نان پنیری یکی از بهترین و نرم‌ترین بافت‌ها را در میان نان‌ها دارد که با داشتن کمی خلاقیت، می‌توانید آن را پای ثابت وعده‌های غذایی خود کنید.با این مطلب از پارس نیوز همراه باشید تا با دستور پخت نان پنیری آشنا شوید.

نان پنیری با پنیر صبحانه

مواد لازم 

  • ۵ لیوان آرد الک‌شده
  • ۵ قاشق سوپ‌خوری مایه خمیر
  • ۵ قاشق سوپ‌خوری شکر
  • ۲ عدد تخم‌مرغ
  • ۳ قاشق روغن مایع یا کره ذوب‌شده
  • ۴ قاشق غذاخوری شیر ولرم
  • نصف لیوان آب ولرم
  • نمک به‌مقدار بسیار کم
  • عسل، کنجد، تخمه آفتاب‌گردان و زعفران به‌مقدار دلخواه
  • پنیر صبحانه (ترجیحا پنیر لاکتیکی) به مقدار دلخواه

همچنین در پارس نیوز بخوانید : طرز تهیه نان مربایی ساده به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

طرز تهیه

یکی از نکاتی که باید هنگام پخت این نان به یاد داشته باشید، این است که همه مراحل به‌دقت انجام شوند. مواد خود را در آرامش کامل آماده کنید و بعد از این‌که نوبت طرز تهیه نان پنیری شد، با صبر و حوصله به‌سراغ آن بروید. آماده‌سازی مواد اولیه حدود ۲ ساعت و پختن آن۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

  • مرحله اول

نیمی از آب را در یک ظرف کوچک به همراه یک قاشق شکر و مخمر می‌ریزیم و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه می‌دهیم به عمل بیاید.

  • مرحله دوم

از دو تخم‌مرغی که آماده کرده‌ایم، دو سفیده و یک زرده لازم داریم. یک تخم‌مرغ را در ظرفی می‌شکنیم و تنها سفیده تخم‌مرغ دوم را به آن اضافه می‌کنیم. زرده آن را در یک پیاله نگه‌داری کنید. باقی‌مانده شکر را به ترکیب اضافه و با همزن مخلوط می‌کنیم‌. برای این‌که نان ما به‌خوبی در اثر حرارت پف کند، مخلوط‌کردن را تا یک‌دست‌شدن مایه نان ادامه می‌دهیم. بعد از اتمام هم‌زدن، شیر خشک را به ظرف اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم.

  • مرحله سوم

در این مرحله نیمه بیشتر آبی را که مخمر در آن به عمل آمده‌ است به ظرف تخم‌مرغ و شیر خشک اضافه می‌کنیم. مقدار بسیار کمی از آب را برای آماده‌سازی خمیر نگه می‌داریم. پس از اضافه‌کردن آب، آرد الک‌شده را به همراه نمک به این ترکیب اضافه می‌کنیم.

  • مرحله چهارم

بالاخره در این مرحله از طرز تهیه نان پنیری، آرد را خوب با مواد دیگر مخلوط و خمیرگیری را شروع می‌کنیم. در این مرحله کره ذوب‌شده یا روغن مایع را به ترکیب اضافه می‌کنیم و خمیر به‌دست‌آمده را خوب ورز می‌دهیم. در صورت چسبندگی زیاد خمیر، به آن آرد بیشتری اضافه می‌کنیم و اگر خمیر خشک یا سفت بود، از آب مخمری که نگه‌داری کردیم، به‌صورت قاشق‌قاشق به خمیر اضافه می‌کنیم. این فرآیند را تا جایی که خمیر ما بافت متعادل و لطیفی پیدا کند ادامه می‌دهیم.

  • مرحله پنجم

خمیر را بعد از ۱۰ دقیقه ورزدادن، به شکل یک چانه بزرگ در ظرفی قرار می‌دهیم که از قبل کف آن را چرب کرده‌ایم. یک تا یک ساعت و نیم خمیر را استراحت می‌دهیم تا حجم آن ۲ تا ۳ برابر شود.

  • مرحله ششم

بعد از این مرحله، خمیر را از ظرف درمی‌آوریم، برای ۱ دقیقه ورز می‌دهیم و سپس از آن، چانه‌های کوچک می‌گیریم. درون هر چانه کوچک، مقداری پنیر می‌گذاریم و چانه را می‌بندیم. کف قالب را کاغذ قنادی می‌اندازیم و چانه‌های کوچک را با فاصله کم در قالب می‌چینیم؛ طوری که پس از پختن به هم متصل شوند.

  • مرحله هفتم

در این مرحله، به‌سراغ درست‌کردن رومال نان می‌رویم. زرده تخم‌مرغی را که نگه داشتیم به همراه شیر و کمی زعفران با چنگال هم می‌زنیم و سپس آن را با برس روی خمیرها پخش می‌کنیم. پس از این مرحله، می‌توانید کنجد و تخمه آفتاب‌گردان را روی رومال نان بریزید و به طرز تهیه نان پنیری کمی زیبایی ببخشید.

  • مرحله هشتم

در این مرحله از دستور پخت نان پنیری در فر قرار می‌گیرد و ما به مدت ۳۰ دقیقه، تا زمانی که روی نان طلایی شود منتظر پختن آن می‌مانیم.

اگر این هشت مرحله را انجام دادید، یعنی یک نان دل‌چسب و هوس‌برانگیز انتظارتان را می‌کشد! نان شما پس از ۳۰ دقیقه در فربودن آماده است. می‌توانید با کمی عسل یا کره بادام‌زمینی به استقبال آن بروید. نوش جان شما و خانواده شما!

نکته‌ای درباره پنیر لاکتیکی نان پنیری در فر

  • بافت نان پنیری در فر دچار تغییر و تحولات خاصی می‌شود. پنیر هم در طرز تهیه نان پنیری و هم در پخته‌شدن خمیر نقش مهمی دارد و اگر از پنیر درستی استفاده نکنید، ممکن است خمیرتان خراب شود. ما در دستور پخت نان پنیری خود از پنیر لاکتیکی استفاده کردیم که به دلیل بافت و تراکمش، معمولا بهترین پنیر برای این دستور پخت شناخته می‌شود.
  • این نکته را به خاطر داشته باشید که پنیر لاکتیکی به‌سختی درست می‌شود اما به صورت بسته‌بندی در مغازه‌ها وجود دارد. تلاش کنید که آن را برای درست‌درآوردن نان، خریداری کنید اما اگر موفق به انجام این کار هم نشدید، نهایتا می‌توانید از پنیرهایی که به نظرتان خوشمزه هستند و بافت متراکمی دارند استفاده کنید.

نان پنیری با پنیر پیتزا

مواد لازم

پنیر موزارلا رنده شده ۱۱۳ گرم  (۱ پیمانه)
پنیر چدار رنده شده ۲۲۷ گرم  (حدود ۲ پیمانه)
پیازچه خردشده  یک‌ چهارم تا یک‌ دوم پیمانه
مایونز  یک‌ چهارم پیمانه
خامه‌ ‌ترش (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری 
سیر خردشده ۱ تا ۲ حبه
کره‌ی بدون نمک(تا حدی که کمی آب شده و  نرم شود) نصف قالب (یک‌چهارم پیمانه، ۵۶ گرم)
نان فرانسوی یا ایتالیایی یک قرص

روش تهیه 

۱- در یک‌کاسه‌ی بزرگ، پنیر و پیازچه را با هم ترکیب کنید. سس مایونز و خامه‌ی ترش را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۲- در یک‌ کاسه‌ی کوچک دیگر کره و سیر را هم بزنید تا نرم شوند. سپس ترکیب کره را به ترکیب پنیر اضافه کنید.

۳- فر را گرم‌کنید. نان را به‌صورت افقی برش بزنید و نصف کنید. درحالی‌که روی نان به سمت پایین است آن را روی یک سینی فر پوشیده از کاغذ فویل قرار دهید. حالا ترکیب پنیر و بقیه مواد را روی نان پخش‌کنید.

۴- تا زمانی که کمی قهوه‌ای‌رنگ شوند، حدود ۳ تا ۵ دقیقه، آن‌ها را برشته‌کنید.

۵- نان‌ها را از فر خارج کرده و بگذارید برای ۵ دقیقه بمانند تا به‌اندازه‌ی کافی سرد شوند. سپس با چاقوی برش نان آن‌ها را برش بزنید و سرو کنید.

دستور پخت نان پنیری پیتزایی

دستور پخت نان پنیری پیتزایی بسیار ساده است و با نسخه قبلی تفاوت چندانی ندارد. این طرز تهیه نان پنیری پیتزایی فقط به دو ماده جدید نیاز دارد: پنیر پیتزا و پپرونی!

البته توجه کنید که هر تاپینگی از پیتزا را که بیشتر دوست دارید می‌توانید انتخاب کنید، اما این دو ماده خودشان را در دستور پخت نان پنیری پیتزایی ثابت کرده‌اند. برای درست‌کردن ورژن پیتزایی این نان، در همان مرحله‌ای که پنیر را در چانه‌ها قرار می‌دهید، کمی پپرونی خرده‌شده را هم به همراه میزان زیادی پنیر پیتزا اضافه کنید. بعد از قراردادن این مواد در چانه‌، آن را ببندید و بعد از انجام مراحل بعد، در فر بگذارید.

برای هیجان‌انگیزترکردن این طرز تهیه، می‌توانید کمی پنیر پیتزا و پپرونی روی چانه‌ها هم بگذارید تا خوب حرارت ببینند و تزئین کوچکی برای آن شوند. دستور پخت نان پنیری پیتزایی را می‌توانید به سلیقه خود با هر چیز مشابهی تغییر دهید. این هم از دستور پخت نان پنیری برای وعده ناهار یا شام!