زمانی که می‌ خواهید سرما بخورید، کم کم از یک ساعتی به بعد متوجه علائم آن می شوید، علائمی مثل سرفه، سر درد یا گرفتگی بدن. هنگامی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به سراغ شما می آید، باید راهکار هایی را در پیش بگیرید که بتوانید زودتر بهبود پیدا کنید. این راهکار ها شامل مواردی هستند که با هم در این بخش خواهیم خواند.

از خودتان خیلی کار نکشید

هنگامی که احساس می کنید در حال بیمار شدن هستید، دیگر زمانی برای انجام فعالیت‌ های خیلی سنگین، پیاده روی زیاد یا حتی پروژه‌ های سنگین کاری نیست. اکنون باید استراحت کنید و اجازه دهید که بدن تان ریکاوری شود و انرژی مورد نیاز خودش را تامین کند تا بتواند انرژی بیشتری را صرف اقدامات سیستم ایمنی کند و شما زودتر بهبود پیدا کنید.

برخی از داروهای رایج می‌ توانند کمک‌ کننده باشند

علائم اولیه مانند تب، سر درد و بدن درد یا درد سینوسی را می توانید با دارو هایی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن بهبود ببخشید. البته از قبل روی آن را با دقت بخوانید و حتماً طبق دوز پیشنهادی استفاده کنید.

همانطور که مصرف بیش از حد کم این دارو موثر نیست، مصرف خیلی زیاد آن هم خطرناک است و همچنین به یاد داشته باشید که دوز مناسب این دارو برای کودکان بر حسب سن و وزن شان متفاوت است و افراد زیر 18 سال هم نباید آسپرین مصرف کنند، زیرا باعث ایجاد سندروم Reye در آن ها می شود.

از محیط سرد و مرطوب اجتناب کنید

هنگامی که سرما می خورید، نباید به بیرون از منزل بروید زیرا هوای بیرون سرد تر است. باکتری ها و ویروس ها در محیط سرد بیشتر زندگی می کنند. پس بهتر است که در محیط گرم و خشک حضور داشته و استراحت کنید.

به اندازه کافی بخوابید

در 24 ساعت اول بیماری، باید تا جایی که می‌ توانید به بدن خود استراحت دهید تا ریکاوری شود. تمایل خود را برای تماشای فیلم یا سریالی که دوست دارید کنترل کنید و تا دیر وقت بیدار نباشید و حتماً به موقع به رختخواب بروید و خواب کافی داشته باشید.

به اندازه کافی مایعات بنوشید

آب رسانی به بدن یکی از بهترین راه‌ هایی است که می‌ توانید برای تقویت سیستم ایمنی به انجام برسانید. آب، چای بدون کافئین، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های بدون قند جزء بهترین موارد هستند و به مبارزه با کم آبی بدن کمک می کنند و در نتیجه تب کاهش می یابد. دمنوش عسل و لیمو هم می‌ تواند گرفتگی بینی، گلو درد و سرفه را بهبود ببخشد.

آب نمک قرقره کنید

قرقره آب نمک که در آن یک قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم حل شده باشد، به کاهش درد و ورم گلو کمک می کند.

ترکیب آب و عسل و آبلیمو بنوشید

عسل اثرات ضدباکتریایی قوی دارد، چون حاوی مقدار زیادی از ترکیبات ضدمیکروبی است. اگر گلودردتان ناشی از عفونت باکتریایی است، حتما عسل مصرف کنید. نصف قاشق چای‌خوری عسل را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید و چند قطره لیمو بیافزاییدو هنگام سرماخوردگی، نوش جان کنید. این نوشیدنی، آبرسان و ضدباکتری است و سرفه را هم تسکین می‌دهد.

از نوشیدن دمنوش غافل نشوید

مصرف انواع دمنوش‌های گرم هنگام سرما خوردگی به کاهش احتقان و تسکین گلودرد کمک می‌کند. دمنوش بابونه، دمنوش زنجبیل، دمنوش آویشن و... از بهترین دمنوش ها هستند که با خواص خود به کاهش علائم و کوتاه‌ترکردن دوره درمان کمک می‌کنند.

روز اول سرما خوردگی حتما این کار‌ها رو انجام بد

سوپ بخورید

خوردن غذاهای مناسب باعث تسکین علائم سرماخوردگی می‌شود. سوپ مرغ به دلیل داشتن ماده‌ای به نام «کارنوزین» به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با علائم آنفولانزا کمک می‌کند.

ویتامین Cرا فراموش نکنید

ویتامین C به کاهش مدت و شدت سرماخوردگی کمک می‌کند و عفونت را کاهش می‌دهد و به نوبه خود بر میزان ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. در دوره سرماخوردگی از مواد غذایی سرشار از این ویتامین مانند مرکبات، سبزیجات و... استفاده کنید.

ورزش سبک انجام دهید

در زمان سرماخوردگی بهتر است از انجام ورزش سنگین خودداری کنید و ورزش های سبکی مانند پیاده روی را انجام دهید. ورزش سبک موجب بهبود گردش خون و در نتیجه گردش بهتر پادتن های ضد میکروب سیستم ایمنی می‌شود.

بخور بدهید

برای باز شدن مجاری تنفسی و کمک به رفع سرفه های ناشی از خشگی گلو بخار آب را استنشاق نمایید، بدین صورت که مقداری آب در داخل کتری یا قابلمه ای بریزید و بگذارید تا جوش بیاید. سپس حوله ای روی سر خورد بیاندازید، سر را روی کتری یا قابلمه آب داغ خم کنید و بخور بدهید.

سیگار نکشید

در دوره بیماری سیگار نکشید زیرا سیگار مانع از عملکرد صحیح مژک ها و خارج کردن میکروب از ریه ها و حلق و موجب تحریک بیشتر گلو می شود.

هنگامی که علائم بیشتر از 24 ساعت طول کشید، چه کار کنیم؟

اگر علائم بعد از 24 ساعت بهبود پیدا نکرد، حتما باید از پزشک کمک بگیرید. شرایط متفاوتی مانند آنفولانزا، عفونت های مختلف و برونشیت که علائم شبیه به هم دارند و احساس تب، سرفه و گلو درد در آن ها یکسان است اما هرکدام درمان متفاوتی دارند که پزشک باید آن ها را تشخیص دهد.

اگر که به آنقولانزا دچار شده باشید، شروع داروی ضد ویروس در 48 ساعت اول می‌ تواند دوره بیماری را کوتاه تر و آسان تر کند. بنابراین بسیار مهم است که هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید.
منبع: برترین ها