گیاهان آپارتمانی سایه دوست

شاید شما هم دلتان می‌خواهد در آپارتمان کوچک و کم نورتان، گیاه پرورش دهید ولی بخاطر کمبود نور می‌ترسید. گروه سبک زندگی شادمگ یک لیست بلند از گیاهان آپارتمانی سایه دوست به شما معرفی میکند. یعنی گیاهانی که از نبود نور آنچنان آسیب نمی‌بیندند و حتی از این وضعیت خوشحال هستند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

آیا می‌دانید گلهای آپارتمانی سایه دوست چه گیاهانی هستند ؟ با ما همراه باشید چون قرار است پاسخ این سوال را به طور کامل در این مقاله بدهیم. موضوع اصلی در نگهداری گیاهان آپارتمانی ، تامین نور مورد نیاز است. در واقع نور یک فاکتور اصلی در انتخاب و خرید گل و گیاه است. اگر به گیاهان علاقه دارید ولی محیط مورد نظرتان نور کافی ندارد نگران نباشید. با یک انتخاب درست می‌توانید گیاهانی سرحال و شاداب داشته باشید.

در مقاله امروز قرار است شما را با گیاهان آپارتمانی سایه دوست آشنا کنیم. گیاهانی که در تاریکی رشد می‌کنند و طراوت و شادابی خود را در نور کم حفظ می‌کنند.

با دانستن بهترین زمان قلمه زدن گل و گیاه می توانید گیاه مورد علاقه تان را به سادگی تکثیر کنید.

اتاق شما چه نوری دارد؟

بد نیست پیش از آغاز متن، به دقت میزان نور اتاق شما را بررسی کنیم و شدت نور را بر اساس، جهت پنجره‌های آپارتمان شما با نورهای مختلف بسنجیم، تا کاملا متوجه شویم نور اتاق شما از چه نوعی است:

نور قوی و وسیع

معمولا درب تراس و همینطور پنجره‌های بزرگ و نورگیر به جانب نور جنوبی هستند. نور جنوبی، نوری زیاد و قوی است. بنابراین گیاهانی که عاشق نور هستند را باید در اتاقی که روبه نور جنوب است قرار دهید.

نور متوسط

نور متوسط، معمولا در اتاق‌هایی که پنجره‌ای رو به جانب شروق یا غرب دارند، می‌تابد. نور شرق و نور غرب، نوری متعادل و غیر مستقیم است. این میزان نور برای اکثر گیاهان مناسب است.

نور کم

نور کم مربوط با اتاق‌هایی است که رو به شمال قرار دارند، معمولا اتاق‌های رو به جانب شمال، یا پنجره‌های کوچکی دارند یا کلا فاقد پنجره هستند.

بدون نور

و اما اگر اتاق شما هیچ پنجره‌ای ندارد، برای سالم ماندن گیاه‌تان و تأمین نور آن، مجبور هستید که دوازده ساعت روز، چراغ‌ها را روشن نگهدارید. نگران نباشید برخی از گیاهان در این شرایط نیز شما را تنها نخواهند گذاشت.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

گلهای آپارتمانی سایه دوست را میشناسید؟

احتمالا هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که گیاهان سرسبز بتوانند در سایه رشد کنند.اما واقعیت این است که گونه های مختلفی از گیاهان سایه دوست در دنیا وجود دارند که می‌توانند در محیط های کم نور به بقای خود ادامه بدهند.

نکته ای که هرگز نباید فراموش کنید این است که همه گیاهان برای ادامه حیات خود به نور احتیاج دارند.از لحاظ علمی دریافت نور در گیاهان به عمل فتوسنتز و تولید فولیکول منجر میشود.یعنی همان فرایندی که سبز بودن گیاه را به همراه می آورد.

پس منظور ما از گیاهان سایه پسند آن دسته از گیاهانی است که در نور کم ، غیر مستقیم یا منصوعی می‌توانند رشد کنند.نکته مهم این است که گیاهان سایه دوست را خیلی آب ندهید.
چون تبخیر سطحی و رشد آنها به دلیل نور کم مورد نیاز ، کم می‌باشد.

به همین دلیل آب به مدت طولانی‌تری در گلدان آنها باقی می‌ماند.آبیاری زیاد فقط به ریشه آنها آسیب می‌زند.جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

وقت آن رسیده که با گلهای آپارتمانی سایه دوست آشنا شویم:

زامیفولیا یک گیاه سایه دوست

اگر چه زامیفولیا ازحدود 100 سال پیش در جهان شناخته شده است.ولی در سال‌های اخیر است که دوست‌ داران گل و گیاه علاقه خود را برای داشتن این گیاه در محل کار یا منزل نشان داده اند.

زامیفولیا از جمله گیاهان سایه پسندی است که به دلیل رشد کند برای فضاهای اداری بسیار مناسب است.رشد آرام این گیاه سبب می‌شود که مدت طولانی ظاهر خود را حفظ کند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

از طرفی خیلی زود نیاز به تقسیم آن در چند گلدان مجزا ندارد.میتوانید به راحتی یک نمونه ی کوچک از این گیاه را بخرید و برای مدت طولانی از دیدنش لذت ببرید.نکته ی قابل توجه دیگر این گیاه مقاوم ، این است که نباید در معرض نور بسیار زیاد قرار بگیرد.

ترفندهای سه سوته و بی دردسر برای تمیز کردن یخچال

زیرا نور زیاد به برگ های آن آسیب هایی از قبیل سوختگی ، زرد شدن و شل شدن می‌زند.نکته ی پایانی ما درباره زامیفولیا قابلیت رشد این گیاه با دوام ، زیر نور های فلور سنت است.
پس اگر نور طبیعی در منزل یا محل کار ندارید یک پیشنهاد ایده آل برای شما زامیفولیا است.

پیچک (Ivy)

گیاه پیچک Ivy پیچک انگلیسی و الجزایری، معمولا در نور کم تا متوسط به خوبی رشد می‌کند. فقط اینکه دقت کنید آن‌ها را زمانی آبیاری کنید که خاکشان تا عمق دو سانتی متری، کاملا خشک شده باشد.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

سرخس شاخ گوزنی گراند

سرخس استاغورن Staghorn Fern یا سرخس شاخ گوزنی، برعکس گیاهانی که تا بحال معرفی شد، عاشق رطوبت است، فضایی مثل درون حمام. در طبیعت، درون درختان رشد می‌کند و ریشه‌هایش به خاک و رطوبت زیادی نیاز ندارد. اما بهتر است نور متوسطی به آن بتابد.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

سرخس دوشیزه

سرخس دوشیزه Maidenhair Fern همانند سایر سرخس‌ها، گزینه‌ی خوبی برای نگهداری در فضاهایی با نور کم است. اگر سرخس خاک مروطب داشته باشد و نور کم بر آن بتابد، گیاه بخشنده و پر طراوتی برایتان خواهد بود.

سانسوریا یا گیاه مار ( Sansevieria trifasciata ) گیاهی برای تمام فصول

شاید سانسوریا را بتوان یکی از با دوام ترین گیاه آپارتمانی نام برد.این گیاه میتواند رضایت بسیاری از دوست داران گل و گیاه را جلب کند.

چرا که علاوه بر تنوع در رنگ ، تنوع در سایز نیز از ویژگی های این دسته از گیاهان سایه دوست است.سانسوریا ها در محیط های کم نور بسیار مقاوم عمل میکنند و به آب زیادی نیز احتیاج ندارند.

این گیاه با دوام را میتوانید با خیال راحت در خانه یا محل کارتان تنها بگدارید و به سفر بروید.مطمئن باشید وقتی برگردید او آسیبی ندیده است.گونه های مختلف سانسوریا را میشناسید؟

سانسوریای شمشیری یا زبان مادر شوهر

این گونه به دو رنگ سبز و ابلق موجود است.نکته ی مهم درباره گونه ی ابلق این گیاه این است که در نور کم رگه های زرد رنگ خود را از دست میدهد.

اما گونه سبز رنگ آن در برابر نور کم مقاوم است.رشد سانسوریای شمشیری به صورت عمودی میباشد.به همین دلیل از آن به عنوان یک پوشش عمودی در محوطه سازی و فضاهای اداری استفاده می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

سانسوریای شمشیری را نیز میتوانید در بسیاری از دکور‌های استودیویی مشاهده کنید.

سانسوریای پاکوتاه

سانسوریای پا کوتاه مانند سانسوریای شمشیری در برابر نور کم مقاوم است.اما با قد کوتاه خود میتواند خیلی راحت در فضاهای کوچک نیز زندگی کند.

سانسوریای مدادی

یک گونه ی مقاوم و کوچک از سانسوریا که رنگ بندی مختلف آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید.همچنین میتوانید این گیاه را در دسته گلهای آپارتمانی سایه دوست قرار دهید.

 آیا پوتوس یا پُتوس گیاه کم توقعی

اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی با دوام هستید پوتوس میتواند یکی از بهترین گزینه های انتخابی شما باشد.پوتوس در واقع از معدود گیاهان آپارتمانی مقاوم است که ویژگی رونده بودن را داراست.

به راحتی میتوانید این شاخه های زیبا را با مسیر دهی به هر جایی از منزل یا محل کار خود ببرید.بی دلیل نیست که پوتوس در جهان به نام “وحشی شیرین ” معروف شده است.

زیرا علاوه بر ظاهر زیبا و دلنشینش میتواند در مناطق استوایی به راحتی از درختان بسیار بلند بالا برود و یک محوطه انبوه از برگهای پیچ در پیچ پدید آورد.با کمی دقت میتوانید پوتوس را در بسیاری از محوطه سازی ها برای زیبایی دادن به لند اسکیپ مشاهده کنید.

البته یک پوتوس آویز پر از شاخ و برگ میتواند یک پس زمینه ی عالی برای کارهای عکاسی و آتلیه ای باشد.گونه های مخلف پوتوس طیف های مختلفی از رنگ سبز را شامل میشود.

در گونه‌ی پوتوس ابلق است که رگه های زرد روی برگ های سبز به صورت آبرنگی کشیده شده است.اگر شما هم مثل من عاشق پوتوس ابلق شده اید بدانید که پوتوس ابلق در محیط دارای نور کم ، رگه های زرد خود را از دست میدهد اما گونه سبز پوتوس میتواند در نور کم نیز مقاومت کند و ظاهر خود را حفظ کند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست
از دیگر ویژگی های بارز پوتوس بین گیاهان سایه دوست ، خاصیت تصفیه کنندگی هوای محیط است.به سبب همین ویژگی پوتوس برای محیط های ادارای ، آموزشی و مسکونی عالی است.

چون افزایش سطح اکسیژن در بهبود عملکرد مغز و ریه بسیار تاثیر دارد.پس اگر به دنبال یک گیاه برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواه خود هستید پوتوس را انتخاب کنید.

در واقع پوتوس را به 4 دلیل میتوان یک گیاه مناسب برای فضای اداری دانست:

  • محبوبیت پوتوس بین مردم جهان حس نوستالژی که در افراد ایجاد می‌شود بسیار شیرین است.
  • سرسبزی همیشه چشم نواز
  • نیازمند به نور کم
  • رشد سریع
ترفندهایی جادویی که قابلمه روحی رو سه سوته سفید می کنه

اگر مایل به رشد بهتر پوتوس خود هستید به نکته های زیر توجه کنید:

  1. غبار پاشی باعث افزایش حجم برگ های پوتوس می‌شود.پس در فصول گرم روزی یک تا دو‌ بار و در فصل سرد هفته ای دو تا سه بار آن را غبار پاشی کنید.
  2. حتما از کود برای رشد بهتر آن استفاده کنید.
  3. گلدان کوچک برای پوتوس خود انتخاب کنید.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

دیفن باخیا

و اما جزو معروف و قدمت‌دار گیاهان آپارتمانی سایه دوست دیفن باخیا Diffenbachia. گیاه دیفن باخیا زندگی در نور کم و نور متوسط را می‌پسندد. البته کمی با آن چالش خواهید داشت تا به محیط عادت کند. فقط در آبیاری بسیار دقت کنید، چون اگر خاکش خوب زهکشی نشود، به ریشه‌هایش آسیب می‌رسد.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

 آگلونما بلک یک گیاه سایه دوست

گیاه آگلونما یک گونه ی گیاهی است که تنوع بسیار زیادی دارد.آگلونما را می‌توانید در رنگ های صورتی ، سفید ، کاهویی ، قرمز و سبز تیره در بازار پیدا کنید.

اما در میان این تنوع گونه ، تنها آگلونمای بلک است که میتواند در نور کم رشد و نمو داشته باشد.آگلونما بلک گاهی اوقات گل کوچکی نیز میدهد که به رنگ های سفید ، کرم و قرمز میتواند باشد.

یادتان باشد اگر این گیاه سایه دوست را خریدید آن را خیلی جلوی آفتاب نگذارید.زیرا در گونه ی آگلونمای بلک رنگ برگهای آن کم میشود.این گیاه یک گزینه ی خوب برای انتخاب یک گیاه سایه دوست آپارتمانی و اداری است.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

برگ انجیری

گیاه مانسترا Monstera که به گیاه برگ انجیری یا Swiss Cheese Plant نیز معروف است، یک گیاه لاکچری بی‌نظیر به شمار می‌آید. گیاه برگ انجیری علاوه براینکه در شرایط مختلف نوری دوام می‌آورد، هوای خانه را از آلودگی‌ها تصفیه می‌کند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

لیندا یا پافیلی جزء گیاهان سایه دوست

لیندا تجمعی از برگ های ریز و بلند است که همگی به یک مرکز که ساقه میباشد متصل می‌شوند.برگ های این گیاه در نور زیاد دچار سوختگی میشود.

از طرفی لیندا به نور کم نیز مقاوم است. به همین جهت جز گلهای آپارتمانی سایه دوست قرار میگیرد.نکته ای که باید درباره لیندا بدانید این است که این گیاه میتواند تا هفته ها بدون آب زنده بماند.

لیندا آب و رطوبت را در ساقه ی پا شکل خود حفظ میکند.به همین دلیل نباید به او آب زیادی بدهید چون در خاک باتلاقی و بسیار مرطوب برگ هایش زرد خواهند شد.ضمنا این گیاه زیبا در زمره ی گیاهان تصفیه کننده هوا میباشد و در جهت بهبود کیفیت هوا مفید واقع می‌شود.

فیلودندرون

گیاه فیلودندرون Philodendron، از آن گیاهانی است که به خوبی خود را با نور کم تا متوسط سازگار می‌سازد.

در مورد آبیاری نیز اگر به خشک شدن خاک در هر وعده دقت کنید، رشد خوبی خواهد داشت. اکثر گیاه فیلودندورن، از سری گیاهان رونده است بنابراین قرار دادن آن بر روی استند یا سقف آویز، جذابیت آن را بیش از پیش می‌کند. برخی نیز با برگ‌های درشت و قلبی شکل، اگر خوب هرس شوند، می‌توانند بصورت بوته‌ای رشد ‌کنند.

 گندمی

گندمی ها دارای دو گونه ی ابلق و سبز هستند که گونه ی سبز رنگ آن بر خلاف گونه ی ابلق که به نور زیادی احتیاج ندارد.این گونه در سایه و نور کم نیز می‌تواند رشد کند.

به همین دلیل این گیاه یک گزینه ی مناسب برای فضاهای اداری و مسکونی فاقد نور است.

  1. گیاه گندمی برای یک فضای اداری مناسب است. چون : در سایه رشد میکند.
  2. میتواند تا 2 روز بدون آب بماند.
  3. به راحتی میتوانید آن را تکثیر کنید( از طریق جدا کردن گندمی های کوچک شکل گرفته روی ساقه های فرعی)
  4. تصفیه کننده هوا محیط است.

در گزارشی از دانشگاه هاوایی ، از گیاه گندمی به عنوان یک راه حل طبیعی برای از بین بردن مواد شیمیایی ، ترکیبات آلی فرار و آلاینده ها از هوا نام برده شده است. پی برای خرید این گیاه تعلل نکنید.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست ؛ بامبو

بامبو از جمله گلهای آپارتمانی سایه دوست است که می‌تواند هم در آب هم در خاک به رشد خود ادامه بدهد.همچنین این گیاه دوست داشتنی را می‌توانید به حالت های مختلف فرم بدهید.

در فنگ شویی این گیاه به عنوان گیاه اتحاد آب و خاک شناخته میشود.بامبو برای فضاهای اداری ، مسکونی ، تجاری مناسب است و معمولا در گلدان های حاوی آب و سنگ ریزه فروخته می‌شوند.این گیاه میتواند در آب تا زمانی که آب شیرین و شامل مواد معدنی باشد ، به رشد خود ادامه دهد.

کالاتیا

گیاه کالاتیا Calathea که به نام گیاه دعا Prayer Plant نیز معروف است، در فضاهایی با نور کم تا متوسط به خوبی رشد می‌کند. برای اینکه طراوت خوبی داشته باشد، قرار دادن آن در یک محیط مرطوب است. جالب است بدانید که گیاه کالاتیا آنقدر مهربان است که نور کم را طاقت می‌آورد، وگرنه عاشق نور زیاد و غیر مستقیم است و از خوشحالی زود به زود به گل می‌نشیند.

راز تمیز کردن تخته گوشت قدیمی چوبی و پلاستیکی ؛ نه بو میده نه لک داره

برگ عبایی

نام علمی این گیاه (Aspidistra elatior) است و در ایران به نام برگ عبایی معروف است. گیاه برگ عبایی یکی از بی زحمت ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری درون منزل است. در حالی که این گونه از گیاهان، نور روشن را ترجیح می دهند اما به خوبی در سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام می آورند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

این گیاه کم نور، بومی چین و از خانواده ی سوسن است و دارای گلهای کوچک بنفشی است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند.

گیاه برگ عبایی به خوبی در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند و به آبیاری منظم حساس نیست. با این که رشد کندی دارد اما گیاه مورد اطمینانی است و سال ها دوام می آورد. در بهترین حالت رشد اندازه ی آن به حدود 60 سانتی متر می رسد.

برگ عبایی سایه دوست، شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. این گیاه در تابستان های گرم و خشک و در زمستان های سرد به راحتی آسیب نمی بیند و به ندرت دچار آفت می شود.

 آنتوریوم (Anthurium)

گیاه آنتوریوم Anthurium از لاکچری‌ترین نوع گیاهان آپارتمانی سایه دوست است. گیاه آنتوریوم در نور متوسط تا کم منتها در کنار خاکی مرطوب، با طراوت و شاد می‌ماند و حتی هر از گاهی به گل می‌نشید. این گیاه با قلاف‌های خوش فرم و براق به رنگ قرمز، سفید یا صورتی، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

گیاه برگ بیدی

برگ بیدی از گروه تراوسکانتیا و دارای ۶گونه است و بیشتر برای تزئین طاقچه، پشت پنجره و بالکن های سرپوشیده نگهداری می شود و به خاک مرغوب و تقویت شده احتیاج دارد. این گیاه به سرمای زمستان بسیار حساسیت دارد و در کمتر از ۸ درجه از بین می رود. برگ بیدی گیاهی است زیبا و سریع الرشد و کم توقع و ارزان به طوری که از یک گلدان آن در یک سال متوالی میتوان ۵ گلدان جدید تهیه و تکثیر کرد.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

نیازها:
برگ بیدی به سایه تا نور متوسط نیاز دارد. نور مستقیم خورشید در رشد این گیاه بسیار موثر است. به گرمای زیاد، تا حدود ۳۰ درجه سانتی گراد نیاز دارد. برگ بیدی در بهار و تابستان احتیاج به آبیاری روزانه دارد، اما در فصل زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است.

برگ قاشقی

گل برگ قاشقی از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل و جنگل آمازون بوده، دارای برگهای قلبی شکل، گوشتی و ابلق به رنگ های سفید کرمی و سبز می باشد، زادگاه این گیاه جنگل های نسبتا تاریک بوده و به همین سبب سایه آپارتمان را به خوبی تحمل میکند. در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگها به وجود می آورد.

نیازها:
نیم سایه آفتاب و نور کنار پنجره احتیاجات نوری آن را تامین می کند، احتیاج به مراقبت در برابر اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است، گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد. اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود، آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زای ((بوتری تیس)) می گردد.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

دراسنا پرچمی ؛ گیاهان آپارتمانی سایه دوست

یکی از گیاهانی که دارای بیش از ۵۰ گونه مختلف هست و میتونه نور کم رو به خوبی تحمل کنه دراسنا پرچی هست که شکل زیبایی داره و دکور خونه و محل کار شما رو میتونه فوق العاده جذاب کنه ولی به شدت آبیاری منظم رو دوست داره توجه کنید که آبیاری زیاد موجب مشکلات زیادی در این گیاه خواهد شد اگر نور کافی دارید این گیاه رو در معرض مستقیم نور خورشدی قرار ندید چون برگهای اون آسیب میبینه

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

چرا پوتوس مناسب برای فضای اداری است ؟

محبوبیت پوتوس بین مردم جهان حس نوستالژی که در افراد ایجاد می‌شود بسیار شیرین است. سرسبزی همیشه چشم نواز. نیازمند به نور کم و رشد سریع

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 اسفند 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *