پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حتما شما هم کودکاني را ديده ايد که با وجود بهره مندي از ضريب هوشي يکسان، ميزان يادگيري مطالب، مفاهيم درسي، هنري و ... در آنان متفاوت است.

به عنوان مثال ممکن است شما در جمع خانوادگي خود 2کودک دبستاني را سراغ داشته باشيد که هر دو تقريبا از شرايط يکساني در تربيت و رشد برخوردارند، هر دو تقريبا امکانات يکساني در اختيار دارند، سطح تحصيلات والدين، وضعيت اقتصادي و فرهنگي هر دو خانواده مشابه است. هر دو به يک مدرسه مي روند و معلم هر دو کودک نيز يک نفر است اما باز هم ميزان يادگيري برخي مطالب از جمله مطالب درسي و کارهاي هنري در اين دو کودک متفاوت است.

به نظر شما مشکل از کجاست؟ به طور قطع عوامل مختلفي در اين زمينه موثر است. شايد بد نباشد براي بررسي يکي از اين عوامل اساسي به دوران پيش از دبستان اين دو کودک و البته به نحوه تعامل والدينشان با آن ها نگاهي بيندازيم.

فاطمه شيبک، کارشناس ارشد روان شناسي در اين بررسي به شما کمک مي کند. به عقيده اين مشاور خانواده، بازي ها نقش اساسي در يادگيري انواع مهارت ها در کودکان دارد.

وي، به معرفي 8 بازي مي پردازد که مي تواند هوش هيجاني کودکتان را افزايش دهد.

اين بازي ها را جدي بگيريد
مهارت‌هايي که کودکان قبل از 6 سالگي کسب مي‌کنند، در يادگيري مطالب در دوران دبستان بسيار حائز اهميت است چرا که خاستگاه مهارت‌هاي خواندن، رياضي و ديکته مربوط به اين دوران مي‌شود. بازي‌هاي جذاب با اعداد و اشکال در اين دوران، شالوده‌ دانش و مهارت‌هاي آتي اين کودکان است. در اينجا به تعدادي بازي که ويژه کودکان 2 تا 3 سالگي است، اشاره مي‌کنيم که براي اجراي آن ها به لوازم پيچيده و گران‌قيمتي هم نيازي نيست. توجه داشته باشيد که در اين دوران تمامي آموزش هايي که به کودکان داده مي شود، بايد از طريق بازي‌ها باشد بنابراين اين نوع بازي ها را مي‌توان «دانشگاه کودکان» دانست.

بازي دالي: 
اين بازي را با کودک و يکي از اسباب بازي هايش که علاقه بيشتري به آن دارد، بايد انجام داد. يک کوسن و اسباب بازي موردنظر را جلوي کودک قرار دهيد. سپس اسباب بازي را پشت کوسن ببريد طوري که کودک کاملا متوجه شود که اسباب بازي کجا رفت. سپس از کودک بپرسيد "اسباب بازي کو؟" اندکي صبر کنيد تا کودک متوجه سوال شما بشود، سپس اسباب بازي را از پشت کوسن بيرون بياوريد.

قصه گويي: 
کتاب‌هاي خاصي براي کودکان در اين سن موجود است که قابل شست و شوست. کتاب‌هايي را که تصاوير رنگي و براق دارد و داراي تصاوير اشيا يا حيوانات است، تهيه کنيد و سپس براساس تصاوير کتاب براي کودک داستاني شرح دهيد. هنگام قصه گويي بايد صداي حيواناتي را که تصاوير آنها در کتاب موجود است تقليد کنيد تا جذابيت داستان براي کودک بيشتر شود. در ضمن تاکيد بر تعداد آنها نيز فراموش نشود.

توپ بازي: 
ابتدا براي افزايش انگيزه و مشارکت کودک مي‌توان کمي با وي توپ بازي کرد، سپس از کودک خواست که توپ‌هايش را دسته بندي کند مثلا توپ‌هاي همرنگ را در يک سبد قرار دهيد. توپ‌هاي هر دسته را با صداي بلند بشماريد. اين طبقه بندي را دوباره مي‌توان از طريق دسته بندي توپ ها براساس اندازه تکرار کرد. اين بازي را مي‌توان با اشکال متفاوت ديگري نيز انجام داد. مثلا با وسايل خانه سازي کودکان. اين بازي باعث مي شود که کودکان با حجم و طبقه بندي آشنا شوند که از مفاهيم پايه‌اي رياضي و هندسه است.

بازي دکمه‌هاي لباس: 
براي مثال هنگام بستن دکمه هاي لباس کودک مي‌توان با خواندن يک شعر کوتاه آن ها را بشماريد" يه دکمه کوچولو، دو دکمه کوچولو و ..." و مانند آن. اين بازي را به هنگام شستن انگشتان دست يا پاي کودک نيز مي‌توان تکرار کرد به طوري که همراه با لمس تک تک آنها، با صداي بلند بشماريد. اين کار را ابتدا با انگشتان خودتان انجام دهيد تا کودک ببيند و سپس نوبت وي شود. با اين کار کودک تناظر يک به يک را ياد مي‌گيرد که اين نيز از ديگر مفاهيم پايه‌اي رياضي محسوب مي‌شود.

بازي تن آگاهي: 
کودک را در آغوش بگيريد يا در مقابل خودتان بنشانيد، حال با لمس کردن دستان کودک بگوييد، مثلا: نازنين يه جفت دست داره يعني دو تا دست داره ... دست واسه غذا خوردنه (دستان کودک را به حالت غذا خوردن حرکت دهيد). همين کار را مي‌توان با پاها (راه رفتن) و ... تکرار کرد.

خانه سازي: 
همراه با کودک با استفاده از وسايل خانه‌سازي، مشغول بازي شويد و هنگام بازي آجرها را بشماريد: يک، دو، سه و ... ابتدا فقط خودتان با صداي بلند آنها را بشماريد و به کودک نگوييد که بشمارد، پس از مدتي خواهيد ديد که کودک نيز با شما همراه خواهد شد. همچنين مي‌توان در هنگام خانه سازي از کلماتي همچون بزرگ تر، بلندتر، بالاتر، کوچک تر استفاده کرد تا کودک با اين مفاهيم نيز آشنا شود. علاوه بر اين مي‌‌توانيد براي ساخت هر طبقه از يک رنگ آجر در خانه سازي استفاده کنيد تا کودک با مفهوم طبقه بندي نيز آشنا شود.

جورکردن جفت‌ها: 
چند جفت مختلف مثل جوراب، دستکش، دمپايي و ... با مشارکت کودک انتخاب نماييد و از هر جفتي يکي را برداريد و در گوشه‌اي از اتاق قرار دهيد که در دسترس کودک باشد. ابتدا از وي بخواهيد که جاي هر يک را برايتان بگويد مثلا: يک دمپايي زير ميز، يک دستکش روي تخت و ... سپس از کودک بخواهيد تا جفت‌ها را در کنار هم قرار دهد.

حدس بزن: 
يکي از اسباب بازي‌هاي کودک را داخل پارچه‌اي قرار دهيد و آن را به کودک دهيد و از وي بخواهيد تا با لمس کردن، حدس بزند که اين کدام اسباب بازي اوست. اين کار را با تمام اسباب بازي‌هاي کودک مي‌توان انجام داد. با اين بازي درک فضايي کودک، افزايش مي‌يابد. يادآوري مي شود، تشويق در تمامي اين بازي‌ها عنصري اساسي است.