خشکی پوست در خانه تکانی و بعد از آن مشکلی است بسیاز از ما در زمان خانه تکانی دچار آن می شویم و این موضوع بسیاز آزار دهنده است.پس با این مطلب از پارس نیوز همراه باشید تا با روش های جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی آشنا شوید.

این روزها همه در حال خانه تکانی و شستشو و نظافت هستند. استفاده از مواد شوینده و پاک کننده بیشتر شده و این برای سلامتی مضر است. دست ها هم که در معرض مستقیم مواد شوینده هستند و زودتر دچار آسیب می شوند. خشکی پوست دست یکی از اثرات خانه تکانی است که گاهی تا مدت ها درگیرتان می کند. قبل از اینکه دست ها دچار خارش و خشکی و اگزما بشود با انجام کارهای ساده، از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

راههای جلوگیری از خشکی پوست دست در خانه تکانی

خشک شدن پوست دست دلایل زیادی دارد. برخی افراد به طور ژنتیکی پوست و موی خشک تری دارند. وز شدن مو، شکنندگی، موخوره و … نشان دهنده خشکی مو هستند. خارش پوست سر، دست ها و بدن نیز از علائم دهیدراته شدن پوست و خشکی زیاد است. البته بسیاری از خانم ها حتی بدون داشتن ژنتیک هم پوست دست خشک تری دارند. این به دلیل استفاده زیاد از مواد شوینده می تواند باشد.

اگر وسواس شستشو دارید حتما وضعیت پوست دست تان هم چندان جالب نیست. به هر حال خواه ژنتیکی و خواه در اثر عدم مراقبت، به خشکی پوست دچار شده باشید درمان آن را اینجا پیدا می کنید. در این مطلب سعی شده تا ابتدا علت خشک شدن پوست دست بررسی شود و بعد راه حل ارزان و ساده و سریع ارائه شود. برای اینکه بعد از خانه تکانی پوست دست شما به زیبایی و نرمی قبل باشد این کارها را انجام دهید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : درمان ترک انگشتان دست و پا با معجزه ی خانگی در کمترین زمان

محافظت از دست ها با دستکش لاستیکی

این روزها زیاد با آب و مواد شوینده سر و کار دارید این برای پوست دست ها اصلا خوب نیست. برای جلوگیری از آسیب و خشکی پوست دست حتما از دستکش استفاده کنید. اگر به دستکش لاستیکی حساسیت دارید می توانید ابتدا یک دستکش نخی دست کنید. سپس دستکش لاستیکی را روی دستکش نخی بپوشید.

منظور همین دستکش های ظرفشویی است که در همه خانه ها پیدا می شود. به خصوص موقع استفاده از مواد شیمیایی حتما ماسک بزنید و دستکش داشته باشید. به این ترتیب بخارات و ترکیبات مضر مواد به دستگاه تنفس و پوست دست شما آسیب نمی زند.

حتی شستشوی زیاد با آب ساده هم می تواند موجب خشک شدن پوست دست شما بشود. آب موجب از بین بردن چربی و روغن طبیعی پوست می شود. اگر به دمت طولانی دست ها خیس باشد بدون تردید پوست دست دچار صدمه می شود. ارزان ترین و ساده ترین راه این است که از دستکش استفاده کنید. به این ترتیب اصلا چنین مشکلی پیش نمی آید.

رفع خشکی پوست دست با مرطوب کننده

اینکه پوست دست تان خشک بشود اصلا اتفاق نادری نیست. البته در زمستان ها امکان خشک شدن پوست بیشتر است اما در سایر فصول نیز این پدیده دیده می شود. حالا در این ایام که دست تان بیشتر در آب است، پوست دست هم حساس تر شده و واکنش نشان می دهد. با استفاده از یک کرم مرطوب کننده می توانید به طور کلی پوست دست را درمان کنید.

این محصولات ارزان قیمت هستند و نیاز به تجویز پزشکی ندارند. در همه داروخانه ها، دراگ استورها و حتی فروشگاه ها می توانید تعدادی از این محصولات را ببینید. کرم مخصوص دست بگیرید. مرطوب کننده های پوست صورت قیمت بالاتری دارند و برای پوست صورت مناسب هستند. شرکت های تولید کننده، کرم مرطوب کننده مخصوص دست را نیز تولید کرده اند.

اغلب کرم های مرطوب کننده دارای روغن های طبیعی هستند و در حفظ چربی پوست تاثیر دارند. حتی می توانید از کرم های گیاهی نیز استفاده کنید. برای مثال محصولاتی که در ترکیبات خود آلوئه ورا یا روغن زیتون دارند، برای بهبود پوست دست عالی عمل می کنند.

صابون نزنید

شستن زیاد دست ها مهم ترین عامل در خشکی و دهیدراته شدن پوست دست است. اکثر مواقع از صابون برای شستشوی دست ها استفاده می کنید که کار را بدتر می کند. مواد شیمیایی در ترکیبات صابون به شدت برای پوست مضر است. علاوه بر آن استفاده از اسانس و عطرها در صابون نیز می تواند از علل اگزما و خشکی پوست دست باشد.

تا حد امکان تعداد دفعات شستشوی دست را کاهش دهید. از شوینده های غیر صابونی استفاده کنید. این محصولات دارای فرمولاسیون مناسب تری هستند. در صورت استفاده از پاک کننده ها، دست ها را آبکشی و آن را کامل خشک کنید. سپس از یک لایه کرم مرطوب کننده برای بهبود پوست دست استفاده کنید

درمان خشکی پوست دست در شب!

اگر کل روز مشغول نظافت و شستشو هستید، شب ها برای درمان پوست دست خود اقدام کنید. درمان های شبانه این خوبی را دارد که زمان زیادی در حال استراحت هستید و می توانید دست ها را دور از آب و شوینده ها نگه دارید. قبل از خواب دست ها را بشویید و کامل خشک کنید.

سپس از یک لایه ضخیم کرم مرطوب کننده یا لوسیون دست استفاده کنید. مقدار کرم و لوسیون کمی بیشتر از مواقع دیگر باشد. لازم است تا پوست دست خود را با یک لایه کرم بپوشانید. نوع کرم یا لوسیون و برند آن اهمیتی ندارد. تقریبا فرمولاسیون همه کرم های مرطوب کننده دست یکی است. تفاوت ها در اسانس و افزودنی های دیگر بوده و روی اثرگذاری محصول تاثیری ندارد.

حالا یک دستکش نخی دست کنید و با خیال راحت بخوابید. بعد از چند روز پوست دست تان نرمی و لطافت خود را به دست می آورد. می توانید دست ها را در کیسه نخی یا جوراب هم قرار دهید به شرطی که انگشت شست از چهار انگشت دیگرتان جدا باشد. به همین سادگی و بدون صرف هزینه زیاد، خشکی پوست دست خود را درمان کنید.

دستگاه خشک کن ممنوع

برخی افراد در همه ایام سال، دچار این مشکل هستند و پوست دست شان به اصطلاح خشک است. برای مثال کارمندانی که در اداره از دستگاه خشک کن توالت استفاده می کنند، درگیر خشکی پوست دست هستند. هوای گرم و داغ دستگاه خشک کن به شدت پوست را دهیدراته می کند.

در مکان های عمومی هرگز از دستگاه خشک کن استفاده نکنید. برای خشک کردن دست ها حوله بهترین انتخاب است. در اداره یا سایر مکان ها نیز می توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید. دستمال یا حوله را روی پوست نکشید بلکه به صورت ضربه ای آب اضافی دست ها را بگیرید. برای جلوگیری از خشکی پوست دست پس از هر بار شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

نور آفتاب هم بر روی پوست تاثیر نامطلوب دارد. بسیاری از افراد در بیرون از منزل، ضد آفتاب استفاده می کنند. معمولا ضد آفتاب بر روی پوست صورت و گردن استفاده می شود. بهتر است دست ها را نیز با ضد آفتاب محافظت کنید. پوست درست در معرض آسیب زیادی قرار دارد.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی  بعد از کرم زدن دستکش نخی بپوشید

اگر بعد از انجام خانه تکانی، دستتان حسابی خشک و حساس شده است، پس از مالیدن کرم روی پوستتان یک دستکش نخی تمیز بپوشید و شب تا صبح با آن بخوابید. این کار کمک می‌کند رطوبت به لایه‌های عمیق پوست برود و خشکی را از بین ببرد.

در مورد خشکی و ترک پا هم، بعد از زدن کرم ترک پا، یک جوراب نخی تمیز را شب تا صبح بپوشید و معجزه آن را به چشم ببینید.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی آب کافی بنوشید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از انجام خانه تکانی یا فعالیت بدنی سنگین، لب‌ها و دهانتان خشک شود. کم آبی بدن باعث ایجاد چنین مشکلی می‌شود. حتی اگر در فصل زمستان هستید، در هنگام خانه‌تکانی، آب بیشتری بنوشید. این کار به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و پوستتان مرطوب می‌ماند.

از شوینده‌های طبیعی استفاده کنید

صابون‌های ظرفشویی، شوینده‌های لباسشویی و پاک‌کننده‌های استانداردی که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌شوند، از مواد بسیار قوی تشکیل شده‌اند. مواد شیمیایی موجود در این محصولات پاک کننده، می‌توانند به شدت به پوست شما آسیب برساند و منجر به تحریک، قرمزی و حتی آسیب به پوست شوند.

تا جایی که می‌توانید، شوینده‌هایی را برای تمیز کردن وسایل استفاده کنید که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند. استفاده از ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین یکی از این شوینده‌های طبیعی است که هم قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و هم بخارات ناشی از آن، به ریه و دستگاه تنفسی، آسیب نمی‌رساند.

treatment-of-dry-skin-on-hands-1

تاریخ مصرف شوینده‌ها را بررسی کنید

اگر از مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته یا اکسپایر شده استفاده می‌کنید، کارتان حسابی خطرناک است. خطر مواد شوینده در خانه تکانی را دست کم نگیرید، چه رسد به مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته.

این شوینده‌ها هم به سطوح آسیب می‌رسانند و هم برای سلامت پوست خودتان ضرر دارند. سعی کنید از برندهای شوینده‌ مناسب و ترفندهای تمیزکاری با مواد شوینده استفاده کنید که قبلا امتحان کرده‌اید و با پوست دستتان سازگار بوده‌اند تا خیالتان بابت عدم ایجاد مشکلات پوستی راحت باشد.

در ضمن از ترکیب کردن مواد شوینده با یکدیگر برای قوی‌تر شدن پاک کنندگی آنها خودداری کنید. چون شوینده‌ها، هر یک فرمول خاصی دارند و ترکیب آنها با یکدیگر این فرمول را به هم می‌ریزد یا برخی مواقع می‌تواند خطرناک باشد.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی دستکش فراموش نشود

ترکیبات مواد شوینده برای خانه تکانی، برای پوست دست مضر است. حتی اگر بارها با این ترکیبات و مواد شوینده کار کرده باشید و دستتان دچار حساسیت نشده است، این شوینده‌ها به مرور زمان تاثیر خود را روی پوست می‌گذارند. بنابراین ممکن است پوست دچار خشکی، چین و چروک و لک شود. از این جهت، استفاده از دستکش را فراموش نکنید.

اما از چه نوع دستکشی برای تمیز کردن خانه استفاده کنید ؟ دستکش‌های یک بار مصرف مناسب استفاده از مواد شوینده نیستند و بهتر است به یاد داشته باشید که این دستکش‌های پلاستیکی یک بار مصرف، به محیط‌زیست نیز آسیب می‌رسانند. بنابراین از دستکش‌هایی مثل دستکش پلاستیکی ظرفشویی یا باغبانی استفاده کنید. چرا که ضخامت این دستکش‌ها زیاد است و از پوست دستتان نیز محافظت می‌کند.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی از آب داغ استفاده نکنید

شستن بدن، صورت و دست‌ها با آب داغ باعث خشک شدن پوست می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم از آب داغ استفاده نکنید. بهتر است دست‌هایتان را با آب ولرم یا سرد بشویید. در این صورت میزان خشکی پوست دست نیز کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی به ناخن‌ هایتان توجه کنید

برای مراقبت از پوست در ایام خانه تکانی عید باید به ناخن‌ها نیز توجه داشته باشید. بسیاری از افراد هنگام تمیز کردن خانه، مراقبت از ناخن را فراموش می‌کنند. در صورتی که ممکن است میزان زیادی جرم زیر ناخن‌ها برود. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از کار، با فرچه ناخن، زیر ناخن‌ها را کاملا تمیز کنید. همچنین هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده، ناخن‌هایتان را نیز چرب کنید.

به جای یک لوسیون از کره استفاده کنید

اگر در زمستان و بعد از خانه تکانی دچار خشکی پوست شدید، برای رطوبت بخشیدن به پوستتان و کاهش خارش پوست می توانید به جای استفاده از لوسیون یا کرم از یک ماده ی چربی مانند کره استفاده نمایید. کرم های سنگین تر به شکل یک مانع وکالایی برای آبرسانی از دست دادن رطوبت را کاهش می دهد.

از مواد شوینده ای استفاده نمایید که با دستان شما سازگارند

برخی از مواد شوینده با پوست دست شما سازگارترند بنابراین برای اینکه دستانتان را از خطر آسیب پوستی دور کنید ، از این مواد شوینده استفاده کنید ، مواد شوینده ای که قبلا نیز از آنها استفاده کرده اید و برای شما مشکل پوستی ایجاد نکرده اند. همچنین به تاریخ مصرف مواد شوینده توجه داشته باشیدزیرا مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته قدرت تخریب بیشتری روی پوست خواهند داشت.

هیچ گاه شوینده ها را ترکیب نکنید

ترکیب شوینده های مختلف با یکدیگر نه تنها باعث به خطر افتادن سلامتی می شود بلکه موجب آسیب های جدی پوستی و تهدید سلامت پوست نیز خواهد شد . بنابراین هرگز برای اینکه به ماده شوینده قوی تری برسید مواد شوینده را با هم ترکیب و مخلوط نکنید.

کار خانه تکانی را در یک روز انجام ندهید

کار خانه تکانی را آهسته انجام دهید زیرا انجام یکباره همه کارها، سبب وارد شدن فشار زیاد به مفاصل دست ها ، ساییدگی و تورم در آن ها می شود.

از سرم چشم استفاده نمایید

ممکن است در هنگام خانه تکانی به علت کمبود آب بدن ،کمبود نور، کمبودهای تغذیه ای زیر چشم تیره شود. برای جلوگیری از تیرگی زیر چشم ها و آبرسانی و شستشوی مناسب آن از سرم چشم استفاده نمایید.

مواد غذایی مفید را فراموش نکنید

در خانه تکانی ممکن است به علت اینکه درگیر کار هستید ، به تغذیه خود اهمیت ندهید بنابراین پوست شما حالت درخشندگی خود را از دست بدهد بنابراین در این زمان بهتر است ، به تغذیه خود توجه کنید و آب و ویتامین های لازم پوستتان را با مصرف میوه و سبزیجات به پوست خود برسانید.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی از فرچه یا برس کمک بگیرید

تمیز کردن سطوح مختلف با دست به پوست دست هنگام خانه تکانی آسیب می رساند بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب به دست ها از وسایل کارآمد مانند انواع فرچه و برس برای تمیز کردن برای تمیز کردن سطوح مختلف استفاده نمایید.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی پوست دستتان را خشک کنید

خشک کردن پوست بعد از شستن یکی از اصول مراقبت از پوست موقع خانه تکانی است. حتما با حوله یا دستمال کاغذی، بعد از شستن دست‌ها، آنها را خشک کنید تا رطوبت ناشی از آب روی دستتان نماند.

خشک نکردن دست‌ها، پوست را مستعد خشکی و زبری و حتی ایجاد قارچ‌های پوستی می‌کند. بعد از خشک کردن پوست، همان طور که گفتیم، حتما از لوسیون و مرطوب کننده دست استفاده کنید.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی سرم یا بالم لب بزنید

علاوه بر پوست دست‌ها، پوست لب‌ها هم در خطر خشکی ناشی از فعالیت بدنی قرار دارند. بخارهای ناشی از شوینده‌ها و کم آبی بدن منجر به خشک شدن و ترک پوست لب می‌شوند. در نتیجه ممکن است لب‌هایتان ترک خورده و شیاردار شوند. بالم لب یا ژل لب می‌تواند لب‌ها را مرطوب نگه دارد و خشکی آنها را التیام دهد.

کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

برای انجام برخی از کارهای خانه ممکن است مجبور شوید که از خانه بیرون بروید. مثلا قبل از پهن کردن لباس‌ها یا ملحفه‌های شسته شده، مراقبت و آب دادن به گل‌ها، شست‌وشوی بالکن و … هم روی پوست صورت و هم دست‌هایتان، کرم ضد آفتاب بزنید.

می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده حاوی ترکیبات ضدآفتاب هم استفاده کنید. این کرم‌ها از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کنند. بنابراین شما با یک تیر دو نشان می‌زنید.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی از آب سرد یا ولرم استفاده کنید

شستن دست‌ها و صورت با آب داغ، باعث حساس شدن و خشکی آن می‌شود. در ضمن به غده‌های چربی روی پوست آسیب می‌رساند. بنابراین تا جای ممکن برای شستن دست و صورتتان از آب سرد یا ولرم استفاده کرده و بعد از شستن، پوستتان را با یک حوله نرم، خشک کنید.

مراقبت از پوست صورتتان را از قلم نیندازید

برای مراقبت از پوست صورت در هنگام خانه تکانی و پس از آن، از سرم پوست استفاده کنید. بهتر است از سرمی استفاده کنید که هم برای صورت مفید است و هم روی پوست دست‌تان می‌توانید بمالید.

سرم پوست به تقویت و تغذیه صورت و دست‌ها کمک بسیاری می‌‌کند. مثلا سرم ویتامین C باعث تقویت و سفید شدن پوست دست می‌شود. حداقل هفته‌ای یک بار، پیش از خواب، دستانتان را با سرم پوست ماساژ دهید.

برای جلوگیری از خشکی پوست در خانه تکانی پوست را لایه برداری کنید

بعد از اتمام کار خانه تکانی، لایه برداری پوست را فراموش نکنید. در مدتی که خانه تکانی می‌کنید، به خاطر انجام فعالیت‌های بدنی، برخی از سلول‌های پوست صورت و دستتان می‌میرند. برای شادابی و طراوت پوست، از کرم‌ها یا لوسیون‌های لایه‌بردار پوست استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از انواع ماسک‌های طبیعی میوه برای اسکراب کردن پوستتان نهایت بهره را ببرید. ماسک‌های خانگی هم نیاز به صرف هزینه بالا ندارند و هم به راحتی در خانه تهیه می‌شوند. ضمنا خیالتان بابت عدم استفاده از مواد شیمیایی در آنها، راحت خواهد بود.

نکات مهم در جلوگیری از خشکی پوست دست

اول از همه این را بدانید که خشک شدن پوست بدن و دست ها یک مشکل رایج است. استرس را از خود دور کنید شما به یک بیماری لاعلاج دچار نشده اید. این یک مشکل طبیعی است و خیلی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. با رعایت مطالب گفته شده می توانید تا حد زیادی جلوی خشک شدن پوست را بگیرید.

همیشه برای شست و شوی ظروف و نظافت از دستکش استفاده کنید. مواد شوینده، چربی طبیعی پوست را از بین می برند و دست ها خشک و دهیدراته می شوند. دستکش های دو رویه بهترین انتخاب هستند. سمت داخلی این دستکش ها نخی است و لایه بیرونی از لاستیک دارد.

گرد و خاک هم به اندازه آب و مواد شوینده، مضر است. موقع گردگیری و نظافت هم دستکش در دست داشته باشید. بعضی از خانم ها با این قضیه مشکل دارند و نمی توانند از دستکش استفاده کنند، نتیجه اصلا به نفع تان نیست. هر طور شده راه حلی پیدا کنید تا با دستکش کار کنید.