شستشوی سبزیجات دقت ویژه ای نیاز دارد. اغلب خانمها در هنگام شستشوی سبزیجات از کمی نمک یا مایع ظرفشویی استفاده میکنند. 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک، شستشوی میوه و سبزیجات یک کار کاملا ناخودآگاه در افراد است و هیچ توجه و یا دقتی در مورد آن نداریم . قطعا که این مواد را به یک باره زیر شیر آب می گیرید و تمام اما افراد دیگری هستند که در این امر دقت می کنند و پوست تک تک میوه ها را مورد بررسی قرار می دهند . اگر در شستن میوه ها و سبزیجات دقت کنید ، از بسیاری از بیماری ها و باکتری ها در امان خواهید بود .

میوه ها و سبزیجات همگی در زمین های باز می رویند و در نتیجه هزار نوع آلودگی و گرد و غبار روی آن ها می ریزد . آن ها همچنین با آب آلوده ، حیوانات، خاک و کارگران کشاورزی در ارتباط بوده اند و از هر کدام آلودگی به خصوصی را گرفته اند . همچنین دست به دست چرخیده اند تا به ما رسیده اند، پس منبعی از آلودگی هستند .

پس برای شستن این دو ماده غذایی اول از همه دست خود را با دقت با آب و صابون بشوییید و سپس میوه را با دقت بشویید و هرگونه آلودگی را از روی آن پاک کنید . زمانی که شستشوی شما به پایان رسید ، حتما با یک دستمال و یا حوله روی میوه ها را خشک کنید . حال می توانید بعد از خشک شدن کامل آن را پوست کنده ، خرد کرده و میل کنید .

بروکلی و گل کلم

بروکلی و گل کلم می توانند هزاران نوع آلودگی را در خود جای بدهد که از دست شما خارج باشد . پس برای شستشوی آن ، دو دقیقه این دو سبزی را درون یک کاسه با آب سرد قرار دهید و سپس دوباره زیر شیر آب سرد بگیرید و بشویید .

آووکادو

شاید تا به حال نمی دانستید که باید پوست آووکادو را هم بشویید. چون به خیال خودتان نمی خواستید آن را بخورید اما پوست آووکادو به گونه ای است که هر نوع آلودگی را به خود جذب می کند و در نتیجه این آلودگی به چاقو می چسبد و به داخل میوه نفوذ می کند . پس حتما پوست آن را شسته و دست بکشید تا آلودگی های چسبنده جدا شوند . بهتر است که از فرچه مخصوص میوه استفاده کنید .

اشتباهات رایج خانم ها در شستشوی سبزیجات

بدترین روش برای شستشوی سبزیجات استفاده از نمک و یا مایع ظرفشویی است ، روشی غلط و بی فایده که در جامعه رواج پیدا کرده است .

به هنگام خرید باید ازسبزیجاتی را انتخاب کنیم که با آب آلوده آبیاری نشده باشند . در نهایت برای اطمینان از سلامت سبزیجات پس از شستشو باید از مواد ضدعفونی کننده و یا پرکلرین برای ضدعفونی نمودن استفاده کرد .

یکی از بیماری های شایع فصل تابستان ، بیماری حصبه یا تیفوئید است. عامل این بیماری حاد باکتریال ، باکتری به نام سالمونلاتیفی می باشد که از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع یا ادرار انسان، به بدن منتقل می شود.

به هنگام خروج این میکروب از بدن ، اگر شستشوی دست ها به درستی انجام نشود می تواند با تماس به آب و غذای دیگران انتقال یابد.

یکی از راههای دیگر انتقال این بیماری ، استفاده از میوه و سبزیجات خامی است که کاملاً تمیز و ضد عفونی نشده باشند .

آبیاری سبزیجات با فاضلاب و یا دفع نامطمئن فاضلاب و سرایت آن به آب آشامیدنی از روشهای دیگر انتقال این میکروب بیماری زا به بدن است .

درد شکم

ممکن است در بالغین شروع علائم با یبوست و در اطفال شروع علائم با اسهال خفیف و درد شکمی همراه باشد

بی اشتهایی در صورت طولانی شده بیماری و در نتیجه لاغری و کاهش وزن

مهمترین روشهای جلوگیری از بیماری حصبه یا تیفوئید

شستشوی کامل و صحیح دست ها، پختن کامل موادغذایی، شناسایی افراد ناقل و برقراری محدودیت شغلی و درمان آنها را می توان از مهمترین اقدامات بهداشتی و پیشگیری در این بیماری دانست .

 سایر نکات اضافه تر برای شستشوی میوه و سبزیجات

حتما چاقو ، پوست کن، میوه خرد کن ، سبزی خرد کن و تمام لوازم این چنینی را به دقت شستشو دهید تا باکتری موجود روی سطوح آن ها به میوه و سبزیجات شما نفوذ نکند .

 
اگر به تمیزی چاقوی خود شک دارید، بعد از پوست کندن میوه دوباره میوه بدون پوست را شستشو دهید .

هرگز میوه و سبزیجات را با مواد شوینده ی شیمیایی مثل مایع ظرفشویی و ... شستشو ندهید . تنها روش شستشو استفاده از آب سرد می باشد.

برای میوه ها و سبزیجاتی که پوست ضخیم دارند ، مثل کرفس حتما از فرچه مخصوص شستشوی مواد خوراکی استفاده کنید .

مرحله خشک کردن میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید زیرا یک راه نهایی برای از بین بردن باکتری های باقیمانده روی سطح است .

اگر میوه یا سبزیجات را شستید و داخل یخچال گذاشتید ، قبل از خوردن دوباره روی آن آب بگیرید .