طرز تهیه آش لبو یک آش عالی برای زمان سرماخوردگی و آنفولانزا است بسیار ساده و راحت است.شما در این مطلب از پارس نیور با طرز تهیه آش لبو خوش طعم آشنا خواهید شد.

آش لبو یا آش چغندر قرمز یکی از خوش‌رنگ‌ترین و مقوی‌ترین انواع آش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. همچنین آش لبو از غذاهای ویژه شب یلداست که در بسیاری از شهرها آن را در شب‌های سرد زمستانی برای دورهمی‌های خانوادگی آماده می‌کنند. آش لبو معمولا به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما چیزی که در همه این آش‌ها مشترک است، رنگ قرمز یاقوتی و خوشرنگ آش است. 

همچنین در پارس نیوز بخوانید : بهترین روش پخت “لبو در فر” بدون نیاز به شکر

طرز تهیه آش لبو با رشته

مواد لازم جهت تهیه آش لبو با رشته:
لبو ۲ عدد
رشته آش ۱۰۰ گرم
نخود  ۳ قاشق غذاخوری
لوبیا قرمز ۳ قاشق غذاخوری
عدس ۳ قاشق غذاخوری
گشنیز ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
جعفری ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
نعنا خشک به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه آش لبو قرمز با رشته

آش لبو یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش است که می‌توانید آن را با رشته تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش لبو برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ حبوبات را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش لبو با رشته باید حبوبات را به صورت جداگانه برای یک شب بخیسانید و در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود. سپس حبوبات را در قابلمه بریزید و بپزید. برای سرعت بخشیدن به فرآیند پخت حبوبات بهتر است هر کدام از حبوبات را در قابلمه جداگانه بریزید و خوب بپزید. با این روش مطمئن می‌شوید که حبوبات شما به طور کامل پخته شده و دیگر سفت نیست.

مرحله دوم؛ لبوها را بپزید

در این مرحله از دستور پخت آش لبو باید لبوها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را همراه با کمی آب بپزید. بعد از این که لبوها پختند و کاملا نرم شدند، آن‌ها را به صورت نگینی کنید. برای تهیه آش لبو می‌توانید از لبوی رنده شده نیز استفاده کنید.

مرحله سوم؛ حبوبات و لبو را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش چغندر قرمز با رشته باید حبوبات پخته شده و لبو را در یک قابلمه بریزید. حتما آب لبو را هم به آش اضافه کنید و مواد را روی حرارت قرار دهید.

مرحله چهارم؛ همه مواد آش لبو را با هم ترکیب کنید

بعد از این که حبوبات و لبو شروع به جوشیدن کردند، می‌توانید جعفری و گشنیز خرد شده را به آش اضافه کنید. کمی صبر کنید تا سبزی آش بپزد و سپس رشته آش را در ۲۰ دقیقه نهایی پخت به آن اضافه کنید. اجازه دهید آش بپزد و جا بیفتد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله پنجم؛ آش لبو را سرو کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش لبو یا چغندر قرمز باید بعد از این که آش لبو قرمز آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. سپس برای تزیین آش می‌توانید از مقداری نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

طرز تهیه آش لبو بدون رشته

مواد لازم جهت تهیه آش لبو بدون رشته:
جو پوست گرفته شده یا بلغور جو ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا چیتی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لبو ۲ عدد
سبزی آش ۲۵۰ گرم
قیسی ۱۵ تا ۲۰ عدد
آلو بخارا ۱۰ عدد
سرکه انگور ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ به مقدار لازم

مراحل تهیه آش لبو با بلغور جو بدون رشته

آش لبو روش‌های پخت متفاوتی دارد. برای تهیه این آش می‌توانید به جای رشته از بلغور جو یا جو پوست کنده استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش لبو بدون رشته آشنا شوید

مرحله اول؛ حبوبات و جو را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش لبو بدون رشته باید حبوبات را بخیسانید و سپس لوبیا و نخود را در قابلمه بریزید و بپزید. بعد از این که نخود و لوبیا کمی نرم شدند، عدس را اضافه کنید. جو را با چند لیوان آب در یک قابلمه جداگانه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.

مرحله دوم؛ مواد آش را ترکیب کنید

در این مرحله باید حبوبات پخته شده را با جو پخته شده ترکیب کنید. سپس سبزی آش را اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. سپس لبو را خرد یا رنده کنید و به آش اضافه کنید. اضافه دهید آش شما برای ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت دیگر بپزد تا لبوها کاملا نرم شوند.

مرحله سوم؛ برگه‌های قیسی و آلو را به آش اضافه کنید

بعد از این که لبو پخت، در این مرحله از طرز تهیه آش چغندر قرمز باید برگه‌های قیسی و آلو را نیم ساعت در آب بخیسانید و بعد به آش اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ آش لبو را سرو کنید

بعد از اضافه کردن برگه قیسی و لبو حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس مقداری نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ به آش اضافه کنید. کمی نمک به آش بزنید و نیمی از سرکه انگور را به آش اضافه کنید. سپس مزه آش را بچشید و در صورت نیاز از سرکه و نمک بیشتری استفاده کنید. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و آش را در ظرف مورد نظر بریزید و آن را با باقی مانده سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید. می‌توانید در کنار آش مقداری سرکه سرو کنید تا هر کسی که دوست دارد از سرکه بیشتری در آش استفاده کند.

طرز تهیه آش لبو با گردو و بادام

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا ½ پیمانه
نخود ½ پیمانه
پیاز داغ ۱ پیمانه
رشته آش ½ بسته
لبو ۱ کیلو گرم
برگ زردآلو ۱ پیمانه
مغز گردو ½ پیمانه
مغز بادام ½ پیمانه
نعنا داغ به مقدار کافی
برگ ترخون و مرزه ۱ کیلو گرم
نمک و فلفل سیاه زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه آش لبو

مرحله اول

برای تهیه آش لبو ساده ابتدای کار لوبیا و نخود را می شوییم تا گردو و غبارشان شسته شود، سپس درون یک کاسه حاوی آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۱ شب درون آب بمانند تا خیس بخورند و نفخ شان گرفته شود.

مرحله دوم

حالا پس از گذشت این زمان لبو را می شوییم، سپس پوست آن را کاملا جدا می کنیم و به صورت نگینی خرد می کنیم. در ادامه لبو خرد شده را درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله اجازه می دهیم لبو درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود. در ادامه لوبیا و نخود را آبکش می کنیم، سپس درون یک قابلمه حاوی آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کاملا پخته شوند.

مرحله چهارم

حالا زمانی که لبو و حبوبات کاملا پخته شدند، لبو را به حبوبات اضافه کرده  و مخلوط می کنیم، سپس آب لبو را به همراه پیاز داغ به حبوبات اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه ترخون و مرزه را می شوییم.

مرحله پنجم

در این مرحله ترخون و مرزه را درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه ترخون و مرزه را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه  کرده و کمی هم می زنیم.

مرحله ششم

حالا پس از گذشت ۱۵ دقیقه رشته آش و برگ زردآلو را به آش اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم آش کاملا جا بیوفتد. در آخر مانی که آش جا افتاد، آنرا درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس با مواد  دلخواه تزیین کرده و سرو می کنیم. 

نکات و فوت و فن‌های تهیه آش لبو

در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه آش لبو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • آش لبو در شهرهای مختلف ایران به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. از معروف‌ترین انواع آش لبو یا چغندر می‌توان به آش چغندر گیلانی، آش چغندر قزوینی، آش لبو آشتیان، آش سرکه چغندر، آش لبو شوشتری، آش چغندر تبریز، آش چغندر اصفهان اشاره کرد.
  • اگر آش لبوی شما شل بود و خوب لعاب‌دار نشد، می‌توانید ۱ قاشق مرباخوری آرد سفید را با آب سرد ترکیب کنید و در مرحله نهایی پخت آش به آن اضافه کنید. این کار موجب غلیظ شدن آش لبو می‌شود.
  • بعد از تهیه آش لبو می‌توانید این آش را با مقداری کشک یا قره قروت میل کنید.
  • برخی افراد در طرز تهیه آش لبو از مقداری رب انار ترش استفاده می‌کنند.
  • برای تهیه آش لبو با بلغور می‌توانید به جای برنج یا رشته از مقداری بلغور گندم استفاده کنید. در این روش باید بلغور را برای ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید و در ۱۵ دقیقه نهایی پخت آش به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که بلغور خیلی زود ته می‌گیرد، بنابراین بعد از اضافه کردن بلغور باید آش را به طور مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.
  • برای تهیه آش لبو می‌توانید در کنار گشنیز، جعفری و نعنا از مقداری اسفناج نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آش لبو و اسفناج باید همه سبزیجات را حذف کنید و تنها از ترکیب لبوی خرد شده و اسفناج استفاده کنید.
  • آش لبو معمولا به صورت گیاهی پخت می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید در این آش از مقداری مرغ یا گوشت ریش ریش شده یا کوفته قلقلی نیز استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن آش لبو می‌توانید از مقداری آب گوشت یا آب قلم استفاده کنید.
  • اضافه کردن سیر به آش لبو طعم بی‌نظیری می‌بخشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه آش چغندر قرمز از هر نوع حبوباتی که دوست دارید استفاده کنید.
  • برای تهیه آش لبو با سرکه باید بعد از این که آش پخت به اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.
  • برای تهیه آش لبو بهتر است از زودپز استفاده نکنید، چون ممکن است رنگ قرمز لبو از بین برود و آش ما بدرنگ شود.
  • در طرز تهیه آش لبو با برنج می‌توانید به جای بلغور جو و رشته از مقداری برنج نیم دانه در آش استفاده کنید. در این روش باید برنج را از ابتدا به آش اضافه کنید تا خوب بپزد و نرم شود.
  • در طرز تهیه آش لبو به روش شمالی باید از مقداری کشک در آش استفاده کنید و این آش را با رشته، گشنیز، جعفری، نخود و لوبیا درست کنید.
  • برای طرز تهیه آش لبو اراک از موادی مثل لوبیا قرمز، عدس، نخود، آبغوره، رشته و سبزی آش در کنار لبو استفاده می‌شود.

فوت و فن‌های طرز تهیه آش لبو

*اگر آش لبو شما با رشته لعاب نداد یا مقدار لعاب آن کم بود بهتر است کمی آرد سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا لعاب بیندازد.

*می‌توانید مقداری کشک مایع را به آش خود اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.

*آش لبو، هم به صورت ترش و هم به شکل ملس پخته می‌شود و بسته به سلیقه خودتان می‌توانید به میزان دلخواه قره‌ قروت یا کشک استفاده کنید.

*در آش لبو، به جای رشته می‌توانید از بلغور هم استفاده کنید. در طرز تهیه آش لبو با بلغور، بلغور گندم را از ۱۵ دقیقه قبل در آب بخیسانید و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به آش اضافه کنید. زمان پخت بلغور کم است و احتمال چسبیدن آن به کف قابلمه و ته گرفتن آش وجود دارد. پس بعد از افزودن بلغور، آش چغندر قرمز را به طور مداوم به هم بزنید تا ته نگیرد.

*به جای گشنیز، جعفری و نعناع می‌توانید از اسفناج در طرز تهیه آش چغندر قرمز استفاده کنید. فقط باید بدانید که در طرز تهیه آش اسفناج و لبو، استفاده زیاد از اسفناج در آش، ممکن است باعث لزج شدن بافت آش شود.

*طرز تهیه آش لبو مشابه طرز تهیه آش چغندر گیلانی است و به جای لبو از چغندر در آن استفاده می‌شود. در این آش برای طعم‌دهی بیشتر، قیسی و آلو بخارا به کار می‌رود و به جای رشته آش، از جو پوست کنده استفاده می‌شود.

نکات خرید لبو برای آش چغندر

  • برای این که آش لبو با کیفیتی داشته باشید مهم است که لبو های مناسبی را تهیه کنید بدین منظور ما برای شما راهنمایی های را در نظر گرفته ایم که در ادامه خواهید خواند.
  • لبو مناسب برای آش لبو باید رنگ نزدیک به رنگ بنفش داشته باشد همچنین دارای زدگی و سفیدی نباشد.
  • اندازه مناسب لبوها برای آش، سایز متوسط است.

نکات تکمیلی در مورد طرز تهیه آش لبو

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .

آش لبو را می توانید در وعده نهار - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

سوالات متداول

از چه گوشتی در طرز تهیه آش لبو استفاده می‌شود ؟

به طور سنتی، آش لبو بدون گوشت پخته می‌شود و مناسب گیاهخواران هم هست ولی در صورت دلخواه می‌توانید از مرغ پخته و ریش ریش شده، گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی در طرز تهیه آش لبو استفاده کنید.

سبزی آش لبو چیست ؟

ترکیب سبزی آش لبو همان گشنیز، جعفری و نعناع است ولی می‌توانید از اسفناج یا برگ چغندر هم در این آش استفاده کنید.