سانسوریا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که حساسیت های خاص خودش را دارد. شرایط نگهداری از سانسوریا در آپارتمان را یادتان می دهیم و هرآنچه که در نگهداری از این گیاه به دردتان می خورد را پارس نیوز در اختیارتان قرار می دهد.

گل سانسوریا

گل سانسوریا که در انگلیسی به snake plant  و در لغت نامه گیاه شناسی به sansvieria trifasciata شهرت دارد از خانواده مارچوبه سانان و ساکولنت ها است که به دلیل مقاومت بالا و نگهداری آسان، جایگاه ویژه ای در خانه ها، دکوراسیون داخلی و محیط های اداری دارد و جز گیاهان آپارتمانی معروف و سازگار میباشد.

سلنسوریا - شرایط نگهداری از سانسوریا

این گیاه که در زبان فارسی به زبان مادر شوهر نیز معروف است، دارای ساقه های زیر زمینی میباشد که برگ ها به صورت مستقیم بر روی آنها رشد می نماید.

سانسوریا بومی آفریقا، ماداگاسکار و دارای بیش از 70 نوع گونه های متنوع است. که اندازه هر کدام، از 15 سانتی متر تا 2 متر متغیر است .

اگر این گیاه را تازه خریداری کرده اید و در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستید و یا قصد پرورش گیاه مقاوم و زیبا را دارید، به شما تبریک میگوییم چرا که پرورش سانسویا و یا نگهداری آن، بهترین انتخاب میباشد.

شرایط نگهداری از سانسوریا

آبیاری سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

اولین نکته در نگهداری سانسوریا، میزان آبیاری آن است.

سانسوریا، بسیار کم آب است؛ پس هنگام آبیاری، از خشک بودنِ سطحِ خاکِ گلدان اطمینان حاصل کنید. درباره خاک مناسب سانسوریا بیشتر بخوانید

این گیاه، به آبیاری بیش از حد حساس است؛ به همین دلیل، خاکِ همیشه خیس، باعث پوسیدگی این گیاه می‌شود. آبیاری، حدود یک بار در هفته، در تابستان و دو هفته یک بار، در زمستان، برای این گیاه کافی است.

این میزان، بسته به محیط نگهداری گیاه، درجه حرارت و میزان نورِ دریافتی آن متغیر خواهد بود. اگر شما زیاد سفر می کنید یا آبیاری گیاهان منزل تان را فراموش می کنید، این گیاه برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.

گل سانسوریا - شرایط نگهداری از سانسوریا

نور سانسوریا

در وضعیت ایده آل، نور متوسط، مناسب است. ( یعنی حدود ۲ متر فاصله از پنجره جنوبی و غربی) اما این گیاه، تحمل محیط های پرنور و کم نور و سایه را هم دارد. فقط توجه داشته باشید که آن ها را از آفتاب مستقیم دور نگه دارید؛ چون برگ های آن ها، در چشم به هم زدنی خواهند سوخت.

به خاطر داشته باشید که گونه‌های ابلق، به نور بیشتری نیاز دارند.  در صورت کمبود نور برای این گونه‌ها، رده‌های زرد رنگ گیاه، کمرنگ خواهند شد.

رطوبت سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

برای این گیاه، خشکی یا رطوبت هوا مهم نیست؛ چون در حمام هم (که رطوبت بسیار بالایی دارد) قابل نگهداری است. این هم دلیلی دیگر، بر جان سخت بودن این گیاه.

دمای محیط نگهداری سانسوریا

این گیاه، طیف گسترده ای از دما را در خانه تحمل می کند. فقط مراقب باشید تا در معرض باران و برف قرار نگیرد. اگر آن را در خارج از منزل نگهداری می‌کنید، برای فصل زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید.

روش های تکثیر سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

تکثیر سانسوریا با برگ یا قلمه زدن سانسوریا

در این روش، باید با یک قیچی مناسب، برگ را به اندازه‌های 8 سانتی متری برش بزنید. به خاطر داشته باشید که برگ‌های کوچک را انتخاب نکنید؛ چون تکثیر صورت نمی‌گیرد. برای قلمه برگ، باید برگ‌هایی با حدود 30 سانتی متر ارتفاع را انتخاب کنید. در این مرحله، می توانید گیاه را به دو روش ریشه‌دار کنید:

گیاه سانسوریا - شرایط نگهداری از سانسوریا

تکثیر سانسوریا در خاک چگونه است؟ شرایط نگهداری از سانسوریا

اولین روش، کاشت قلمه‌ها درون ماسه است. برخی، برای بهتر نتیجه دادن در این روش، به انتهای برگ، قارچکش یا پودر ریشه‌زا می زنند. این کار، به موفقیت قلمه ی شما کمک می‌کند.  پس از آغشته کردنِ انتهای برگ با مواد، قلمه‌ها را درون ماسه می کارند تا ریشه بدهد. با گذشت سه هفته، ریشه‌زایی آغاز شده و در هفته چهارم، شاهد رشد جوانه خواهید بود.در این مرحله، می‌توانید با کاشتن قلمه‌ها در گلدان جدا، گیاهانی مجزا داشته باشید.

تکثیر سانسوریا در آب به چه صورت است؟

روش دیگر برای ریشه دار کردن قلمه، قرار دادن آن ها درون آب است.

ریشه زایی قلمه در آب

برای افزایش ریشه‌زایی قلمه در آب، میتوانید مقداری هورمون ریشه‌زایی را در آبی که قصد دارید قلمه را داخل آن فرار دهید، حل کنید.

این کار به ریشه‌زایی قلمه‌ی شما کمک میکند.

بعد از مشاهده ریشه دار شدن قلمه، می‌توانید آن را در گلدانی مجزا بکارید تا رشد جوانه آن آغاز شود.

خاک  مناسب سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا، خاک سنگین است؛ یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی.

سانسوریا در خاک سنگین رشد بهتری را خواهد داشت.

پس برای نگهداری سانسوریا، بهتر است به این نکته توجه کنید؛ چون این رشدِ مناسب، باعث زدن پاجوش با سرعت بیشتر خواهد شد.

کود و مواد مغذی مناسب برای سانسوریا

مثل همه گیاهان خانگی اگر دوست دارید در طول نگهداری از سانسوریا شاهد رشد بیشتر آن باشید، لازم است به آن کود بدهید. به‌این‌منظور بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. کودهایی با نسبت 10-10-10 کودهای مناسبی برای این منظور هستند.

برای سانسوریاهایی که در باغچه و خارج از گلدان کاشته شده‌اند نیز کودی شبیه به کودی که برای سانسوریای گلدانی استفاده می کنید با همان نسبت و ترکیبات فقط به صورت مایع را انتخاب کنید. احتمالا بعد از کوددهی در باغچه و در اطراف سانسوریا علف‌های هرزی رشد خواهند کرد که در چنین شرایطی توصیه می کنیم آن ها را مرتبا هرس کنید تا خاک را از مواد غنی خالی نکنند و مانع رشد گیاهان نشوند.

سانسوریا لب طلایی - شرایط نگهداری از سانسوریا

گلدان مناسب برای نگهداری از سانسوریا 

سانسوریا هم قابلیت کاشته شدن در گلدان و هم باغچه را داراست. اگر انتخاب کرده‌اید که از این در گلدان نگهداری کنید، به یک گلدان سفالی نیاز دارید. گلدان باید پهن باشد و قد تقریبا کوتاهی داشته باشد. چون سیستم آبرسانی ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر عمل می‌کند. ضمن اینکه به زهکشی مناسب گلدان هم توجه کنید، انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود.

گل دهی سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

گل های سانسوریا، طیف رنگی سبز تا سفید دارند و گرده افشانی آنها توسط پروانه‌ها انجام می‌شود. البته عموما سانسوریا گل‌های زیادی تولید نمی‌کند. شاید فقط تعداد خیلی کمی شکوفه روی ساقه های آن رشد کند، ولی در عوض ریزوم های کوچکی را در اطراف خود رشد می دهد که پس از گذشت زمان به سانسوریاهای زیبایی تبدیل می شوند!

مشکلات معمول در طول نگهداری از سانسوریا

علت زرد شدن برگ سانسوریا

اگر برگ گیاه سانسوریا شما، زرد و آبکی شده است باید بدانید که آبیاری بیش از حد انجام داده اید. برای شناسایی هر چه دقیق تر این موضوع زهکشی و کف گلدان را چک کنید. در صورتی که با وجود زهکشی و سوراخ باز هم به مدت طولانی خاک مرطوب است، برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است خاک گیاه را عوض کنید و ریشه را بررسی کنید.

ریشه هایی که سیاه هستند را با قیچی جدا کنید و ریشه های سالم و سفت را داخل خاک جدید بکارید. اما اگر برگ گیاه تنها زرد شده و هنوز سفت میباشد، میتواند از ناکافی بودن نور محیط و یا کمبود مواد مغذی خاک میباشد از همین رو ابتدا از سلامت ریشه مطمئن شوید، برگ زرد شده را جدا کنید و با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی، گیاه را تغذیه کنید .

علت لوله شدن برگ سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

لوله شدن برگ های سانسوریا از تغییرات ناگهانی محیطی مانند دما و نور نشات میگیرد. باید بدانید گیاه سانسوریا حساس به محیط های سرد میباشد و لازم است هر چند وقت یکبار به محیطی با نور غیر مستقیم زیاد منتقل شود همچنین اگر میخواهید رطوبت گیاه را تامین کنید بهتر است از ساخت جزیره در زیر گلدان استفاده کنید .

گیاه زبان مادرشوهر - شرایط نگهداری از سانسوریا

علت افتادگی برگ سانسوریا

یکی از رایج ترین دلایل این موضوع، کاشته نشدن این گیاه در عمق مناسب میباشد چرا که بوته و پیاز گیاه نمیتواند وزن شاخه بلند را تحمل کند . از این رو به طرفین خم خواهد شد. همچنین یکی دیگر از دلایل افتادگی برگ سانسوریا، کود دهی بیش از حد میباشد جهت جلوگیری از این اتفاق، فواصل کود دهی خود را افزایش دهید.

آبیاری بیش از حد نیز جز شایع ترین دلیل افتادن  و خم شدن برگ سانسوریا میباشد چرا که گیاه از پایین شروع به شل شدن میکند و به صورت ناگهانی به طرفین خم میشود . یکی دیگر از دلایل افتادگی برگ سانسوریا، گرما و یا سرمای بیش از حد است که از قرار دادن گیاه در کنار منبع های سرمایش و گرمایش اتفاق می افتد. در این مواقع بهتر است از پایه نگهدارنده گیاهان استفاده کنیم .

پوسیدگی ریشه سانسوریا

یکی از شایع ترین دلایل پوسیدگی ریشه سانسوریا، آبیاری بیش از حد، عدم وجود زهکش و باقی ماندن آب در خاک و اطراف ریشه گیاه میباشد.

علت سیاه شدن برگ سانسوریا ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

دلیل اصلی این بیماری، سرما و یا گرما بیش از حد و یا آبیاری بیشتر از نیاز گیاه میباشد، اگر سیاهی از پایین اتفاق افتد به دلیل آبیاری است و اگر حالت سیاهی از بالا رخ دهد در این صورت به خاطر گرما یا سرما بیش از حد میباشد.

علت خشک شدن نوک برگ سانسوریا

اگر گیاه به اندازه کافی آبیاری نشود در این صورت گیاه از بالا برگ شروع به خشک شدن میکند همچنین گرما و نور بیش از حد محیط نیز سبب میشود که گیاه از نوک برگ دچار خشکی شود .

علت باریک شدن برگ سانسوریا

اگر نور کافی و مواد مغذی کافی به گیاه نرسد، در این صورت پس از مدتی برگ ها باریک شده و برگ های جدید نیز رنگ کمرنگی دارند.

گل آپارتمانی - شرایط نگهداری از سانسوریا

بیماری لکه برگی سانسوریا

اگر بر روی برگ های سانسوریا لکه های آب دار قرمز را مشاهده کردید، باید بررسی کنید که آیا محیط بیش حد مرطوب هست یا خیر و یا دائما در هنگام آبیاری، آب بر روی برگ ها میریزد، همچنین تهویه نامناسب محیط نیز عامل اصلی بروز این مشکل است .

آفات رایج در سانسوریا

علت جویده شدن اطراف برگ سانسوریا

اگر مشاهده کردید که اطراف برگ های این گیاه دچار خوردگی شده است باید بدانید که گیاه دچار آفت شده است، برای رفع این مشکل از آفت کش های ارگانیک استفاده کنید .

شپشک آرد آلود ؛ شرایط نگهداری از سانسوریا

این نوع شپشک ها از شیره گیاه استفاده میکنند و گیاه را پس از مدتی ضعیف میکند، جهت حل این مشکل دو راه دارید :

راه اول استفاده از سم های ویژه شپشک آرد آلود

راه دوم استفاده ار محلول آب و صابون و پارچه نرم که به صورت دستی بر روی برگ ها بکشید تا شپشک ها به صورت کامل از بین روند.

پشه های ریز در خاک سانسوریا

دلیل اصلی بروز این مشکل، آبیاری بیش از حد و رطوبت زیاد محیط میباشد، بهتر است آبیاری را کمتر کنید و از اسپری آب و صابون بر روی برگ ها استفاده کنید .

قارچی شدن برگ سانسوریا

اصلی ترین دلیل قارچی شدن سانسوریا، آبیاری و رطوبت بیش از حد میباشد در این بیماری لکه های قهوه ای و سیاه بر روی برگ ها ظاهر میشود .

برای درمان بهتر است در هنگام آبیاری، از ریختن آب بر روی برگ جلوگیری کنید و آبیاری را حداقل در هنگام نیاز گیاه انجام دهید .

فواید نگهداری از سانسوریا در محیط خانه

تصفیه کردن هوا

سانسوریا جز گیاهان تصفیه کننده هوا است و توانایی تصفیه هوای خانه‌تان را دارد. همانطور که می‌دانید، هوایی که تنفس می‌کنید از عناصر مختلفی مثل اکسیژن، کربن‌دی‌اکسید، سایر گازها و حتی گردوغبار تشکیل شده است که بعضی از آن‌ها لازم و برخی هم سمی و مضر هستند. برای مثال گازهایی مثل تری‌کلرواتن، بنزن، فرمالدهید، زایلن و بسیاری از گازهای دیگر برای سلامتی انسان مضر هستند.

اجازه بدهید چند مورد از مضرات این گازها را برایتان نام ببریم؛ گاز تری کلرو اتن را در نظر بگیرید، این گاز می تواند باعث مشکلاتی مثل سر درد، حالت تهوع شده و در موارد حاد باعث به کما رفتن افراد شود! بنزن هم باعث سوزش چشم شده، ضربان قلب را برده و باعث کاهش هشیاری می‌شود.

فرمالدهید سبب ورم کردن ماهیچه‌ها شده و حنجره و تارهای صوتی را تحریک می‌کند. زایلن هم مشکلاتی برای قلب، کلیه و کبد ایجاد می‌کند. با توجه به این موارد نگهداری از سانسوریا نه‌تنها مفید بلکه ضروری است، به‌خصوص اگر در مرکز شهرها زندگی می‌کنید.

گل برای هدیه - شرایط نگهداری از سانسوریا

متابولیسم اسید کراسولاسه یا CAM

متابولیسم اسیدکراسولاسه یکی از مهم ترین دلایلی است که اکثر مردم سانسوریا را برای اتاق خواب و حمام خود انتخاب می‌کنند. CAM یا همان متابولیسم اسیدکراسولاسه، یک نوع از چرخه فعالیت گیاهی است. گیاهانی که در دسته CAM جای می‌گیرند در طول روز کربن‌دی‌اکسید هوا را جذب کرده و در شب اکسیژن آزاد می‌کنند.

احتمالا شنیده‌اید که نباید گیاهان زیادی در اطراف مکان خوابیدن خود قرار دهید، چون برای انجام عمل فتوسنتز اکسیژن هوا را جذب می‌کنند و باعث کاهش کیفیت هوا می‌شوند که خوب این موضوع وقتی شما خواب هستید، امری خطرناک به‌شمار می‌رود، اما سانسوریا فرق می کند! سانسوریا می‌تواند در شب با تبدیل کربن‌دی‌اکسید به اکسیژن، میزان اکسیژان هوا را بالا ببرد و باعث بهبود هوای تنفسی شما شود. همین موضوع باعث شده که سانسوریا برای افزایش کیفیت خواب هم توصیه شود.

کمک به از بین بردن بوی بد هوا

فرقی نمی‌کند که در محل کار هستید یا در منزل به تماشای برنامه مورد علاقه‌تان نشسته‌اید، بوی بد و نامطبوع همیشه آزاردهنده است. یک اتاقی که به‌تازگی رنگ شده را در نظر بگیرید، بوی رنگ و مواد شیمیایی آن اتاق قابل تحمل نیست، بخصوص برای کودکان؛ در چنین شرایطی باید از سانسوریا کمک بگیرید!

سانسوریا هوا را تصفیه می‌کند و در عین حال بوی بد محیط را هم از بین می‌برد. اگر یک سانسوریا در اتاق قرار دهید، دیگر لازم نیست نگران بوی بد مواد شیمیایی باشید. پس اگر در سالن‌های زیبایی و یا محیط‌هایی کار می‌کنید که به‌طور مداوم از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود، بهتر است یک سانسوریا در نزدیکی خود قرار دهید.

مناسب برای ساخت کاردستی

علاقه‌ای به ساخت زیورآلات ساده، طناب یا حتی یک کمان برای کودک خود دارید؟ باز هم سانسوریا آماده است تا به شما کمک کند! دیگر برگ های خشک شده ی سانسوریا را دور نریزید. کافی است برای 3 هفته آن‌ها را داخل آب قرار داده و سپس پوست‌شان را جدا کنید. بعد از اینکه پوست‌شان را جدا کردید می‌توانید از فیبر داخل برگ‌ها برای ساختن لوازم تزئینی استفاده کنید.

انواع سانسوریا

سانسوریا باکولاریس

رنگ برگ های این گونه مایل به سبز تیره با خطوط عرضی به رنگ روشن میباشد، اگر به نوک برگ های این گونه دست بزنید نرمی خاصی را احساس میکنید . زمان رویش گل های بنفش رنگ این گیاه در فصل بهار میباشد اگر قصد نگهداری این گیاه را دارید بهتر است بدانید که جای گرم و روشن را ترجیح میدهد.

این گیاه را میتوانید در فضای باز نیز بکارید، در کوتاه مدت بی آبی و خشک سالی را تحمل میکند، توجه کنید مقاومت گونه های دیگر را ندارد و اگر محیط شما سرد است نمیتوانید آن را نگهداری کنید ، ارتفاع برگ های این گیاه تا 170 سانتی متر رشد میکند از همین رو توانایی تبدیل شدن به یک درختچه بلند را دارد.

سانسوریا بورمانیکا

برگ ها به رنگ سبز چمنی با نوار های روشن میباشد. اطراف برگ های این گیاه به رنگ سبز بوده و با بالا رفتن سن میتواند به رنگ سفید تبدیل گردد. گل این گیاه به صورت خوشه ای میباشد و اندازه این گل، به 60 الی 70 سانتی متر در فصل بهار نیز میرسد و رنگ آن سبز است.

اگر محیطی با درجه حرارت کم تر از 20 درجه سانتی گراد دارید و محیط سایه دارد این گیاه گزینه مناسبی است. همچنین خاک سبک با خاصیت اسیدی و همچنین آبیاری نسبتا کم توصیه میشود.

انواع سانسوریا - شرایط نگهداری از سانسوریا

سانسوریا کانسینا

برگ های عمودی و نیزه ای که از یک ریزوم رشد نموده، این گیاه، بومی آفریقای جنوب است و طول شاخه های آن بین 15 الی 25 سانتی متر است. این گیاه با رنگ سبز و خطوط عرضی سبز کم رنگ خود نمایی میکند . سطح برگ های این گونه صاف و لبه ها نرم است، اندازه گل های این گونه بین 15 الی 30 سانتی متر است و به شکل سنبلی میباشد.

این گیاه در محیطی که سایه است و در دما حدود 20 درجه سانتی گراد به خوبی رشد میکند همچنین توجه داشته باشید که خاک گیاه لجن نشود و بین 2 آبیاری، رویه خاک، کاملا خشک شده باشد. بهتر است به صورت مرتب کود دهی نمایید و از خاک سبک استفاده کنید.

سانسوریا سیلندریکا

برگ های با ضخامت 2 الی 3 سانتی متر که به صورت عمودی رشد میکند، رنگ آنها سبز تا خاکستری میباشد، گیاهانی که تازه می رویند دارای خطوط عرضی تیره میباشد و با افزایش سن نیز مقدار کمی شیار دار میشوند .

این گونه به نور زیاد و کمی مستقیم نیاز دارد و همچنین در تابستان نیز میتوانید در فضای باز قرار دهید، این گونه عاشق آبیاری منظم است و رطوبت دوست میباشد و دمای هوا باید حدود 20 درجه باشد همچنین توصیه میشود با کود های کاکتوس محلول در آب به طور مرتب آبیاری شود

سانسوریا فانسیسی

برگ های اینگونه بین سبز روشن تا سبز تیره متغیر است و شاخه ها ، مخروطی شکل و نیزه ای میباشد و این گیاه بومی کنیا است و ارتفاع آن به 30 سانتی متر نیز میرسد. این گونه نور مستقیم خورشید را تحمل میکند و با کم آبی طولانی مدت سازگار است. دقت کنید به هیچ عنوان خاک غرق در آب نشود و دمای محیط گرم بماند. بهتر است به طور مرتب کود دهی انجام گیرد و بهترین کود نیز کود مخصوص کاکتوس میباشد.

سانسوریا آفریقایی

این گیاه در تراکم های کوچک و بوته ای و در سایه درختان رشد میکند، طول برگ ها به 120 سانتی متر نیز میرسد، رنگ اینگونه سبز ملایم با نوار های عرضی سبز تیره میباشد، بهتر است مدتی در روز را در معرض آفتاب قرار گیرد، آبیاری مرتب را دوست دارد و دمای بین 20 الی 30 درجه را ترجیح میدهد.

گیاه آپارتمانی - شرایط نگهداری از سانسوریا

سانسوریا لیبرکا

جنس برگ های اینگونه چرمی است و به شکل نیزه میروید، طول برگ های این گونه بین 45 الی 110 سانتی متر متغیر است، رنگ اصلی این گونه سبز تیره با خطوط روشن عرضی است ، انتهای بالایی این گونه کمی تیز است، حاشیه برگ ها کمی حالت غضروفی شکل و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است .

گل های اینگونه به رنگ سفید و خوشه ای شکل است. ساقه ی گل دهنده میتواند بین 60 الی 80 سانتی متر باشد. این گونه، مکان های سایه دار را ترجیح میدهد و نسبت به کم آبی مقاوم است ، حتما توجه کنید که بین 2 آبیاری خاک خشک شده باشد، دمای بین 20 الی 30 درجه را نیز ترجیح میدهد.

سانسوریا شمشیری

این نوع از سانسوریا معروف ترین گونه در بین انواع سانسوریا میباشد که در مناطق گرمسیری و در غرب آفریقا میروید. در این کشور ها، این گیاه به گیاه مار معروف است و طول برگ های آن تا 100 سانتی متر نیز میرسد. سانسوریا شمشیری به رنگ های ابلق و سیز پر طرف دار است.

سانسوریا فلورا

این گونه گیاه در آفریقا میروید، برگ هایی با سبز تیره و لکه های سبز کم رنگ که در سطحی صاف و نرم به صورت نا منظم قرار گرفته است. طول شاخه ها تا 150 سانتی متر نیز میرسد و عرض هر کدام بین 3 الی 9 سانتی متر میباشد، نوک برگ ها قهوه ای رنگ میباشد، گل های این سانسوریا به رنگ سفید و خوشه ای میباشد و در حاشیه برگ ها، رنگ هایی از قرمز، قهوه ای و زرد را مشاهده میکنید این گیاه به پر آبی حساس است و در نتیجه بین دو آبیاری خاک باید به صورت کامل خشک شود.

سانسوریا پاروا

این گونه به طور معمول در کنیا، روآندا رشد میکند، برگ ها نیز سبز تیره با خطوط عرضی روشن میباشد این نوع از سانسوریا، آفتاب مستقیم را دوست دارد، همچنین باید دقت کنید که کم آبیاری کنید.

سانسوریا رافیلی

ضخامت برگ های این گونه 5 سانتی متر است و به صورت قائم رشد میکند. روی برگ ها لکه هایی از رنگ زرد، یا نوار هایی به همین رنگ را مشاهده میکنید .

نکته جالب وجود حاشیه سفت در اطراف برگ ها میباشد که رنگ آنها قرمز مایل به قهوه ای میباشد همچنین گل های این گونه نیز به شکل خوشه است این نوع سانسوریا در سایه رشد میکند، به کم آبی مقاوم است و خاک سبک و شنی را ترجیح میدهد.

برگ شمشیری - شرایط نگهداری از سانسوریا

سانسوریا سنگاسیکا

شکل این گونه، نیزه ای شکل است که به طرفین خم میشود. رنگ گیاه سبز تیره است و نوار های باریک عرضی به سختی قابل مشاهده است قرار دارد. طول هر برگ تا 70 سانتی متر نیز میرسد، گل های سفید در بهار ظاهر میشود و در آن طیفی از رنگ بنفش را مشاهده میکنید. این نوع گل ها در بهار می روید و دمای 20 سانتی گراد را ترجیح میدهد و خاک نفوذ پذیر و سبک را ترجیح میدهد .

سانسوریا سامورایی

موقعیت رشد این گیاه در کشور موزامبیک میباشد، برگ ها به صورت عمودی رشد میکند، طول هر شاخه نیز تا 60 سانتی متر میرسد و رنگ برگ ها نیز به سبز مایل به آبی میرود، گل های اینگونه سبز روشن است و طول آنها بین 30 الی 40 سانتی متر میباشد. این گیاه در مکان آفتابی رشد خوبی دارد ولی در سایه نیز دوام می آورد.