سال از تمیز کردن آن‌ها غفلت کرده‌اید حالا باید تمیز شوند. مثلا خرده ریزه‌ها و وسایل کوچک آشپزخانه که قطرات روغن روی آن‌ها پاشیده یا گرد و غبار گرفته‌اند. یا تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نظافت ماشین لباسشویی که جرم و باکتری در آن‌ها به جای مانده است.