رژیم تخم مرغ ساده ترین رژیم برای لاغری است.در رژیم تخم مرغ فقط از تخم مرغ استفاده میشود و بر پایه مصرف پروتئین است.در این مطلب از پارس نیوز با رژیم تخم مرغ بیشتر آشنا خواهید شد.

رژیم لاغری و کاهش وزن سریع 3 روزه با تخم مرغ

انواع مختلفی رژیم غذایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای لاغر شدن استفاده کنید. یکی از بهترین و رایج‌ترین انواع رژیم غذایی، رژیم لاغری تخم مرغ است. تخم مرغ یکی از انواع مواد غذایی غنی از پروتئین است که می‌تواند برخی مواد مورد نیاز بدن شما را تامین کند. طراحان رژیم تخم مرغ معتقد هستند، این ماده می‌تواند به مرور زمان منجر به لاغر شدن فرد شود.

 البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این رژیم باید به درستی انجام شود. اینکه انسان بتواند صرفاً با مصرف تخم مرغ در برخی وعده‌های غذایی وزن خود را کاهش دهد، در وهله اول بسیار عجیب به نظر می‌رسد. ولی واقعیت این است که بسیاری از افراد، از رژیم تخم مرغ نتیجه گرفته‌اند.

‌ البته از نظر متخصصان تغذیه، این رژیم نتایج دائمی یا منحصر به فردی ندارد. یک رژیم غذایی واقعی، نباید صرفاً شامل تخم مرغ باشد. انواعی از مواد غذای مختلف باید در یک برنامه رژیم غذایی وجود داشته باشد.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : در مورد رژیم کاهش وزن گولو چه میدانید ؟

رژیم تخم مرغ چیست ؟ 

این رژیم یکی از انواع برنامه رژیم غذایی است که برای کاهش وزن و لاغر شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که به این نوع رژیم غذایی پایبند هستند، باید به صورت روزانه حداقل یک، دو یا سه عدد تخم مرغ مصرف کنند. به این ترتیب، کالری و کربوهیدرات کمتری نسبت به روزهای عادی وارد بدن خواهد شد. با مصرف تخم مرغ، مقدار زیادی پروتئین جذب خواهید کرد که بر افزایش حجم عضلات موثر بوده و به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

 به طور کلی، این رژیم یک برنامه غذایی ثابت نیست. یعنی دستور این رژیم غذایی در مراجع مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، برخی مراجع معتقد هستند باید صرفاً از تخم مرغ آب پز استفاده کنید. اما برخی دیگر به این مسئله اعتقاد ندارند. این رژیم، شامل ۳ وعده غذای اصلی است. یعنی میان وعده از وعده‌های غذایی شما حذف می‌شود و صرفاً می‌توانید آب یا نوشیدنی‌های بدون کالری میل کنید. همچنین باید مصرف غذاهایی که حاوی نشاسته و شکر هستند را تا حد زیادی کاهش دهید.

 در این رژیم غذایی، تخم مرغ به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است صرفاً سفیده تخم مرغ استفاده شود. علاوه بر این، باید تمامی قندهای طبیعی مثل میوه، نان، برنج و پاستا یا غذاهایی که مقدار زیادی کربوهیدرات دارند را حذف کنید. به طور کلی، این رژیم بین ۷۲ ساعت تا ۲ هفته طول می‌کشد. تا زمانی که به این نوع رژیم پایبند هستید، به هیچ وجه نباید از تنقلالات یا غذاهای فرآوری شده استفاده کنید. این رژیم لاغری برای افرادی مناسب است که قصد دارند در مدت زمان کوتاهی وزن خود را کاهش دهند. 

آیا رژیم تخم مرغ یک انتخاب سالم است ؟

رژیم غذایی تخم مرغ، برای بسیاری از افراد نگران کننده به نظر می‌رسد. در این رژیم باید صرفاً از تخم مرغ و سایر سبزیجات یا حبوبات استفاده کنید. یعنی پروتئین مورد نیاز بدن شما باید صرفاً از طریق تخم مرغ تامین شود. در این رژیم غذایی، مصرف مرغ، ماهی یا انواع گوشت به حداقل یا صفر می‌رسد. ولی مصرف شکر و کربوهیدرات‌های ساده باید به طور کامل قطع شود. در مجموع، نیازی نیست نگران آسیب‌های ناشی از رژیم لاغری تخم مرغ باشید.

 زیرا تخم مرغ منبع کاملی از پروتئین و مواد معدنی مختلف مثل کولین، ویتامین آ و مواردی مانند این است. علاوه بر این، رژیم تخم مرغ در بازه زمانی کوتاه یعنی چند روز تا دو هفته انجام می‌شود. این رژیم غذایی، زمانی نگران کننده است که برای مدت زمان طولانی به آن پایبند باشید. 

همانطور که گفته شد، رژیم‌های غذایی انواع مختلفی دارند. بسیاری از انواع رژیم غذایی گران قیمت هستند و به پودرها و انواع مکمل نیاز دارند. در حالی که رژیم لاغری تخم مرغ با کمترین هزینه وزن شما را کاهش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که تخم مرغ دارای مواد مغذی مثل فیبر نیست. بنابراین لازم است فیبر مورد نیاز بدن خود را از سایر مواد غذایی دریافت کنید. 

برخی مواد غذایی سالم که باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما مورد استفاده قرار بگیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • لوبیا و حبوبات (انواع لوبیا، عدس، نخود)
  • محصولات لبنی (شیر، پنیر و ماست کم‌چرب، از جمله لبنیات غنی‌شده بر پایه سویا) 
  • میوه‌ها، به ویژه میوه‌های کامل (سیب، توت، خربزه)
  • غلات، به ویژه غلات کامل (کینوا، برنج قهوه‌ای، جو دوسر)
  • پروتئین بدون چربی (سینه مرغ، ماهی، سینه بوقلمون، غذاهای دریایی)
  • آجیل و دانه‌ها (گردو، بادام، تخمه آفتابگردان)
  • روغن‌ها (روغن زیتون، روغن آووکادو) 
  • سبزیجات از همه نوع و سبزی‌های تیره و برگ‌دار (کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، شاتوت سوئیس، لوبیا سبز)

دستور غذایی در رژیم سه روزه تخم مرغ

رژیم غذایی در سه روز به شرح زیر است.

روز اول:

صبحانه: 2 عدد تخم مرغ آبپز و 2 عدد گوجه فرنگی و یک فنجان چای سبز بدون شکر و قند. ناهار: 2 عدد سفیده تخم مرغ و 120 گرم ماهی پخته آب پز و یک لیوان چای سبز. میان وعده: یک عدد سیب. شام: هویج بخارپز شده یا کلم بروکلی با گل کلم و لوبیا سبز و نخود فرنگی و یک فنجان چای سبز.

روز دوم:

صبحانه: دو عدد تخم مرغ و یک فنجان چای سبز و یک عدد موز. ناهار: دو عدد سفیده تخم مرغ آب پز شده و یک لیوان چای سبز و 120 گرم مرغ آب پز بدون پوست. شام: یک تکه نان سوخاری با تخم مرغ و یک فنجان شیر کم چرب و 120 گرم پنیر لور.

روز سوم:

صبحانه: دو عدد تخم مرغ آب پز و یک لیوان آب گوجه فرنگی. ناهار: دو عدد سفیده تخم مرغ و 130 گرم گوشت قرمز پخته شده و یک فنجان چای سبز. شام: دو عدد سیب زمینی پخته و کاهو و یک لیوان چای سبز.

مزایای رژیم غذایی تخم مرغ

پیروی کردن و انجام این رژیم ،ساده و آسان است ، این رژیم شما را مجبور به خوردن مواد غذایی بی مزه نمیکند بلکه تخم مرغی را میخورید که خوشمزه است و تقریبا مورد علاقه اکثریت مردم میباشد.آسان است،چون برخلاف مواد غذایی دیگر ،آماده شدن تخم مرغ به زمان کمی نیاز دارد ؛ این رژیم به خاطر پروتئین بالایی که دارد،علاوه بر سیر نگهداشتن شما در طول روز ،باعث فرایند چربی سوزی نیز می شود. در طول انجام این رژیم،از خوردن پاستا،نمک،قند و شکر،فست فود،گوشت های چربی دار،غذاهای سرخ کردنی و چیپس اجتناب کنید.

 

انواع رژیم تخم مرغ

این رژیم انواع مختلفی دارد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

1.رژیم 14 روزه تخم مرغ

یکی از انواع رژیم غذایی تخم مرغ، رژیم ۱۴ روزه تخم مرغ است. در این حالت باید برای دو هفته، به صورت روزانه ۳ وعده غذایی مصرف کنید. همچنین اجازه مصرف تنقلات یا نوشیدنی‌های حاوی کالری ندارید. هر روز باید یک وعده غذایی شامل تخم مرغ مصرف کنید. همانطور که گفته شد، می‌توان حداقل ۱ تا ۳ تخم مرغ در روز مصرف کرد. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه یک تخم مرغ میل کرده و وعده‌های باقیمانده را با منابع دیگر پروتئین، مثل مرغ یا ماهی پر کنید. 

البته مصرف مرغ یا ماهی باید به حداقل برسد. می‌توان از سبزیجات با کربوهیدرات کم مثل کلم بروکلی یا اسفناج استفاده کرد. همچنین گاهی اوقات می‌توانید میوه نیز مصرف کنید. هنگام اجرای رژیم تخم مرغ، باید به نوع مصرف تخم مرغ توجه داشته باشید. یعنی باید ببینید تخم مرغ به صورت آب پز مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به صورت همزده و سرخ شده.

2.رژیم غذایی تخم مرغ و گریپ فروت

یکی دیگر از انواع این رژیم، رژیم غذایی تخم مرغ و گریپ فروت است. در این رژیم غذایی، باید در هر وعده نصف گریپ فروت را به همراه تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی میل کنید. به جز گریپ فروت، اجازه مصرف هیچ میوه دیگری ندارید.

3. رژیم غذایی تخم مرغ

در این نوع رژیم غذایی، صرفاً می‌توانید تخم مرغ مصرف کنید و اجازه مصرف مواد غذایی دیگر را ندارید‌ این رژیم غذایی برای کاهش وزن شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار ناسالم است. زیرا شما را مجبور خواهد کرد برای مدت طولانی فقط یک نوع غذا را مصرف کنید. 

افرادی که به این نوع رژیم غذایی پایبند هستند، برای مدت دو هفته فقط تخم مرغ و آب می‌خورند! این برنامه غذایی به هیچ وجه اصولی نیست. با این وجود اگر از رژیم غذایی تخم مرغ استفاده می‌کنید، بهتر است از انجام تمرینات ورزشی خودداری کنید. زیرا به دلیل ضعف و خستگی، فشار بسیار زیادی به بدن شما وارد خواهد شد.

4.رژیم غذایی تخم مرغ تحت نظر پزشک 

بهترین نوع رژیم غذایی تخم مرغ، رژیمی تحت نظر پزشک است. در این نوع رژیم غذایی، باید به صورت روزانه ۳ وعده تخم مرغ به همراه یک تکه نان میل کنید. علاوه بر این، محدودیتی برای مصرف میوه و سبزیجات وجود ندارد. می‌توانید در کنار وعده‌های غذایی، از سبزیجات مختلف مثل اسفناج، کلم بروکلی و مواردی مانند این استفاده کنید.

 علاوه بر این، نوشیدنی‌های بدون کالری مثل آب، قهوه و مواردی مانند این به راحتی در رژیم غذایی تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه می‌توان گفت این نوع رژیم غذایی نسبت به سایر انواع رژیم تخم مرغ، فشار کمتری به بدن شما وارد می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید تخم مرغ را به شکل‌های مختلف مثل آب پز یا همزده مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که نباید به تخم مرغ کالری اضافه کنید. یعنی تخم مرغ نباید همراه با کره یا روغن سرخ شود.

نظر متخصصان درباره این رژیم

اگرچه این رژیم وزن شما را به سرعت کاهش می‌دهد، اما مصرف بسیاری از مواد غذایی دارای کربوهیدرات و فیبر مثل حبوبات، سیب زمینی و مواردی مانند این را محدود می‌کند. یعنی باید میزان مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید. به همین دلیل از نظر متخصصان تغذیه، این رژیم نتیجه مفید و پایداری ندارد. البته بسیاری از افراد ممکن است با استفاده از این رژیم غذایی، وزن خود را کاهش دهند.

 اما احتمال بروز برخی عوارض مثل احساس ضعف و خستگی یا بی‌حالی وجود دارد. این رژیم غذایی زمانی فایده خواهد داشت که در کنار تخم مرغ، از سایر مواد مغذی نیز استفاده کنید. تشخیص اینکه باید در هر وعده چه مقدار تخم مرغ یا مواد مغذی دیگر را مصرف کنید، بسیار سخت است.

مزایا

این رژیم مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.کالری کم 

یکی از مهم‌ترین مزایای این رژیم، این است که کالری بسیار کمی دارد. هر چقدر میزان مصرف کالری روزانه کاهش یابد، راحت‌تر وزن کم خواهید کرد. به همین دلیل به راحتی می‌توانید در کنار تخم مرغ، از سبزیجات یا ترکیبات دیگر مثل گریپ فروت استفاده کنید. 

2.افزایش حس سیری 

مهم‌ترین مسئله در رژیم غذایی لاغری، احساس سیری است. آنچه که باعث می‌شود بسیاری از افراد به رژیم غذایی خود پایبند نباشند، اشتهای زیاد و احساس گرسنگی دائمی است. تخم مرغ مقدار زیادی مواد مغذی و پروتئین دارد. به همین دلیل، به سرعت شما را سیر کرده و اشتها را کاهش می‌دهد.

3.افزایش سوخت و ساز بدن

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این رژیم، افزایش سوخت و ساز بدن است. درون تخم مرغ مقدار زیادی آمینو اسید وجود دارد. به همین دلیل، بدن می‌تواند از این آمینو اسیدها برای افزایش حجم عضلات و متابولیسم استفاده کند. 

معایب و عوارض احتمالی 

اگرچه این رژیم مزایای گوناگونی دارد و باعث کاهش وزن شما می‌شود، اما با معایب و عوارضی احتمالی نیز همراه است. در ادامه برخی از این معایب را برای شما بیان می‌کنیم.

1.کوتاه مدت است

یکی از مهم‌ترین معایب و عوارض این رژیم، این است که برای یک بازه زمانی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند و نیاز به برنامه رژیم غذایی طولانی مدت دارند، نمی‌توانند از این نوع رژیم استفاده کنند. این رژیم ، مصرف بسیاری از مواد غذایی را محدود می‌کند. به همین دلیل، نباید در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

2.تداخل در تغذیه

اگرچه تخم مرغ بسیاری از پروتئین‌ها و مواد مغذی بدن شما را تامین می‌کند و در کنار سبزیجات یا میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در تغذیه طبیعی تداخل ایجاد خواهد کرد. در این نوع رژیم غذایی، مصرف کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به همین دلیل، احتمال کاهش ویتامین‌هایی مثل کلسیم، آهن و منیزیم در بدن بسیار بالا است.

3.برای همه مناسب نیست

از دیگر معایب این رژیم، این است که برای همه افراد مناسب نیست. با توجه به اینکه در این رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات یا بسیاری از گروه‌های غذای دیگر کاهش می‌یابد، مادران باردار یا مادران شیرده نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

نمونه رژیم غذایی تخم مرغ

همانطور که گفته شد، این رژیم انواع مختلفی دارد. با این حال، در ادامه قصد داریم یکی از نمونه‌های این رژیم را به شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید که این یک نمونه برای تمام افراد نیست و ممکن است با تناسب اندام یا شرایط وزنی شما سازگاری نداشته باشد‌.

 نمونه رژیم غذایی تخم مرغ به صورت زیر است: 

  • روز 1 : تخم مرغ آب پز، گریپ فروت، ماهی پخته شده، بروکلی بخارپز، سینه مرغ آب پز، قارچ بخارپز و اسفناج.
  • روز 2 : تخم مرغ آب پز، کلم بروکلی بخارپز، اسفناج بخارپز و کلم.
  • روز 3 : ژامبون بدون چربی، کلم بخار پز، تخم مرغ آب پز، اسفناج، قارچ خرد شده، ماهی بخارپز.
  • روز 4 : تخم مرغ آب پز، تکه‌های پرتقال، سینه مرغ کبابی، سیر، قارچ کبابی، کلم بخارپز.
  • روز 5 : انواع توت‌ها، ژامبون بدون چربی، اسفناج بخارپز، فیله گوشت. تخم مرغ آب پز.
  • روز 6: تخم مرغ آب پز، اسفناج بخارپز، گریپ فروت، سینه مرغ پخته شده، بروکلی بخارپز؛ سینه مرغ کبابی، کلم بخارپز، قارچ.
  • روز 7 : تخم مرغ آب پز، توت، ماهی تن، اسفناج، سینه مرغ آب پز، کلم.