دکتر محمود سروش، مدیر برنامه آنفلونزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت معتقد است که موج دوم این بیماری با کاهش چشمگیر دمای هوا ممکن است بازگردد، کارشناسان و پزشکان انجام واکسیناسیون را راهکار مناسبی برای پیشگیری آن می دانند.

پزشکان بر این عقیده اند که آنفلونزا یک بیماری سرما خوردگی شدید نیست بلکه یک بیماری تنفسی مسری است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و عامل ایجاد این بیماری، انتقال ویروس از راه بینی،گلو و ریه های افراد است. بر اساس تاکید سازمان بهداشت جهانی (who ) ، زنان باردار  در هر دوره ای از بارداری، کودکان بین 6 ماه تا پنج سال، افراد مسن بالای 65 سال سن، افراد مبتلا به بیماری های مزمن نظیر آسم، بیمارهای های قلبی، کلیوی، دیابتی ها، افرادی که در حال شیمی  درمانی هستند و حتی کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی باید سالیانه این واکسن را تزریق کنند. هم چنین  به دلیل مشکلات اخیر آلودگی هوا در کلان شهرها که باعث افزایش ابتلاء به بیماری های تنفسی می شود، به تزریق آن تاکید می شود.

کشورمان ایران در سال 94 با بیماری نسبتا وسیع آنفلونزای نوع A و در برخی از موارد با آنفلونزای نوع B  مواجه بود که متاسفانه حدود 10 درصد از مرگ و میرهای مادران باردار در این سال، به علت ابتلا به این نوع بیماری بوده است. در حال حاضر خوشبختانه مشکل دسترسی به این واکسن در کشورمان وجود نداشته و انواع آن نظیر واکسی گریپ قابل تهیه از مراکز درمانی، بهداشتی و داروخانه ها می باشد،

لذا به کلیه افراد جامعه توصیه می شود با توجه به معضلات بروز این بیماری، با مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و یا پایگاهها و  خانه های بهداشتی و اخذ راهنمایی های لازم، با واکسینه نمودن، خود و اعضای خانواده شان را در برابر این تهدید، بیمه کنند.