همان‌طور که می‌دانیم رشد کودک، مراحل مختلفی دارد و در هر یک از این مراحل، بعضی از اسباب بازی‌ها برای او مناسب‌تر از سایر انواع اسباب بازی است. در حقیقت در هر مرحله از رشد کودک، توانایی‌های کودک با دیگر مرحله، دارای تفاوت اساسی است و اسباب بازی‌های خاصی م‌یتوانند در این رشد تحولی، برای کودک اثرگذار باشند و آن را تسریع نمایند. بدین منظور در این مقاله سعی کرده‌ایم انواع مختلف اسباب بازی‌های موثر در مراحل مختلف رشد کودک را معرفی نماییم.

نکته: لطفا دقت بفرمایید چه اسباب بازی هایی (با چه کیفیتی) برای عزیزان دلبندتان تهیه می کنید. برای تهیه انواع اسباب بازی ما دو سایت دیجی کالا و بلو اسلایم را به شما پیشنهاد می کنیم.

اسباب بازی کودکان خود را از سایت های مطرح خریداری بفرمایید

1- اسباب بازی‌های مناسب برای رشد کودکان تا  6 ماهگی

در هنگام تولد تا زمانی که کودک به 6 ماهگی برسد رشد وی متمرکز بر دو بعد حسی و حرکتی است. در این مدت از رشد، مهارت‌های کودک از جمله مهارت‌های ادراک محیط به وسیله حواس کودک از جمله حس لامسه و حس بینایی او در حال رشد است. در این سن، کودک می‌خواهد محیط اطراف خود را درک کند. بنابراین با استفاده از روش‌هایی مانند بررسی اشیای مختلف و لمس کردن آن‌ها سعی دارد به این شناخت اقدام کند.

 در این دوران از رشد، کودک اشیای مختلفی را در دهان خود قرار می‌دهد تا به شناخت محیط برسد. بنابراین در این مدت زمان، اسباب بازی‌هایی می‌توانند به رشد کودک کمک کنند که حواس وی را تحریک می‌کنند و تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مانند جغجغه‌های رنگی و بزرگ و یا سایر انواع اسباب بازی‌های رنگی که در بالای تخت نوزاد آویزان می‌شوند. این اسباب بازی‌ها با تکان خوردن‌های پی در پی، حواس بینایی کودک را تحریک می‌کنند و از این طریق به رشد بهتر او منجر می‌گردند. هم‌چنین انواع اسباب بازی‌هایی که به نام دندونی شناخته می‌شوند نیز در این دوران رشد کودک، تاثیر گذار هستند. کودک با به دهان بردن این ابزار، محیط پیرامون خود را درک و فهم می‌کند.

2- اسباب بازی‌های مناسب برای رشد کودکان از 6 ماهگی تا یک سالگی

کودکی که در این سنین از رشد قرار گرفته است در مهارت‌های حسی و حرکتی خود پیشرفت‌هایی داشته است. در این دوران، توانایی گرفتن اشیا با دست و ضربه زدن به اشیا در حال شکل گیری و پیشرفت است. بنابراین در این شرایط رشد، اسباب بازی‌هایی که امکان باز و بسته شدن دارند برای رشد وی موثرند. از طرف دیگر انواع اسباب بازی‌هایی که می‌توان به آن‌ها ضربه زد برای کودک مناسب هستند. اسباب بازی‌های صدادار، اسباب بازی‌های موزیکال و دارای حرکت در این دوره از رشد بسیار موثر هستند.

3- اسباب بازی‌های مناسب برای رشد کودکان از یک سالگی تا دو سالگی

در این دوره از رشد کودک، مهارت‌های حرکتی او در حال تکمیل شدن است. از طرف دیگر بعضی از مهارت‌های حرکتی ضعیف، در کودک در حال شکل گیری هستند. علاوه بر مهارت‌های حرکتی و رشد حرکتی کودک در این سال‌ها، توانایی کلامی او نیز در حال رشد و شکل گیری است. بنابراین اسباب بازی‌های مناسب برای این دوران از رشد، اسباب بازی‌هایی هستند که ویژگی‌های ساختاری دارند. از جمله این اسباب بازی‌ها می‌توان به مکعب‌ها، وسایل برج سازی، کتاب و داستان‌های مصورو... اشاره کرد که در رشد کودک در این دوران نقش بسیار موثری دارند. نگاه کردن به تصاویر رنگی، گوش دادن به داستان‌ها از زبان والدین و مربیان نیز به رشد کلامی کودک در این دوران کمک می‌کند.

4- اسباب بازی‌های مناسب برای رشد کودکان از دو سالگی تا 3 سالگی

کودک در حال رشد، از دو سالگی تا سه سالگی، دارای مهارت‌های حرکتی ظریف است و می‌تواند در استفاده از دست و انگشتان پیشرفت بیشتری نیز داشته باشد. در این دورا ن از رشد نیز اسباب بازی‌هایی وجود دارند که  می‌توانند به رشد بهتر کودک شما کمک کنند. از جمله این اسباب بازی‌ها می‌توان به انواع اسباب بازی‌های کشیدنی و هل دادنی اشاره کرد. از قبیل ماشین، کامیون و... چنین اسباب بازی‌هایی می‌توانند به تقویت مهارت‌های دستی کودک کمک موثری بنمایند.

از طرف دیگر کودکی که در سنین دو تا سه سالگی قرار گرفته است در زمینه‌هایی مانند توانایی‌های حرکتی، تجسم فضایی و درک فاصله‌ها و... نیز در حال رشد است. بنابراین توپ بازی نیز می‌تواند در این زمینه دارای نقشی موثر برای رشد کودک باشد. عروسک بازی، وسائل خانه و بازی با آن‌ها نیز در این دوران از رشد برای کودک بسیار مناسب است.

انوع اسباب بازی برای سنین مختلف از فروشگاه‌های معتبر مانند بلو اسلایم

5- اسباب بازی‌های مناسب برای رشد کودکان از سه سالگی تا 5 سالگی

کودکی که در سنین 3 تا 5 سالگی واقع شده است قدرت تخیل و نمادسازی رو به رشدی دارد. بنابراین در این دوران لازم است از اسباب بازی‌هایی مثل ساز و یا سایر اسباب بازی‌هایی که به ابزار واقعی شباهت دارند و بازی‌های تقلیدی استفاده شود تا رشد تخیل کودک را میسر و تسهیل گرداند.

از طرف دیگر، قدرت تفکر و پردازش شناختی کودک نیز در این سنین در حال رشد است. بنابراین انواع پازل‌ها، اعداد، حروف، تصاویر و... نیز می‌توانند به رشد او کمک کنند. لازم به ذکر است که انوع مختلف اسباب بازی متناسب برای سنین مختلف رشد را باید از فروشگاه‌های معتبر مانند دیجی کالا و بلو اسلایم تهیه نمایید.