خانه تکانی اتاق کودک برای عید یکی از قسمت های اساسی در خانه تکانی است.شما می توانید بان کار را با رعایت چند نکته به راحتی انجام دهید.در این مطلب از پارس نیوز ما روش های درست خانه تکانی اتاق کودک را به شما آموزش می دهیم.

چرا اتاق کودکان همیشه شلوغ و به هم ریخته است ؟

قبل از اینکه وارد یک دور باطل شوید و تمام وقت و انرژی خود را صرف تمیز کردن اتاق کودک بکنید که انگار هیچ نقطه پایانی ندارد، بهتر است ابتدا یک بررسی دقیق کنید که چرا اتاق کودک شما همیشه نامرتب است ؟

شاید بیشتر از آن که فرزند شما در این مورد مقصر باشد، اشتباهات شما باعث بی‌نظمی می‌شود. بیایید عوامل کلیدی به هم ریختگی اتاق کودکان را بررسی کنیم:

همچنین در پارس نیوز بخوانید : خانه تکانی آشپزخانه با اصولی ترین روش ها

لباس‌های کودک در گوشه و کنار اتاق دیده می‌شود

یکی از منظره‌های ناخوشایند اتاق کودکان، لباس‌های نامرتبی است که در هر قسمت از اتاق دیده می‌شود. در بیشتر مواقع این به هم ریختگی به دلیل فراوانی لباس و جدا نکردن لباس‌های فصلی است.

دومین عامل، نداشتن یک کمد کاربردی برای جمع‌آوری و آویزان کردن لباس‌هاست. اگر شما به کودک خود بیاموزید که لباس‌هایش را جمع کند، اما برای اتاق او یک کمد مناسب تهیه نکنید که به تنهایی بتواند لباس‌هایش را در داخل آن بگذارد یا متناسب با فصول مختلف سال، لباس‌هایش را جدا نکنید، همیشه با بی‌نظمی زیادی در این زمینه مواجه خواهید بود.

اسباب بازی‌های ریز و درشت در همه جای اتاق پخش هستند

به گفته روانشناسان و متخصصان رفتارشناسی کودک، اسباب بازی وسیله‌ای برای رشد و تکامل جسمی و ذهنی کودک است و لازم است که کودکان بیشترین ساعات روز را با وسایل بازی مفید سپری کنند؛ اما در کنار این موضوع مهم، آموزش نظم به کودکان هم موضوع مهم دیگری است که نباید نادیده گرفت.

در بیشتر مواقع فراوانی اسباب بازی و نبود فضای کافی برای چیدمان صحیح، موجب بی‌نظمی در اتاق کودک می‌شود.

تکه‌های پازل و برگه‌های کتاب، اتاق را بسیار بی‌نظم کرده است

والدین بیش از هر چیز تمایل دارند که برای کودک خود کتاب و وسایل فرهنگی و آموزشی بخرند. اگر شما هم از جزء این گروه از والدین هستید، باید در نظر داشته باشید که اگر برای چیدمان این وسایل برنامه‌ای نداشته باشید، ورقه‌‎‌‌های پاره شده کتاب، فلش کارت‌ها و تکه‌های پازل تبدیل به انبوهی از زباله می‌شوند که در هر گوشه از اتاق کودک به چشم می‌آیند.

بنابراین بهتر است یک کتابخانه کوچک و کاربردی برای نظم دادن به کتاب‌ها تهیه کنید. حالا که با یک دسته‌بندی کلی عوامل به هم ریختگی اتاق کودکان را بررسی کردیم، باید راهکاری برای سر و سامان دادن به این وضعیت داشته باشیم تا خانه تکانی اتاق کودک، کاری پرمشقت و سخت نباشد.

ترفند برای خانه تکانی اتاق کودک

وقتی کودک شما یاد بگیرد که چگونه اتاق خود را به روشی صحیح تمیز کند، متوجه می‌شود که فضای بیشتری در اتاق دارد و از حضور در آن لذت می‌برد. همچنین آرامشی که در اتاق جاری می‌شود می‌تواند باعث تمرکز بهتر و بیشتر او برای انجام تکالیف شود. برای خانه تکانی اتاق کودک 

در این بخش ۸ ترفند برای تمیز کردن اتاق کودک و سامان‌دهی به وسایل داخل آن را می‌خوانید.

۱. برای خانه تکانی اتاق کودک همه‌ی لباس‌ها را کنار بگذارید

هر لباسی که به گوشه و کنار اتاق پرتاب شده است، روی صندلی انبار شده یا کثیف است را جمع کنید. لباس‌های تمیز را روی چوب لباسی آویزان کنید و آن‌هایی که قرار است در کشوها قرار بگیرند، تا زده و در کشو بگذارید. لباس‌های و جوراب‌های کثیف را هم در سبد لباس چرک بگذارید تا بعدا بشویید.

از فرزندان‌تان بخواهید برای انجام این کارها کمک‌تان کنند و لباس‌هایی که برایشان کوچک شده یا دیگر به آن نیازی ندارند را هم جدا کنند. به آن‌ها بگویید که قرار است این لباس‌ها را به خیریه اهدا کنید تا با اصول این کار هم آشنا شود.

۲. برای خانه تکانی اتاق کودک تخت را مرتب کنید

اگر ملافه‌ها تمیز نیستند آن‌ها را با کمک فرزندتان از روی تخت جمع کنید و در ماشین لباسشویی قرار دهید. حالا ملافه‌های تمیز را با هم روی تخت بکشید. مرتب کردن تخت را در حین تعویض ملافه و روبالشی به فرزندتان آموزش دهید و از او بخواهید صبح‌ها بعد از بیدار شدن، تخت‌خواب خود را مرتب کند.

۳. برای خانه تکانی اتاق کودک اتاق را با هم مرتب کنید

تمام اسباب‌بازی‌هایی که روی زمین پخش شده را با هم جمع کنید و در جعبه و سبد مخصوص خود قرار دهید. ظرف‌های کثیف، کتاب‌ها و هر چیز دیگری که در اتاق روی هم انبار شده‌اند را هم جمع کنید و هر کدام را در محل مخصوص خود قرار دهید. اگر بعضی از وسایل محل مخصوص ندارند برایشان مکانی خاص بسازید.

مثلا یک جعبه‌ی مقوایی متوسط را به اسباب‌بازی‌ها اختصاص دهید و از فرزندتان بخواهید بعد از مرتب شدن اتاق، آن را به هر شکلی که دوست دارد رنگ آمیزی و نقاشی کند. اسباب‌بازی‌های کثیف را هم جدا کنید تا بعدا بتوانید آن‌ها را بشویید.

۴. برای خانه تکانی اتاق کودک تمام سطوح را تمیز کنید

تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید کمی آب گرم، مایع ظرفشویی و یک پارچه‌ی پنبه‌ای است. خاک روی سطوح و وسایل را بگیرید، سپس پارچه را به مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی آغشته کنید و روی سطوح بکشید تا تمام لکه‌ها پاک شوند.

طاقچه‌ها، شلف‌ها، قفسه‌‌های کتاب، دستگیره‌ها، کلید و پریزها، کامپیوتر و هر جایی که گردوغبار می‌نشیند را پاک کنید. شیشه‌ها و آینه‌ها را هم با یک اسپری شیشه پاک کن و پارچه‌ی نرم پنبه‌ای تمیز کنید.

۵. جارو بکشید

فرش، مبلمان و هر چیزی که روی آن خرده ریز و خاک جمع می‌شود را با جارو رقی تمیز کنید. بهتر است ماهی یک بار جارو برقی اساسی بکشید و این کار را به یک عادت تبدیل کنید.

۶. زیر و روی همه چیز را تمیز کنید

حالا که همه چیز جمع‌وجور شده و گردوغبار هم تمیز شده است، نوبت جارو برقی است. اگر کف زمین از چوب سخت یا کف‌پوش است با یک جاروی عادی می‌توانید آن را تمیز کنید و سپس با یک دستمال حوله‌ای و محلولی که برای گردگیری استفاده کردید، لکه‌های روی زمین را پاک کنید.

اگر کف اتاق را با موکت، فرش یا هر کف‌پوش نرم دیگری پوشانده‌اید از جاروبرقی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر روی موکت یا فرش لکه‌هایی ایجاد شده است با کمک کمی شامپو فرش، یا همان محلولی که برای گردگیری استفاده کردید، تمیز کنید.

وقتی کف اتاق را جارو می‌زنید زیر تخت،‌ صندلی و میز را هم جارو بزنید. حتی می‌توانید کمد و کتابخانه را هم جابه‌جا کنید و پشت و زیر آن را حسابی جارو بزنید تا تمام آلودگی‌ها و غبارها از آنجا هم پاک شود.

بهتر است جارو زدن اتاق را به یک عادت هر روزه تبدیل کنید تا همیشه تمیز باشد. از فرزندان‌تان بخواهید هر روز اتاق را مرتب کنند، جارو بکشند و گردگیری کنند تا هیچ لکه و آلودگی‌ای در اتاق باقی نماند.

۷. تمیز کردن را به یک سرگرمی تبدیل کنید

تمیز کردن اتاق کمی سخت و نگران کننده به نظر می‌رسد. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید این کار را برای فرزندان‌تان به یک فعالیت لذت‌بخش و سرگرم‌کننده تبدیل کنید. با استفاده از این راهکارها می‌توانید  بچه‌ها را تشویق کنید که تمام ریخت‌وپاش‌ها را جمع کنند، سطوح را تمیز کنند و لباس‌هایشان را سر جایش بگذارند.

موسیقی: گوش دادن به موسیقی همیشه سرگرم کننده است و باعث لذت بردن ما از انجام هر کاری می‌شود. یک لیست از موسیقی‌های مورد علاقه‌ی فرزندان‌تان تهیه کنید تا در زمان تمیزکاری به آن گوش دهند. حتی می‌توانید در حین انجام کار کمی هم با موسیقی برقصید تا هیجان و شادی با تمیزکاری ترکیب شود.

حلقه بازی: برای جدا کردن لباس‌های کثیف و دور ریختن زباله‌ها یک بازی اجرا کنید. چند سبد یا حلقه را کنار هم بگذارید و هر کدام را به یک چیز اختصاص دهید. بعد از فرزندان‌تان بخواهید هر چیزی را در حلقه‌ی مورد نظر پرتاب کند. هر کسی دقیق‌تر پرتاب کند یک امتیاز می‌گیرد. فقط توجه داشته باشید که وسایل شکستنی را پرتاب نکنند.

استراحت کنید: زمان‌های استراحتی را در بین تمیزکاری مشخص کنید و در آن با بچه‌ها یک میان وعده‌ی خوشمزه بخورید، کمی بازی‌های پرجنب‌وجوش انجام دهید یا یک مرحله بازی کامپیوتری انجام دهید.

نقشه‌ی گنج: در بعضی از مکان‌های اتاق جوایزی مثل اسکناس و تنقلات پنهان کنید تا بچه‌ها در حین تمیزکاری آن‌‌ها را پیدا کنند. حالا می‌دانید که آن‌ها برای پیدا کردن گنج‌های پنهان شده اتاق را به بهترین و دقیق‌ترین شکل تمیز می‌کنند.

۸. به بچه‌ها انگیزه بدهید

تشویق و ایجاد انگیزه مهم‌ترین عنصر برای ادامه‌دار بودن مرتب کردن اتاق توسط کودکان است. گاهی برای تمیز شدن اتاق به آن‌ها جایزه بدهید. حتی می‌توانید هر هفته‌ای که بچه‌ها اتاقشان را خوب مرتب و تمیز کردند کمی پول تو جیبی بیشتری بدهید.

چند پیشنهاد دیگر برای خانه تکانی اتاق کودک 

برای بچه‌ها توضیح بدهید که چرا باید اتاقشان را مرتب کنند و چرا خانه‌تکانی یک کار مهم است. اجازه دهید مسئولیت اتاقشان را بر عهده بگیرند و به فضایی که ایجاد می‌کنند افتخار کنند. همچنین برای آن‌ها مشوق‌هایی تعیین کنید تا انگیزه‌ی بیشتری برای انجام آن داشته باشند.

مثلا یک جدول امتیازبندی درست کنید و برای هر کار یک امتیاز تعیین کنید. در پایان هر روز امتیازهای تمیزکاری آن روز را جمع کنید. امتیازات را در یک فایل اکسل بنویسید و یک نمودار آنلاین درست کنید. یا اینکه یک نمودار روی یک مقوا بکشید و روی دیوار بچسبانید تا هر روز امتیاز جدید روی نمودار اضافه شود.

در پایان هر هفته و ماه نمودار را بررسی کنید، اگر وضعیت آن خوب بود به آن‌ها پاداش دهید. اگر وضعیت خوب نبود با هم بررسی کنید که چه دلایلی باعث نامطلوب بودن نمودار شده است. سپس با هم به دنبال راه حل بگردید تا بتوانند اتاق را بهتر تمیز کنند.

در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده هم براساس وضعیت نمودار به آن‌ها جایزه یا امتیازات خاصی، مثل چند ساعت بازی کامپیوتری اضافه‌تر، به آن‌ها بدهید.

یک سطل وسایل تمیزکاری مخصوص اتاق کودک داشته باشید و همه‌ی وسایل لازم را در آن قرار دهید. سطل را در محلی نزدیک اتاق کودک قرار دهید تا در دسترس آن‌ها باشد. با انجام این کار احساس خاص بودن فعالیت تمیزکاری را به آن‌ها منتقل می‌کنید و از داشتن وسایلی مخصوص احساس بهتری خواهند داشت.

برنامه‌ریزی برای خانه تکانی اتاق کودک

برای اینکه تمیزکاری و مرتب کردن اتاق کودک به راحتی و به سرعت انجام شود، این کار را در سه بخش انجام دهید:

  • جمع‌آوری و تفکیک وسایل
  • شستشو و تمیزکاری کلی اتاق و وسایل
  • چیدمان صحیح وسایل

بخش اول خانه تکانی اتاق کودک؛ جمع آوری و تفکیک وسایل

شما در اتاق کودک خود با انبوهی از وسایل بازی بزرگ و کوچک سر و کار دارید؛ بنابراین از همان ابتدا چند کارتن و سبد بزرگ با خود به اتاق ببرید و در حین جمع کردن وسیله‌ها، آن‌ها را در سبدها و کارتن‌های جداگانه تفکیک کنید و وسایل شکسته و ناقص را هم دور بریزید.

این کار باعث می‌شود که در زمان چیدن وسیله‌ها، سرعت عمل بیشتری داشته باشید.

اگر وسایل بازی کودکتان نیاز به شستشو و نظافت دارند، پیشنهاد می‌کنیم برای شستن اسباب بازی کودک یک روز جلوتر اقدام کنید تا در روز خانه تکانی اتاق کودک، اسباب بازی و عروسک‌های شسته شده کاملا خشک شده باشند و بتوانید آن‌ها را بچینید.

بخش دوم خانه تکانی اتاق کودک: شستشو و تمیز کاری

منظور از اصطلاح خانه تکانی که در بین ما ایرانیان مرسوم است، نظافت کلی و صفر تا صد! بنابراین برای خانه تکانی اتاق کودک لازم است که تمامی وسایل، سقف، کف، دیوارها و پنجره‌ها همگی نظافت شوند.

1. شستشوی ملحفه‌، روتختی و روبالشی کودک

اگر چه لازم است که در طول ماه چندین بار ملزومات خواب کودک را بشویید؛ اما در خانه تکانی اتاق کودک انجام این آیتم را از قلم نیندازید و سعی کنید برای تمیزکاری بی‌نقص این کار را انجام دهید.

ملحفه‌، روتختی و روبالشی کودک خود را در ماشین لباسشویی بشویید. توصیه می‌کنیم برای شستشو از پودر صابون یا محلول شستشوی لباس کودکان استفاده کنید تا کاملا نرم و لطیف شوند و برای پوست کودک حساسیتی ایجاد نکنند.

هنگام شستشوی پتو و حوله کودک، کمی نرم‌کننده لباس به مخزن لباسشویی اضافه کنید تا الکتریسته ساکن پتو برطرف شود.

2. باز کردن پرده اتاق کودک و شستن آن

قبل از اینکه تمیزکاری را شروع کنید، پرده اتاق کودک را باز کنید و بعد از شستشوی رختخواب کودک، پرده را داخل لباسشویی بشویید. پرده خیلی زودتر خشک می‌شود؛ بنابراین شستشوی آن بعد از ملزومات خواب کودک، سرعت کار شما را کم نخواهد کرد.

3. گردگیری سقف و دیوار اتاق کودک

یکی از اصول تمیز کاری، تمیز کردن از بالا به پایین است. به همین دلیل باید از سقف شروع کنید و آن را کاملا گردگیری نمایید. این کار را می‌توانید با تی‌های مخصوص گردگیری میکروفایبر مسطح یا تی‌های رشته‌ای و نخی گرد انجام دهید. کنج دیوار و قرنیزها را با جاروبرقی کاملا تمیز کنید.

4. نظافت داخل کمد، دیوار و پنجره

در بخش اول خانه تکانی اتاق کودک، گفتیم که تمام وسایل کودک را به تفکیک در سبدها و کارتن‌های جداگانه بگذارید؛ با انجام این کار، مشکلی در روند تمیزکاری نخواهید داشت. وقتی کمد و کشوها خالی باشند، به راحتی می‌توانید این بخش‌ها را طبق مراحل زیر نظافت کنید.

  • ابتدا داخل کمد و کشوها را جاروبرقی بکشید تا گردوغبارها پاک شوند. 
  • در یک ظرف، محلول شوینده مناسبی تهیه کنید و یک دستمال میکروفایبر و بدون پرز را به محلول شوینده آغشته کرده و نظافت داخل کمد را شروع کنید.
  • بهتر است از شوینده‌های ملایم و ایمن استفاده کنید. پیشنهاد می‎‌کنیم کمی مایع ظرفشویی و پودر صابون یا پودر لباسشویی را در آب ولرم حل کنید و با این محلول کمد و دیوارهای اتاق کودک را تمیز کنید. (مایع ظرفشویی لکه‌های چربی ناشی از مداد شمعی و خمیرهای بازی کوکان را به خوبی پاک می‌کند و پودر صابون هم مایع سفیدکننده ایمنی است که به خوبی لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. برای پاک کردن ماژیک از روی دیوار و خطوط روی وسایل هم بهتر است از پاک‌کننده‌های مناسب و ایمن استفاده کنید.)
  • در مرحله بعد با یک دستمال مرطوب به خوبی شوینده روی سطوح را پاک کرده و با یک پارچه بدون پرز، کمد و کشوها را خشک کنید.
  • به همین ترتیب دیوار و پنجره اتاق کودک را بشویید.
  • دستگیره‌ درب ورودی، کلید پریزها و لوستر اتاق کودک را فراموش نکنید و با همین محلول همه این وسایل را تمیز کنید.
  • تمیز کردن تخت و تشک هم یکی از آیتم‌های ضروری خانه تکانی اتاق کودک است. تشک را از روی تخت بردارید و زیر آن را جارو بکشید. با بخارشوی یا جوش شیرین تشک تخت کودک را کاملا تمیز کنید. برای نظافت بیشتر در این زمینه می‌توانید از سرویس شستشوی تشک تخت با دستگاه در محل بهره ببرید.
  • در نهایت کف را جارو بکشید و با محلول شوینده دست‌ساز خود، کف را بشویید و تی بکشید.

بخش سوم خانه تکانی اتاق کودک: چیدمان وسایل

بعد از تمیز کردن اتاق کودک، نوبت به چیدن وسایل می‌رسد. اگر از قبل اسباب بازی کودکتان را تمیز کرده باشید، در مرحله پایانی خانه تکانی اتاق کودک، زحمت زیادی متحمل نخواهید شد و به راحتی وسایل را می‌توانید در جای خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که نحوه چیدمان وسایل اتاق کودک، در نظم‌دهی و مرتب بودن آن نقش مهمی دارد؛ بنابراین این کار را با حوصله و دقت بیشتری انجام دهید.

  • ابتدا پرده اتاق کودک را اتو بکشید و آویزان کنید.
  • اگر روبالشی و روتختی‌ها خشک شده‌اند، آن‌ها را هم مرتب کنید.
  • عروسک‌ها و وسایل تزیینی را در جای خود قرار دهید.
  • لباس‌های فصلی را جدا کنید و در کیسه‌های وکیوم لباس بگذارید تا جای کمتری اشغال کنند.
  • از ارگانایزرهای مناسب اتاق کودک برای جداسازی وسایل استفاده کنید.
  • برای نگهداری کتاب‌ها، یک کتابخانه کوچک تهیه کنید.
  • چند باکس و جعبه مخصوص اسباب بازی تهیه کنید و اشیاء کوچک را در جعبه‌ها نگهداری کنید.
  • روی جعبه‌ها برچسب بزنید و وسایلی را که در آن قرار داده‌اید را بنویسید تا در موقع نیاز، به راحتی وسیله مورد نظر را پیدا کنید.
  • توصیه می‌کنیم از گیره‌های دیواری برای آویزان کردن وسایل استفاده نکنید؛ زیرا بیشتر باعث شلختگی و به هم ریختگی فضای اتاق می‌شوند.
  • فراموش نکنید که وسایل موردنیاز و محبوب فرزندتان را طوری بچینید که کودک به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد.
  • داخل سطل زباله اتاق کودک، چند لایه کیسه زباله روی هم قرار دهید تا در صورت پرشدن کیسه رویی، فرزند شما به راحتی لبه‌های کیسه رویی را بلند کرده و آن را از داخل سطل خارج کنید. به این ترتیب لایه پایینی کیسه زباله قابل استفاده خواهد بود. این کار موجب می‌شود که شما مجبور نباشید هر بار برای قرار دادن کیسه در داخل سطل زباله، این کار را تکرار کنید.