اکثر والدین دغدغه تهیه اسباب بازی مناسب برای کودک را دارند. جنس و نوع اسباب بازی و خلاقانه بودن ن بسیار مهم است.


اسباب بازی ها بخش مهمی از فرایند رشد و پرورش کودک است. اسباب بازی ها به رشد کودک کمک می کنند و مهارت های حرکتی او را گسترش می دهند؛ همچنین به کودکان تفکر خلاقانه می بخشند و به آن ها کمک می کنند که مهارت های اجتماعی شان را تقویت کنند و با دیگر هم سالان خود بازی کنند.

 

همچنین زمان هایی که مادر داخل یا بیرون از خانه کار داشته باشد؛ سر کودک را با همین اسباب بازی ها گرم می کند. عید نوروز و تولد پر است از اسباب بازی های جدیدی که بچه ها عاشقش هستند و والدین از این بابت که اسباب بازی ها بی ضرر هستند؛ خیال شان راحت است در حالیکه چنانچه در این بخش از نمناک میخوانید، نمیتوان آنقدرها هم با خیال راحت کودکان را با این اسباب بازی های پلاستیکی تنها گذاشت.

خطرات اسباب بازی

اسباب بازی های پلاستیکی و خطرات شیمیایی آنها

بر اساس یافته های این مطالعه، مواد مضر موجود در اسباب بازی های پلاستیکی ناسالم می تواند کاملا برای سلامت کودک شما تهدید کننده باشند. همچنین لیست مواد سازنده اسباب بازی ها در کشورهای مختلف فرق می کند و لیست مواد شیمیایی به کار رفته در ساخت اسباب بازی که میتوانند مضر باشند هم ممکن است کامل نباشد.

در این لیست باید به مواد شیمیایی که بکار میرود و عوارض و راه تشخیص وجود آن ها اشاره شود؛ اما در برخی از کشور ها یا کارخانه ها این موارد رعایت نمی شود. هدف از این مطالعات این بود که تیم تحقیقاتی ببینند می تواند میزان آسیب زا بودن مواد شیمیایی موجود در اسباب بازی ها را تخمین بزنند یا خیر.

شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که چگونه این مواد شیمیایی وارد بدن کودکان می شوند؛ مهم ترین راه انتقال استنشاق توسط کودکان است. مطالعه ای جدید نشان می دهد که ممکن است بیش از 100 مورد ماده شیمیایی مضر در اسباب بازی های پلاستیکی کودک شما وجود داشته باشد.

در این تحقیقات از داده های موجود در مطالعات قبلی استفاده شد زیرا تولید کنندگان اسباب بازی ها، معمولا اطلاعات مربوط به محتوای شیمیایی اسباب بازی ها را ارائه نمی دهند.

عوارض اسباب بازی

اسباب بازی بیشتر، خطر بیشتر

در ادامه محققان از تکنولوژی های پیشرفته برای تخمین میزان آسیب زا بودن اسباب بازی ها استفاده کردند و نتیجه حاصل این بود که هر چه تعداد اسباب بازی های پلاستیکی موجود در اتاق کودک بیشتر باشد، خطر در معرض مواد شیمیای قرار گرفتن افزایش می یابد و همچنین آن ها تخمین زدند که در اتاق خواب هر کودک به طور متوسط 18 کیلوگرم اسباب بازی وجود دارد.

با توجه به اینکه برخی کودکان این اسباب بازی های شیمیایی را وارد دهانشان می کنند، بلع و استنشاق مهم ترین راه انتقال این مواد شیمیایی به بدن شان می باشند. این کار معمولا توسط نوزادان و کودکان خردسال انجام می شود اما در بین کودکان بزرگتر نیز بی سابقه نیست.

همچنین پژوهشگران دریافتند که 419 ماده شیمیایی در محتویات پلاستیکی اسباب بازی ها یافت می شود که از این تعداد 126 تا پتانسیل آسیب زدن به سلامت کودک را دارا است. پیشنهاد ما این است که برای فرزندتان اسباب بازی های چوبی بخرید و خیالتان را راحت کنید.